donderdag 3 april 2014

basis recept bladerdeeg pizza

Oven 200 Celsius bakken 20 minuten
Bladerdeeg een pak of rol bakplaat met wat olie of bakpapier bedekken. Het bladerdeeg erop.
Neem tomaat en courgette wat pizza kruiden, en bak deze even, eerst de tomaten en op het laats de courgette, (een minuut).. Verdeel de groenten over het bladerdeeg, houd een strook aan alle zijde vrij, die wordt omgevouwen en zi hebben wij een rand aan onze pizza. Neem wat geraspte kaas. Of wat ik meestal doe ik koop een pak jong belegen kaas bij het Marokkaanse buurtsupertje en snij deze aan repen, alleen de kaas! En leg deze repen op de pizza. De voorverwarmde oven in voor 20 minuten. Wat ik zelf lekker vind is de rand in te smeren met wat gepeperde olie, ik bak af en toe een peper op laag vuur tot de peper donker is, en laat de olie dan nog even staan, zonder peper. De peperolie, gaat dan in een potje en dit gebruik ik om de rand in te smeren, kan ook met pizza kruiden, die dan hetzelfde als met de peper, denk eraan op laag vuur, zodat het niet verbrand.

Een nieuw boek

bunny - sweetly scrapped

het plaatje is van http://sweetlyscrappedart.blogspot.nl/ daar hebben ze ook leuke achtergronden, en veel meer voor de scrap artiesten onder ons

donderdag 27 maart 2014

bhagavad gita chapter 15

BG 15.1: The Supreme Personality of Godhead said: It is said that there is an imperishable banyan tree that has its roots upward and its branches down and whose leaves are the Vedic hymns. One who knows this tree is the knower of the Vedas.

BG 15.2: The branches of this tree extend downward and upward, nourished by the three modes of material nature. The twigs are the objects of the senses. This tree also has roots going down, and these are bound to the fruitive actions of human society.

BG 15.3-4: The real form of this tree cannot be perceived in this world. No one can understand where it ends, where it begins, or where its foundation is. But with determination one must cut down this strongly rooted tree with the weapon of detachment. Thereafter, one must seek that place from which, having gone, one never returns, and there surrender to that Supreme Personality of Godhead from whom everything began and from whom everything has extended since time immemorial.

BG 15.5: Those who are free from false prestige, illusion and false association, who understand the eternal, who are done with material lust, who are freed from the dualities of happiness and distress, and who, unbewildered, know how to surrender unto the Supreme Person attain to that eternal kingdom.

BG 15.6: That supreme abode of Mine is not illumined by the sun or moon, nor by fire or electricity. Those who reach it never return to this material world.

BG 15.7: The living entities in this conditioned world are My eternal fragmental parts. Due to conditioned life, they are struggling very hard with the six senses, which include the mind.

BG 15.8: The living entity in the material world carries his different conceptions of life from one body to another as the air carries aromas. Thus he takes one kind of body and again quits it to take another.

BG 15.9: The living entity, thus taking another gross body, obtains a certain type of ear, eye, tongue, nose and sense of touch, which are grouped about the mind. He thus enjoys a particular set of sense objects.

BG 15.10: The foolish cannot understand how a living entity can quit his body, nor can they understand what sort of body he enjoys under the spell of the modes of nature. But one whose eyes are trained in knowledge can see all this.

BG 15.11: The endeavoring transcendentalists, who are situated in self-realization, can see all this clearly. But those whose minds are not developed and who are not situated in self-realization cannot see what is taking place, though they may try to.

BG 15.12: The splendor of the sun, which dissipates the darkness of this whole world, comes from Me. And the splendor of the moon and the splendor of fire are also from Me.

BG 15.13: I enter into each planet, and by My energy they stay in orbit. I become the moon and thereby supply the juice of life to all vegetables.

BG 15.14: I am the fire of digestion in the bodies of all living entities, and I join with the air of life, outgoing and incoming, to digest the four kinds of foodstuff.

