vrijdag 30 september 2011

Negen dagen Durga pooja, Nava ratri

Dhaka, Sept 23 Persbericht(bdnews24.com)
Durga Puja, het grootste religieuze festival in Bangla desh, en ook in veel andere landen wordt het herdacht of gevierd. Het wordt hier Navaratri genoemd. Wordt gehouden van 2 oktober tot6 Oktober.
In Bangla desh, in de hoofdstad zijn 193 paviljoens of mandaps, speciaal voor deze meest heilige plechtigheden opgebouwdt in de hoofdstad.
Naar de Indiase of Hindu religie Godin Durga daalt neer naar de Aarde om vrede en harmonie te herstellen en kwaadaardige krachten te vernietigen.
In Bengalen wordt deze plechtige periode gevierd doordat men nieuwe kleding koopt, cadeaus en lekkernijen. Families gaan naar de plechtigheden ter ere van Srimati Durga om hun eerbetuigingen te brengen. De priester van Dhakeshwari Temple Ratan Chakraborti,vertelde dat de mahalaya de dag dat gelovigen binnen af te tellen naar de Durga puja door de Godin uit te nodigen, zal beginnen op 27 September en Moha shasthi zal geobserveerd worden de 2 Oktober, dit is de laatste dag en dan word deze plechtigheden beeindigt.
Helaas is het voor velen, een herinnering een feestje waar men dan de fotolijstjes weer uit de kast haalt om moedertje Durga weer eens te zien, gelukkig wakkeren de winkeliers uit Suriname hier te landen het goddienstige besef nog wat aan. Men koopt dan wat kaarten en een soort pooja (puja) artikelen. En men reciteerd de gebeden.Dan zorgt moedertje Durga zoals alle moeders ervoor dat haar kinderen weer wat te eten hebben, de baan, en al die andere aardse dingen. Als het mis gaat is Zij en Laksmi weer voorzien van aandacht. Zoals de verloren zoon uit de bijbel, deze had zijn erfdeel verbrast en was daar in het verre land ver van familie aan de armoe geraakt. De vleespotten en andere banketten waren verdwenen, maar deze ging terug naar huis, arm uiterlijke schijn en grandeur verdwijnen snel door de ellende van de geest, manasah en dan zoals de zoon smekend met tranen in de ogen voor de vader, die liefdevol de verlorene omhelst en nieuwe kleding verschaft en de geit laat slachten voor een feestmaal. Zo keert men vaak terug naar de moeder. Of in grandeur zoals velen in dure kleding voor haar Durga matta verschijnen. Vergetend dat zij daar op dat altaar het hun verschaft heeft, en de berooiden bidden om haar hulp. Voor een baan, voor de kinderen,een goed huis. Of alleen haar zegen. Hoevelen zijn bij haar uit liefde thuis gebleven naar de oude traditie, respect voor de ouders, deze te verzorgen zoals de murti (haar beeldgedaante) op het altaar. En niet alleen pooja te houden omdat het de tijd van het jaar is! Of dat men zich verplicht voelt te gaan voor de familie, om gezien te worden, of wat los te krijgen.Laat de behoeftigen ook gezien worden, geef eten aan de armen. Geen geld geven maar voedsel, levensmiddelen aan de voedselbanken hier ter lande. Dan krijgen deze het ook! Dat is correct naar de Vedische geschriften, en goed voor wat spirituele vooruitgang.Door Pieter Franciscus (BS.Ananda Malik)

dinsdag 27 september 2011

Recept vegetarische Aloe Gobi, weer op Bhaktamagazijn.

Recept vegetarische Aloe Gobi.
Ingrediënten:

Dit recept verandert gewone bloemkool en aardappelen in iets heel anders. Het recept hieronder is met specerijen die eigenlijk niet nodig zijn (zoals kruidnagel en kardemom) of op zijn minst dat is niet hoe moeder het gemaakt heeft thuis, maar het voegt een aparte zintuigelijke gewaarwording toe.
Ingrediënten:
1 Grote bloemkool
3 Middelgrote aardappelen,
3 stengels bleekselderij, dun gesneden in lange repen
1 theelepel mosterd zaad
2 of 3 peulen kardemom
1 theelepel koriander
1 theelepel komijnzaad
1/2 theelepel kurkuma
1 larier blad
1 a anderhalve theelepel asoetifida
3 eetlepels plantaardige olie


Recept vegetarische Aloe Gobi.


Eenvoudig recept om de Indiase keuken in huis te halen. (Neem een koekenpan of wok hiervoor. Dit is een Indiase wok.


Aloe is hindoestaans voor aardappelen en gobi is bloemkool (weer wat geleerd)
-Start met de aardappelen in een pan met water te doen. Laat ze koken tot deze net niet gaar zijn, lees het recept eerst hierover na. Schakelt u de hittebron, of zet het gas uit en laat deze staan in het water!
Snijd de bloemkool in kleine hapklare stukjes (ongeveer 2,5 cm "), de stronk apart (kan gegeten worden maar dan rauw, trouwens dat is heel gezond). Wassen en uitlekken in een vergiet.
Terwijl de aardappelen koken, verhit de olie in een grote koekepan of wok totdat deze heet is. Voeg het mosterdzaad en wachten tot ze beginnen te springen, maakt een knisperend geluid, meteen laag!. Dan de gesneden bleekselderij en als deze glazig wordt de rest van de kruiden en specerijen, laurierblad, kardemon ( de peul verwijderen, en even de zaden pletten) en kruidnagel (wachten met de kurkuma). De temperatuur weer verhogen.
Schep het om en om rond een tijdje en dan.
Doe de bloemkool in de koekepan en bak deze in de olie en de kruiden voor 2 minuten. Terwijl de bloemkool lekker bakt, en hier en daar licht bruin wordt voeg dan een halve kop water toe, snij de aardappelen in stukken en als de groente beetgaar is deze toevoegen aan de beetgare groente in de koekepan. Voeg de kurkuma toe en roer.
Blijf voorzichtig de bloemkool en de aardappelen omscheppen op een middelhoog gestelde warmtebron voor een paar minuten. Zodat de aardappelen heet zijn.
Voeg 1/2 kopje water toe als het nog niet gaar zou zijn en de warmte naar laag. Deksel op de koekepan en laat nog even pruttelen voor 5 minuten. Opmerking de aarappels zijn al gaar, laat deze niet tot pap worden. Aardappels zijn allemaal verschillend, dus let goed op, anders wordt het een puree.
.
Zout naar smaak en serveer Eet smakelijk Pieter Franciscus.
ps ik offer altijd,en velen dragen dit in gedachten op aan een hoger wezen, om hun dankbaarheid te tonen, op zijn minst kunnen wij er dankbaar voor zijn dat wij te eten hebben.

vrijdag 23 september 2011

Recept pinda, pinda saus, een basis.

Om de saus te maken heb je pindakaas nodig en santen ,dat is kokosblok, kerrie en peper, liefst rode biber *rode gedroogde peper, die Turkse gedroogde is eenvoudiger in gebruik! Verse peper hoeft niet, maar neem voor een kleine hoeveelheid ook een gedeelte zonder zaad en zaadlijsten! Of sambal. Breng wat water aan de kook in een pannetje, de pindakaas in het pannetje met water, meteen roeren, eetlepel kerrie erbij, en een theelepel sambal of een snufje biber! Blijf roeren totdat de pindakaas uit elkaar gevallen is, lijkt op vlokken maar toch door roeren. Laat de saus niet koken, voor het aanbranden. De pinda gaat aan de bodem kleven, dus goed met een houten lepel blijven schrapen langs de wanden en bodem! Je kunt er koffiemelk bij doen als de saus te dik is. En voeg wat extra pindakaas toe als de saus te dun lijkt, in het begin kan dit op te weinig pindakaas duiden, maar geduld en laten pruttelen! Geeft toch snel het resultaat. De saus mag vooral niet te dun worden want dan is die anders. Voeg tijdens het verhitten een stuk santen toe. Santen is een blok kokosnoot creme. Die is als biologisch product verkrijgbaar. Santen smelt als het wordt verhit en maakt je saus heerlijk! Maak de saus af met een beetje gemberpoeder, sojasaus de zoete, Hou je van pittig dan kun je een beetje meer peper of sambal toevoegen. Een makkelijk basis recept de kerrie en sambal en de sojasaus is meestal voldoende de gember maakt het wat zoetig mits matig gebruikt. Een recept van Pieter Franciscus

woensdag 24 augustus 2011

Recept. Komkommer met gemalen noten

Komkommer met gemalen noten, bijgerecht.
Ingrediënten

3 eetlepels ongezouten gemalen pinda`s
3 eetlepels gemalen cocos
chilipoeder
citroensap
suiker
Bereiding

De gemalen pinda`s met de gemalen cocos roosteren in een droge koekenpan. Kijk uit voor verbranden.
Dan het citroensap, chilipoeder en suiker naar smaak toevoegen

Komkommer in blokjes snijden en de geroosterde pinda`s met cocos samen goed omscheppen.

Appelen in de oven met custard vla.

Appelen in de oven 2 recepten
Appels in de oven

*4 appelen

*50 g gesmolten boter

*1 zakje vanillesuiker

*konfiture (rodebessen, kersen....)


of Siroop.

De appelen schillen en het klokhuis verwijderen met een appelboor. Zet de appelen in een ovenschaal. De opening vullen met de konfituur. De gesmolten boter mengen met de vanillesuiker en hiermee de appelen overgieten.

