woensdag 3 april 2013

Mukunda mala stotra

Mukunda mala stotra Een prachtig gebed, een bloemen slinger van hymnen aan Mukunda (uitspraak Moekoenda) gericht, de Mukunda mala zijn een reeks gedichten als een bloemenslinger, een Sanskrit gedicht gecomponeerd als verering een offering aan Maha Vishnoe door de heilige koning Kulasekhara Alwar. De devotionele diepgang en benadering van deze verzen hebben het gedicht omhoog gebracht als een kroon van bhakti of toegewijd beweging. Het beschrijft de misère van de gevangen ziel, gevangen in een wereld en dat Sri Krishna de enigste bevrijding is. Oh mukunda mijn Heer .Laat mij alstublieft constant uw namen reciteren, u aansprekend als Sri Vallabha, Hij wie geliefd is door Lakshmi) Varada ( de gever van zegeningen) Dayaapara ( Hij die zonder oorzaak genadig is). Bhakta priya (hij wie geliefd is bij zijn bhakta's), Bhava-lunthana-kovida ("Hij wie een expert is in het plunderen van de status quo van herhaalde dood en geboorte") Nath (Naath de Allerhoogste Heer), Jagan nivaas (de toevlucht van het universa en Naga sayana spreek uit als Naag sayena, de allerhoogste Heer die neerlegt op een slangen bed, met serpent word Ananta sesha bedoelt de slang met de duizend hoofden.) Dit is slechts de eerste ervan maar prachtig en geeft goed weer wat vooruitgang geeft in Bhakti. zievoor de rest op http:// vedabase.net/mm/

Sri Hanoeman verschijnings dag

Sri Hanoeman is het ultieme voorbeeld van de toegewijde Bhakta van Heer Raam. Hij wordt vereerd vanwege Zijn vastbesloten Devotie aan Sri Raam. Sri Hanoeman was nederig, moedig en wijs. Hij leefde alleen om Heer Raam te dienen, zonder ook maar iets terug te verwachten. Het volgende verhaal uit de Ramayan illustreert Zijn Prema (liefde) voor Bhagavan Raam : Op een dag vroeg Sri Hanoeman aan Sita Raam Mata, waarom Zij sindhur (rood poeder) tussen de scheiding van Haar haren aan had gebracht. Toen Sita Raam Mata antwoordde dat het zetten van sindhur de levensverwachting van Haar echtgenoot, Raam Bhagavan, zou verlengen, toen smeerde Sri Hanoeman Svami Zijn hele lichaam in met sindhur om Sri Raam zijn onsterfelijkheid te garanderen. Sri Hanoeman Jayanti, is de dag waarop Sri hanoeman op Bhur Loka (Aarde) verscheen, en dit wordt dan ook elk jaar weer gevierd om Sri hanoeman te eren. De elfde Avatara van Sri Shiva . Anjana Mata, die in haar vorige leven Punjikasthala was, had veel gemediteerd en zware tapasya gedaan en daardoor kreeg zij een zegen van Shiva Bhagavan om de moeder van de elfde Avatara te worden van Shiva Bhagavan.Dat gebeurde dankzij Agni Deva die aan koning Dashratha, de koning van Ayodhya, een kom met zoetigheden schonk. Deze zoetigheden moesten verdeeld worden tussen zijn echtgenotes. Op het moment van uitdelen pakte een arend een deel van de zoetigheid en liet het vallen waar Anjana Mata aan het mediteren was. Pavani Deva God van de Wind, bracht het vervolgens naar Haar toe zo het voorbestemd was. Nadat Anjana Mataji de zoetigheid had opgegeten, is Sri Hanoeman als elfde Avatara van Shiva Bhagavan afgedaald naar Bhur Loka Gaya. Dit gebeurde tijdens zonsopgang op de dag van de volle maan in de lentemaand Chaitra van de Hindoe kalender. Dit is precies zes dagen nadat Shri Raam Bhagavan op bhur Loka was gekomen en daarom wordt zes dagen na Raamnavmi Sri Hanoemaan Jayanti gevierd. Viering van Sri Hanoeman Jayanti. In de vroege ochtend van Sri Hanoeman Jayanti gaan toegewijden en Hindoes in grote getallen naar de Mandir om Sri Hanoeman te eren. Al bij het aanbreken van de dag, nog voor zonsopgang, wordt begonnen met katha’s (verhalen). Omdat Sri Hanoeman tijdens zonsopgang is geboren, worden de katha’s lezingen met zonsopgang beëindigd. Vervolgens wordt prasadam ( heilig voedsel) uitgedeeld.Pandita's geven de Moerti van Sri hanoeman een abhishak, een bad en bieden speciale gebeden aan de Devi’s en Devata’s. Vervolgens wordt deze Moerti ingesmeerd met sindhur en olie, symbolen van leven en kracht. De aanwezigen krijgen dan een tilak van sindhur, afkomstig van de Moerti, op hun voorhoofd gezet. Overal ter wereld wordt op Sri Hanoeman Jayanti de Sri hanoeman Chalisa gezongen. Mensen vasten, doen puja’s en offeren aan Sri Hanoeman. Het gaat hierbij om prasada en fruit, vooral bananen. In bepaalde plaatsen in India worden er festiviteiten gehouden: mensen dansen, dragen maskers van Sri Hanoeman en lopen mee in De optochten met de Moerti’s van Sri hanoeman. Sri Hanoeman is het lichtende voorbeeld dat men door zuivere Devotie tot Bhagavan zal komen. Omdat Sri hanoeman zo toegewijd was aan Shri Raam, heeft Sri Hanoeman zij aan zij met Sri Raam Bhagavan gelopen.Wanneer wij het voorbeeld van Sri Hanoeman volgen, zullen wij zuivere toewijding ervaren en ervaren hoe gezegend het is om een persoonlijke band met Bhagavan Sri Raam te hebben. Met Sri hanoeman Jayanti geven wij hier nog een extra dimensie aan om zo een zuiver bewustzijn en meer inspiratie te verwerven. Hanoeman schrijft men ook als Hanuman, De naam Raam schrijft men hier ook als Rama of Ram, maar men spreekt het uit als Raam.

donderdag 28 maart 2013

Jagannatha puri Orissa, priesters en keuken geheimen + video

Jagannatha puri eten en eten! Zeven verschillende soorten rijst, negen verschillende soorten groenten, en allerlei zoetigheden. En heel belangrijk om te weten deze worden absoluut niet met suiker klaargemaakt, maar met molasse. ook geen bloemkool voor Jagannatha dit en aardappels en tomaten is absoluut taboe in Jagannatha zijn keuken. Wat waarschijnlijk niemand wist is dat elke maaltijd bereid een naam heeft als Jagannath, Ballabh, ladu en mathapuli, sarapuli en veel andere.En dit komt uit de grootste keuken van India naar de autoriteiten. De keuken van de Jagannatha tempel in Orissa. De keuken heeft 32 kamers en 752 fornuizen en negen aarden potten

Jamaica reggae project Woodstock


Hare krishna on reggae tune

woensdag 27 maart 2013

Bhakta Samaj deel 1

Shree Ramkabir Bhakta Samaj, een korte samenvatting van de geschiedenis van de Bhakta Samaj. Veel Bhakta families kan men vinden in de staat Gujarat, India. hun voorvaderen kwamen van Noord India, later vestigden zij zich in Noord Gujarat. men heeft het geloof dat zij de originele PatShree Ramkabir Bhakta Samajels of Patidars waren. Gedurende het Kabir tijdperk, kwam een deel van onze voorvaderen onder de indruk van de leer en filosofie van Kabir. Kabir geloofde in eenvoudig e sober leven. Nirgun Bhakti genaamd. Hij was er zwaar op tegen, al die gecreëerde rituelen en religieuze praktijken van de brahmaanse kasten en pandits. Kabir zijn overtuiging was dat de rituelen de mensheid niet vooruithielpen maar juist de vernieling in. Hij vormde een oppositie tegen al die rituelen offeringen (pooja), en havans en andere gewoonte rituelen (folklore religie), de voorouders van de familie Bhakta begrepen dit en adopteerde zijn overtuigingen en filosofie in hun dagelijks leven. Door dit te doen kregen zij het etiket Juda (anders) door andere Bhagat Atidar en andere Patel gemeenschappen. Later werden zij Uda Bhagat genoemd en uiteindelijk namen zij de naam Bhakta aan, wat voorheen hun bijnaam was. De Bhakta Samaj in India is grotendeels gecencentreerd in ZuidGujarat, Surat district. Later verhuisden verscheidene Bhakta families; naar Baruch en het Raj District. Meer zakelijk gerichte families vestigden zich in Bombay(Mumbai), en North Gujarat. Few Een paar Bhakta families gingen overzee naar Zuid Afrika, Rhodesie, Oost Afrika, Portugal, Fiji, Trinidad, Panama, Engeland, Nieuw Zeeland, Canada en America. Nadat India's onafhankelijk was geworden. Gingen meer en meer families zich vestigden; in Engeland, Zambia, Panama en Canada en ook in America. Maar het echte vestigen gebeurde toen geslaagde studenten naar de VS gingen voor vervolg studies gedurende de jaren 60. De USA werdt toen de bestemming voor de Bhakta Samaj links Bhakta samaj stamboom RamKabir Bhakta samai great brittain Gujarat sangeet