BG 15.15: I am seated in everyone's heart, and from Me come remembrance, knowledge and forgetfulness. By all the Vedas, I am to be known. Indeed, I am the compiler of Vedānta, and I am the knower of the Vedas.

BG 15.16: There are two classes of beings, the fallible and the infallible. In the material world every living entity is fallible, and in the spiritual world every living entity is called infallible.

BG 15.17: Besides these two, there is the greatest living personality, the Supreme Soul, the imperishable Lord Himself, who has entered the three worlds and is maintaining them.

BG 15.18: Because I am transcendental, beyond both the fallible and the infallible, and because I am the greatest, I am celebrated both in the world and in the Vedas as that Supreme Person.

BG 15.19: Whoever knows Me as the Supreme Personality of Godhead, without doubting, is the knower of everything. He therefore engages himself in full devotional service to Me, O son of Bharata.

BG 15.20: This is the most confidential part of the Vedic scriptures, O sinless one, and it is disclosed now by Me. Whoever understands this will become wise, and his endeavors will know perfection.

zondag 23 maart 2014

punyam meaning of

puṇyam — pious; BG 9.20
puṇyam — pious; BG 18.76
puṇyām — pious; SB 1.4.2
puṇyam — pious; SB 1.18.9
puṇyam — purifying; SB 1.18.17
mahā-puṇyam — conferring great merit; SB 3.19.38
puṇyam — holy; SB 3.21.38-39
puṇyam — piety; SB 4.8.5
puṇyam — the holy; SB 4.8.42
puṇyam — which is auspicious and pious; SB 4.8.62
puṇyam — sacred; SB 4.12.45
puṇyam — pious; SB 4.17.6-7
puṇyam — pious; SB 4.23.31
puṇyam — pious; SB 4.23.37
puṇyam — very pious; SB 6.17.40
puṇyam — pious; SB 6.19.26-28
puṇyam — pious; SB 7.1.4-5
puṇyam — pious activities or their results; SB 7.10.13
puṇyam — pious; SB 7.10.46
; SB 7.10.47
puṇyam — pious; SB 8.1.32
puṇyam — very pious to hear and describe; SB 8.5.1
parama-puṇyām — highly glorified and pious; SB 9.5.21
puṇyam ākhyānam — most pious activity in history; SB 9.5.27
puṇyam — holy places; SB 9.7.18
mahā-puṇyam — supremely pious; SB 9.23.17
su-puṇyam — very pious, transcendental activities; SB 9.24.61
puṇyam — which are always full of pious activities (śṛṇvatāṃ sva-kathāḥ kṛṣṇaḥ puṇya-śravaṇa-kīrtanaḥ: [SB 1.2.17] to hear about Kṛṣṇa is always pious); SB 10.12.40
puṇyam — pious; SB 10.12.43
puṇyam — auspicious; SB 10.15.1
puṇyam — pious; SB 10.79.11-15
mahā-puṇyam — most pious place; SB 10.79.11-15
puṇyam — pious activity; SB 10.80.25-26
puṇyam — pious; SB 11.5.52
puṇyam — pious; SB 11.6.35
puṇyam — his pious results; SB 11.10.26
puṇyam — pious; SB 11.23.4
puṇyam — pious; SB 12.8.18-20
puṇyam — pious; SB 12.10.36
puṇyam — pious; SB 12.12.49

zaterdag 22 maart 2014

Inzicht oefenen

Door meditatie moet men eerst tot rust komen, veel mensen trachten meteen tot het hoogste inzicht door te dringen. Terwijl hun gedachten nog alle kanten opgaan. Tracht even rustig te blijven zitten, en let alleen op je ademhaling. Negeer je gedachten, let alleen op jouw ademhaling. Nu als dit vijf minuten lukt, wat echt niet moeilijk is. Laat dan uw aandacht, over uw lichaam gaan, negeer alles dit is nog steeds verzet van de geest, het lichaam wilt niet zo blijven zitten, net als zwemmen kan men stilzitten aanleren. Dit gaat eenvoudiger door even de aandacht op de adem te houden. Als u dit leert te doen, gaat elke yoga erdoor vooruit. En dan pas komen al de voordelen van mediteren pas goed naar boven.

De lotusvijver

De vijver is als een spiegel waar door ons goede humeur zachte geluiden vanaf komen door een frisse bries,verkoelend. Maar als er wat tegenzit, is dat als iemand die een steen in de vijver heeft gegooid. En de rimpels en de kringen die dit veroorzaakt heeft, klotsen vaak nog na op de oevers, modder meenemend wat de vijver vertroebeld. Waardoor komt dit? Door dat men zelf steeds in de vijver blijft roeren om die steen op te diepen.Als men de problemen als een steen ziet die in het water valt, of als een libelle die over het water danst en weer verdwijnt zonder een spoor na te laten, Na een tijd is bij beiden het oppervlak weer rimpelloos.  Ananda Malik

vrijdag 21 maart 2014

no tuition

Tuition

There is no tuition. Please read on to find out why.
The Bhaktivedanta College is following as closely as possible the traditional gurukula system of Lord Krsna's eternal Vedic culture as outlined in Manusmriti. According to sastra the law is that no fixed tuition is charged to students and anyone who transgresses this law becomes an outcaste from society:  http://www.bhaktivedantacollege.org/bvc_site/schools_admissions/tuition.html
"Slaying cattle,... adultery, selling oneself, casting off one's teacher, mother, father, or son,... defiling a damsel,... selling... one's wife, or child, teaching (the Veda) for wages, learning (the Veda) from a paid teacher... and atheism (are all) offences, causing loss of caste." Manusmriti 11.60-67.
Manu, the lawgiver of mankind, has equated the teaching of Vedic knowledge for wages or learning from a paid teacher with such monstrous crimes as cow killing, adultery, rape, selling one's own family members into slavery, and above all atheism. These heinous acts result in becoming an outcaste from Krsna's Vedic culture in this life and untold karmic retribution for many lifetimes afterward.
It should be noted that by "Veda" is included; Vedangas like jyotish and vyakarana (Sanskrit grammar); Upavedas like vastu, ayurveda, gandharvaveda (music), and dhanurveda; Puranas, Itihasa, Pancaratrika Agamas, Vedanta, Mimamsa or any literature that pursues the Vedic version of paravidya and aparavidya.

Vedic culture if it is to be effective and to survive must be taught in the Vedic way.

A.C. Bhativedanta Swami Prabhupada, the greatest exponent of Lord Krsna's Vedic culture in modern times, has spoken many times that fees are never to be charged for teaching any type of Vedic knowledge.
In Lord Krsna's Vedic culture rather than paying a fixed tuition the students are responsible for the upkeep of the school by a combination of personally contributing donations (dakshine) to the best of their ability at the end of their studies as requested by the guru, and by performing seva (service) during their studies.
In Krsna's Vedic culture knowledge is freely given to qualified students but the student was expected to reciprocate by helping to maintain his teacher's ashrama by financial contribution and physical labor. It is recorded in the Srimad Bhagavatam 10th canto that even Lord Krsna, the Supreme Personality of Godhead, when He resided in the ashrama of His teacher Sandipani Muni, would perform menial services such as going into the forest to collect firewood. And, at the end of His studies gave the dakshine His guru requested.
While we do not expect our students to risk their lives by going into the tiger infested jungles to collect firewood, still there are many services that need to be rendered. And, students will be expected to do the needful when requested.
Students are required to pay for any texts and materials required in the courses, as well as any administrative fees (small) charged by the BVC. We charge a modest application fee of $35.00 to discourage frivolous applicants.

