Contradicties?
Brahma is het begin, en Brahma komt in het begin van de vedische geschriften niet voor. Een andere scheppingsverhaal, meer uit de rivier gebieden (Ganges delta) wordt beschreven, de eerste godin is een vrouw Devi genaamd (matriarchaat), de moeder. Zoals in het Rhone dal moedergodin beelden werden gevonden die bewijzen dat de Aarde als moeder toen werd vereerd. Naar de moederschoot die alles voortbrengt. Dit wordt als verering van de natuur elementen gezien of beter de opkomst van de eerste goden verering of religie, zie de overeenkomsten.
2e Scheppingsverhaal . Brahma komt in de eerste Vedische teksten helemaal niet voor. In het begin van de klassieke periode van het hindoeïsme, ongeveer ten tijde van Christus, werd hij vereenzelvigd met de scheppende god uit de Rig Veda. Maar sindsdien heeft hij zijn scheppende krachten (zijn rol of titel) moeten afstaan aan Shiva en Vishnu en aan de grote godin Devi,
En is hij naar de achtergrond van het pantheon verschoven. Aangezien zijn enige interesse de alles omvattende structuur van het universum is, zegt men wel dat hij de minder plezierige taken, zoals het bestrijden van het kwaad, overlaat aan Vishnu en Shiva. Volgens de hindoeïstische schepping mythologie (religiën) maakte de oerkracht of brahman de kosmische wateren en legde daar een zaadje in. Het zaadje werd een gouden ei, dat herboren werd als Brahma, aan wie alle schepping ontspruit. De eerste schepping was Manu wat mens betekend, een van Brahma’s namen, Brahma wordt beschouwd als de eerste en grootste wijsgeer. Hij wordt afgebeeld met vier gezichten. noot, Brahma heeft geen hoofden hij kan alle richtingen tegelijkertijd zien (waarnemen dus ook beneden en boven), die "hoofden" worden vaak gezien als de vier Veda's (kennis of waarheid), en de vier yuga's (tijdperken) en de vier sociale categorieën( kasten of varna’(noot, dit is wel heel apart naar de bekende verhalen, naar de vaisnava richting is het varnasrama door Vishnu geschapen), Brahma schept mensen en Goden, Deva's genaamd, de vrouwelijke vorm van Deva is Devi)); zijn vier armen zijn de vier windstreken van het heelal. Verder heeft hij een kralensnoer (gebedssnoer of mala genaamd) dat de tijd beheerst, een boek dat alle kennis bevat en een kruik die de scheppingswateren symboliseert.
noot. Naar de Manu smrti, een vertaling verschijnt er een gouden licht boven de wateren, dat is dan de oergod en Brahma is daar, noot, zie gouden ei. Dit is bijna identiek aan Genesis. (Bijbel)
22 noot. Dat brahman of Brahma schept is bekend uit de eerste overleveringen, Brahman, Brahma schept de vrouw (Rig Veda)
Dit zijn de verschillende visie's uit India en wat men de westerse visie noemt. De westerse wetenschap kon het moeilijk verklaren waarom ten eerste als die vormen van veelgoderij, dan ineens veranderde naar een God of schepper, of origine van het al. Dit was te wijten aan dat de onduidelijkheden meer aan het onderschatten voorstellings-vermogen van de westerling bleek te liggen, dan ongeloof. Ten eerste het saiviti-isme en Vishnu-isme en vaisnaisme ik zet het even in deze volgorde om het duidelijk te houden. Het Brahma en de volgelingen zien Brahma als de bron en oorzaak van alles, god de schepper is er in onze westerse gedachte gang, als u christelijk bent opgevoed. En dan is Hij in alles, En dit is slechts een korte weergave van een schier oneindige vloed van interpretaties en teksten uit heilige boeken.
Brahma is het begin, en Brahma komt in het begin van de vedische geschriften niet voor. Een andere scheppingsverhaal, meer uit de rivier gebieden (Ganges delta) wordt beschreven, de eerste godin is een vrouw Devi genaamd (matriarchaat), de moeder. Zoals in het Rhone dal moedergodin beelden werden gevonden die bewijzen dat de Aarde als moeder toen werd vereerd. Naar de moederschoot die alles voortbrengt. Dit wordt als verering van de natuur elementen gezien of beter de opkomst van de eerste goden verering of religie, zie de overeenkomsten.
2e Scheppingsverhaal . Brahma komt in de eerste Vedische teksten helemaal niet voor. In het begin van de klassieke periode van het hindoeïsme, ongeveer ten tijde van Christus, werd hij vereenzelvigd met de scheppende god uit de Rig Veda. Maar sindsdien heeft hij zijn scheppende krachten (zijn rol of titel) moeten afstaan aan Shiva en Vishnu en aan de grote godin Devi,
En is hij naar de achtergrond van het pantheon verschoven. Aangezien zijn enige interesse de alles omvattende structuur van het universum is, zegt men wel dat hij de minder plezierige taken, zoals het bestrijden van het kwaad, overlaat aan Vishnu en Shiva. Volgens de hindoeïstische schepping mythologie (religiën) maakte de oerkracht of brahman de kosmische wateren en legde daar een zaadje in. Het zaadje werd een gouden ei, dat herboren werd als Brahma, aan wie alle schepping ontspruit. De eerste schepping was Manu wat mens betekend, een van Brahma’s namen, Brahma wordt beschouwd als de eerste en grootste wijsgeer. Hij wordt afgebeeld met vier gezichten. noot, Brahma heeft geen hoofden hij kan alle richtingen tegelijkertijd zien (waarnemen dus ook beneden en boven), die "hoofden" worden vaak gezien als de vier Veda's (kennis of waarheid), en de vier yuga's (tijdperken) en de vier sociale categorieën( kasten of varna’(noot, dit is wel heel apart naar de bekende verhalen, naar de vaisnava richting is het varnasrama door Vishnu geschapen), Brahma schept mensen en Goden, Deva's genaamd, de vrouwelijke vorm van Deva is Devi)); zijn vier armen zijn de vier windstreken van het heelal. Verder heeft hij een kralensnoer (gebedssnoer of mala genaamd) dat de tijd beheerst, een boek dat alle kennis bevat en een kruik die de scheppingswateren symboliseert.
noot. Naar de Manu smrti, een vertaling verschijnt er een gouden licht boven de wateren, dat is dan de oergod en Brahma is daar, noot, zie gouden ei. Dit is bijna identiek aan Genesis. (Bijbel)
22 noot. Dat brahman of Brahma schept is bekend uit de eerste overleveringen, Brahman, Brahma schept de vrouw (Rig Veda)
Dit zijn de verschillende visie's uit India en wat men de westerse visie noemt. De westerse wetenschap kon het moeilijk verklaren waarom ten eerste als die vormen van veelgoderij, dan ineens veranderde naar een God of schepper, of origine van het al. Dit was te wijten aan dat de onduidelijkheden meer aan het onderschatten voorstellings-vermogen van de westerling bleek te liggen, dan ongeloof. Ten eerste het saiviti-isme en Vishnu-isme en vaisnaisme ik zet het even in deze volgorde om het duidelijk te houden. Het Brahma en de volgelingen zien Brahma als de bron en oorzaak van alles, god de schepper is er in onze westerse gedachte gang, als u christelijk bent opgevoed. En dan is Hij in alles, En dit is slechts een korte weergave van een schier oneindige vloed van interpretaties en teksten uit heilige boeken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten