zaterdag 27 april 2013

Sri Rudram stotra of Sri Rudraprasna




De Shri Rudram aan welke de Chamakam is toegevoegd naar de traditie uit de heilige geschriften. Het is een Hindi stotra opgedragen aan Siva en uit de Yajur Veda. Oude teksten ter verering van Sri Siva Rudram, deze komen uit de yajur Veda Shri Rudram is ook bekend als de Sri Rudraprasna, Śatarudrīya, en Rudradhyaya.en zijn heel belangrijk in de Vedanta ouder dan het Mahabharatht en maken deel uit van de originele Veda. Deze verering is een heel oud of vroeg voorbeeld van het reciteren van de heiligen namen, een traditie die zich heeft ontwikkeld in de Sahasnama geschriften. In de Shiva Purana wordt naar deze oude recitatie verwezen. De stotra is volledig volledig opgenomen op video.Plus de abhiseka, puja.


: http://srisubramaniamthroupathai.webs...

Aum Namo Bagavate Rudraya:

Rudraprayag met beelden van de Koteshwara Mahadeva tempel

Deze video is gemaakt door Shambu,  in Rudraprayag, Maart 2013, het laat de ochtend procedure zien met  de yoga asana's en een groep die de tempel bezoekt, wandelend over de Ganga brug. Rechts beneden het Monal Resort naar de Koteshwara Mahadeva tempel en verder op de .Chamunda Devi tempel in Rudraprayag  waar de rivieren Alaknanda en Mandakini samengaan.

<iframe src="http://player.vimeo.com/video/63087544?title=0&amp;byline=0&amp;portrait=0" width="400" height="300" frameborder="0" webkitAllowFullScreen mozallowfullscreen allowFullScreen></iframe>

Mantra naar Lama Thubten Yeshe


Virtuele
OM MANI PADME HUM
Lama Thubten Yeshe
Een mantra is een soort kort gebed, veelal in het Sanskriet. Eén van de meest bekende mantras is OM MANI PADME HUM. Mantra's worden vooral veel gebruikt in de beoefening van tantra, waarbij vaak meer dan honderdduizend mantra's worden gereciteerd om een bepaalde energie op te wekken in de geest, bijvoorbeeld om mededogen en liefde op te wekken, wijsheid te ontwikkelen of negatief karma te zuiveren. Die worden in de praktijk gewoonlijk op een kralensnoer gedaan, de mala genaamd om de mantra's gebeden te kunnen tellen

.

Mantra's 


Ook duidelijk uit dit stuk dat de mededogen meditatie al een mantra fungeert de herhaling. Kijk voor degene die niet bewust van de geest zijn maar alleen de gedachtenstroom die hier uit voorkomt wat naar boven komt"Doorgaans bestaat er het verkeerde idee dat het reciteren van mantra’s een uiterlijke en onnatuurlijke geestelijke beoefening is, in plaats van een innerlijke spontane gebeurtenis.
Het reciteren van een mantra is niet alleen een vocale herhaling van lettergrepen. Vele mediterenden weten uit ervaring dat het reciteren van mantra’s uiterlijke geluiden en woorden omzet. Het is eerder het luisteren naar een innerlijk geluid dat altijd al in ons zenuwstelsel heeft gehuisd.
webadres Matreya instituut Nederland

vrijdag 26 april 2013

Vegetarisch recept, gebakken rijst (nasi)