In een voorverwarmde oven van 200° zetten gedurende ± 25-30 minuten (afhankelijk van de grootte van de appelen). Kontroleer met een houten sate pen.

Vul de appelen hiermee en overgiet met gesmolten boter. 100 g gehakte – rozijnen en/of walnoten.

Appelen hiermee vullen en overgieten met gesmolten boter. 50 g bruine suiker, boter.

De appelen opvullen met bruine suiker en een nootje boter.

_4 eetl suiker

– kaneel

– boter

– dikke custardvla

De appelen vullen met een mengsel van suiker en kaneel, hierop een nootje boter. De appelen overgieten met de dikke custardvla. ± 30 min in de oven.

Custardvla:

*3 ½ dl melk,

* ½ vanillestokje,

*40 g suiker.

Breng de melk aan de kook met het vanillestokje en laat 15 min trekken. Mengen met de suiker en voeg al roerend de vanillemelk bij. Laat zachtjes doorkoken. Verwijder vanillestokje.Deze bereidingen kunnen ook in de microgolf klaargemaakt worden. Afgedekt, 7-8 minuten, ca 600 Watt.

maandag 22 augustus 2011

Zoekresultaten Google en bing vergeleken. Radharani in 0.54 seconde op Google

Ongeveer 77.400 resultaten op de zoek opdracht Radharani afbeeldingen (0,54 seconden)gevonden op Google binnen de minuut er zijn er plus minus 20.000 meer te vinden dan op mijn voorgaande zoekopdracht naar afbeeldingen van Radharani, en meer dan op Bing (6.270 resultaten).
Als men op Krishna zoekt! Ongeveer 9.480.000 resultaten (0,44 seconden)en op de meeste foto's met Radharani naast Hem.
Op Krshna, Ongeveer 751.000 resultaten (0,29 seconden) en ongeveer 20.600 resultaten (0,44 seconden) aan foto'die op deze wijze getagd zijn.
Op Radha Krishna zonder hoofdletters en spatie ongeveer 387.000 resultaten aan foto's (0,39 seconden)
Ongeveer 4.250.000 resultaten (0,21 seconden)dus tekst en foto's op Radha Krishna. Nu kijk u even de foto's na op dubbele?
Buddha, Ongeveer 13.200.000 resultaten op afbeelding (0,06 seconden)
Wat u hieruit duidelijk wordt is dat het belangrijk is op spelling te letten tijdens het zoeken op de zoekmachine's, ik prefereer nog steeds Google boven Bing. Op Google krijg ik zelden geen resultaat.

Samadhi beschreven en bijgewerkt naar de originele Yoga Soetra

Samadhi is de achtste en laatste stap op het achtvoudige yogapad uit de Yogasoetra's van Patanjali. Samadhi is de staat waarin de menselijke geest volkomen vrij is van activiteit om zich heen, en waarin het bewustzijn ongehinderd is door gedachten. Samadhi wordt wel omschreven als contemplatie, extase, heelheids beleving, eenwording. (Opgaan in het Brahman, ook Parabrahm genoemd een overkoepelend bewustzijn waar men in opgaat.)
Binnen het hindoeïsme (en andere religies in India, zoals de nath-beweging) kan het woord verwijzen naar het bewust verlaten van het fysieke lichaam wanneer men sterft. Ook kan het verwijzen naar een gebouw; een mausoleum of graftombe van een heilige of geestelijk leider, zoals in het vaisnasvisme van de Gaudia math (zie ook Mahasamadhi).
In Yoga en meditatiekringen noemt men Samadhi ook wel de vierde bewustzijnstoestand (naast waken, dromen, slapen).

# Dhârâna is het fixeren van het bewustzijn (chitta) op één punt of voorwerp.
1. Dhyâna is de ononderbroken stroom van de aandacht daarop.
2. Samâdhi treedt op wanneer het object van dhyâna er het onderwerp van wordt, waardoor het zelfbewustzijn verdwijnt en men opgaat in het voorwerp van meditatie.
3. Deze drie tezamen vormen samyama, het vermogen om in één vloeiende beweging van de geest van dhârâna over te gaan in dhyâna en samâdhi.
4. Door de verovering van samyama wordt men verlicht met wijsheid.
5. Samyama kan op verschillende onderwerpen worden gericht.
6. Dit zijn de drie geestelijke of innerlijke onderdelen (antaranga’s) van het achtvoudige pad (Leer van Boeddha).
Patañjali, Yoga Sûtra, III.1-7

