maandag 22 augustus 2011

Samadhi beschreven en bijgewerkt naar de originele Yoga Soetra

Samadhi is de achtste en laatste stap op het achtvoudige yogapad uit de Yogasoetra's van Patanjali. Samadhi is de staat waarin de menselijke geest volkomen vrij is van activiteit om zich heen, en waarin het bewustzijn ongehinderd is door gedachten. Samadhi wordt wel omschreven als contemplatie, extase, heelheids beleving, eenwording. (Opgaan in het Brahman, ook Parabrahm genoemd een overkoepelend bewustzijn waar men in opgaat.)
Binnen het hindoeïsme (en andere religies in India, zoals de nath-beweging) kan het woord verwijzen naar het bewust verlaten van het fysieke lichaam wanneer men sterft. Ook kan het verwijzen naar een gebouw; een mausoleum of graftombe van een heilige of geestelijk leider, zoals in het vaisnasvisme van de Gaudia math (zie ook Mahasamadhi).
In Yoga en meditatiekringen noemt men Samadhi ook wel de vierde bewustzijnstoestand (naast waken, dromen, slapen).

# Dhârâna is het fixeren van het bewustzijn (chitta) op één punt of voorwerp.
1. Dhyâna is de ononderbroken stroom van de aandacht daarop.
2. Samâdhi treedt op wanneer het object van dhyâna er het onderwerp van wordt, waardoor het zelfbewustzijn verdwijnt en men opgaat in het voorwerp van meditatie.
3. Deze drie tezamen vormen samyama, het vermogen om in één vloeiende beweging van de geest van dhârâna over te gaan in dhyâna en samâdhi.
4. Door de verovering van samyama wordt men verlicht met wijsheid.
5. Samyama kan op verschillende onderwerpen worden gericht.
6. Dit zijn de drie geestelijke of innerlijke onderdelen (antaranga’s) van het achtvoudige pad (Leer van Boeddha).
Patañjali, Yoga Sûtra, III.1-7

Samadhi wordt vaak uitgelegd als de totale absorptie van het individuele bewustzijn in het overkoepelend Bewustzijn, savikalpa samadhi (ook kort in Brahma, in het vaisnavisme noemt men het soms Brahma yjoti, de gouden stralen gloed) dan wel in de Atman (nirvikalpa samadhi). De beschouwer, het beschouwen en het geziene (de mediterende en zijn object van meditatie) worden één. (zie uitleg)
Tijdens of na dit proces van absorptie in het gedachteloze Zijn kan een euforische extase of gelukzalige vrede worden ervaren (A1). Er zijn verschillende vormen of niveaus van samadhi mogelijk. In het boeddhisme worden savikalpa samadhi en nirvikalpa samadhi aangeduid met respectievelijk Nirvana en maha nirvana.
Mahasamadhi
Het bewust heengaan van een yogi door zich volledig in de staat van Nirvikalpa samadhi te begeven en zich vervolgens uit het lichaam terug te trekken wordt wel Mahasamadhi (grote samadhi) genoemd. Dientengevolge wordt de term 'samadhi' of 'Mahasamadhi' ook wel gebruikt voor de laatste rustplaats van het lichaam van de yogi. Vaak worden de lichamen van deze yogi's namelijk niet gecremeerd, maar in een tombe of mausoleum begraven. 9
Het woord rustplaats is goed maar het vervolg van de uitleg is fout weergegeven. De yogi is nog verbonden met het lichaam, dit is een gevolg van wat men karmische reactie noemt. De ziel moet een periode uitzitten in een lichaamsvorm. En door bovenstaande samadhi blijft de ziel alhoewel verbonden, vrij van wedergeboorte. En na dit uitzitten kan deze vertrekken naar de hogere ziels staat (als al het karma opgebrand is). Van uit deze hoeft men nooit meer terug te keren. En dit is de bedoeling van yoga loskomen van het lagere bewustzijn, het lichaams gerichte denken. En zich voor te bereiden op het loslaten van het lichaam of sterven. En naar een hoger bestaan, een niet materieel bestaan. Om de Boeddhistische visie aan te houden, zonder lijden, geboorte, de oorzaak van ziekte en dood.
Eigenlijk moet dit op de plek waar deze het lichaam verlaten heeft. Maar de volgelingen of discipelen bleken zich niet onthecht te hebben, en een goed voorbeeld in deze is de bijbel. Mozes ging de berg op voor de tien geboden, een gesprek met God, en het volk maakte een gouden kalf. Mozes bleef lang weg, dus Mozes was voor hen al dood.. Dat kalf ging het volk ging aanbidden. Nu dat doet men tegenwoordig met de lichamen van de leraren of goeroes. Deze geven vaak aan dat het lichaam niet belangrijk is! (Als de ziel het lichaam verlaten heeft?) Maar toch, Boeddha zelf wilde niet vereerd worden, of beter aanbeden! Hij wilde ook niet dat er een beeldgedaante van hem gemaakt werd. Maar de gebonden ziel, of zijn volgelingen gingen naar de oosterse traditie, een mens tot god verheffen, en maakte beelden of beter afbeeldingen van hem. Dit is gereguleerd door de Zen invloeden in het Boeddhisme. Men moet de leer van Boeddha toepassen in je leven, niet alleen over praten. Boeddha dat en dit. Zelf toepassen. Een bekend verhaal van een bekende Zen leraar is dat hij verteld tegen leerlingen. Boeddha is een ezel, een oude vrouw (wijf in het origineel), praten en praten. Men moet het toepassen en niet naar de verhalen blijven luisteren en herhalen zonder de uitleg van deze verhalen toe te passen in jullie leven!
Het woord rustplaats is goed maar het vervolg van de uitleg is fout weergegeven. De yogi is nog verbonden met het lichaam, dit is een gevolg van wat men karmische reactie noemt. De ziel moet een bepaalde periode uitzitten in een lichaamsvorm. En door bovenstaande samadhi blijft de ziel hoewel verbonden, vrij van wedergeboorte. En na dit uitzitten kan deze vertrekken naar de hogere ziels staat (als al het karma verdwenen of opgebrand is). Dan is men voor eeuwig bevrijdt. Van uit deze hoeft men nooit meer terug te keren.
Een toegift, een guru naar het vaisnavisme van de Gaudia math verlaat het lichaam wanneer hij dat zelf wil. Men kan dus aannemen dat de plek waar deze het lichaam verlaat voorbestemd of verkozen is. En dat hij (ziel) niet meer daar is, en terug naar zijn originele bestaansvorm of vanwaar deze afkomstig is!
(a1)Men is van de verstorende invloed van de geest, of manasah genoemd af en en heeft contact met het eigen zelf1 De ziel is het zelf deze is in een eeuwige gelukzalige staat, een en al vreugde. Niet te verwarren met sattva of goedheid, goedheid is een gevolg van onschuld, en mededogen. Leest u verder maar De Boeddhistische geschriften erop na, deze van Boeddha afkomstige leer is er zeer duidelijk over.En voor velen, zuiver gebaseerd op de Vedische geschriften, zonder punyam! Maar op kennis!

vrijdag 19 augustus 2011

Putrada ekadasi

Koning Yudhisthira zei: "O Madhusudana, O doder van de demon Madhu, wees mij genadig en beschrijf mij de Ekadasi die tijdens de lichte helft van de maand Sravana (juli-augustus) komt." De Allerhoogste Persoonlijkheid Gods, Sri Krishna, zei: "O koning, |k zal met tevredenheid haar heerlijkheden aan u vertellen. Alleen door te horen over deze heilige Ekadasi verkrijgt men de verdienste van het houden van een paardenoffer (asvamedha yajna).Aan het einde van Dvapara-yuga leefde een koning genaamd Mahijita, die regeerde over het koninkrijk Mahismati-puri. Omdat hij geen zoon had, ervaarde hij van zijn hele koninkrijk geen enkele vreugde. Een gehuwde man die geen zoon heeft, krijgt geen vreugde in dit of het volgend leven."
- Het Sanskriet woord voor zoon is putra. Pu is de naam van een bepaalde hel, en tra betekent bevrijden. Dus het woord putra betekent "een persoon die iemand bevrijdt van de hel genaamd Pu. Daarom dient iedere getrouwde man tenminste één zoon te krijgen en hem volgens de geschriften op te voeden. Zo zal de vader bevrijd worden van een hels leven. Maar dit gebod geldt niet voor de serieuze toegewijden van Heer Visnu of Krishna, omdat de Heer hun zoon, vader en moeder wordt. Verder wordt door Canakya Pandita gezegd:
satyam mata pita jnanam
dharmo bhrata daya sakha
santin patni ksama putrah
sadete mama vandhavah
De waarheid is mijn moeder, kennis is mijn vader, mijn beroepsmatige plicht is mijn broer, vriendelijkheid is mijn vriend, rust is mijn vrouw en vergevingsgezindheid is mijn zoon. Deze 6 zijn mijn familieleden.
Van de 26 leidende kwaliteiten van een toegewijde van God is vergevingsgezindheid het allerhoogste. Daarom dienen toegewijden zich extra in te spannen om deze kwaliteit te ontwikkelen. Hier zegt Canakya "vergevingsgezindheid is mijn zoon". Daarom mag een toegewijde ook Putrada Ekadasi houden en bidden om een "zoon" te krijgen, ook al is hij op de weg van verzaking. -
De koning probeerde heel erg lang zeer hard om een erfgenaam te krijgen, echter zonder resultaat. Aangezien hij steeds maar ouder werd, raakte koning Mahijita heel erg bezorgd. Op een dag zei hij tegen zijn bijeengekomen adviseurs: "Ik heb in dit leven geen zonde begaan en ik heb ook geen rijkdom die ik op een oneerlijke manier zou hebben verkregen. Ik heb nooit de offeringen aan de halfgoden of brahmana's geschonden. Wanneer ik oorlog voerde en koninkrijken veroverde, volgde ik de regels van de krijgskunst en ik heb mijn onderdanen beschermt alsof het mijn eigen kinderen waren. Ik strafte zelfs mijn eigen familieleden, wanneer zij de wet overtraden en wanneer mijn vijand zachtaardig en vroom was, verwelkomde ik hem. O tweemaal geborenen, alhoewel ik een vrome en gehorige opvolger ben van de Vedische regels, is mijn huis nog steeds leeg zonder zoon. Vertel mij alstublieft de reden hiervan.
Na dit gehoord te hebben, bespraken de brahmana adviseurs van de koning het probleem, en met het doel om de koning te bevoordelen, bezochten zij de verschillende asrama's van de grote wijzen. Uiteindelijk kwamen ze bij een wijze die sober, zuiver en zelf-tevreden was en die zich strikt aan de regels van het vasten hield. Zijn zinnen waren volledig onder controle. Hij had zijn woede veroverd en hij was een expert in het naleven van zijn beroepsmatige plichten. Deze grote wijze was een expert in alle conclusies van de Vedas en hij had zijn levensduur verlengd tot die van Heer Brahma zelf. Zijn naam was Lomasa rsi en hij kende verleden, heden en toekomst. Na ieder kalpa zou één haar uit zijn lichaam vallen (één kalpa = 12 uur van Brahma = 4.320.000.000 jaar). De brahmana adviseurs benaderden hem heel blij één voor één om hem hun nederige eerbetuigingen te brengen. Ingenomen door deze grote ziel, brachten de adviseurs van koning Mahijita hem eerbetuigingen en zeiden heel respectvol: "Alleen door ons goed geluk, O wijze, is het voor ons mogelijk geweest om u te zien." Lomasa rsi zag hun neerbuigen voor hem en zei: "Vertel mij alstublieft waarom jullie hier gekomen zijn. Waarom zijn jullie mij aan het vereren? Ik moet alles doen wat mogelijk is om jullie problemen op te lossen, omdat heiligen zoals ik maar één interesse hebben; anderen helpen. Heb hierover geen twijfel."
- Lomasa rsi bezat alle goede kwaliteiten, omdat hij een toegewijde van God was. Zoals in het S.B. 5.18.12 staat:
yasyasti bhaktir bhagavaty akincana
sarvair gunais tatra samasate surah
harav abhaktasya kuto mahad-guna
manorathenasati dhavato bahih
Alle halfgoden en hun verheven eigenschappen, zoals religie, kennis en verzaking, openbaren zich in het lichaam van degene die zuivere toewijding heeft ontwikkeld voor de Allerhoogste Godspersoon, Vasudeva. In iemand die geen toegewijde dienst doet en zich bezighoudt met materiële activiteiten, is daarentegen geen enkele goede eigenschap te vinden. Zelfs als hij bedreven is in mystieke yoga of oprecht probeert om zijn gezin en verwanten te onderhouden, wordt hij toch zonder meer geleid door zijn eigen bespiegelingen en dient hij de uitwendige energie van de Heer. Hoe kan zo'n mens ooit goede eigenschappen bezitten? -
De vertegenwoordigers van de koning zeiden: "O verheven wijze, wij zijn bij u gekomen om uw hulp te vragen om een ernstig probleem op te lossen. O wijze, u bent net als Heer Brahma. Er is geen betere wijze in de hele wereld. Onze koning Mahijita is zonder een zoon, hoewel hij ons ondersteund en beschermd heeft alsof wij zijn zonen waren. O wijze, wij zijn erg bedroefd geraakt door hem zonder zoon zo ongelukkig te zien. O wijze, daarom zijn wij naar het bos gekomen om strenge boetedoeningen te doen. Door ons goed gesternte kwamen wij u tegen. leder's verlangen en activiteiten worden succesvol alleen door u te zien. Daarom vragen wij u nederig om ons te vertellen hoe onze geliefde koning een zoon kan krijgen." Na hun oprechte smeekbede gehoord te hebben, ging Lomasa rsi in diepe meditatie en zag het vorig leven van de koning. Toen vertelde hij: "Jullie vorst was een handelaar in zijn vorig leven en omdat hij zijn rijkdom ontoereikend vond, heeft hij allerlei zondige daden begaan. Hij reisde naar allerlei dorpen om zijn goederen te verkopen. Een keer kreeg hij 's middags dorst, op de dag na de Ekadasi die tijdens de lichte helft van de maand Jyestha valt, terwijl hij van plaats tot plaats reisde. Hij kwam bij een poel buiten het dorp, maar net toen hij van het water wilde drinken, kwam een koe met haar nieuw geboren kalf aan. Deze twee heilige koeien waren ook erg dorstig door de hitte. Maar toen de koe en het kalf begonnen te drinken, duwde de koopman hun hardhandig opzij en leste zelfzuchtig zijn dorst. Deze overtreding tegen een koe en haar kalf heeft ertoe geleid dat uw koning nu zonder zoon zit. Maar de goede daden die hij heeft verricht in zijn vorige leven, heeft hem heerschappij over een koninkrijk gegeven."
Na dit gehoord te hebben, zeiden de adviseurs van de koning: "O beroemde rsi, wij hebben vernomen dat de Vedas vertellen dat iemand de reacties op zijn zondige activiteiten tot nul kan terugbrengen door gunstige activiteiten te doen. Wees alstublieft zo vriendelijk om ons enige goede raad te geven, waardoor de zonden van onze koning kunnen worden vernietigd. Geef hem alstublieft uw genade, waardoor een prins zal worden geboren in zijn familie." Lomasa rsi zei: "Er is een Ekadasi genaamd Putrada, die tijdens de lichte helft van de maand Sravana komt. Op deze dag dient een ieder, inclusief jullie koning, te vasten, de hele nacht wakker te blijven en strikt de regels en voorschriften te volgen. Daarna dienen jullie alle verdiensten die jullie door het vasten verkrijgen, aan de koning te geven. Wanneer jullie mijn instructies volgen, zal de koning zeker gezegend worden met een zoon." Alle adviseurs van de koning waren heel tevreden om deze woorden van Lomasa rsi te horen en zij brachten hem hun dankbare eerbetuigingen. Hun ogen straalden van geluk en zij keerden terug naar huis.
Toen de maand Sravana kwam, herinnerden de adviseurs van de koning zich het advies van Lomasa rsi en onder hun toezicht vastten alle burgers van Mahismati-puri, inclusief de koning. De volgende dag, op Dvadasi, offerden de burgers plichtsgetrouw hun verworven verdiensten aan hem. Door de kracht van al deze verdiensten, raakte de koningin zwanger en gaf tenslotte geboorte aan een heel mooie zoon.
O Yudhisthira, concludeerde Heer Krsna: "De Ekadasi die tijdens de lichte helft van de maand Sravana komt, is terecht beroemd geworden als Putrada (gever van een zoon). Een ieder die in deze wereld en in het volgende naar geluk verlangt, dient op deze heilige dag zeker te vasten van alle graansoorten en peulvruchten. Een ieder die alleen maar hoort over de heerlijkheden van Putrada Ekadasi, raakt geheel vrij van alle zonden, wordt gezegend met een goede zoon en zal zeker naar de hemel gaan." Zo eindigt het verhaal van de heerlijkheden van Sravana-sukla Ekadasi of Putrada Ekadasi uit de Bhavisya-uttara Purana. door Pieter Franciscus (Ananda Malik

maandag 20 juni 2011

Ratha yatra religieuze processie in DenHaag 2011

In DenHaag wordt waarschijnlijk weer een religieuze optocht gehouden.De aanhangwagen wordt weer opgebouwd naar naar het uiterlijk van de van origine drie "karren" festival in Orissa, Puri. Strijdwagens of koetsen in het Nederlands

















de wagen

foto Jagannatha