donderdag 6 november 2014

Geet Ramayan, bereikte de kleinste winkels en huizen, spiritueel nieuws

Pune. INDIA, 29 oktober 2014 (door Amruta Lakhe, Indian Express):                                Op 1 april 1955 om 8.45 uur stipt, presentator Purushottam Joshi van All India Radio (AIR), Pune, kondigde de start van een nieuw programma - Geet Ramayana . Het was de ochtend na Ram Navami vieringen, met de feestelijke stemming nog steeds voelbaar. Het wekelijkse programma, een vertelling van de Ramayana in verzen, en werd geschreven door GD Madgulkar en de muziek werd gecomponeerd door Sudhir Phadke.

"Madgulkar en Phadke wisten het niet toen, maar met dat eerste nummer, werd een traditie geboren", zegt Shridhar Phadke. Sinds 2005 is hij de opvolger van zijn vader, door het verdragen van de verzen  in het hele land . Mensen hingen in 1955 slingers en bloemen mala’s aan de radio en gingen vooraf bidden voordat het programma zou beginnen. "Dit wekelijkse ritueel werd gevolgd door het gehele jaar dat het programma werd uitgezonden," zegt Shridhar.
"In die tijd, toen  Ramayana alleen toebehoorde aan de pandits en svamis. Maar de Geet Ramayan, bereikte de kleinste winkels en huizen," vertelde Shridhar. De samenwerking was een eerste-van-zijn-soort project op de Indiase radio. Madgulkar's schrijven was eenvoudig en helder. Toch behield het de complexiteit van het epos. Populariteit van de show niet afnemen na het ging uit de lucht in 1956. "Na 1956, werden opnames verspreid in de vorm van lp's, cassettes en later als cd's. Phadke en Madgulkar voerde de versen op over het hele land in een twee uur durende Geet Ramayan programma. in latere jaren, werden de versen (hymne) vertaald en gezongen in het Hindi, Bengali, Gujarati, Telugu, Sanskriet en Kannada, en andere talen. Een compilatie van de nummers werd gepubliceerd in meer dan negen talen, waaronder braille.
Vandaag, nemen Shridhar en Anand  maatregelen om de jeugd met Geet Ramayan vertrouwd. Eerder dit jaar,lanceerde Madgulkar's familie een app naar de verzen, afgezien van selecte documentatie van Geet Ramayan, beschikbaar en op de website te downloaden.
#bhakta #bhaktapiet(er)
De bhajan Swaye Shri Ram prabhu Aikati is op onderstaande link te vinden, ook meer info over Geet Ramayan in het engels
http://www.gadima.com/marathi-songs/playsong/56/Swaye-Shri-Ramprabhu-Aikati.php
https://en.wikipedia.org/wiki/Geet_Ramayan
http://indianexpress.com/article/lifestyle/an-epic-retelling-2/

woensdag 5 november 2014

DEZE ONDERWERPEN KOMEN AAN BOD

Wat is een ziel eigenlijk, en worden wij opnieuw geboren na ons overlijden!

Inzicht in het wezen van je ZIEL

maandag 3 november 2014

Kenchinjiru recept zonder paddenstoelen

Voor de Kenchinjiru:

  • Scheutje olie
  • 3 a 4 aardappelen, geschild, in blokjes
  • ½ blok tofu, goed droog, in blokjes
  • 2 pastinaken, geschild, in blokjes  
  • 2 winterwortels, geschild, in blokjes
  • 2 eetlepels Japanse sojasaus
  • 3 eetlepels miso, losgeroerd met een scheut groentebouillon

De aardappelen en de wortel bakken in de olie, de pastinaken erbij. De groentebouillon erbij even sudderen (tot het net tegen gaar aan is). De tofu even in de olie bakken en dan erbij. En de soja saus pas als laatste net voor u het gaat serveren offreren maar. U kan er ook nog wat waterkastanjes bijdoen!

recepten voor een vegetarische lunch

Deze recepten voor een vegetarische lunch mocht de redactie van het Boeddhistisch Dagblad overnemen van
Lisa Steltenpool, auteur van het boek ‘De Vegarevolutie’. meer lezen op de site van boeddha magazine
toegewijd aan het promoten van vegetarisme #bhaktapiet(er) #bhakta productie

zaterdag 1 november 2014

Het leven gaat met de getijden mee

Het leven gaat met de getijden mee, als de zee. Eb en vloed volgen elkaar op, zoals de dag en de nacht. Storm en wind zijn de ruzies of onenigheden en het kan ook moeizaam gaan zoals met tegenwind op de fiets. Se zon staat voor de warmte en goede dagen in het leven, de nacht voor de treurige en duistere kanten van het bestaan. En net als een je aan het zwemmen, bent is het enigste wat telt je hooft boven water te houden, al is het leven nog zo zwaar.

Als je zelf 'in' de situatie zit, ben je niet echt gericht op wat anderen vinden of erover denken, zij voelen jou pijn niet, jouw eenzaamheid, die verscheurende gevoelens die zich steeds weer aan jou controle  vandaan zich weer naar boven te worstelen. Zelfs voor een ervaringsdeskundige is het moeilijk om jou te vertellen, of te overtuigen dat hoewel jou verdriet een andere oorzaak heeft, of een andere naam heeft. Maar een ding vast staat dat jij er met jezelf mee in het reine, er weer boven op moet komen want dat is voor ieder gelijk,

#bhaktapiet(er)

vrijdag 31 oktober 2014

Oosters gerecht

Mediterend koken voor “beginners”. 
4 grote vastkokende aardappelen
400 gram Tempé  in blokjes (of tofu)
2 el olie
1 el kerriepoeder
250 g Chinese kool of paksoi in reepjes
1 kl. blikje mangoschijfjes op sap
1 klein blikje bamboescheuten
1 el maïzena
peper, zout
1 el sesamolie
1 el honing
mespunt cayennepeper
1 el ketjap
1 el sesamzaadjes
Bereidingswijze:
1.       Schil de aardappels. Snijd ze in vieren en verdeel in partjes. Gaar ze voor !. Naar de aardappel variateit (vastkokend) net niet helemaal gaar worden.
2.       Verhit de olie en roerbak de tempé met kerriepoeder 5 minuten. Bak de kool met de tempé mee De tekst verwerker kent geen buitenlands Tempeh is origineel
3.       Giet de mango af en vang het sap op. Schep de mangoschijfjes en uitgelekte bamboescheuten door het tempeh mengsel. Laat ze kort meebakken
4.       Voeg peper en zout toe
5.       Meng de maïzena met het mango sap en bind de roerbak schotel ermee. Schep de schotel in een schaal en houd warm
6.       Voeg aan de zijkant van de wok honing, cayennepeper en ketjap toe en schep de aardappel hierin om. Roerbak 10 min. Strooi de sesam erover. Bedek de roerbak schotel met de sesam aardappeltjes. Pieter Vishnoes dream yogaadvies
Bezoek mij op  

Samhain het Keltisch nieuwjaar een ritueel feest

Voor de Kelten was dit ook het begin van het nieuwe jaar. Het feest houdt verband met de seizoenswisseling en de cyclus van het leven. Tijdens deze periode als de bladeren van de bomen vallen, werd deze periode als de dood gezien, de winter met zijn witte kleed houdt dan de grond bedekt, als toegedekt met een deken, ook een lijkwade genoemd. Hierdoor kan de aarde zich weer voorbereiden, daar onder de grond, wortels en zaden die als het ware liggen te wachten op het nieuwe seizoen, van warmte en licht. Daarom zijn voor velen de wintermaanden ook geschikt om op het eigen leven terug te blikken op het verleden, oude dingen los te laten en voorbereidingen te treffen voor na de winter..

De Kelten zagen overal de transformatie in,

 en geloofden in wedergeboorte. De donkere mythische schoot, de aarde waaruit alle leven ontstaat en weer toe terugkeert werd door hen gezien als een eeuwige ketel: de Ketel van Dood en Wedergeboorte. Met elfen en en natuurgeesten. Het scheppings verhaal is hier wat duidelijker over.

Volgens diverse mythen vervaagde met samhain de grens met het Elfenrijk. Daarom werd er eten voor de deur gezet voor de elfen en andere natuurgeesten. Hierdoor hoopte men dat ze als dank, hun plagerijen achterwege zouden laten (o.a. het verzuren van melk en mensen de stuipen op het lijf jagen). Daarnaast was men ervan overtuigd dat elfen tijdens Samhain steekspelen organiseerden. Als bewijs hiervan vond men de volgende ochtend plasjes elfenbloed op de rotsen. Dit was eigenlijk geen bloed. Het ging hier om een soort mos dat na de eerste vorst rood kleurde. Als het dooide liet dit een rode vloeistof los die men aanzag voor elfenbloed (dit laatste kan ook betwijfeld worden)

Christelijke sagen die verband met Samhain hebben


Het visioen van de heilige Hubertus; Peter Paul Rubens & Jan Brueghel de Oude, ca. 1617-20
Sint-Hubertus is een christelijke heilige die met Samhain in verband kan worden gebracht.
In de legendes wordt verteld over een edelman, genaamd Hubertus, die een enorm hert achtervolgde. Op het moment dat hij zich klaarmaakte om het hert te doden verscheen er een lichtgevend kruis tussen de hoorns van zijn gewei en hoorde hij een stem uit de hemel die vroeg: "waarom achtervolgt u mij?". Hubertus was hierdoor zo onder de indruk dat hij zich direct liet dopen en hierbij patroonheilige werd van de jacht. In Oirschot en Brussel wordt tegenwoordig op 3 november nog een Hubertuswijding verricht waarbij er speciaal gebakken broden worden gezegend door de geestelijkheid en vervolgens aan de jachthonden worden gevoerd.
Ook Sint-Maarten wordt met dit feest in verband gebracht. Zijn feest valt nu op 11 november maar volgens oude kalenders was dit vroeger op 1 november. Kinderen gingen rond met een rommelpot terwijl ze rijmpjes brachten en om lekkernijen bedelden.
Volgens verschillende bronnen werd Samhain in 998 door de abt van Cluny gekerstend en kreeg het toen de naam Allerheiligen. Andere bronnen daarentegen beweren dat paus Gregorius IV het feest Allerheiligen reeds in 835 heeft ingevoerd.