Vedische namen sterrenbeelden Vedic planet signs

    Masha (Aries)
    Vrsabha (Taurus)
    Mithuna (Gemini)
    Karka (Cancer)
    Simha (Leo)
    Kanya (Virgo)

   

    Tula (Libra)
    Vrscika (Scorpio)
    Dhanus (Sagittarius)
    Makara (Capricorn)
    Kumbha (Aquarius)
    Mina (Pisces)

zondag 16 maart 2014

Achtvoudige pad, een weg voor de wereld om te gaan.

achtvoudig pad

controleer je gedachten
weerstaat kwaad
bevrijd je gedachten van kwaad
werk voor het goed van anderen
respecteer leven
ken de waarheid
zeg dingen niet om andere te kwetsen
beoefen meditatie, aandachtigheid
recept voor een betere wereld

woensdag 12 maart 2014

Bijna zomer 38 rondjes op de

Heerlijk bijna is het weer zover, weer weer om buiten de rondjes extra re doen. In de middag ga ik dan naar mijn favoriete picknick tafel met een kleine wollen deken om op te gaan zitten, schoenen uit en op de tafel, minimaal 16 a 18 extra als ik weinig tijd heb, anders blijf ik zitten tot ik er zo een 40 rondes extra heb gedaan. Ik heb mij dat aangewend om te doen, als ik merk dat mijn ochtend setje mala’s minder waren, als je er dan meteen 8 of 16 extra doet steeds, heb je er weer een tijd geen last van.

zondag 9 maart 2014

Natuurlijke middelen om pijn te verlichten.

 

Top 20 natuurlijke pijnstillers lijst

Gember (Voeg aan 1-2 theelepels toe aan het dagelijks dieet, voor algemene spierpijn) zie ook gember op de blog voor meer wetenswaardigheden over gember

Kruidnagel (gekauwd zachtjes voor kiespijn / tandvlees ontsteking)

Appel Cider azijn (1 eetlepel gemengd met water voor de maaltijd voor zuur)

Knoflook (gemaakt in een speciale olie voor oorpijn-recept op het oorspronkelijke artikel)

Kersen (gewrichtspijn, hoofdpijn-1 kom per dag)

Yoghurt (-2 kopjes per dag menustruatie opvliegers yoghurt koelt af)

Kurkuma (chronische pijn-1/4 theelepel per dag)

Haver (endometrium pijn – ze zijn glutenvrij)

Zout (hot, zoute voetbaden voor ingroeiend teennagels-1 theelepel per kop water – 20 minuten, tweemaal daags)

Ananas (maag opgeblazen gevoel, gas – 1 kopje verse ananas)  voor ouderen na een zware maaltijd een stukje verse ananas eten, reguleert het bloedsuiker sneller

Pepermunt (Voeg een paar druppels van de etherische olie aan bad voor pijnlijke spieren)

Druiven (rugpijn – 1 kopje per dag)

Water (algemene zuiverend, helpt het wegwassen van de pijn-trigger histamine-8 x 8 ounce glazen per dag)

Mierikswortel (sinus pijn-1 theelepel tweemaal daags)

Bosbessen (blaas / urineweginfecties – 1 beker dagelijks)

Ruwe honing (actuele toepassing 4 keer per dag voor koortsblaasjes /  zweren) (Zie ook ons speciaal verslag op ruwe honing)

Vlas (borstpijn-3 eetlepels dagelijks – moet worden fijngemaakt anders worden de zaden niet verteerd!)

Tomatensap (krampen-tomatensap is rijk in kalium-10oz dagelijks) naar de oorspronkelijke pagina met de meer detail op elkaar: http://antranik.org/food-is-medicine-20-natural-painkillers-in-your-kitchen/

Weet jij er meer? Laat het ons weten in de commentaren.

Internationale vrouwendag.

