De gadhimai mela die verboden is uit te voeren in India is in Bariyapur Nepal een bedevaarts oord hiervoor geworden. Vanuit heel India en het buitenland gaat men om de vijf jaar naar deze dagen. Er is zelfs een grote vriescel complex gebouwt voor het vlees van de offeringen op te slaan. Voor een meer uitgebreid artikel zie www.bhaktamagazijn.blogspot.
zaterdag 22 januari 2011
20000 buffels geofferd in nepal 2009
Bhagavad gita
verwijst naar: Bhagavad Gita uitleggen aan kinderen | SanatanDharm.Net | (bekijken via Google Sidewiki)
bhagavad gita
Een leuke pagina die in meerdere delen over de gita verteld.
verwijst naar: Bhagavad Gita uitleggen aan kinderen | SanatanDharm.Net | (bekijken via Google Sidewiki)woensdag 19 januari 2011
nr Simha deva schets
NrSimha deva schets lijntekening drawing http://www.bhaktamagazijn.blogspot.com/ beautiful sketch black and white pencil drawing. Opmerkelijk voormij was hoe de tekenaar de armen had gedaan,ik zelf kwam daar eerst niet uit, onderelkaar vond ikzelf niet zo goed eruit zien dan krijg je het idee van een duizendpoot. Zoals bij een kreeft het werkt goed maar toch. Het gaat wel allemaal, maar het moet dan toch een groot lichaam zijn. In verbande de schouderbreedte vanaf de zijkant gezien. |
zaterdag 15 januari 2011
Stichting De Noordzee beoordeelt duurzaamheid van vis en schelpdieren
De mossel scoort goed op de meetlat van duurzaamheid. Dat meldt de Stichting De Noordzee. De milieuorganisatie beoordeelt jaarlijks van bijna 90 vissen en schelpdieren hoe de soort er voor staat en de effecten op het milieu. De mossel blijkt op deze aspecten goed tot vrij goed te scoren en is een prima keuze voor de consument!
commentaar
Ik las in de resultaten van een Belgisch onderzoek dat deze wateren waar ook de NL mossel leeft het water van slechte kwaliteit is. Plus de mossel staat onderaan de keten en heeft het meest te lijden van de verslechterende water kwaliteit.Er werd behalve zware metalen ook nog DDt in het water gevonden Blijf verder van vis af, deze is niet geschikt voor de consumptie meer, het evenwicht is nog steeds verstoord in de zeeën en oceanen. De tonijn is bijna op, alhoewel gezond las ik, niet meer eten, deze tracht men nog steeds uit te roeien door over bevissing. Wat is duurzaam verder ieder geval niet de visserij branche. Duurzaam is een huwelijk voor het leven geen consumenten product. En voor de duidelijkheid God bezielde ook de mosselen zoals ook de planten een ziel hebben naar de Nederlandse Bijbel vertaling. De supermarkten verkopen nog vis?
Ganga Sagara mela
Een festival wat gehouden wordt om zich te herinneren dat koning Bhagirathi door zijn inspanningen de Gange naar de Aarde of ook Bhurloka genaamd liet komen . Het vind plaats aan de kust van Bengalen, waar de Gange en de Baai van Bengal samen komen. Hier was de ashram van Kapila deva gevestigd, de avatar.
vrijdag 14 januari 2011
De tuin emotie voor de ziel.
Ervaringen, het is belangrijk om te weten dat uw ervaringen de inrichting van uw geestelijke tuin bepalen, als ankers, samskaar of anartha's genaamd, in spiritueel taal gebruik. Deze ervaringen moeten. De ziel het goede of schone in ons dat door het onkruid, de slechte ervaringen in de tuin van het leven, belemmerd wordt om zich te ontplooien, en hiervan bewust moet men zich van deze negatieve emoties bevrijden zodat u ware zelf boven komt en blijft. De tuin, het zelf of ziel te verzorgen, die in ieder zijn hart als de zon zijn eigen licht heeft, als het voorjaar, en ook de volheid van de zomer. De ziel kent geen winter! Voor velen was de winter in de geschiedenis, en ook wat wij natuur volkeren noemen de winter gelijk aan de dood. En dan de vreugde na deze koude en donkere dagen. Als de bladeren in het vroege voorjaar zich weer lieten zien, vormen van de takken die verdwenen onder hun groene kleed. De vogels tot schuil en verblijfplaats dienend, vruchtdragend, wonderschoon is dan de schepping. Zoals ook de ziel. Wie de tuin van het leven onderhoudt die door snel ontkiemend onkruid en slingerplanten als lust, hebzucht en woede steeds bedreigd wordt, om omwikkeld en verduisterd te worden. En hier door als door touwen aan de grond wordt vast gehecht, de materie. Die vaak bedekt is door gevallen vruchten, en een wonderschoon bloemenkleed vragend om geplukt geproefd en van genoten te worden. Elke vrucht en bloem. Moet onderzocht worden door ervaring, of het een mogelijke oorzaak van nieuw goed of kwaad, of opnieuw gehecht aan te raken bevat. Zodat uw tuin in evenwicht blijft, zich geen onkruid meer kan ontwikkelen in uw tuin of gedachten wees zacht voor uw speciale tuin. En herinnert u dat voor de heilige lotus ook water en zon nodig is om deze te laten groeien Pieter Franciscus. ik heb hier een uitgebreide of eigenlijk het origineel van de tuin van het leven oorzaak van emoties toch geplaats, ik kwam er niet goed bij los en heb de ingekorte versie gepubliceerd. Dat vond ik eigenlijk het belangrijks pieter Franciscus (Ananta malik prabhu)
De tuin
De tuin van het leven.
Ervaringen, het is belangrijk om te weten dat uw ervaringen de inrichting van uw geestelijke tuin bepalen, als ankers, sanskaar genaamd, in spiritueel taal gebruik deze ervaringen moeten. De ziel, het goede of schone in ons dat door het onkruid, negatieve ervaringen in de tuin van het leven belemmerd word zich te ontplooien, en hiervan bewust geworden. Moet men zich van deze negatieve sanskaars bevrijden, zodat uw zelf boven komt en blijft. De tuin te verzorgen, die in zijn eigen hart de zon, zijn eigen licht heeft voorjaar, en ook de volheid van de zomer. De ziel kent geen winter, voor velen was de winter in de geschiedenis en ook wat wij natuur volkeren noemen, is de winter gelijk de dood. En dan de vreugde na deze koude en donkere dagen. Als de bladeren in het vroege voorjaar, zich weer lieten zien. Vormen van de takken die verdwenen onder hun nieuwe groene kleed. De vogels tot schuil en verblijfplaats dienend, vruchtdragend. Wonderschoon is dan de schepping, zoals ook de ziel. Wie de tuin van het leven onderhoudt, die door snel ontkiemende onkruid en slingerplanten als lust, hebzucht en woede steeds bedreigd wordt, om omwikkeld en verduisterd te worden en hier door als touwen aan de grond wordt vast gehecht, de materie. Die vaak bedekt is door gevallen vruchten, en een bloemenkleed vragend om geplukt en van genoten te worden.
ik werd geïnspireerd door de sanskaar bindi (of andersom, ik las een gedeelte van de 1e bladzijde.. en de rest kwam gewoon bij mij op, resultaat zie hierboven.
woensdag 12 januari 2011
Houdbaarheidsdatum
Houdbaarheidsdatum
Op de verpakking van producten staat vaak een houdbaarheidsdatum. Deze datum geldt alleen zolang de verpakking nog niet geopend is. Je kunt 2 verschillende soorten houdbaarheidsdata tegenkomen:
- THT ‘ten minste houdbaar tot’
De fabrikant garandeert dat het product tot en met deze datum van goede kwaliteit is.
Op bederfelijke producten, zoals vlees, zuivel en eieren kan een THT-datum staan. Gebruik na deze datum de zintuigen om de kwaliteit van het product te beoordelen: kijk, ruik, voel en proef. Wil je geen enkel risico lopen, gooi het dan weg.
Ook op houdbare producten kan een THT-datum voorkomen. Vaak is het product na deze datum nog prima te gebruiken. Het kan minder lekker smaken, maar je zult er normaal gesproken niet ziek van worden.
- TGT ‘te gebruiken tot’
Dit geeft aan tot en met welke datum het product eetbaar is.
Om niet ziek te worden, is het belangrijk om je aan de TGT-datum te houden. TGT staat op producten die kort houdbaar zijn, zoals dagverse zuivel en vleeswaren.
Ik zie hier een tegenstelling in, vlees is toch altijd aan bederf onderhevig, het wordt of ingevroren of bewerkt met zout als voorbeeld. En verder zeggen de zintuigen dat vlees schadelijk is voor de gezondheid, lees de kranten. SAMONELLA SLECHT TE VERTEREN, JACOB kREUSZFELD DE GEKKE KOEIEN ZIEKTE, NU KIJK MEN DAAR NIET MEER NA, maar lees de kranten maar goed. God zei Ik walg van de geur van de rook van verbrand vlees van jullie offer vuren. nu dat doe ik net niet maar lekker is anders vooral bij de grote hoeveelheden knoflook die erbij gebruik worden. En dan vis gebakken vislucht op het portiek, echt dat ruikt u na 2 dagen nog. Je moet dat maar van duizenden aangeboden krijgen. Ik walg staat er dan ook in de Bijbel.
http://www.etenisomopteeten.nl/slim-kopen/houdbaarheidsdatum
Genesis niet in 24 uur
Het Boek Genesis
Het Boek Genesis - In Het Begin...
Het Boek Genesis is het "Boek van het Begin" in de Bijbel. Genesis, Grieks voor "Oorsprongen", beschrijft de Schepping van alle dingen in zes dagen van letterlijk 24 uur, de Zondeval van de Mensheid en de Vloek, het daaropvolgende Wereldwijde Maritieme Cataclysme (Noach's Zondvloed), de Verspreiding vanuit Babel, en uiteindelijk de geboorte van de Joodse Natie. Samen beslaan deze gebeurtenissen ongeveer 2370 jaar van de geschiedenis van de Aarde. Het Boek Genesis is in twee hoofddelen opgesplitst: (i) Hoofdstukken 1-11 beslaan de Schepping tot de Verspreiding en (ii) Hoofdstukken 12-50 beslaan de geboorte van Israël, van de roeping van Abram (Abraham) tot de dood en begrafenis van zijn achterkleinzoon Jozef.
Letter op de letter dat betekend letterlijk., 24 uur staat hier dit is een contradictie. De 24 uurs klok is modern. Een meegaan met de wetenschap. hier wordt de metrische denkwijze overgenomen. Een jaar en de tijd zijn door de jaren aangepast om beter te kunnen berekenen, naar een formule. Een gelovig mens die vertrouwt op de origine van dat God schiep dag na dag en ruste de zevende. Er niet een 24 uurs klok was deze uitdrukking is van de wetenschap. Een zonne wijzer geeft dit aan de zon staat op zijn hoogst van de ochtend naar de middag. En dan heeft men de juiste Christelijke of Bijbelse tijdmeting. Zie ook Pasen en Pinksteren vallen elk jaar op een andere datum elk jaar weer door de kerk op de maan (kalender) afgaat . Als u het doet of anderen noemt de doorsnee gelovige dit naar de moderne vertalingen wichelarij satanswerken. Zo hoort ook de wetenschap in het algemeen gezien te worden, en satan soms ook het vlees genoemd heeft ook de auto en tv uitgevonden. Waar onze kinderen hun Salman Rushdie verzen weervinden.
woensdag 5 januari 2011
zondag 2 januari 2011
Śrī Caitanya Caritāmṛta Ādi 11.41 Uddharan datta Thakura herdenking (vertaling)
Mahesa pandita verschijnings dag Caitanya Caramrita Adi 11-32 (vertaald
zaterdag 1 januari 2011
recept, selderij kaas brood.
Volg het standaard recept voor brood maar kneed bij de tweede keer 50 gram selderij door het deeg en 150 gram pittige vegetarische kaas.
Basis recept brood
Vermeng de bloem met het zout in een platic teiltje of kom en maak in het midden een kuiltje. Verwarm het water of melk tot lauwwarm (ca. 35 graden). Meng zakje gist aan met een deel van het vocht en schenk dit met de rest van het vocht in het kuiltje. Roer het vocht met uw vinger of een houten lepel van het midden uit door de bloem en kneed en sla het daarna (of gebruik de kneedhaken van een mixer) tot een soepel deeg.
Leg het deeg een 30 a 45 minuten op een warme plaats te rijzen en kneed het dan weer goed door.
Leg het vervolgens weer 30 a 45 minuten te rijzen.
Afbakken in een voorverwarmde oven op 240
Recept, eenvoudig krenten brood, en genber brood.,
Vermeng 400 gram bloem met 6 gram zout en 20 gram basterdsuiker en doe in het kuiltje 30 gram aangemaakte gist met 2 dl. lauwwarme melk, en 65 gram gesmolten boter. Volg verder het basisrecept, maar doe bij de tweede keer kneden ca. 200 gram gewassen, gewelde en goed gedroogde krenten door het deeg. Bak het brood in 35-45 minuten bruin en gaar op 220 graden.
Basis recept brood
Vermeng de bloem met het zout in een platic teiltje of kom en maak in het midden een kuiltje. Verwarm het water of melk tot lauwwarm (ca. 35 graden). Meng zakje gist aan met een deel van het vocht en schenk dit met de rest van het vocht in het kuiltje. Roer het vocht met uw vinger of een houten lepel van het midden uit door de bloem en kneed en sla het daarna (of gebruik de kneedhaken van een mixer) tot een soepel deeg.
Leg het deeg een 30 a 45 minuten op een warme plaats te rijzen en kneed het dan weer goed door.
Leg het vervolgens weer 30 a 45 minuten te rijzen.
Afbakken in een voorverwarmde oven op 240 celcius
Recept, volkoren brood
Maak deeg van 500 gram volkoren tarwemeel, 10 gram zout, 25 gram gist en 3½ dl. lauwwarme melk volgens het basisrecept en laat het de eerste keer ruim een uur rijzen. Volg het recept verder en bak het brood in 25-30 minuten bruin en gaar op 240 graden.
Vermeng de bloem met het zout in een platic teiltje of kom en maak in het midden een kuiltje. Verwarm het water of melk tot lauwwarm (ca. 35 graden). Meng zakje gist aan met een deel van het vocht en schenk dit met de rest van het vocht in het kuiltje. Roer het vocht met uw vinger of een houten lepel van het midden uit door de bloem en kneed en sla het daarna (of gebruik de kneedhaken van een mixer) tot een soepel deeg.
Basis recept
Leg het deeg een 30 a 45 minuten op een warme plaats te rijzen en kneed het dan weer goed door.
Leg het vervolgens weer 30 a 45 minuten te rijzen.
Afbakken in een voorverwarmde oven op 240 in ongeveer 25 minuten.
vrijdag 31 december 2010
Recept. Pannenkoekjes met appel en carobe.
Benodigdheden voor 4 personen:
- 4 pannenkoekjes
- 2 handappels in blokjes
- 50 gr carobe reep
- diepvries bessen zwart of rood
- Bereiding:
Maak wat flensjes, dunne pannenkoekjes. Bak de appelblokjes apart in wat boter,haal van het vuur en vermeng die met de geraspte carobe (en houdt wat apart) . Vul de flensjes met de vulling op en plooi ze dicht.
Presentatie:
Warm de tot een buidel gevouwen pannenkoekjes op in de oven op een boterde plaat en leg ze vervolgens op een bord. Werk af met enkele geroosterde amandelen en een paar fijngehakte pepermunt bladeren. Leg boven aan het bord het fruitassortiment en werk het geheel af met een beetje geraspte carobe.
dessertRecept. Spinazieschotel veganisch (en vegetarische versie)
Benodigdheden voor 4 personen:
1 kilo spinazie
- 20 gram boter
- 1 eetlepel melk
- half blok tahoe of 250 gram panir
- nootmuskaat
- zout
- paneermeel
Bereidingswijze:
Was de spinazie en laat deze uitlekken. .. Verhit de boter in een pan. Voeg de spinazie toe. Laat de spinazie slinken en daarna een paar minuten smoren. Verkruimel de soja of panir, nootmuskaat en een snufje zout. Roer de soja/panir door de spinazie en schep het spinazie mengsel in een ovenschaal. Strooi er wat paneermeel over en laat de soja/panir in de oven stollen. suggestie combineren met zilvervlies rijst of aardappel koekjes. Vergeet niet te danken of het aan de heer aan te bieden.
Recept. Macaroni Salade vegetarisch.
Macaroni Salade
Benodigdheden voor 4 personen:
1 pak Macaroni
1 komkommer
1 roomkaas
Stuk vegetarische Hollandse kaas (100 gr)
1 klein potje biodynamische maiskorrels 2 tomaten fijn gesneden.
Een paar takjes peterselie (klein geknipt)
beetje (olijf)olie
Bereidingswijze:
Kook de macaroni beetgaar en zet koel weg (in zijn geheel laten afkoelen)
Snijd de komkommer, en de kaas in kleine partjes en meng deze met de peterselie door de koude macaroni
Schep alles goed door elkaar voeg een een beetje olie toe.
Tot slot het blikje mais met de roomkaas er door heen scheppen
Recept. Aspergesoep vegetarisch.
Aspergesoep Ingrediënten:
1,5 kg asperges
1 liter water
1/2 liter melk
1/4 liter room
60 gr boter
60 gr bloem
1/2 theelepel asafoetida
1 bos peterselie
zout
Bereiding:
Zet een pan met ruim een liter op het vuur, en breng deze aan de kook. Was de asperges in koud water
Schil de asperges grondig.
.Snijd de achter einden van de asperges af en voeg deze bij de asperge schillen.
Voeg de schillen en achterste eindjes bij het water en laat dit 10 minuten zachtjes koken.
giet dit nu voorzichtig door een vergiet en vang het kookvocht op. de schillen etc. hebben we niet meer nodig.
Smelt de boter in een pan en voeg de bloem toe, maak deze vooraf in wat warm al tot een gladde massa zonder klonten. Voeg nu het kookvocht, de melk en de asafoetida toe en breng al roerend aan de kook.
Als het 2 minuten gekookt heeft, even mixen tot het een homogene soep is.
Snijd de geschilde asperges in stukjes van 1 centimeter groot en voeg deze aan de soep toe.
Ook de room en het zout bijvoegen
Breng de soep al roerend terug aan de kook en laat 10 minuten zachtjes koken.
Garneren met gehakte peterselie
Botanische tekening van de ontwikkeling van de Aspergeplant. De Asperge is wit die wij in het algemeen in de winkelzien om mendeze zonder daglichthoud. De zogenaamde moderne groene zijn dus dezelfde maar met daglicht gekweekt, dat is ook zo met bloemkool.
Aspergesoep met broccoli
Benodigdheden voor 4 personen:
500 gram dikke asperges
1 dl appelsap , 3 a 4 ons broccoli,
2 groenten bouillon tabletten , ,
citroensap
zout en peper naar smaak
Bereidingswijze:
Met een dunschiller de asperges schillen. Asperges halveren. Uiteinden in stukjes van ongeveer ½ cm snijden. In een pan doen: aspergestukjes, appelsap, 9 dl water, bouillontabletten. Aan de kook brengen en ca 15 minuten zachtjes laten koken. Intussen andere aspergehelften in stukken van ca 4 cm snijden. Aspergestukken eerst in de lengte in dunne plakjes en dan in lucifer dunne reepjes snijden. Aspergereepjes in een kommetje doen. Afdekken met vochtig gemaakt keukenpapier. Van de broccoli de stronk afsnijden. Broccoli wassen en in roosjes verdelen. Aspergebouillon boven een andere pan zeven.
Aspergebouillon weer aan de kook brengen. Aspergereepjes en broccoliroosjes toevoegen en in ongeveer 5 minuten zachtjes gaar koken. Op smaak afmaken met zout, peper en enkele druppels citroensap. scheppen. En vergeet niet de Heer te danken! of aanbieden!
dinsdag 28 december 2010
Grootste Siva beeld ter wereld in Bhakta
143 feet of 43.59 hoog
Ik zocht op Google naar mijn blog, om te zien of deze op alleen bhakta te vinden was en kwam deze leuke informatie tegen. Bhaktapur zoals ook Mayapur. Dit beeld staat toepasselijk in Bhaktapur. Bhakta Shiva de maha bhakta van de heer geroemd met veel slokas in het wonderschone bhagavatam. vaisnavanam yatha sambhu]." (Srimad-Bhagavatam 12.13.16) Een pdf van iskcon News Shiva the auspicious one hier klikken
Hier geëerd door een groot beeld. Dat zo u ziet goed wordt onderhouden uit respect voor vaisnavanam Shambhu door de plaatselijke bewoners.
Bhaktapur legt in Nepal, en is door de eeuwen heen een doorvoer route voor zijde en andere Chinese producten. Deze plaats met 40 tempels en een grote Hindoe populatie waar veel invloeden van bemerkbaar zijn, ook in de straat en plein namen. Deze zijn met de tempels ook de hoofd attractie. Een paar voorbeelden, Dattatreya Square, Changu Narayan (World Heritage Site), Surya vinak
Bron wickipedia
bhaktapur toeristen bureau informatie
maandag 27 december 2010
Sri Purohit svami kwam in 1935 aan
Korte biografie van Svami Purohit,
Sri Purohit svami was geboren in een religieuze welvarende brahmaanse familie in Badnera, Vidarbha, in India in Oktober 12, 1882 Badners, India. Hij kreeg de naam Shankar Gajannan Purohit. Hij studeerde filosofie en rechten, ( over de opleidingen zie ik dat er verdeeltheid is), deze opleidingen volgde hij op het Morris college Nagpur, en Decan College, Poona, en Bombay University. Trouwde en had drie kinderen. Hij ging niet werken in de rechten maar in plaats daar van leven in religieuse toewijding. Hij was opmerkelijk goed in de taal , ook sanskriet, en een overtuigd nationalist, en verdediger van de tilak* dat had de Engelse regering verboden maar door de publieke opinie aangevoerd door Purohit in de kranten als verdediger van de tilak weer afgeschaft.. Hij ging later in de onthechte levens orde (werd een monnik),@ en aanvaarde de bedelnap, en ging zo jaren door India. Tot hij op het aanraden van zijn leraar naar Engeland ging, in 1930. Hij vertaalde de Bhagavad Gita, en de Upanishads, en het was een nadeel dat zijn boeken niet algemeen bekender werden, al heeft men later een Biografie gemaakt die meer bekend is geworden de laatste jaren. Zijn vertalingen van de Upanishaden zijn in samenwerking met WB Yeats gedaan, de bekende schrijver.
Zijn boeken en vertalingen: Song of Silence; An Indian Monk; The Geeta; The Holy Mountain; Ten Principal Upanishads (with W.B. Yeats); Patanjali’s Aphorisms of Yoga; Avadhoota Gita.
*tilak een merk of teken op het voorhoofd gedragen door de hindoes, ornamentaal, of als een indicatie van de (religieuse) status. In zijn jeugd wilde hij al monnik worden, maar raakte toch getrouwd, noot van de schrijver De gewoonte was in India die tijd dat er huwelijks contracten werden afgesloten, al in de jeugd door de ouders van beiden partijen. Dit om een goed huwelijk te krijgen, ook naar de sastra, hetgeen cru overkomt maar om geen achteruitgang in maatschappelijke en religieuse positie te krijgen, en ook in de genen, erfelijksheid factoren, kennis. Er zijn in de sastra meer regels over huwelijken