zaterdag 1 januari 2011

recept, selderij kaas brood.

Selderij kaas brood.
Volg het standaard recept voor brood maar kneed bij de tweede keer 50 gram selderij door het deeg en 150 gram pittige vegetarische kaas.
Basis recept brood
Vermeng de bloem met het zout in een platic teiltje of kom en maak in het midden een kuiltje. Verwarm het water of melk tot lauwwarm (ca. 35 graden). Meng zakje gist aan met een deel van het vocht en schenk dit met de rest van het vocht in het kuiltje. Roer het vocht met uw vinger of een houten lepel van het midden uit door de bloem en kneed en sla het daarna (of gebruik de kneedhaken van een mixer) tot een soepel deeg.

Leg het deeg een 30 a 45 minuten op een warme plaats te rijzen en kneed het dan weer goed door.

Leg het vervolgens weer 30 a 45 minuten te rijzen.

Afbakken in een voorverwarmde oven op 240

Recept, eenvoudig krenten brood, en genber brood.,

Krentenbrood
Vermeng 400 gram bloem met 6 gram zout en 20 gram basterdsuiker en doe in het kuiltje 30 gram aangemaakte gist met 2 dl. lauwwarme melk, en 65 gram gesmolten boter. Volg verder het basisrecept, maar doe bij de tweede keer kneden ca. 200 gram gewassen, gewelde en goed gedroogde krenten door het deeg. Bak het brood in 35-45 minuten bruin en gaar op 220 graden.
Basis recept brood
Vermeng de bloem met het zout in een platic teiltje of kom en maak in het midden een kuiltje. Verwarm het water of melk tot lauwwarm (ca. 35 graden). Meng zakje gist aan met een deel van het vocht en schenk dit met de rest van het vocht in het kuiltje. Roer het vocht met uw vinger of een houten lepel van het midden uit door de bloem en kneed en sla het daarna (of gebruik de kneedhaken van een mixer) tot een soepel deeg.

Leg het deeg een 30 a 45 minuten op een warme plaats te rijzen en kneed het dan weer goed door.

Leg het vervolgens weer 30 a 45 minuten te rijzen.

Afbakken in een voorverwarmde oven op 240 celcius

Recept, volkoren brood

Volkorenbrood
Maak deeg van 500 gram volkoren tarwemeel, 10 gram zout, 25 gram gist en 3½ dl. lauwwarme melk volgens het basisrecept en laat het de eerste keer ruim een uur rijzen. Volg het recept verder en bak het brood in 25-30 minuten bruin en gaar op 240 graden.
Vermeng de bloem met het zout in een platic teiltje of kom en maak in het midden een kuiltje. Verwarm het water of melk tot lauwwarm (ca. 35 graden). Meng zakje gist aan met een deel van het vocht en schenk dit met de rest van het vocht in het kuiltje. Roer het vocht met uw vinger of een houten lepel van het midden uit door de bloem en kneed en sla het daarna (of gebruik de kneedhaken van een mixer) tot een soepel deeg.
Basis recept
Leg het deeg een 30 a 45 minuten op een warme plaats te rijzen en kneed het dan weer goed door.

Leg het vervolgens weer 30 a 45 minuten te rijzen.

Afbakken in een voorverwarmde oven op 240 in ongeveer 25 minuten.

vrijdag 31 december 2010

Recept. Pannenkoekjes met appel en carobe.

 

Benodigdheden voor 4 personen:

  • 4 pannenkoekjes
  • 2 handappels in blokjes
  • 50 gr carobe reep
  • diepvries bessen zwart of rood
  • Bereiding:

Maak wat flensjes, dunne pannenkoekjes. Bak de appelblokjes apart  in wat boter,haal van het vuur en vermeng die met de geraspte carobe (en houdt wat apart) . Vul de flensjes met de vulling op en plooi ze dicht.

Presentatie:

Warm de tot een buidel gevouwen pannenkoekjes op in de oven op een boterde plaat en leg ze vervolgens op een bord. Werk af met enkele geroosterde amandelen en een paar fijngehakte  pepermunt bladeren. Leg boven aan het bord het fruitassortiment en werk het geheel af met een beetje geraspte carobe.

dessert

Recept. Spinazieschotel veganisch (en vegetarische versie)

Benodigdheden voor 4 personen:

1 kilo spinazie  

  • 20 gram boter 
  • 1 eetlepel melk
  • half blok tahoe of 250 gram panir
  • nootmuskaat     
  • zout
  • paneermeel

Bereidingswijze:

Was de spinazie en laat deze uitlekken. .. Verhit de boter in een pan. Voeg de spinazie toe. Laat de spinazie slinken en daarna een paar minuten smoren. Verkruimel de soja of panir, nootmuskaat en een snufje zout. Roer de soja/panir door de spinazie en schep het spinazie mengsel in een ovenschaal. Strooi er wat paneermeel over en laat de soja/panir  in de oven stollen. suggestie combineren met zilvervlies rijst of aardappel koekjes. Vergeet niet te danken of het aan de heer aan te bieden.

Recept. Macaroni Salade vegetarisch.

Macaroni Salade
Benodigdheden voor 4 personen:

1 pak Macaroni                         

1 komkommer
1 roomkaas                                              

Stuk vegetarische Hollandse kaas (100 gr)
1 klein potje biodynamische maiskorrels                                                                                                                                                                    2 tomaten fijn gesneden.

Een paar takjes peterselie (klein geknipt)

beetje (olijf)olie

Bereidingswijze:

Kook de macaroni beetgaar en zet koel weg (in zijn geheel laten afkoelen)

Snijd de komkommer, en de kaas in kleine partjes en meng deze met de peterselie door de koude macaroni

Schep alles goed door elkaar voeg een een beetje olie toe.

Tot slot het blikje mais met de roomkaas er door heen scheppen

Recept. Aspergesoep vegetarisch.

Aspergesoep                                                                                                                                                                                     Ingrediënten:
1,5 kg asperges
1 liter water
1/2 liter melk
1/4 liter room
60 gr boter
60 gr bloem
1/2 theelepel asafoetida
1 bos peterselie
zout
Bereiding:
Zet een pan met ruim een liter op het vuur, en breng deze aan de kook.                                                                        Was de asperges in koud water
Schil de asperges grondig.
.Snijd de achter einden van de asperges af en voeg deze bij de asperge schillen.
Voeg de schillen en achterste eindjes bij het water en laat dit 10 minuten zachtjes koken.
giet dit nu voorzichtig door een vergiet en vang het kookvocht op. de schillen etc. hebben we niet meer nodig.
Smelt de boter in een pan en voeg de bloem toe, maak deze vooraf in wat warm  al tot een gladde massa zonder klonten. Voeg nu het kookvocht, de melk en de asafoetida toe en breng al roerend aan de kook.376px-Illustration_Asparagus_officinalis0b
Als het 2 minuten gekookt heeft, even mixen tot het een homogene soep is.
Snijd de geschilde asperges in stukjes van 1 centimeter groot en voeg deze aan de soep toe.

Ook de room en het zout bijvoegen
Breng de soep al roerend terug aan de kook en laat 10 minuten zachtjes koken.
Garneren met gehakte peterselie
Offer dit gerecht met liefde en toewijding aan Heer Sri Radha Krishna en voor de Iskcon aan Sri Gauranga en Nitai, en bedank Hem voor deze traktatie 
Hoe bereid en offer ik voedsel aan Krishna, nooit, het is aan Radha Krishna, vanwaar Radha eerst men roept eerst de liefdes energie aan, en dan krishna naar de acarya AC bhaktivedanti ? klik hier

 

Botanische tekening van de ontwikkeling van de Aspergeplant. De Asperge is wit die wij in het algemeen in de winkelzien om mendeze zonder daglichthoud. De zogenaamde moderne groene zijn dus dezelfde maar met daglicht gekweekt, dat is ook zo met bloemkool.

