donderdag 9 december 2010

Maatschappij. Biologische artikelen in de schappen.

Een nieuwe website over biologische levensmiddelen zal het komende jaar worden ontwikkeld. Fabrikanten, winkels, webwinkels, supermarkten etc. zullen worden benaderd om zich te presenteren op deze site. www.biologischelevensmiddelen.nl
Commentaar
Nu het steeds moeilijker wordt om de mensen hun geld te laten overmaken per pinpas in de supermarkt. Kwam het idee op dat die Biologische winkels het toch wel redelijk gaan doen bij de commercie op. Sommige concerns hebben al hun eigen landerijen (AH), velden voor productie van bijvoorbeeld ijsberg sla (nog niet EKO klaar). En deze concerns hebben in hun ketens van winkels nu behalve Zonnatura producten, biologische artikelen! Nu ik ben ook van biologische origine naar uitleg van mijn oude biologie leraar. Zo u kan begrijpen begreep ik de reclame niet sla en komkommer is toch biologisch het zijn natuur producten. Ik had nog in mijn geheugen of gedachten de oude benaming voor gezonde eerlijke voeding, Biodynamische geteelde gewassen. Zonder gif en kunstmest geen mono culturen en alleen van eigen bodem. Komt het van ver dan is het al tegen de BD natuur in. Dat noemt men dacht ik negatief bijkomende milieu effecten door vervoer en mono teelt. Spanje en Portugal is een eind reizen met een komkommer of krop ijsberg sla naar hier. De ecologische voet afdruk wordt ook groter door het brandstof verbruik, en de arbeidsuren. Van het brandstof gebruik van slechts een vrachtwagen stoken wij een huis warm. Alleen al van deze hoeveelheid diesel of kerosine tijdens het vervoer gebruikt.Ook las ik laats dat de supermarkten een groot aandeel hebben in voedsel verspilling door het weggooien van voedsel of levensmiddelen, teveel ingekocht. Nu deze zijn naar de reclame verantwoord mee aan het denken (voor hun winst). Denk eens aan het karma om het spiritueel uit te drukken. Goed offeren en danken kan schelen op het karma maar doet dit het ook op uw bewustzijn?

zondag 5 december 2010

Reclame snijdt aan 2 kanten

Bij het ontstaan van de moderne industriële maatschappij werd een snelle afzet van grote aantallen massa producten, door een degelijke beïnvloeding van de wensen van consumenten, steeds meer nodig geacht. Reclame, en in een breder verband marketing, voldeden aan die noodzaak. Daarmee versterkten zij in niet geringe mate de verdere groei van de industriële maatschappij, en leidden volgens velen tot het ontstaan van massa of eenheid in consumeren: het zinloze bevredigen van onechte wensen die door de reclame (industrie) zijn aangepraat. Tegen deze manier van het onderbewustzijn manipuleren, met beeld in reclame is ook van meet af aan bezwaar gemaakt, het sterkst nog aan het eind van de jaren zestig, toen ook de  vergaande manipulatie door de reclamemakers werden doorzien, door onder meer Vance Packard die daarover enkele boeken schreef. Ook wordt reclamemakers gewetenloosheid verweten, omdat zij altijd bereid zijn om reclame voor welk product dan ook te maken, op welke manier dan ook - zo werd er jarenlang reclame gemaakt voor sigaretten met de claim dat roken gezond zou zijn of u aantrekkelijk maakt; of dat kant en klaar producten gezond zijn. Intussen is reclame een complete media vorm,“volkomen onmisbaar geworden“, eigenlijk gemaakt voor diezelfde internationale concerns en ondernemers. Ook voor diensten van de overheid wordt tegenwoordig reclame gemaakt.
1389 bezoekers

Divali wereldwijd druk bezocht!

het lichtfeest Divali werd weer over de hele wereld gevierd. In Engeland kwamen meer dan 350000 mensen bijeen om het lichtfeest te vie...