Ingrediënten voor 4 personen
400 gr. zilvervliesrijst
250 gr. bloemkool.
Halve bos bleekselderij
50 gr. tauge
2 blaadjes lavas (zuinig aan hiermee!)
1 tl. verse gehakte bladselderij
1 halve rode spaanse peper, (zonder zaad)
1 el. sojasaus,naar smaak zout (asam) of zoete sojasaus.
1 tl. korianderzaad, gemalen of een paar takjes verse coriander
2 centimeter gemberwortel of 1 tl. gemberpoeder
1 tl. serehpoeder
1 tl. laos, gemalen
De bloemkool wokken in wat water zo een 10 minuten, als het water verdampt is wat olie erbij de de bleekselderij in dunnen plakjes of schijven gesneden even mee fruiten.De gember wortel gestampt erbij of het poeder. Ik voeg zelf de peper op het laats toe. Dan heb u wel het escence maar is het niet zo heet. Maar smaken verschillen de rijst kan u van een dag ervoor gebruiken dan is het meer nasi! Doe de rest van de kruiden erbij door elkaar flink blijven scheppen. Als de bloemkool beetgaar is alles door de rijst en nog even de taugé met de rijst mee opwarmen. Wat ook goed werkt is de rijst even apart bakken. Ook dit doe ik vaak de dag ervoor scheelt weer in de afwas. Slamat makan. ps Het rijst recept staat op het pak.

Thaipusam festival in de Batu grotten Maleisië

Geschiedenis Sri Murugan, Tamil verering.


In het kort de geschiedenis van de tempels en het festival in de Batu grotten in het Nederlands door bhakta Piet(er) toegewijd aan het verhogen van uw kennis,over en van opmerkelijke feiten in de religieuze geschiedenis van Kali yuga..

In de  Batu grotten Maleisië

De kalksteen grotten waarvan gezegd worden meer dan 4.00000000 jaar oud te zijn. En in het voorste gedeelte van de grotten hebben de Orang asli (Temuan mensen) gewoond. Plus minus 1860 begonnen Chinese boeren guano daar weg te halen voor hun grond te bemesten.De heuvels werden pas echt bekend in 1878 door de grotten op de landkaart werden gezet door de koloniale autoriteiten.Een bekende de natuuronderzoeker William Hornaday
De Batu grotten werden als plaats van verering gepromoot door K. Thamboosamy Pillai een handelaar.Hij werd geïnspireerd door de  vorm van de hoofd ingang van de grotten geinspireerd, en hierdoor besloot hij een tempel gewijd aan Sri of Heer Murugan te bouwen in de grotten. Sri is een titel zoals hier de Heer voor God gebruikt wordt. In 1890 liet Pillai  die ook de oprichter is van de Mahamariamman Tempel, Kuala Lumpur, de murti, het godsbeeld van Sri Subramania Swamy in wat vandaag de dag bekend staat als de tempel grot   installeren.  
   http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/Batu_Caves1.jpg                           
Sinds 1892 vind het Thaipusam festival daar plaats in de Tamil maand Thai wat valt tegen het einde van Januari, begin Februari en wordt hier gevierd.
De originele houten treden naar de grot (1920) zijn later vervangen door 272 stenen treden. In dit gebied bevinden zich meer tempel grotten en een van de meest bekende wordt de kathedraal grot genoemt. Omdat er veel Hindi altaren in zijn onder het hoge plafon..
Sr Murugan buiten de grotten.Zie op de achtergrond de trap met 272 treden.








Wensen?

Een wens doen, kabouters en demonen, God en feeën lossen elkaar af om deze te kunnen vervullen. Klinkt flauw, maar daarvoor lopen de jehova’s van deur tot deur. Andere doen sankirtana zo dat de zoeker weer tot God weerkeert, door een eigen verlangen (wens).          De wensput, de toverlamp, en ook India is rijk aan deze geschiedenis lessen. De magische steen die alles tot goud maakt, zie ook koning Midas deze veranderde zelf in goud, een waarschuwing, let op wat je beet pakt. Naar het Arabisch Djins, demonen of geesten, vergeet niet dat deze Arabische verhalen in India een grote invloed hebben gehad op de vertellingen.

Een verhaal gaat zo: een man wilt dat een geest of dergelijks zijn wensen vervult. Nu hij vereert een geest om het kort te houden, en deze verschijnt voor hem. Naar dit vertelsel waarschuwt de geest de man, dat hij hem wel wilt dienen maar als hij niets te doen heeft, Verteld hij dan eet ik je op. Typisch,de man denkt ik houd hem wel bezig! Kom op vervul mijn wensen. Als eerste vraagt de man maak mijn bedrijf goed lopend, en dan genoeg voorraad, en een nieuw dak, wagens. Hij leunt voldaan achterover terwijl de geest aan het werk gaat, maar! Daar staat de geest alweer naast zijn stoel, ik ben klaar, roept hij bijna in zijn oor. De man bekomt iets van de schrik, denkt na, en zegt maak het ook schoon plus het huis hier! En laat zich weer achterover zakken.Naar daar is die geest alweer en het huis blinkt al! En alles ruikt fris. De man voelt zich wat ongemakkelijk worden, en roept doe de tuin ook even. En denkt ik moet opletten, straks heeft de geest niets meer te doen en dan eet hij mij op. Hij krijgt een ingeving en als de geest weer komt laat hij deze een paal met olie insmeren, en vraagt hem dan, om omhoog in die paal te klimmen, wat niet lukt. Wat er verder met demon en geest is gebeurt is mij niet bekend

Bhakta Piet(er)

Weer een interpretatie van Boeddha (ontleed)

Er zijn zoveel vertalingen die van Boeddha zijn achtvoudige pad die zo verduidelijkt zijn naar dediverse auteurs. Dat deze vaak nog weinig nog met het origineel te maken hebben.

Naar de vier nobele waarheden van de Boeddha, Gautama  is begeerte de oorzaak van het lijden. Het Pali-woord voor begeerte is tanha. Begeerte wordt op zijn beurt weer veroorzaakt door onwetendheid of onbegrip: de illusie van het zelf wordt niet doorzien.

De Boeddha onderkende 3 soorten begeerten:                                                              Uitleg naar onpersoonlijk getinte visie.                                                                             De Boeddha vertelde dat alle lijden uit geboorte voortkwam.Dit is de basis van van elke leer! Dan volgt dat gedachten en verlangens ellende geven!.

1e  Begeerte (kama) beweegt de geest, de gedachten worden verveelvoudigt, naar de religie denkt men dan te weinig aan God. Dan ziet u dat onbegrip en de onwetendheid op kennis  van God betrekking hebben, naar de religieuze richtingen..Zintuigelijke begeerte is tot een ondergeschoven kind verworden in het boeddhisme en de religie..                                     Het zelf de levensadem, de ziel of atma. Illusie betekend het tijdelijke, het lichaam verdwijnt. Dit  noemt men ook het zichtbare. Het zichtbare verdwijnt en het niet zichtbare blijft, het zelf als de illusie beschreven, Dit het Zelf de blijvende ziel, atma of levensadem! Vaak leest men dat men God afweegt naar het kunnen zien van God, of kan men God wegen. Nee, dan bestaat God niet naar de wetenschap. Dit is naar de religie een illusie..Vandaar dat dit een moeilijk onderwerp voor velen is.

kama tanha (pali) Betekend zintuigelijke begeerten, deze worden in het kort ook door de religie gebruikt om nieuwe gelovigen te winnen, bhajan en christelijke liederen op bekende melodieen. Of gratis voedsel.Gebaseerd op zintuigelijk contact.Het is voor  God dan mag het

(bhava tanha  Pali:): Deze begeerte houdt het willen blijven bestaan, nu  als ziel, eeuwig leven als dienaar of minnaar, dienstmaagd enz. en de bekende “menselijke drijfveren” gemoed instellingen. De gang naar de hemel-se planeten, offeringen voor dit te verkrijgen. Zie de religie, en als men dit goed leest komt het uit dezelfde bron. Zintuigelijke gewaarwordingen.

En als men dit goed overdenkt komt het uit dezelfde bron. Zintuigelijke gewaarwordingen.

Dit zijn gewoon een paar voorbeelden hoe men spirituele begrippen kan verduidelijken, in verband kan zetten met eigen godsdienst of overtuiging. Het gaat om evenwicht of balans, niet te veel of te weinig. Anders is er verstoring niet alleen bij u maar ook bij een ander of ergens anders