Samadhi wordt vaak uitgelegd als de totale absorptie van het individuele bewustzijn in het overkoepelend Bewustzijn, savikalpa samadhi (ook kort in Brahma, in het vaisnavisme noemt men het soms Brahma yjoti, de gouden stralen gloed) dan wel in de Atman (nirvikalpa samadhi). De beschouwer, het beschouwen en het geziene (de mediterende en zijn object van meditatie) worden één. (zie uitleg)
Tijdens of na dit proces van absorptie in het gedachteloze Zijn kan een euforische extase of gelukzalige vrede worden ervaren (A1). Er zijn verschillende vormen of niveaus van samadhi mogelijk. In het boeddhisme worden savikalpa samadhi en nirvikalpa samadhi aangeduid met respectievelijk Nirvana en maha nirvana.
Mahasamadhi
Het bewust heengaan van een yogi door zich volledig in de staat van Nirvikalpa samadhi te begeven en zich vervolgens uit het lichaam terug te trekken wordt wel Mahasamadhi (grote samadhi) genoemd. Dientengevolge wordt de term 'samadhi' of 'Mahasamadhi' ook wel gebruikt voor de laatste rustplaats van het lichaam van de yogi. Vaak worden de lichamen van deze yogi's namelijk niet gecremeerd, maar in een tombe of mausoleum begraven. 9
Het woord rustplaats is goed maar het vervolg van de uitleg is fout weergegeven. De yogi is nog verbonden met het lichaam, dit is een gevolg van wat men karmische reactie noemt. De ziel moet een periode uitzitten in een lichaamsvorm. En door bovenstaande samadhi blijft de ziel alhoewel verbonden, vrij van wedergeboorte. En na dit uitzitten kan deze vertrekken naar de hogere ziels staat (als al het karma opgebrand is). Van uit deze hoeft men nooit meer terug te keren. En dit is de bedoeling van yoga loskomen van het lagere bewustzijn, het lichaams gerichte denken. En zich voor te bereiden op het loslaten van het lichaam of sterven. En naar een hoger bestaan, een niet materieel bestaan. Om de Boeddhistische visie aan te houden, zonder lijden, geboorte, de oorzaak van ziekte en dood.
Eigenlijk moet dit op de plek waar deze het lichaam verlaten heeft. Maar de volgelingen of discipelen bleken zich niet onthecht te hebben, en een goed voorbeeld in deze is de bijbel. Mozes ging de berg op voor de tien geboden, een gesprek met God, en het volk maakte een gouden kalf. Mozes bleef lang weg, dus Mozes was voor hen al dood.. Dat kalf ging het volk ging aanbidden. Nu dat doet men tegenwoordig met de lichamen van de leraren of goeroes. Deze geven vaak aan dat het lichaam niet belangrijk is! (Als de ziel het lichaam verlaten heeft?) Maar toch, Boeddha zelf wilde niet vereerd worden, of beter aanbeden! Hij wilde ook niet dat er een beeldgedaante van hem gemaakt werd. Maar de gebonden ziel, of zijn volgelingen gingen naar de oosterse traditie, een mens tot god verheffen, en maakte beelden of beter afbeeldingen van hem. Dit is gereguleerd door de Zen invloeden in het Boeddhisme. Men moet de leer van Boeddha toepassen in je leven, niet alleen over praten. Boeddha dat en dit. Zelf toepassen. Een bekend verhaal van een bekende Zen leraar is dat hij verteld tegen leerlingen. Boeddha is een ezel, een oude vrouw (wijf in het origineel), praten en praten. Men moet het toepassen en niet naar de verhalen blijven luisteren en herhalen zonder de uitleg van deze verhalen toe te passen in jullie leven!
Het woord rustplaats is goed maar het vervolg van de uitleg is fout weergegeven. De yogi is nog verbonden met het lichaam, dit is een gevolg van wat men karmische reactie noemt. De ziel moet een bepaalde periode uitzitten in een lichaamsvorm. En door bovenstaande samadhi blijft de ziel hoewel verbonden, vrij van wedergeboorte. En na dit uitzitten kan deze vertrekken naar de hogere ziels staat (als al het karma verdwenen of opgebrand is). Dan is men voor eeuwig bevrijdt. Van uit deze hoeft men nooit meer terug te keren.
Een toegift, een guru naar het vaisnavisme van de Gaudia math verlaat het lichaam wanneer hij dat zelf wil. Men kan dus aannemen dat de plek waar deze het lichaam verlaat voorbestemd of verkozen is. En dat hij (ziel) niet meer daar is, en terug naar zijn originele bestaansvorm of vanwaar deze afkomstig is!
(a1)Men is van de verstorende invloed van de geest, of manasah genoemd af en en heeft contact met het eigen zelf1 De ziel is het zelf deze is in een eeuwige gelukzalige staat, een en al vreugde. Niet te verwarren met sattva of goedheid, goedheid is een gevolg van onschuld, en mededogen. Leest u verder maar De Boeddhistische geschriften erop na, deze van Boeddha afkomstige leer is er zeer duidelijk over.En voor velen, zuiver gebaseerd op de Vedische geschriften, zonder punyam! Maar op kennis!