Aspergesoep met broccoli

aspergesklein Benodigdheden voor 4 personen:

500 gram dikke asperges

1 dl appelsap ,      3 a 4 ons broccoli,

2 groenten bouillon tabletten ,      ,

citroensap

zout en peper naar  smaak

Bereidingswijze:

Met een dunschiller de asperges schillen. Asperges halveren. Uiteinden in stukjes van ongeveer ½ cm snijden. In een pan doen: aspergestukjes, appelsap, 9 dl water, bouillontabletten. Aan de kook brengen en ca 15 minuten zachtjes laten koken. Intussen andere aspergehelften in stukken van ca 4 cm snijden. Aspergestukken eerst in de lengte in dunne plakjes en dan in lucifer dunne reepjes snijden. Aspergereepjes in een kommetje doen. Afdekken met vochtig gemaakt keukenpapier. Van de broccoli de stronk afsnijden. Broccoli wassen en in roosjes verdelen. Aspergebouillon boven een andere pan zeven.
Aspergebouillon weer aan de kook brengen. Aspergereepjes en broccoliroosjes toevoegen en in ongeveer 5 minuten zachtjes gaar koken. Op smaak afmaken met zout, peper en enkele druppels citroensap. scheppen. En vergeet niet de Heer te danken! of aanbieden!

dinsdag 28 december 2010

Grootste Siva beeld ter wereld in Bhakta


143 feet of 43.59 hoog
Ik zocht op Google naar mijn blog, om te zien of deze op alleen bhakta te vinden was en kwam deze leuke informatie tegen. Bhaktapur zoals ook Mayapur. Dit beeld staat toepasselijk in Bhaktapur. Bhakta Shiva de maha bhakta van de heer geroemd met veel slokas in het wonderschone bhagavatam. vaisnavanam yatha sambhu]." (Srimad-Bhagavatam 12.13.16) Een pdf van iskcon News Shiva the auspicious one hier klikken
Hier geëerd door een groot beeld. Dat zo u ziet goed wordt onderhouden uit respect voor vaisnavanam Shambhu door de plaatselijke bewoners.
Bhaktapur legt in Nepal, en is door de eeuwen heen een doorvoer route voor zijde en andere Chinese producten. Deze plaats met 40 tempels en een grote Hindoe populatie waar veel invloeden van bemerkbaar zijn, ook in de straat en plein namen. Deze zijn met de tempels ook de hoofd attractie. Een paar voorbeelden, Dattatreya Square, Changu Narayan (World Heritage Site), Surya vinak
Bron wickipedia
bhaktapur toeristen bureau informatie

maandag 27 december 2010

iskcon gepensioneerde mataji’s in Vrindavana

Ashram voor gepensioneerde toegewijden vrouwen (Mata's) in Vrindavana. Ik had laats een artikel geschreven over een vrouwen ashram, maar deze kwam ik vandaag tegen. Deze vrouwen hebben hun toevlucht in Vrindavan gezocht in de door Visakha Priya dasi opgezette ashram voor iskcon vrouwen aan de Vrindavana parikrama.Drie minuten lopen van de Krishna Balarama tempel. het is een elegant gebouw met twee verdiepingen. Het gebouw heeft tien grote kamers met aangrenzende badkamers. Een grote keuken en ook een grote kelder. En een patio dus gevarieerde plaatsen in huis en tuin voor de mataji’s om te associëren.Het is niet duidelijk of deze ashram alleen voor predikers is die daar willen blijven.

Hare Krishna Radhe Syam de keuken.

Een paar actie foto’s van Syamesvari devi dasi mata (een discipel van Bhakta Tirtha svami) die de roerspaan hanteert in de keuken, zoals u ziet is het haar bedekt. Haar kook ideeën borrelen op zoals zij eens vertelde als een gesprongen waterleiding, combinaties van groenten.  En ook de aloe subsi  dat zijn aardappelen met groenten, wij noemen dat hier een stoofschotel ,of stew , nu zie de foto’s

sevahulp in communicatie media 1

Wordt vervolgd

Bocha offeren naar AC Bhaktivedanta svami.

Prasadam: hoe je op een spirituele manier kunt eten

cookingDoor Zijn al-machtige, transcendentale energieën kan Krishna materie veranderen in spirituele substantie. Als een ijzeren staaf in het vuur wordt gelegd, dan wordt de staaf roodgloeiend, net als het vuur zelf. Op dezelfde manier wordt voedsel dat met liefde en toewijding voor Krishna bereid is en aan Hem wordt geofferd volledig gespiritualiseerd. Zulk voedsel wordt Krishna-prasadam genoemd, 'de genade van Heer Krishna'.

Het eten van prasadam is een fundamenteel onderdeel van bhakti-yoga. Bij andere vormen van yoga moet je op kunstmatige manier je zintuigen in bedwang houden, maar de bhakti-yogi (beoefenaar van bhakti-yoga) kan zijn zintuigen bezighouden met een veelheid aan plezierige, spirituele activiteiten, zoals het proeven van heerlijk voedsel dat eerst aan Heer Krishna is aangeboden. Op die manier worden de zintuigen langzaam maar zeker gezuiverd en gespiritualiseert en geven ze de toegewijde transcendentale vreugde doordat hij bezig is met devotionele dienst. Zulk spiritueel plezier overtreft elke materiële ervaring vele malen.

Heer Caitanya zei het volgende over prasadam: 'Iedereen heeft dit voedsel eerder geproefd, maar nu het voor Krishna bereid is en met toewijding aan Hem geofferd is, heeft dit voedsel een buitengewone smaak en ongekende geuren gekregen. Proef het gewoon eens en merk het verschil in ervaring! Los van de smaak is zelfs de geur plezierig voor de geest en zorgt ervoor dat je elk ander aroma vergeet. Daarom moeten we begrijpen dat de spirituele nectar van Krishna’s lippen dit voedsel eerst moet hebben aangeraakt zodat Hij er al Zijn spirituele kwaliteiten op kan overbrengen'.

De perfectie van het vegetarisme bestaat eruit om alleen dàt voedsel te eten dat eerst aan Krishna geofferd is. Afzien van het eten van vlees is zeker een prijzenswaardig standpunt, maar als we verder gaan dan vegetarisme, naar een dieet van alleen prasadam, dan helpt ons eten ons om het doel van het mensenleven te bereiken: weer bewust worden van onze oorspronkelijke relatie met God. In de Bhagavad-gita zegt Heer Krishna dat iemand zal lijden als gevolg van de reacties van karma, behalve wanneer hij alleen voedsel eet dat eerst aan Hem als een offer is aangeboden.

Hoe je prasadam en offeren

gulab_jamun.jpgWanneer je langs de schappen in de supermarkt loopt en het voedsel selecteert dat je aan Krishna wilt offeren, moet je wel eerst weten wat geofferd mag worden en wat niet. In de Bhagavad-gita 9-23 zegt Heer Krishna: 'Wanneer iemand Mij met liefde en toewijding een blad, een bloem, wat fruit of water aanbiedt, uit een zuiver zelf dan zal Ik het aanvaarden.  dan zal ik het aanvaarden'. Ergens anders wordt gezegd dat we Krishna voedsel kunnen aanbieden dat bereid is uit melkproducten, groenten, fruit, noten en granen. Er zijn veel Hare Krishna-kookboeken verkrijgbaar met daarin de heerlijkste vegetarische gerechten.

Vlees, vis en eieren zijn niet offerbaar. Sommige vegetarische producten zijn ook niet toegestaan, zoals bijvoorbeeld knoflook en uien, omdat deze de neiging hebben de geest onrustig te maken, wat het mediteren moeizamer maakt (hing, ook wel bekend als asafoetida, is tijdens het koken een smakelijk vervangingsmiddel en is verkrijgbaar bij de meeste toko's). Ook kun je Krishna geen (zwarte) thee of koffie aanbieden, omdat die cafeïne bevatten. Mocht je toch van deze dranken houden, koop dan liever cafeïnevrije koffie (decafé) of cichorei en rooibos of kruidenthee.

offering-bhoga Houd er rekening mee dat je tijdens het winkelen vlees-, vis-, en eierproducten tegen kunt komen die vermengd zijn met ander voedsel – lees dus altijd de ingrediëntenlijst goed door. Sommige merken yoghurt en zure room bevatten bijvoorbeeld gelatine, een substantie die gemaakt is van de horens, hoeven en botten van geslachte dieren. De meeste kaas bevat stremsel, een enzym dat aan het weefsel van geslachte kalveren wordt onttrokken. Kijk daarom uit naar kaas waarop staat aangegeven dat hij geschikt is voor vegetariërs. Probeer voedsel dat door niet-toegewijden gekookt is te vermijden. Volgens de subtielere wetten van de natuur heeft het bewustzijn van de kok effect op het voedsel. Je kunt het vergelijken met een schilderij: een schilderij is niet zomaar een verzameling verfstreken op een doek, maar is een uitdrukking van de gemoedsgesteldheid van de kunstenaar, die invloed heeft op de toeschouwer. Wanneer je dus voedsel eet dat gekookt is door niet-toegewijden, zoals bijvoorbeeld kant-en-klare-maaltijden, dan is het zeer waarschijnlijk dat je een dosis materialisme en karma zult opnemen. Gebruik tijdens het koken zoveel mogelijk verse, natuurlijke ingrediënten.

Tijdens het bereiden van voedsel is reinheid het belangrijkste principe. Aan God mag niets dat onzuiver is geofferd worden – houd je keuken dus goed schoon. Was altijd eerst grondig je handen voordat je de keuken binnengaat. Proef tijdens het koken niet van het eten, want je kookt de maaltijd niet voor jezelf, maar voor het plezier van Krishna. Breng kleine hoeveelheden van het voedsel over op eetservies dat je speciaal voor dit doel hebt aangeschaft en ook gebruikt; niemand anders dan de Heer mag van dit servies eten.

Het offeren van voedsel aan Krishna

arati De gemakkelijkste manier om voedsel te offeren is door simpelweg te bidden: 'Mijn beste Heer Krishna, aanvaard alstublieft dit voedsel', Dan drie keer Sri Krishna Caitanya Prabhu Nityananda Advaita Gadadhar Srivasadi gaura bhakti vrinda reciteren, dan een paar minuten de Haree Krishna Haree Krishna Krishna Krishna Haree Haree Haree Raam Haree Raam Raam Raam Haree Haree recitatie, op de manier alsof u in gesprek bent. Om het op de tempel manier te doen kan ook. Dan gebruikt u deze methode.tijdens het rinkelen van een bel, gehouden in de linkerhand. Terwijl u de volgende gebeden drie keer opzegt (zonder het nederlands ertussen mee te doen Heeft u een eigen guru dan zijn mantra0

[1] Gebed tot Srila Prabhupada:
nama om visnu-padaya krishna-presthaya bhu-tale
srimate bhaktivedanta-svamin iti namine
namas te sarasvate deve gaura-vani-pracarine
nirvisesa-sunyavadi-pascatya-desa-tarine
"Ik breng mijn nederige eerbetuigingen aan Sri Srimad A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada, die zeer dierbaar is aan Heer Krishna, omdat hij zijn toevlucht bij Zijn lotusvoeten heeft gezocht. Onze eerbiedige eerbetuigingen brengen wij aan u, o geestelijk leraar, dienaar van Bhaktisiddhanta Sarasvati Gosvami. U bent zo vriendelijk om de boodschap van Heer Caitanya te prediken om zo de westerse landen te bevrijden die vol zijn van personalisme en aanhangers van de leegteleer."
[2] Gebed tot Heer Caitanya:
namo maha-vadanyaya krishna-prema-pradaya te
krishnaya krishna-caitanya-namne gaura-tvise namah
"O meest vrijgevige incarnatie! Je bent Krishna Zelf die verschijnt als Sri Krishna Caitanya Mahaprabhu. Je hebt de gouden kleur van Srimati Radharani aangenomen en Je verspreidt overal zuivere liefde voor Krishna. Wij brengen Je onze eerbiedige eerbetuigingen."
[3] Gebed tot Heer Krishna:
namo brahmanya-devaya go-brahmana-hitaya ca
jagad-dhitaya krishnya govindaya namo namah
"Ik breng mijn eerbiedige eerbetuigingen aan Heer Krishna, die de vererenswaardige Godheid van alle brahmana´s is, die de brahmana’s en de koeien welgezind is en die de weldoener is van de hele wereld. Ik breng keer op keer mijn nederige eerbetuigingen aan de Persoonlijkheid Gods, die bekend staat als Krishna en Govinda."

Hierna doet men nogmaals de Hare Krishna mantra minimaal 3 keer dit word vaak vergeten. En vooral de Pancha Tatva mantra dit om overtredingen tegen de heiligen naam te voorkomen.

Doel en filosofie 

prasadam.jpgHet werkelijke doel van het bereiden en offeren van voedsel aan de Heer is dat je Hem je toewijding en dankbaarheid laat zien. Krishna aanvaardt je toewijding, niet de materiële substantie van het offer. God is volledig in Zichzelf – Hij heeft niets nodig – maar uit Zijn onmetelijke vriendelijkheid staat Hij ons toe om Hem voedsel aan te bieden, zodat we onze liefde voor Hem kunnen ontwikkelen.
Wacht tenminste vijf minuten nadat u het voedsel aan de Heer hebt geofferd, zodat Hij van de gerechten kan proeven. Breng het voedsel daarna van het speciale serviesgoed ergens anders in over en was de borden en alle spullen die u hebt gebruikt goed af. En berg deze op.  Nu kunnen jij, je familie en eventuele gasten de prasadam nemen. Probeer tijdens het eten de spirituele waarde van het voedsel te waarderen en probeer te beseffen dat, omdat Krishna het aanvaard heeft, het nu niet meer verschillend is van Hem en dat u er door ervan te eten gezuiverd wordt.

Alles wat u op het altaar offert, wordt prasadam, de genade van de Heer. De bloemen, de wierook, het water, het voedsel dat geofferd werd voor het plezier van de Heer, allemaal worden ze gespiritualiseerd. De Heer gaat binnen in het geofferde en dat wat Hij overlaat verschilt dus niet van Hem. Daarom moet u wat u geofferd heeft niet alleen respecteren, maar deze ook verspreiden onder anderen. Het verspreiden van prasadam is een vedische en menselijke daad, het is een deel van uw tegoed aan een ander geven. Ook wie men te eten geeft wordt meestal tevreden er van. In het normale leven krijgt men voedsel van zijn moeder en familie, niemand anders zo is men ook de vader of moeder als men iemand te eten geeft. bron iskcon Belgie

hG Bhurijana prabhu een senior van het eerste uur.

H.G.Bhurijana Prabhu ontmoette Srila Prabhupada voor het eerst op 26 Second Ave,en werd geïnitieerd door Srila Prabhupada in 1968. Na gepredikt te hebben in Japan voor ongeveer een jaar, in 1970 opende hij ISKCON's eerste centrum in Hong Kong. Door de 70 er jaren heen had Srila Prabhupada veel ontmoetingen met Bhurijana prabhu. En gedurende Srila Prabhupada's bezoeken aan het verre Oosten: Hong Kong, Japan, Filippijnen, Fiji, Australia en Nieuw Zeeland. Tijdens zijn laatste ontmoeting in 1976, was Bhurijana Prabhu door Srila Prabhupada verzocht om een onderwijs systeem te helpen ontwikkelen. Sinds die periode heeft hij lessen gegeven in opleidingen op academisch niveau en cursussen voor de ashram in Gita-Nagari en Vrindavana, en heeft leiding gegeven aan de opleidingen voor leraren in Vrindavana. In 1987, in Vrindavana, begon hij het Vaisnava Institute for Higher Education, waar hij cursussen gaf in onderwijzen, en de belangrijkste boeken van Srila Prabhupada -- Bhagavad-gita As It Is, -Srimad-Bhagavatam De nektarzee van zuivere liefde The Nectar of Instruction, en de Sri Isopanisad naar Srila Prabhupada's verlangen , hij organiseert nu cursussen met diploma gebaseerd op Srila Prabhupada's boeken, vooral de eerste zes canto's van het Bhagavatam. Geen wonder dat zijn hoofdonderwerp op retraite op Govardhan is het Bhagavatam. Hij heeft verscheidene boeken geschreven, inclusief The Art of Teaching, Surrender Unto Me (diepgaande studie van de Bhagavad-gita), en de studie boeken -Studying Srimad-Bhagavatam, -My Glorious Master- en "Unveiling His Lotus Feet" - in depth study 1st and 2nd Cantos of Srimad-Bhagavatam . Dit is een korte biografie van HG Bhurijana zijn werk.

Sri Purohit svami kwam in 1935 aan


Korte biografie van Svami Purohit,
Sri Purohit svami was geboren in een religieuze welvarende brahmaanse familie in Badnera, Vidarbha, in India in Oktober 12, 1882 Badners, India. Hij kreeg de naam Shankar Gajannan Purohit. Hij studeerde filosofie en rechten, ( over de opleidingen zie ik dat er verdeeltheid is), deze opleidingen volgde hij op het Morris college Nagpur, en Decan College, Poona, en Bombay University. Trouwde en had drie kinderen. Hij ging niet werken in de rechten maar in plaats daar van leven in religieuse toewijding. Hij was opmerkelijk goed in de taal , ook sanskriet, en een overtuigd nationalist, en verdediger van de tilak* dat had de Engelse regering verboden maar door de publieke opinie aangevoerd door Purohit in de kranten als verdediger van de tilak weer afgeschaft.. Hij ging later in de onthechte levens orde (werd een monnik),@ en aanvaarde de bedelnap, en ging zo jaren door India. Tot hij op het aanraden van zijn leraar naar Engeland ging, in 1930. Hij vertaalde de Bhagavad Gita, en de Upanishads, en het was een nadeel dat zijn boeken niet algemeen bekender werden, al heeft men later een Biografie gemaakt die meer bekend is geworden de laatste jaren. Zijn vertalingen van de Upanishaden zijn in samenwerking met WB Yeats gedaan, de bekende schrijver.

Zijn boeken en vertalingen: Song of Silence; An Indian Monk; The Geeta; The Holy Mountain; Ten Principal Upanishads (with W.B. Yeats); Patanjali’s Aphorisms of Yoga; Avadhoota Gita.

*tilak een merk of teken op het voorhoofd gedragen door de hindoes, ornamentaal, of als een indicatie van de (religieuse) status. In zijn jeugd wilde hij al monnik worden, maar raakte toch getrouwd, noot van de schrijver De gewoonte was in India die tijd dat er huwelijks contracten werden afgesloten, al in de jeugd door de ouders van beiden partijen. Dit om een goed huwelijk te krijgen, ook naar de sastra, hetgeen cru overkomt maar om geen achteruitgang in maatschappelijke en religieuse positie te krijgen, en ook in de genen, erfelijksheid factoren, kennis. Er zijn in de sastra meer regels over huwelijken

zondag 26 december 2010

Nrsimham pranama oorsprong en verklaring

1)

namas te narasiḿhāya
prahlādāhlāda-dāyine
hiraṇyakaśipor vakṣaḥ-
śilā-ṭańka-nakhālaye
(2)
ito nṛsiḿhaḥ parato nṛsiḿho
yato yato yāmi tato nṛsiḿhaḥ
bahir nṛsiḿho hṛdaye nṛsiḿho
nṛsiḿham ādiḿ śaraṇaḿ prapadye

Deze pranama mantra, wordt gezongen dan noemt men dit in het algemeen bhajan. De bovenstaande coupletten zijn naar mijn laatste informatie van de hand van Sri Krishna Dvaipanyana Vyasadeva afkomstig uit de Nrsimha Purana
iets meer dan 5000 jaar oud. En het derde couplet wat door de devotie's van de Iskcon (hier het bekendst) altijd als derde gezongen wordt is het vierde vers van Pralaya Payodhi Jale naar de dashaavatara stotram van Srila Jayadeva Goswami.
(3)
Tava kara-kamala-vare nakham adbhuta-śṛńgaḿ
dalita-hiraṇyakaśipu-tanu-bhṛńgam
keśava dhṛta-narahari-rūpa jaya jagadīśa hare


Mayapura devoties zingen de Om Hrim Pram Ksraum (Nrsimha kavaca maha-mantra) voor deze drie coupletten.
Toegewijden van buiten de ISKCON, some devotees, sluiten tussen de eerste en het tweede couplet dit couplet
“vāg-īśā yasya vadane lakṣmīr yasya ca vakṣasi
yasyāste hṛdaye saḿvit taḿ nṛsiḿham ahaḿ bhaje”
In zijn mond is de godin Suddha-Sarasvati altijd aanwezig.Op zijn borstkast verblijft Laksmi devi,en in zijn hart manifesteerd zich altijd genegenheid voor zijn toegewijden. Ik vereer deze Nrsimhadeva
Betekenis verklaring (Engels)
van http://kksongs.org/authors/purports/namastenarasimhaya1_acbsp.html"> AC Bhaktivedanta

Betekenis verklaring 2 van AC Bhaktivedanta

Vleesvervangers heel gewoon.

 Hier de wat minder bekende Linzen, net als bruine en witte bonen valle onder de peulvruchten, en zijn al ver terug in de geschiedenis be...