Voor mij is het elke dag vrouwendag, Ik eer zelf vrouwelijke goden, vaak godinnen genaamd, wat ik zelf verkeerd weergegeven vind omdat deze spiritueel zijn, en niet wat men er door gescheiden of materiële denkwijze er van maakt, het moederlijke of vrouwelijke zijn zielen eigenschappen.. Innerlijk zijn wij allemaal gelijk, een ziel, of spirituele energie, met dezelfde eigenschappen, men moet ze alleen leren ontwikkelen Maar men heeft de vrouw ooit tot moeder zijn verkozen, wat een eretitel is. Omdat de vrouw als de Aarde is Gaya, leven voortbrengend, de moeder, en de eerste leraar, in het leven van de mens, in materieel  en spiritueel opzicht. Moederschap  is  wat de meeste mensen, ook vrouwen als enig ideaal voor een vrouw zijn gaan zien.

foto moeder Theresia

donderdag 6 maart 2014

wentelteefjes zonder ei

DSCF1205

Het ei heb ik hier vervangen door yoghurt, ook melk met een beetje maïzena geeft een ei achtig effect, leuk voor de kinderen.

donderdag 27 februari 2014

Mosterd, als eeuwen oud voorbeeld in de mystiek

Sinapis alba - Köhler–s Medizinal-Pflanzen-265
    Dit verhaal is gebaseerd op het mosterdzaad in de mystiek, en mijn eigen ervaringen er bij verwerkt als super onkruid.
    Een Sadhu Prahlada genaamd kwam terug uit de Himalaya hij had daar gemediteerd bij de sadhu's en ashrams (kloosters). Na een tijd in de Himalaya te hebben doorgebracht en al de oude originele kennis van de sadhu's te hebben mogen ontvangen, om deze weer terug naar India te mogen brengen. Op de terug weg kwam hij in het westen van India een klein dorpje binnen, en mocht daar in een kleine maar nette hut overnachten. Vroeger had bijna elk dorp in India een gasten verblijf voor Sadhu's zoals Prahlada, die voorbij trokken. Een boertje kwam bij hem, en vroeg Pandit, svamiji geef mij de mantra, dit betekend in wezen geef mij de kennis, om mij los te kunnen maken van het materiële, en verlichting te krijgen. Hij keek de boer aan en vertelde hem dat hij niet zomaar de mantra aan iemand kon geven! De man keek hem zeer verdrietig aan, en de Sadhu Prahlada dacht even na, en gaf hem toen een mosterdzaadje in zijdepapier gewikkeld, en vertelde de boer, bewaar dit zaadje voor mij tot ik terug kom. De boer deed het zaadje thuis in een kistje in die weer in een kleien pot, voor alle zekerheid zodat er niets mee kon gebeuren. De Sadhu Prahlada was ondertussen al weer op pad gegaan. Onderweg naar zijn ashram (klooster) om al die transcendentale kennis van de Boeddha, daar te delen met zijn broeders. Hij werd overal gastvrij ontvangen op zijn tocht, hij kwam in een kleine landbouw gemeenschap aan, en vertelde daar s' avonds aan het vuur over zijn tocht, en verhalen over de wijze mannen en sadhu's. Hij kreeg te eten, en een mat en een klamboe en viel daar bij het vuur in slaap. Vroeg in de ochtend kwam er een man bij hem, die zich languit voor hem op de grond liet vallen, en riep Sadhu Prahlada, Sadhu Prahlada geef mij alstublieft de mantra. De Sadhu Prahlada antwoordde dat kan ik niet zomaar doen, maar de man drong verder aan. De Sadhu Prahlada dacht er even over na, en toen haalde hij (weer) een stukje zijdepapier tevoorschijn en deed daar een mosterdzaadje in en vertelde de man , bewaar dit zaadje voor mij., tot ik terug kom. De man knikte bevestigend, en zag de Sadhu Prahlada te voet langzaam in de verte verdwijnen, ondertussen dacht hij, als ik het zaadje bewaar wordt de kiemkracht misschien minder of het verstoft. Ik plant het in de grond en geef het water en verzorg het plantje goed. En zo gedacht zo ook gedaan, en het zaadje groeide uit tot een enorme mosterdplant. Hij oogstte er een handjevol zaad er van, en daarvan zaaide hij het meeste weer uit, het jaar ging voorbij , maar de Sadhu Prahlada keerde niet weer. En zo zaaide en oogstte hij terwijl de jaren voorbij gingen. En de man, zaaide en oogstte. En er begonnen overal mosterd planten in de streek te groeien. De streek zag er geel van al de mosterd planten bloemen in de zomer. En de man oogstte en vulde er zakken mee, en perste er zelfs olie uit, die hij verkocht. En de opbrengst bewaarde hij. En bij de volgende oogst, wisselde hij de opbrengst, koperen munten en een paar zilveren om naar gouden. En bewaarde deze in een kleien pot onder de grond. Toen na jaren de Sadhu Prahlada weer in de streek wederkeerde, ging hij eerst bij de boer langs. En vroeg deze om het zaadje, de man pakte de pot en haalde het kistje er uit, maar! Toen hij het opende lag er tot zijn verbazing, behalve wat stof niets meer in, alles was vergaan. En de Sadhu Prahlada ging weer verder. Toen hij op zijn tocht naar de andere man uitkeek, herkende hij de streek niet meer, overal was er een weelde aan groen, en bloemen, en de vogels nestelden, en zongen daar tussen in. Sadhu Prahlada, Sadhu Prahlada werd er geroepen, hij keek over zijn schouder, en daar kwam de man aan, rennend!, De man liet zich al van een afstand, op de grond vallen
      om de Sadhu Prahlada te begroeten, en nam hem na deze begroeting mee, naar zijn nederige woning. De Sadhu Prahlada vroeg heb jij dat zaadje voor mij? De man keek hem aan, en vroeg wilt u alstublieft met mij mee lopen, en zij liepen samen naar achteren en daar lagen zakken hoog opgestapeld, goed gevuld met mosterdzaden, en kruiken gevuld met  mosterdolie. Hij vertelde aan de Sadhu Prahlada dat hij het zaadje geplant had omdat hij bang was dat het anders zou verstoffen, of erger. En daardoor had hij geoogst en zelfs van de bladeren ervan kunnen, eten. Ook had hij elk jaar een deel van de zaden geperst voor de olie en die steeds verkocht en het geld opgespaard tot de Sadhu Prahlada zou terugkeren.
  1. Dit verhaal is een voorbeeld hoe je een geloof of mantra moet gebruiken, net als gereedschap goed onderhouden, en koesteren, vooral met respect, dan levert de mantra of geloof na jaren, goud op, spiritueel goud! Als een goed onderhouden akker. Dit verhaal is gebaseerd op de oude vertellingen over mosterd in de religie, en ik heb alleen de basis er van zie onder gebruik. Pieter Franciscus,
    Mosterd in de Bijbel en de Koran
  2. In de Bijbel komt het mosterdzaadje voor in een gelijkenis van Jezus, die de groei van het koninkrijk van de hemel vergelijkt met het uitgroeien van het nietige mosterdzaadje tot een grote plant:
    De gelijkenis van het mosterdzaadje, Evangelie volgens Matteüs hoofdstuk 13, verzen 31 en 32:
    Hij hield hun een andere gelijkenis voor: ‘Het koninkrijk van de hemel lijkt op een zaadje van de mosterdplant dat iemand meenam en in zijn akker zaaide. Het is weliswaar het kleinste van alle zaden, maar het groeit uit tot de grootste onder de planten. Het wordt een struik, en de vogels van de hemel komen nestelen in de takken.’ [1]
    In de Koran komt het mosterdzaadje ook voor.
    Hoofdstuk 21 Al-Anbiya (De Profeten) Ayat 47:
    "En Wij zullen voor de opstandingsdag de eerlijke weegschalen opstellen en niemand zal in iets onrecht worden aangedaan. Al gaat het om het gewicht van een mosterdzaadje, Wij zullen het brengen; Wij zijn als afrekenaar goed genoeg."
    Hoofdstuk 16 Luqman:
    "Mijn zoon, al gaat het om het gewicht van een mosterdzaadje en al was het in een rots of in de hemelen of op de aarde, God zal het brengen. God is welwillend en welingelicht.
    Hoofdstuk az-Zalzalah
    “Wie iets goeds doet ter grootte van een mosterdzaadje, zal het dan zien. En wie iets slechts doet ter grootte van een mosterdzaadje, zal het dan zien.”