zondag 21 april 2013

Scheppingverhalen en contradicties?

Contradicties?
Brahma  is het begin, en Brahma komt in het begin van de vedische geschriften niet voor. Een andere scheppingsverhaal, meer uit de rivier gebieden (Ganges delta) wordt beschreven, de eerste godin is een vrouw Devi genaamd (matriarchaat), de moeder. Zoals in het Rhone dal moedergodin beelden werden gevonden die bewijzen dat de Aarde als moeder toen werd vereerd. Naar de moederschoot die alles voortbrengt. Dit wordt als verering van de natuur elementen gezien of beter de opkomst van de eerste goden verering of religie, zie de overeenkomsten.

2e Scheppingsverhaal . Brahma komt in de eerste Vedische teksten helemaal niet voor. In het begin van de klassieke periode van het hindoeïsme, ongeveer ten tijde van Christus, werd hij vereenzelvigd met de scheppende god uit de Rig Veda. Maar sindsdien heeft hij zijn scheppende krachten (zijn rol of titel) moeten afstaan aan Shiva en Vishnu en aan de grote godin Devi,
En is hij naar de achtergrond van het pantheon verschoven. Aangezien zijn enige interesse de alles omvattende structuur van het universum is, zegt men wel dat hij de minder plezierige taken, zoals het bestrijden van het kwaad, overlaat aan Vishnu en Shiva. Volgens de hindoeïstische schepping mythologie (religiën) maakte de oerkracht of brahman de kosmische wateren en legde daar een zaadje in. Het zaadje werd een gouden ei, dat herboren werd als Brahma, aan wie alle schepping ontspruit. De eerste schepping was Manu wat mens betekend, een van Brahma’s namen, Brahma wordt beschouwd als de eerste en grootste wijsgeer. Hij wordt afgebeeld met vier gezichten. noot, Brahma heeft geen hoofden hij kan alle richtingen tegelijkertijd zien (waarnemen dus ook beneden en boven), die "hoofden" worden vaak gezien als de vier Veda's (kennis of waarheid), en de vier yuga's (tijdperken) en de vier sociale categorieën( kasten of varna’(noot, dit is wel heel apart naar de bekende verhalen, naar de vaisnava richting is het varnasrama door Vishnu geschapen), Brahma schept mensen en Goden, Deva's genaamd, de vrouwelijke vorm van Deva is Devi)); zijn vier armen zijn de vier windstreken van het heelal. Verder heeft hij een kralensnoer (gebedssnoer of mala genaamd) dat de tijd beheerst, een boek dat alle kennis bevat en een kruik die de scheppingswateren symboliseert.
noot. Naar de Manu smrti, een vertaling verschijnt er een gouden licht boven de wateren, dat is dan de oergod en Brahma is daar, noot, zie gouden ei. Dit is bijna identiek aan Genesis. (Bijbel)
22 noot. Dat brahman of Brahma schept is bekend uit de eerste overleveringen, Brahman, Brahma schept de vrouw (Rig Veda)
Dit zijn de verschillende visie's uit India en wat men de westerse visie noemt. De westerse wetenschap kon het moeilijk verklaren waarom ten eerste als die vormen van veelgoderij, dan ineens veranderde naar een God of schepper, of origine van het al. Dit was te wijten aan dat de onduidelijkheden meer aan het onderschatten voorstellings-vermogen van de westerling bleek te liggen, dan ongeloof. Ten eerste het saiviti-isme en Vishnu-isme en vaisnaisme ik zet het even in deze volgorde om het duidelijk te houden. Het Brahma en de volgelingen zien Brahma als de bron en oorzaak van alles, god de schepper is er in onze westerse gedachte gang, als u christelijk bent opgevoed. En dan is Hij in alles, En dit is slechts een korte weergave van een schier oneindige vloed van interpretaties en teksten uit heilige boeken.

zondag 14 april 2013

Bhakti naar de Bhakta's

Het sanskrit woord voor verering is bhakti; iemand die vereert is een bhakta, en een manier van vereren is om bhajan, spirituals, of meer westers als psalmen,gospel te zingen

Bhajans zijn de meest populaire form van verering in India, deze worden door een persoon of een groep gezongen. Met of zonder muziek. En ook in verschillende stijlen.Bhajans kunnen morgens os avonds gezongen worden, of geneuried tijdens het werk.Bhajan sessies worden al eeuwen lang gehoord in India en de landen daar omheen. Bhajan is niet alleen religieus maar ook een culturele bijeenkomsten voor de gewone Indiase burger.

Traditionele religieuze ceremonies in India zijn heel gestructureerd  en worden door een priester uitgevoerd in Sanskrit, in contrast met bhajan sessies waar de priester buiten gesloten wordt. De zanger adresseert zelf aan God in eenvoudige eigen taal en basis klanken, begeleid door middel  van trommels en cimbalen en harmonium .

Kabir was een kavi (poet of dichter) in de 15e eeuw. In die periode werd India geregeerd door moslim heersers, en er was een constante wrijving tussen tot islamiet geworden Hindoes en de conservatieve Hindoes meerderheid. De Hindoe zelf waren ook onderling verdeelt door het kastenstelsel, bijna niet te tellen onderverdelingen naar afkomst of positie, en hebzucht. Kabir en andere literaire personen predikte de essentiële menselijke broederschap los van de ritualistische vormen en het klasseloze stelsel als doel te stellen. link naar artikel over de bhakta familie de Bhakta Kabir samaj

Internet adressen Tibet, support page.

Nederland
Bhakta nieuws aangeboden door Bhakta Piet(er)tibetnaarschool.nl is de site van een Nederlandse stichting
die schooltjes op het platteland van Tibet helpt.
tibet.nu site van de Tibet Support Groep Nederland, politiek en sociaal gericht
tibetwinkel.nl site van de winkel in A'dam van de Tibet Support Groep
shat-tibet.com is de site van Stichting Hulp aan Tibetanen,
geeft hulp aan Tibetaanse kinderen in India.
tibet.pagina.nl toeristische info, achtergronden enz.
Wereld/World
tibet resources all organisations etc. about Tibet
tibet.com the oficial site of the Dalai Lama
tibet.org the best Tibet info site

zaterdag 13 april 2013

Unieke foto's uit India van voor 1900

Unieke foto's uit India van voor 1900 Het kan niet op, nog meer uniek materiaal van fakirs en heiligen, maar nu ook uit Bengalen foto's gedateerd 1838. Hoofdzakelijk van tempels en bekende plaatsen in geheel.

dinsdag 9 april 2013

Ancient India beelden van het leven in India voor de 2e wereldoorlog, zwart wit film.Temple of love.Reis journaal.

Ancient India,beelden van het leven in India voor de 2e wereldoorlog. Deze reisverslagen zijn uniek, samenvattingen weliswaar maar ook van goede beeld kwaliteit. Tempels, mantra's en heiligen koeien. Ohm shant Hari Rama, Raam Raam, namastee Bhakta Piet(er)zijn digital journal

maandag 8 april 2013

Jagannatha darshan, een film uit 1950.by Castle film

Geweldig nieuws de genade van de Heer werdt al in 1950 in de Engelse bioscopen vertoont. Zijn darshan is uniek, vooral voor de tweede wereldoorlog en vlak daarna. En dan dit de originele ratha yatra in Orissa zijn darshan voor de gewone man. Die films van nu zijn nog uniek. Dit is een teken van zijne grenzelose genade dat wij dit nu kunnen aanschouwen. En aan iedereen kunnen vertellen dat de heer met de brede lach, uit India mee kwam met de eerste filmbeelden. Echt in 1951 de ratha yatra al gefilmd in Orissa India, wie wist dit. Yaja Jagannatha Subhadra En Balabadra kiya

India lunch gratis lunch voor schoolkinderen, en sri Jagannatha geschiedenis.

Wat u in deze video ziet wordt al meer dan duizenden jaren in de keuken van de Jagannatha tempel in Orissa gedaan voor pelgrims op oude stookplaatsen en grote kleien ketels waar rijst voor tienduizenden of meer dan een crore pelgrims gekookt kan worden. Dit gebeurt al zolang de tempel bestaat een genade van heer Jagannatha. Zo men vaak verteld het was al uitgevonden en staat in de Vedische geschriften.Bhakta Pieter zijn digital journal

Rikshaw in India, video.

Een reis met een rikshaw, met beelden van het harde bestaan,leven in een land van tegenstellingen. Met een verslag van de rikshaw rijders Rikshaw in India, video.

De Boeddha verklaarde, al dat wij zijn is het resultaat van onze gedachten

De Boeddha verklaarde, al dat wij zijn is het resultaat van onze gedachten, het zijn onze gedachten die de voortgang van leven en dood veroorzaken. Zo zullen wij altijd streven onze gedachten te zuiveren Naar het vertaalde Tibetaans dodenboek, is Boeddha hierin correct het dodenboek beschreef al duizenden jaren voor enig ander door overdracht over de ziel, en hoe te leven als voorbereiding op het sterven. Om het kort te houden de ziel verlaat het lichaam gehuld in de grof fijn stoffelijke van de geest, bestaande uit materiële gedachten en impulsen, herinneringen die drijven als het ware op de ziel. De ziel door die gedachten van het grof fijnstoffelijke als het ware ingesloten. Moet zich door de meditatie hier boven houden, de ziel weet dat deze geen pijnen of lichaam meer heeft, en het slechts herinneringen zijn tot een illusie geworden.

woensdag 3 april 2013

Info Tibet winkel Nederland

Tibet Support Groep Nederland is een onafhankelijke, non-profit stichting die Tibet in haar streven naar vrijheid ondersteunt via vreedzame acties en het verspreiden van betrouwbare informatie. Op deze on-line TibetWinkel kunt u artikelen uit eerlijke handel bestellen, waarmee u de Tibet Support Groep Nederland en daarmee Tibet financieel steunt. http://www.tibetwinkel.nl/ TibetWinkel(achter de Dam) Adres: Spuistraat 185a Amsterdam Kantoor Tibet Support Groep Postadres Postbus 3673 1001 AL Amsterdam een support Tibet actie door Bhaktamagazijn

Mukunda mala stotra

Mukunda mala stotra Een prachtig gebed, een bloemen slinger van hymnen aan Mukunda (uitspraak Moekoenda) gericht, de Mukunda mala zijn een reeks gedichten als een bloemenslinger, een Sanskrit gedicht gecomponeerd als verering een offering aan Maha Vishnoe door de heilige koning Kulasekhara Alwar. De devotionele diepgang en benadering van deze verzen hebben het gedicht omhoog gebracht als een kroon van bhakti of toegewijd beweging. Het beschrijft de misère van de gevangen ziel, gevangen in een wereld en dat Sri Krishna de enigste bevrijding is. Oh mukunda mijn Heer .Laat mij alstublieft constant uw namen reciteren, u aansprekend als Sri Vallabha, Hij wie geliefd is door Lakshmi) Varada ( de gever van zegeningen) Dayaapara ( Hij die zonder oorzaak genadig is). Bhakta priya (hij wie geliefd is bij zijn bhakta's), Bhava-lunthana-kovida ("Hij wie een expert is in het plunderen van de status quo van herhaalde dood en geboorte") Nath (Naath de Allerhoogste Heer), Jagan nivaas (de toevlucht van het universa en Naga sayana spreek uit als Naag sayena, de allerhoogste Heer die neerlegt op een slangen bed, met serpent word Ananta sesha bedoelt de slang met de duizend hoofden.) Dit is slechts de eerste ervan maar prachtig en geeft goed weer wat vooruitgang geeft in Bhakti. zievoor de rest op http:// vedabase.net/mm/

Sri Hanoeman verschijnings dag

Sri Hanoeman is het ultieme voorbeeld van de toegewijde Bhakta van Heer Raam. Hij wordt vereerd vanwege Zijn vastbesloten Devotie aan Sri Raam. Sri Hanoeman was nederig, moedig en wijs. Hij leefde alleen om Heer Raam te dienen, zonder ook maar iets terug te verwachten. Het volgende verhaal uit de Ramayan illustreert Zijn Prema (liefde) voor Bhagavan Raam : Op een dag vroeg Sri Hanoeman aan Sita Raam Mata, waarom Zij sindhur (rood poeder) tussen de scheiding van Haar haren aan had gebracht. Toen Sita Raam Mata antwoordde dat het zetten van sindhur de levensverwachting van Haar echtgenoot, Raam Bhagavan, zou verlengen, toen smeerde Sri Hanoeman Svami Zijn hele lichaam in met sindhur om Sri Raam zijn onsterfelijkheid te garanderen. Sri Hanoeman Jayanti, is de dag waarop Sri hanoeman op Bhur Loka (Aarde) verscheen, en dit wordt dan ook elk jaar weer gevierd om Sri hanoeman te eren. De elfde Avatara van Sri Shiva . Anjana Mata, die in haar vorige leven Punjikasthala was, had veel gemediteerd en zware tapasya gedaan en daardoor kreeg zij een zegen van Shiva Bhagavan om de moeder van de elfde Avatara te worden van Shiva Bhagavan.Dat gebeurde dankzij Agni Deva die aan koning Dashratha, de koning van Ayodhya, een kom met zoetigheden schonk. Deze zoetigheden moesten verdeeld worden tussen zijn echtgenotes. Op het moment van uitdelen pakte een arend een deel van de zoetigheid en liet het vallen waar Anjana Mata aan het mediteren was. Pavani Deva God van de Wind, bracht het vervolgens naar Haar toe zo het voorbestemd was. Nadat Anjana Mataji de zoetigheid had opgegeten, is Sri Hanoeman als elfde Avatara van Shiva Bhagavan afgedaald naar Bhur Loka Gaya. Dit gebeurde tijdens zonsopgang op de dag van de volle maan in de lentemaand Chaitra van de Hindoe kalender. Dit is precies zes dagen nadat Shri Raam Bhagavan op bhur Loka was gekomen en daarom wordt zes dagen na Raamnavmi Sri Hanoemaan Jayanti gevierd. Viering van Sri Hanoeman Jayanti. In de vroege ochtend van Sri Hanoeman Jayanti gaan toegewijden en Hindoes in grote getallen naar de Mandir om Sri Hanoeman te eren. Al bij het aanbreken van de dag, nog voor zonsopgang, wordt begonnen met katha’s (verhalen). Omdat Sri Hanoeman tijdens zonsopgang is geboren, worden de katha’s lezingen met zonsopgang beëindigd. Vervolgens wordt prasadam ( heilig voedsel) uitgedeeld.Pandita's geven de Moerti van Sri hanoeman een abhishak, een bad en bieden speciale gebeden aan de Devi’s en Devata’s. Vervolgens wordt deze Moerti ingesmeerd met sindhur en olie, symbolen van leven en kracht. De aanwezigen krijgen dan een tilak van sindhur, afkomstig van de Moerti, op hun voorhoofd gezet. Overal ter wereld wordt op Sri Hanoeman Jayanti de Sri hanoeman Chalisa gezongen. Mensen vasten, doen puja’s en offeren aan Sri Hanoeman. Het gaat hierbij om prasada en fruit, vooral bananen. In bepaalde plaatsen in India worden er festiviteiten gehouden: mensen dansen, dragen maskers van Sri Hanoeman en lopen mee in De optochten met de Moerti’s van Sri hanoeman. Sri Hanoeman is het lichtende voorbeeld dat men door zuivere Devotie tot Bhagavan zal komen. Omdat Sri hanoeman zo toegewijd was aan Shri Raam, heeft Sri Hanoeman zij aan zij met Sri Raam Bhagavan gelopen.Wanneer wij het voorbeeld van Sri Hanoeman volgen, zullen wij zuivere toewijding ervaren en ervaren hoe gezegend het is om een persoonlijke band met Bhagavan Sri Raam te hebben. Met Sri hanoeman Jayanti geven wij hier nog een extra dimensie aan om zo een zuiver bewustzijn en meer inspiratie te verwerven. Hanoeman schrijft men ook als Hanuman, De naam Raam schrijft men hier ook als Rama of Ram, maar men spreekt het uit als Raam.

donderdag 28 maart 2013

Jagannatha puri Orissa, priesters en keuken geheimen + video

Jagannatha puri eten en eten! Zeven verschillende soorten rijst, negen verschillende soorten groenten, en allerlei zoetigheden. En heel belangrijk om te weten deze worden absoluut niet met suiker klaargemaakt, maar met molasse. ook geen bloemkool voor Jagannatha dit en aardappels en tomaten is absoluut taboe in Jagannatha zijn keuken. Wat waarschijnlijk niemand wist is dat elke maaltijd bereid een naam heeft als Jagannath, Ballabh, ladu en mathapuli, sarapuli en veel andere.En dit komt uit de grootste keuken van India naar de autoriteiten. De keuken van de Jagannatha tempel in Orissa. De keuken heeft 32 kamers en 752 fornuizen en negen aarden potten

Jamaica reggae project Woodstock


Hare krishna on reggae tune