vrijdag 3 mei 2013

Hari bhakti vilasa ivm Kartika

NA KARTIKA SAMO MASO NA KRTENA SAMAM YUGAM NA VEDA SADRSAM SASTRAM NA TIRTHA GANGAYA SAMAM KARTIKAH PRAVARO MASO VAISNAVANAM PRIYAH SADA KARTIKAM SKALAM YASTU BHAKTYA SEVATE VAISNAVAH (HARI BHAKTI VILASA 16/39,40 from SKANDA PURANA) Er is geen andere maand gelijk aan Kartika en daar is geen enkele yuga gelijk aan Treta yuga. Er is geen ander geschrift gelijk aan de Veda. Daar is geen andere pelgrims plaats dan de Ganges, daarvoor is de maand van Kartika zeer geliefd bij de Vaisnava's (personen toegewijd aan Vishnu)tegenwoordig is veel verandert ten opzichte van de tijd dat de schrijver hiervan leefde. In de moderne tijd volgt men deze voorschriften niet op. En dat Vishnu verering anders is dan Krishna verering is menigeen al duidelijk geworden.De maand Kartika is in het algemeen een Vishnu gebeuren, de Hari bhakti refereerd naar Vishnu die naar het SB de toegewijde redt die als olifant leefde. Dit is niet de vorm, rupa genaamd van Krishna die de Hare Krishna beweging vereerd deze vereren alleen Krishna in zijn vorm als koeherder een jongeman van zestien ( De Yamuna is een afsplitsing van de Ganges, dus hetzelfde water') There is no other month equal to Karttika and there is no other yuga equal to Krta-yuga. There is no other scripture equal to Vedas. There is no other place of pilgrimage equal to Ganges, therefore, the month of Karttika is very dear to the Vaisnavas (people dedicated to Visnu).
bron, de kleine monnik. Ooit las ik eens een stukje in een boek van Sathya Sai Baba over de Bhgavad Gita. In dat stukje werd uitgelegd dat de personages uit de Bhagavad Gita allemaal een naam hebben die verwijst naar een menselijke eigenschap. Het was me al bekend dat de strijd die Arjuna aan moet gaan een symbolische strijd is die in werkelijkheid van binnen woed. Deze verklaring echter maakte heel veel duidelijk. De Mahabharata heb ik niet gelezen, ik denk dat ik die maar bewaar voor later. De Bhagavad Gita is absoluut een juweel die ik beslist aanraad. Commentaar.---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ik betwijfel een paar punten, dat de Gita een juweel is ben ik met hem eens, maar dat hij Sai Baba verkeerd geïnterpreteerd heeft. Maar ik heb ook mijn twijfel over de namen en symbolische strijd dat is meer de uitleg naar de atheïstische hoek. De oorlog heeft zich afgespeeld naar de Indiase geschiedenis.Dat is dus niet symbolisch, de geest is een psychologisch feit, al kan men dit ook anders benoemen, zoals lust, hebzucht, goedheid en duisternis de eigenschappen of kenmerken van de geest of het lichaam zijn. Ook niet symbolisch te noemen, meer menselijke eigenschappen Er zijn genoeg verhalen bekend van mensen die door toedoen van liefde of hartstocht gestorven zijn, ook door goedheid, ook niet symbolisch. Maar meer uit en naar het leven van alle dag. Al worden vaak de Goden als voorbeeld voor de guna's geestelijke instelling genomen, onwetendheid of duisternis, Brahma Rajas hartstocht en Vishnu voor goedheid, maar dat zien de meeste westerlingen niet zo. Siva is yogesvara voor bijna heel India Bhagavan Shiva, ook de vernietiger de dans van Siva, nuchtere ik, denkt dan is het er niet meer, geen aarde en meer! En Vishnu als instand houder dan, dit is logica, Brahma staat dan voor hartstocht een drijfveer, zonder rajas geen zelfrealisatie en bhakti, plus liefde het is ook de zuivere toegewijde naar de Vaisnava tak. Maar als u het nieuws leest wat wordt er in stand gehouden, Kuriksetra, voorkomend uit een dobbelspel! Het Ramayana, vrouwenroof en afgunst, de oorzaak van de oorlog Ravan en Sri Rama. Op deze punten zijn het goede voorbeelden die een symbool staan voor de geschiedenis van de Aarde. En als u niet in dit deel van de Indiase geschiedenis geïnteresseerd ben, lees de Bijbel op bovenstaande feiten, eigenschappen eens na. Hieronder de vertaling van de namen. Sanyaja- yaja betekend op deze wijze overwinning een Naar de Monier Williams: Arjuna-ऋज्र्/अ and √ रज्) white , clear (the colour of the day; of the dawn RV. of the lightning ; of the milk ,of silver, made of silver, the white colour L.Er zijn ook Arjuna bomen. अर्ज a peacock L. De Indiers vertalen het vaak als pale = bleek. Aziaten zeggen over de blanke huidskleur niet wit maar prachtig roze (beatiful pink)meestal de dames :-) Abhimanyu:Abhi. fearless, MBh. ind. (a prefix to verbs and nouns , expressing) to , towards , into , over , upon. (As a prefix to verbs of motion) it expresses the notion or going towards , approaching , &c (As a prefix to nouns not derived from verbs) it expresses superiority , intensity manyu; spirit , mind , mood , mettle (as of horses),high spirit or temper , ardour , zeal , passion, rage , fury , wrath , anger , indignation ib. (also personified , esp. as अग्नि or काम or as a रुद्र ; मन्युं √ कृ , with loc. or acc. with प्रति , " to vent one's anger on , be angry with ") Dit is in essentie de betekenis van Abhimanyu zoals u kon opmerken heb ik het in twee delen geplits, en zo een letterlijke vertaling te vinden anders komt men uit op de "zoon van" een aanduiding en niet een vertaling En Nakula is eigenlijk het meest een naam, zoals wij dit hier kennen, vertaling uit het sanskrit zoon van, muziek instrument en een Bengaalse naam van de bekende slangenvijand nmr 1 de mongoes, the Bengal mungoose or Viverra Ichneumon

Zangeres inspireert in mijn journal

                                                      Halleluja, HariDSCF2010bol loof met gouden stem. Ik ben er gek op om in tweedehands winkels en dergelijks te snuffelen. En om mijn koopdrang te bedwingen maak ik meer foto’s. Aangezien ik meestal toch voorwerpen als attribuut gebruikt om stillevens te maken. Van die hoekjes die een bepaalde sfeer weergeven. Ik zag dit beeldje en het ziet er leuk uit, vrolijk en enthousiast, vandaar staat deze foto nu ook op mijn blog, mijn journal. Weer associaties, zoals vaak wordt geschreven God kan men in alles zien, en Hem hierdoor weer in herinnering brengen.

Moeder en kind. Houtsnijwerk, volkskunst.

Mijn journal met ascocDSCF2009iaties waar ik aan denk terwijl ik beelden waarneem, spreektaal in dit verband. Moeder met kind, ik dacht aan Yashoda met haar kind Krishna. Dit kwam als eerste bij mij op omdat ik er een aankondiging van gelezen had. De datum van deze viering hangt mede af van de maan stand. Ook  het kindeke Jezus met moeder, de Heilige maagd Maria Magda Lena, Bethlehem.

Met dit stukje kon ik weer verder met mijn digitale journal. Mixed media art journal, gedeeltelijk digitaal. Omdat ik ook schilder en tekent, En schrijven is een hoofdbestanddeel van elk dagboek.

Raja koninklijke thee, journal

DSCF2013

Dit vond ik echt een typerend tafereel voor India en Ceylon, en sankirtan of Harinama. De mrdanga of trommel spelers voor de olifant uitgaande. Als u goed kijkt ziet u net als ik dat op de olifant wel een heel kleine draagstoel vast gebonden is. Misschien heeft een murti (deiti een beeldgedaante) wel tot inspiratie gediend. Het is een theeblik! Ik kon geen merknaam vinden ook niet op de onderkant. Maar het bewijst wel waar men in gedachten allemaal op kan komen.

Het Mahabharath zien in de dagelijkse wandeling, journal


DSCF2008Maha Bharath. Pandu gaat op jacht en denkt herten te zien, en schiet dit blijkt echter een brahmaan te zijn Het is de rshi Kindama die zichzelf in een hert kon veranderen. Maar Pandu die door de lange afstand en het zicht vertroebeld  door struiken en schaduwen zag het niet goed en schoot Kindama met zijn echtgenote neer in een gênante positie. Kindama stervend verwijt Pandu onmenselijkheid en vervloekt  Pandu dat als hij intiem gaat doen Pandu dood zal neervallen. Wat later ook gebeurt met Madri dochter van Madra, Een van zijn zijn vrouwen. Naar de geschiedenis zijn Pandu zijn zonen verwekt door de devi dhota’s. Yudhistira door Yamaraja, Arjuna door Indra, Bhima door Vayu en Nakula. En hierboven geschreven de reden daarvoor.

http://p.im9.eu/02balarama-auckland.jpgSahadeva door de Ashwini Kumara tweelingen.

http://p.im9.eu/2giridhari-auckland.jpg
http://p.im9.eu/heart-20121219043445-64402.jpg
http://p.im9.eu/4710927271-a65f529c6c-o.jpg

Kunti , Mahabharath

Naar de Indiase geschiedenis of mythologie, Kunti (Sanskriet: कुंती Kuṃtī) was de dochter van  Shurasena, en de zuster  van Vasudeva, en de pleegdochter van haar neef koning Kunti-Bhoja. De echtgenote van koning Pandu en de moeder van Karna, de vader hiervan is Surya. En zij kreeg later een zoon Yudhistira verwekt door Yamarara of Dharmaraya genaamd, ook Bhima en Arjuna waren haar zonen.. 

Divali wereldwijd druk bezocht!

het lichtfeest Divali werd weer over de hele wereld gevierd. In Engeland kwamen meer dan 350000 mensen bijeen om het lichtfeest te vie...