zaterdag 24 augustus 2013

Dharma, in het kort een algemeen beeld van de basis.

Zolang men een een student (discipel, ook als kind is men student, vader en moeder zijn de guru), is zijn of haar eerste zorg ook het verwerven van kennis naar het onderwerp. En de ontwikkeling van zijn of haar persoonlijkheid te verwerven. Daarom, als student (discipel) moet men niets doen om het even wat de aandacht van het doel kan afleiden. Het handhaven van reinheid van lichaam, spraak, denken en handelen. De student moet vasthoudend zijn in het behouden van zijn geloften, Brahmacharya niet alleen celibaat maar ook sober en spaarzaam, ook met eten. De student (discipel) moet genoegen en voordelen voorkomen, volgens de geschriften zijn deze dagen voorbij. De student (discipel) moet nooit stoppen met het gebed,  en moet ook aan zijn ouders ( familie) zichtbaar respect betuigen, gelijk aan de diksha guru. Diensten, zoals de ouders hun bed opmaken, het huis schoonmaken enzv moeten ook worden uitgevoerd. Iemands leraren moeten worden gerespecteerd. De student (discipel) moet geen overhaaste beslissingen te nemen in het leven; Hij moet alleen beslissen  na raadpleging van de ouders en senioren die meer ervaring hebben in het leven dan hun. Zij moeten het  lichaam verzorgen door het regelmatige lichaamsbeweging. Wij moeten niet vergeten dat  niet alleen iemands ouders, maar de hele maatschappij  helpt  om te groeien. Zo, moet men dankbaar zijn het hele leven lang en die dankbaarheid actief tonen, wanneer zij na voltooing van hun studententijd naar vanaprhasta zich ijveren om  over te gaan naar de hoogste fase.
Dit is lopend vertaald, en geeft de basis van dharma weer, dit geld voor ieder die naar dharma leeft. Wat betreft de goede eigenschappen, die kan men aanleren door meditatie. De gerealiseerde kan zijn gedachten wanneer die afwijken van het doel, zoals door zijn guru geinstrueerd is, de aandacht van onzuivere matariele gedachten terugbrengen naar het heilige doel. Ten eerste door de mantra of heilige namen. Maar vooral door de voorbeelden uit de geschriften te leren begrijpen. Sober, soberheid is geen armoede! Teveel praten over wereldse onderwerpen kan pas worden vermindert als u hetzelf waarneemt. Daarvoor zijn er oefeningen van een uur tot een ochtend zwijgen per dag. Dit is ook goed om de waarneming te versterken.Het verhoogt de rust en concentratie tijdens de meditatie, dankbaarheid uiten, maakt u ook positiefer, onthoud de goede momenten en de giften die u  krijgt. Lekker weer is ook een gift, het zat mee vandaag, een glimlach! Giften, toon uw dankbaarheid door deze goede momenten op te schrijven. Maar lieg niet tegen uzelf, als u niet enthousiast was, vraagt uzelf dan af waarom! Maak er geen anartha van, dat is een slechte gewoonte of negatieve onderliggen gedachten. Als er ergens te weinig mensen voor zijn de afwas, afruimen, toiletten nakijken, help dan zonder dat men u eerst vraagt, ook op uw werk. En ook domme vragen bestaan niet, onachtzame wel, dit in het verband dat een vraag in lijn van het onderwerp, die nooit dom kan zijn. Domme antwoorden bestaan wel.
Hoe gaan de gedachten heen en weer, na het lezen van zo een onderwerp. Een discipel moet het u als niet geinitieerde niet, neem ook nama bash, daar is voor een niet geinitieerde overheen te komen voor een geinitieerde niet. De laatse moet dit gelijk naar de instructies van de guru en acarya's doen. Nama bash is met overtredingen, een overtreding is bvijvoorbeeld nonchelant de japa meditatie te doen, als er staat voor vier uur in de ochtend is het niet vier uur in de middag. En minimaal een granthi per keer, een granthi is vier ronden, op de japa mala achter elkaar door ( onderricht van Hari Dasa Thakur) . Als u er een per dag doet is dit ook goed.

Geen opmerkingen: