maandag 17 oktober 2011

hoe wordt ik vegetarier?


Ik had de vraag, wat is een vegetariër, de meningen verschillen van vegetaries eten tot niets dierlijk, een koe dat is ook een vegetariër, maar geen veganist want deze drinkt geen melk.

Maar zoals u weet heeft u dat ook gedaan, of het kwam van een bekende firma die de koe gebruikt als oorsprong voor de bron van elementen van de melk heeft, en niet uw eigenste moeder als voedster of min.

Maar alle gekheid op een stokje, dat is iemand die geen dierlijke producten eet. een veganist die drinkt ook geen melk eet geen kaas en draagt ook geen leer. Dus een bewuste vegetariër die koopt ook geen producten waar dieren op een of andere wijze in het productie proces gebruikt worden, ook dierproef vrije zepen ! Ook geen vis, vis wordt nog wel eens als vegetarisch gezien!

En weer een zijsprong, soja is te vermijden want door van deze afkomstige producten zoals tofu, worden wouden platgehakt, voedsel gebieden van de van origine daar levenden dieren (habitat). Dus niet verantwoord! ( Er is hoop, het komt ook uit Oostenrijk)

Wat men noemt 3e wereld landen daar komen vaak producten vandaan,die daar de grond uitmergelen door mono cultuur, en daardoor kunnen de mensen aldaar niet de voor hun nodige eigen voedsel, gewassen laten groeien. Maar terug naar eigen land.

De koe dit dier in Friesland onze moeder genoemd , wil men al in wat men koeien flats een soort moderne concentratie kampen voor dieren plaatsen! En ik neem aan dat degene die de koe hun moeder noemen deze niet opeten. Waarom dit, om de aandacht erop te vestigen dat dit gezonde product minder gezond kan wezen dan men denkt door de koe niet op een wei staat te grazen . Dit alles heeft te maken met menselijkheid en aandacht voor wat men doet en eet, en door zelf zo min mogelijk sporen in het landschap achter te laten, in India is dit een deel van het hindoeïsme, en ik denk dat veel Indiase mensen dit niet zijn volgens de voor genoemde, en velen andere dit gewoon doen uit besef dat dit hier op de aarde een compleet geheel is, en dat al wat men doet snel verstorend werkt op wat men de planeet aarde noemt. Al dit komt op mij zo over, dat ook veel gelovigen, dit niet zien, Gods creatie of de schepping genaamd, die wordt net zo makkelijk als een vuilnisbak beschouwt, of anders een soort onuitputtelijke bron, alleen voor hun genoegen. Een 2e huis, in waar dan ook, alleen in de auto naar het werk, terwijl er ook een collega daarna toegaat, op dezelfde tijd en redelijk op de route, koffie en dan geen solidariteits- koffie, een nieuwe kerk of tempel of een hal voor bijeenkomsten, terwijl er genoeg leeg staat, dit neemt ook grond in beslag waar normaal planten groeien. Inzicht is vaak ver te zoeken, kijk naar Bangla Desh, als voorbeeld daar wordt er bijna jaarlijks grote delen land overstroomd. Nu als men dit weet gaat men toch niet bouwen of investeren in dijken, dan gaat men wat hogerop wonen Dit is zoals ieder kan weten, geen oplossing voor de werkelijke oorzaak, men haalt bossen en ander gewas weg. Men bouwt dammen voor stuwmeren, voor de opwekking van elektriciteit. Maar waar vandaan komt deze manier van denken, aan de ene kant herbebossen, en de andere kant ontbossing of het onder water zetten van complete provincies of voorheen staten. Dit komt doordat u dit kan lezen! Hallo juist daar heeft u deel aan (ik steek de beschuldigende vinger niet uit, omdat dan er 3 naar mij wijzen). Stroom moderne vooruitgang! Normaal zou u dit van mij moeten horen, door middel van mijn stem, dus persoonlijk. De moderne media heeft dit veroorzaakt.

Dit heeft allemaal te maken met vegetarisme en milieu bewust worden! Koop groenten van uit eigen lands bodem en van het seizoen, ook fruit en mijd indien mogelijk exotische producten, maar vooral die niet op deze tijd van het jaar groeien of rijp kunnen zijn. Weet u wat zo een vrucht uit Nigeria moet kosten eigenlijk? Voor de hoeveelheid appelen benodigt voor 200cc appelsap is ongeveer 150 liter water. En dan nog het transport en de verborgen kosten, die men er niet bijtelt of beseft, lucht verontreiniging en vergift, daar worden vaak middelen gebruikt die hier verboden zijn, en daar het grond water vergiftigen


Het vreemde hieraan vindt ik , dit moet mij echt van het hart, men eet van alles, antilope biefstuk, giraffe nek, sprinkhanen en andere insecten, maar de hond, onze vriend! Die wordt niet opgegeten! Dit is niet echt komt dan op bij mij, voor mij nog steeds onbegrijpelijk door een duistere redenering ,waar Freud en Jung wakker over hadden kunnen leggen nachten lang. Waarom geen huisdieren? (Zoiets als de decadentie en verval van Rome)

woensdag 12 oktober 2011

Murti of deiti schilderen de basis! Ondergoed.

Op bovenstaande foto ziet u een voorbeeld hoe de beeldgedaante van ondergoed of onderkleding is voorzien. Deze is geverft op de beeldgedaante voor het fatsoen. Men laat deze tijdens het verkleden of baden niet naakt of bloot.

Zoekresultaten Google en bing vergeleken, door middel van Radha en Krishna

Bing Afbeeldingen
193.000 resultaten op Radha haar naam met hoofdletter, let op de verschillend resultaten met of zonder Hoofdletter of spelling.
RadhaKrishna 65.400 resultaten
radhakrishna 7.940 resultaten
Radharani 7.660 resultaten
Krishna 854.000 resultaten
de resultaten waren nu met of zonder hoofdletter gelijk
Op Google
Radha. Ongeveer 2.230.000 resultaten (0,39 seconden
Radharani. Ongeveer 76.000 resultaten (0,40 seconden)
RadhaKrishna. Ongeveer 596.000 resultaten (0,42 seconden)
Krishna. Ongeveer 3.470.000 resultaten (0,37 seconden)

Roles of Lakshmana

vrijdag 30 september 2011

Recept. Vegetarische pompoen risotte la Italia op bhaktamagzijn.

Ik hou van een goede risotto. Deze is zo veelzijdig - het zorgt voor een goede maaltijd als je vrienden of familie overkomen, of voor een aanzienlijke maaltijd, en voor elk kind dat ik het heb opgediend, het is altijd helemaal op. En de zoete en bittere smaak combinatie van de pompoen en feta ... goddelijk! Geroosterde pompoen en feta Risotto
800g pompoen, geschild en gesneden in 2 cm dikke blokken
1 eetlepel olijfolie
Zout en peper
20g boter
2 a 3 stengels bleekselderij, fijngesneden
2 kopjes Arboriorijst
! thl hing asitifida
½ kopje appelsap of druivensap, witte
5 koppen groentebouillon
½ kopje Parmezaanse kaas geraspt,
2 eetlepels oregano blaadjes
150 g feta (vegetarische gestremde van koeienmelk), verkruimeld . en deze is vaak om de 4.50 de kg bij de Arabische en Turkse winkels in blik.Peynir heet het dan (Fetah is Grieks)
Verwarm de oven voor op 200 ° C
Schep en meng de pompoen met de olijfolie, zout en peper, en leg deze op een bakplaat en bakken gedurende 30 minuten of tot het gaar is. Smelt de boter op matig vuur, voeg de bleekselderij toe en blijf bakken tot deze zacht en doorzichtig is. Voeg de rijst en al roerend na 2 minuten toe. Schenk de appelsap erbij en blijf roeren tot het is opgezogen door de rijst. Voeg de warme groenten bouillon een kopje per keer toe, weer roeren totdat de vloeistof is opgenomen. Ga door totdat de rijst gaar is, en dan meng u er de parmezaanse kaas, geroosterde pompoen, oregano bladeren en de helft van de feta erbij!. Klaar om te ofreren! :-) En opdienen, schep de risotto in kommen en bestrooi met de overgebleven feta.

Negen dagen Durga pooja, Nava ratri

Dhaka, Sept 23 Persbericht(bdnews24.com)
Durga Puja, het grootste religieuze festival in Bangla desh, en ook in veel andere landen wordt het herdacht of gevierd. Het wordt hier Navaratri genoemd. Wordt gehouden van 2 oktober tot6 Oktober.
In Bangla desh, in de hoofdstad zijn 193 paviljoens of mandaps, speciaal voor deze meest heilige plechtigheden opgebouwdt in de hoofdstad.
Naar de Indiase of Hindu religie Godin Durga daalt neer naar de Aarde om vrede en harmonie te herstellen en kwaadaardige krachten te vernietigen.
In Bengalen wordt deze plechtige periode gevierd doordat men nieuwe kleding koopt, cadeaus en lekkernijen. Families gaan naar de plechtigheden ter ere van Srimati Durga om hun eerbetuigingen te brengen. De priester van Dhakeshwari Temple Ratan Chakraborti,vertelde dat de mahalaya de dag dat gelovigen binnen af te tellen naar de Durga puja door de Godin uit te nodigen, zal beginnen op 27 September en Moha shasthi zal geobserveerd worden de 2 Oktober, dit is de laatste dag en dan word deze plechtigheden beeindigt.
Helaas is het voor velen, een herinnering een feestje waar men dan de fotolijstjes weer uit de kast haalt om moedertje Durga weer eens te zien, gelukkig wakkeren de winkeliers uit Suriname hier te landen het goddienstige besef nog wat aan. Men koopt dan wat kaarten en een soort pooja (puja) artikelen. En men reciteerd de gebeden.Dan zorgt moedertje Durga zoals alle moeders ervoor dat haar kinderen weer wat te eten hebben, de baan, en al die andere aardse dingen. Als het mis gaat is Zij en Laksmi weer voorzien van aandacht. Zoals de verloren zoon uit de bijbel, deze had zijn erfdeel verbrast en was daar in het verre land ver van familie aan de armoe geraakt. De vleespotten en andere banketten waren verdwenen, maar deze ging terug naar huis, arm uiterlijke schijn en grandeur verdwijnen snel door de ellende van de geest, manasah en dan zoals de zoon smekend met tranen in de ogen voor de vader, die liefdevol de verlorene omhelst en nieuwe kleding verschaft en de geit laat slachten voor een feestmaal. Zo keert men vaak terug naar de moeder. Of in grandeur zoals velen in dure kleding voor haar Durga matta verschijnen. Vergetend dat zij daar op dat altaar het hun verschaft heeft, en de berooiden bidden om haar hulp. Voor een baan, voor de kinderen,een goed huis. Of alleen haar zegen. Hoevelen zijn bij haar uit liefde thuis gebleven naar de oude traditie, respect voor de ouders, deze te verzorgen zoals de murti (haar beeldgedaante) op het altaar. En niet alleen pooja te houden omdat het de tijd van het jaar is! Of dat men zich verplicht voelt te gaan voor de familie, om gezien te worden, of wat los te krijgen.Laat de behoeftigen ook gezien worden, geef eten aan de armen. Geen geld geven maar voedsel, levensmiddelen aan de voedselbanken hier ter lande. Dan krijgen deze het ook! Dat is correct naar de Vedische geschriften, en goed voor wat spirituele vooruitgang.Door Pieter Franciscus (BS.Ananda Malik)

dinsdag 27 september 2011

Recept vegetarische Aloe Gobi, weer op Bhaktamagazijn.

Recept vegetarische Aloe Gobi.
Ingrediënten:

Dit recept verandert gewone bloemkool en aardappelen in iets heel anders. Het recept hieronder is met specerijen die eigenlijk niet nodig zijn (zoals kruidnagel en kardemom) of op zijn minst dat is niet hoe moeder het gemaakt heeft thuis, maar het voegt een aparte zintuigelijke gewaarwording toe.
Ingrediënten:
1 Grote bloemkool
3 Middelgrote aardappelen,
3 stengels bleekselderij, dun gesneden in lange repen
1 theelepel mosterd zaad
2 of 3 peulen kardemom
1 theelepel koriander
1 theelepel komijnzaad
1/2 theelepel kurkuma
1 larier blad
1 a anderhalve theelepel asoetifida
3 eetlepels plantaardige olie


Recept vegetarische Aloe Gobi.


Eenvoudig recept om de Indiase keuken in huis te halen. (Neem een koekenpan of wok hiervoor. Dit is een Indiase wok.


Aloe is hindoestaans voor aardappelen en gobi is bloemkool (weer wat geleerd)
-Start met de aardappelen in een pan met water te doen. Laat ze koken tot deze net niet gaar zijn, lees het recept eerst hierover na. Schakelt u de hittebron, of zet het gas uit en laat deze staan in het water!
Snijd de bloemkool in kleine hapklare stukjes (ongeveer 2,5 cm "), de stronk apart (kan gegeten worden maar dan rauw, trouwens dat is heel gezond). Wassen en uitlekken in een vergiet.
Terwijl de aardappelen koken, verhit de olie in een grote koekepan of wok totdat deze heet is. Voeg het mosterdzaad en wachten tot ze beginnen te springen, maakt een knisperend geluid, meteen laag!. Dan de gesneden bleekselderij en als deze glazig wordt de rest van de kruiden en specerijen, laurierblad, kardemon ( de peul verwijderen, en even de zaden pletten) en kruidnagel (wachten met de kurkuma). De temperatuur weer verhogen.
Schep het om en om rond een tijdje en dan.
Doe de bloemkool in de koekepan en bak deze in de olie en de kruiden voor 2 minuten. Terwijl de bloemkool lekker bakt, en hier en daar licht bruin wordt voeg dan een halve kop water toe, snij de aardappelen in stukken en als de groente beetgaar is deze toevoegen aan de beetgare groente in de koekepan. Voeg de kurkuma toe en roer.
Blijf voorzichtig de bloemkool en de aardappelen omscheppen op een middelhoog gestelde warmtebron voor een paar minuten. Zodat de aardappelen heet zijn.
Voeg 1/2 kopje water toe als het nog niet gaar zou zijn en de warmte naar laag. Deksel op de koekepan en laat nog even pruttelen voor 5 minuten. Opmerking de aarappels zijn al gaar, laat deze niet tot pap worden. Aardappels zijn allemaal verschillend, dus let goed op, anders wordt het een puree.
.
Zout naar smaak en serveer Eet smakelijk Pieter Franciscus.
ps ik offer altijd,en velen dragen dit in gedachten op aan een hoger wezen, om hun dankbaarheid te tonen, op zijn minst kunnen wij er dankbaar voor zijn dat wij te eten hebben.

vrijdag 23 september 2011

Recept pinda, pinda saus, een basis.

Om de saus te maken heb je pindakaas nodig en santen ,dat is kokosblok, kerrie en peper, liefst rode biber *rode gedroogde peper, die Turkse gedroogde is eenvoudiger in gebruik! Verse peper hoeft niet, maar neem voor een kleine hoeveelheid ook een gedeelte zonder zaad en zaadlijsten! Of sambal. Breng wat water aan de kook in een pannetje, de pindakaas in het pannetje met water, meteen roeren, eetlepel kerrie erbij, en een theelepel sambal of een snufje biber! Blijf roeren totdat de pindakaas uit elkaar gevallen is, lijkt op vlokken maar toch door roeren. Laat de saus niet koken, voor het aanbranden. De pinda gaat aan de bodem kleven, dus goed met een houten lepel blijven schrapen langs de wanden en bodem! Je kunt er koffiemelk bij doen als de saus te dik is. En voeg wat extra pindakaas toe als de saus te dun lijkt, in het begin kan dit op te weinig pindakaas duiden, maar geduld en laten pruttelen! Geeft toch snel het resultaat. De saus mag vooral niet te dun worden want dan is die anders. Voeg tijdens het verhitten een stuk santen toe. Santen is een blok kokosnoot creme. Die is als biologisch product verkrijgbaar. Santen smelt als het wordt verhit en maakt je saus heerlijk! Maak de saus af met een beetje gemberpoeder, sojasaus de zoete, Hou je van pittig dan kun je een beetje meer peper of sambal toevoegen. Een makkelijk basis recept de kerrie en sambal en de sojasaus is meestal voldoende de gember maakt het wat zoetig mits matig gebruikt. Een recept van Pieter Franciscus

woensdag 24 augustus 2011

Recept. Komkommer met gemalen noten

Komkommer met gemalen noten, bijgerecht.
Ingrediënten

3 eetlepels ongezouten gemalen pinda`s
3 eetlepels gemalen cocos
chilipoeder
citroensap
suiker
Bereiding

De gemalen pinda`s met de gemalen cocos roosteren in een droge koekenpan. Kijk uit voor verbranden.
Dan het citroensap, chilipoeder en suiker naar smaak toevoegen

Komkommer in blokjes snijden en de geroosterde pinda`s met cocos samen goed omscheppen.

Appelen in de oven met custard vla.

Appelen in de oven 2 recepten
Appels in de oven

*4 appelen

*50 g gesmolten boter

*1 zakje vanillesuiker

*konfiture (rodebessen, kersen....)


of Siroop.

De appelen schillen en het klokhuis verwijderen met een appelboor. Zet de appelen in een ovenschaal. De opening vullen met de konfituur. De gesmolten boter mengen met de vanillesuiker en hiermee de appelen overgieten.

In een voorverwarmde oven van 200° zetten gedurende ± 25-30 minuten (afhankelijk van de grootte van de appelen). Kontroleer met een houten sate pen.

Vul de appelen hiermee en overgiet met gesmolten boter. 100 g gehakte – rozijnen en/of walnoten.

Appelen hiermee vullen en overgieten met gesmolten boter. 50 g bruine suiker, boter.

De appelen opvullen met bruine suiker en een nootje boter.

_4 eetl suiker

– kaneel

– boter

– dikke custardvla

De appelen vullen met een mengsel van suiker en kaneel, hierop een nootje boter. De appelen overgieten met de dikke custardvla. ± 30 min in de oven.

Custardvla:

*3 ½ dl melk,

* ½ vanillestokje,

*40 g suiker.

Breng de melk aan de kook met het vanillestokje en laat 15 min trekken. Mengen met de suiker en voeg al roerend de vanillemelk bij. Laat zachtjes doorkoken. Verwijder vanillestokje.Deze bereidingen kunnen ook in de microgolf klaargemaakt worden. Afgedekt, 7-8 minuten, ca 600 Watt.

maandag 22 augustus 2011

Zoekresultaten Google en bing vergeleken. Radharani in 0.54 seconde op Google

Ongeveer 77.400 resultaten op de zoek opdracht Radharani afbeeldingen (0,54 seconden)gevonden op Google binnen de minuut er zijn er plus minus 20.000 meer te vinden dan op mijn voorgaande zoekopdracht naar afbeeldingen van Radharani, en meer dan op Bing (6.270 resultaten).
Als men op Krishna zoekt! Ongeveer 9.480.000 resultaten (0,44 seconden)en op de meeste foto's met Radharani naast Hem.
Op Krshna, Ongeveer 751.000 resultaten (0,29 seconden) en ongeveer 20.600 resultaten (0,44 seconden) aan foto'die op deze wijze getagd zijn.
Op Radha Krishna zonder hoofdletters en spatie ongeveer 387.000 resultaten aan foto's (0,39 seconden)
Ongeveer 4.250.000 resultaten (0,21 seconden)dus tekst en foto's op Radha Krishna. Nu kijk u even de foto's na op dubbele?
Buddha, Ongeveer 13.200.000 resultaten op afbeelding (0,06 seconden)
Wat u hieruit duidelijk wordt is dat het belangrijk is op spelling te letten tijdens het zoeken op de zoekmachine's, ik prefereer nog steeds Google boven Bing. Op Google krijg ik zelden geen resultaat.

Samadhi beschreven en bijgewerkt naar de originele Yoga Soetra

Samadhi is de achtste en laatste stap op het achtvoudige yogapad uit de Yogasoetra's van Patanjali. Samadhi is de staat waarin de menselijke geest volkomen vrij is van activiteit om zich heen, en waarin het bewustzijn ongehinderd is door gedachten. Samadhi wordt wel omschreven als contemplatie, extase, heelheids beleving, eenwording. (Opgaan in het Brahman, ook Parabrahm genoemd een overkoepelend bewustzijn waar men in opgaat.)
Binnen het hindoeïsme (en andere religies in India, zoals de nath-beweging) kan het woord verwijzen naar het bewust verlaten van het fysieke lichaam wanneer men sterft. Ook kan het verwijzen naar een gebouw; een mausoleum of graftombe van een heilige of geestelijk leider, zoals in het vaisnasvisme van de Gaudia math (zie ook Mahasamadhi).
In Yoga en meditatiekringen noemt men Samadhi ook wel de vierde bewustzijnstoestand (naast waken, dromen, slapen).

# Dhârâna is het fixeren van het bewustzijn (chitta) op één punt of voorwerp.
1. Dhyâna is de ononderbroken stroom van de aandacht daarop.
2. Samâdhi treedt op wanneer het object van dhyâna er het onderwerp van wordt, waardoor het zelfbewustzijn verdwijnt en men opgaat in het voorwerp van meditatie.
3. Deze drie tezamen vormen samyama, het vermogen om in één vloeiende beweging van de geest van dhârâna over te gaan in dhyâna en samâdhi.
4. Door de verovering van samyama wordt men verlicht met wijsheid.
5. Samyama kan op verschillende onderwerpen worden gericht.
6. Dit zijn de drie geestelijke of innerlijke onderdelen (antaranga’s) van het achtvoudige pad (Leer van Boeddha).
Patañjali, Yoga Sûtra, III.1-7

Samadhi wordt vaak uitgelegd als de totale absorptie van het individuele bewustzijn in het overkoepelend Bewustzijn, savikalpa samadhi (ook kort in Brahma, in het vaisnavisme noemt men het soms Brahma yjoti, de gouden stralen gloed) dan wel in de Atman (nirvikalpa samadhi). De beschouwer, het beschouwen en het geziene (de mediterende en zijn object van meditatie) worden één. (zie uitleg)
Tijdens of na dit proces van absorptie in het gedachteloze Zijn kan een euforische extase of gelukzalige vrede worden ervaren (A1). Er zijn verschillende vormen of niveaus van samadhi mogelijk. In het boeddhisme worden savikalpa samadhi en nirvikalpa samadhi aangeduid met respectievelijk Nirvana en maha nirvana.
Mahasamadhi
Het bewust heengaan van een yogi door zich volledig in de staat van Nirvikalpa samadhi te begeven en zich vervolgens uit het lichaam terug te trekken wordt wel Mahasamadhi (grote samadhi) genoemd. Dientengevolge wordt de term 'samadhi' of 'Mahasamadhi' ook wel gebruikt voor de laatste rustplaats van het lichaam van de yogi. Vaak worden de lichamen van deze yogi's namelijk niet gecremeerd, maar in een tombe of mausoleum begraven. 9
Het woord rustplaats is goed maar het vervolg van de uitleg is fout weergegeven. De yogi is nog verbonden met het lichaam, dit is een gevolg van wat men karmische reactie noemt. De ziel moet een periode uitzitten in een lichaamsvorm. En door bovenstaande samadhi blijft de ziel alhoewel verbonden, vrij van wedergeboorte. En na dit uitzitten kan deze vertrekken naar de hogere ziels staat (als al het karma opgebrand is). Van uit deze hoeft men nooit meer terug te keren. En dit is de bedoeling van yoga loskomen van het lagere bewustzijn, het lichaams gerichte denken. En zich voor te bereiden op het loslaten van het lichaam of sterven. En naar een hoger bestaan, een niet materieel bestaan. Om de Boeddhistische visie aan te houden, zonder lijden, geboorte, de oorzaak van ziekte en dood.
Eigenlijk moet dit op de plek waar deze het lichaam verlaten heeft. Maar de volgelingen of discipelen bleken zich niet onthecht te hebben, en een goed voorbeeld in deze is de bijbel. Mozes ging de berg op voor de tien geboden, een gesprek met God, en het volk maakte een gouden kalf. Mozes bleef lang weg, dus Mozes was voor hen al dood.. Dat kalf ging het volk ging aanbidden. Nu dat doet men tegenwoordig met de lichamen van de leraren of goeroes. Deze geven vaak aan dat het lichaam niet belangrijk is! (Als de ziel het lichaam verlaten heeft?) Maar toch, Boeddha zelf wilde niet vereerd worden, of beter aanbeden! Hij wilde ook niet dat er een beeldgedaante van hem gemaakt werd. Maar de gebonden ziel, of zijn volgelingen gingen naar de oosterse traditie, een mens tot god verheffen, en maakte beelden of beter afbeeldingen van hem. Dit is gereguleerd door de Zen invloeden in het Boeddhisme. Men moet de leer van Boeddha toepassen in je leven, niet alleen over praten. Boeddha dat en dit. Zelf toepassen. Een bekend verhaal van een bekende Zen leraar is dat hij verteld tegen leerlingen. Boeddha is een ezel, een oude vrouw (wijf in het origineel), praten en praten. Men moet het toepassen en niet naar de verhalen blijven luisteren en herhalen zonder de uitleg van deze verhalen toe te passen in jullie leven!
Het woord rustplaats is goed maar het vervolg van de uitleg is fout weergegeven. De yogi is nog verbonden met het lichaam, dit is een gevolg van wat men karmische reactie noemt. De ziel moet een bepaalde periode uitzitten in een lichaamsvorm. En door bovenstaande samadhi blijft de ziel hoewel verbonden, vrij van wedergeboorte. En na dit uitzitten kan deze vertrekken naar de hogere ziels staat (als al het karma verdwenen of opgebrand is). Dan is men voor eeuwig bevrijdt. Van uit deze hoeft men nooit meer terug te keren.
Een toegift, een guru naar het vaisnavisme van de Gaudia math verlaat het lichaam wanneer hij dat zelf wil. Men kan dus aannemen dat de plek waar deze het lichaam verlaat voorbestemd of verkozen is. En dat hij (ziel) niet meer daar is, en terug naar zijn originele bestaansvorm of vanwaar deze afkomstig is!
(a1)Men is van de verstorende invloed van de geest, of manasah genoemd af en en heeft contact met het eigen zelf1 De ziel is het zelf deze is in een eeuwige gelukzalige staat, een en al vreugde. Niet te verwarren met sattva of goedheid, goedheid is een gevolg van onschuld, en mededogen. Leest u verder maar De Boeddhistische geschriften erop na, deze van Boeddha afkomstige leer is er zeer duidelijk over.En voor velen, zuiver gebaseerd op de Vedische geschriften, zonder punyam! Maar op kennis!

vrijdag 19 augustus 2011

Putrada ekadasi

Koning Yudhisthira zei: "O Madhusudana, O doder van de demon Madhu, wees mij genadig en beschrijf mij de Ekadasi die tijdens de lichte helft van de maand Sravana (juli-augustus) komt." De Allerhoogste Persoonlijkheid Gods, Sri Krishna, zei: "O koning, |k zal met tevredenheid haar heerlijkheden aan u vertellen. Alleen door te horen over deze heilige Ekadasi verkrijgt men de verdienste van het houden van een paardenoffer (asvamedha yajna).Aan het einde van Dvapara-yuga leefde een koning genaamd Mahijita, die regeerde over het koninkrijk Mahismati-puri. Omdat hij geen zoon had, ervaarde hij van zijn hele koninkrijk geen enkele vreugde. Een gehuwde man die geen zoon heeft, krijgt geen vreugde in dit of het volgend leven."
- Het Sanskriet woord voor zoon is putra. Pu is de naam van een bepaalde hel, en tra betekent bevrijden. Dus het woord putra betekent "een persoon die iemand bevrijdt van de hel genaamd Pu. Daarom dient iedere getrouwde man tenminste één zoon te krijgen en hem volgens de geschriften op te voeden. Zo zal de vader bevrijd worden van een hels leven. Maar dit gebod geldt niet voor de serieuze toegewijden van Heer Visnu of Krishna, omdat de Heer hun zoon, vader en moeder wordt. Verder wordt door Canakya Pandita gezegd:
satyam mata pita jnanam
dharmo bhrata daya sakha
santin patni ksama putrah
sadete mama vandhavah
De waarheid is mijn moeder, kennis is mijn vader, mijn beroepsmatige plicht is mijn broer, vriendelijkheid is mijn vriend, rust is mijn vrouw en vergevingsgezindheid is mijn zoon. Deze 6 zijn mijn familieleden.
Van de 26 leidende kwaliteiten van een toegewijde van God is vergevingsgezindheid het allerhoogste. Daarom dienen toegewijden zich extra in te spannen om deze kwaliteit te ontwikkelen. Hier zegt Canakya "vergevingsgezindheid is mijn zoon". Daarom mag een toegewijde ook Putrada Ekadasi houden en bidden om een "zoon" te krijgen, ook al is hij op de weg van verzaking. -
De koning probeerde heel erg lang zeer hard om een erfgenaam te krijgen, echter zonder resultaat. Aangezien hij steeds maar ouder werd, raakte koning Mahijita heel erg bezorgd. Op een dag zei hij tegen zijn bijeengekomen adviseurs: "Ik heb in dit leven geen zonde begaan en ik heb ook geen rijkdom die ik op een oneerlijke manier zou hebben verkregen. Ik heb nooit de offeringen aan de halfgoden of brahmana's geschonden. Wanneer ik oorlog voerde en koninkrijken veroverde, volgde ik de regels van de krijgskunst en ik heb mijn onderdanen beschermt alsof het mijn eigen kinderen waren. Ik strafte zelfs mijn eigen familieleden, wanneer zij de wet overtraden en wanneer mijn vijand zachtaardig en vroom was, verwelkomde ik hem. O tweemaal geborenen, alhoewel ik een vrome en gehorige opvolger ben van de Vedische regels, is mijn huis nog steeds leeg zonder zoon. Vertel mij alstublieft de reden hiervan.
Na dit gehoord te hebben, bespraken de brahmana adviseurs van de koning het probleem, en met het doel om de koning te bevoordelen, bezochten zij de verschillende asrama's van de grote wijzen. Uiteindelijk kwamen ze bij een wijze die sober, zuiver en zelf-tevreden was en die zich strikt aan de regels van het vasten hield. Zijn zinnen waren volledig onder controle. Hij had zijn woede veroverd en hij was een expert in het naleven van zijn beroepsmatige plichten. Deze grote wijze was een expert in alle conclusies van de Vedas en hij had zijn levensduur verlengd tot die van Heer Brahma zelf. Zijn naam was Lomasa rsi en hij kende verleden, heden en toekomst. Na ieder kalpa zou één haar uit zijn lichaam vallen (één kalpa = 12 uur van Brahma = 4.320.000.000 jaar). De brahmana adviseurs benaderden hem heel blij één voor één om hem hun nederige eerbetuigingen te brengen. Ingenomen door deze grote ziel, brachten de adviseurs van koning Mahijita hem eerbetuigingen en zeiden heel respectvol: "Alleen door ons goed geluk, O wijze, is het voor ons mogelijk geweest om u te zien." Lomasa rsi zag hun neerbuigen voor hem en zei: "Vertel mij alstublieft waarom jullie hier gekomen zijn. Waarom zijn jullie mij aan het vereren? Ik moet alles doen wat mogelijk is om jullie problemen op te lossen, omdat heiligen zoals ik maar één interesse hebben; anderen helpen. Heb hierover geen twijfel."
- Lomasa rsi bezat alle goede kwaliteiten, omdat hij een toegewijde van God was. Zoals in het S.B. 5.18.12 staat:
yasyasti bhaktir bhagavaty akincana
sarvair gunais tatra samasate surah
harav abhaktasya kuto mahad-guna
manorathenasati dhavato bahih
Alle halfgoden en hun verheven eigenschappen, zoals religie, kennis en verzaking, openbaren zich in het lichaam van degene die zuivere toewijding heeft ontwikkeld voor de Allerhoogste Godspersoon, Vasudeva. In iemand die geen toegewijde dienst doet en zich bezighoudt met materiële activiteiten, is daarentegen geen enkele goede eigenschap te vinden. Zelfs als hij bedreven is in mystieke yoga of oprecht probeert om zijn gezin en verwanten te onderhouden, wordt hij toch zonder meer geleid door zijn eigen bespiegelingen en dient hij de uitwendige energie van de Heer. Hoe kan zo'n mens ooit goede eigenschappen bezitten? -
De vertegenwoordigers van de koning zeiden: "O verheven wijze, wij zijn bij u gekomen om uw hulp te vragen om een ernstig probleem op te lossen. O wijze, u bent net als Heer Brahma. Er is geen betere wijze in de hele wereld. Onze koning Mahijita is zonder een zoon, hoewel hij ons ondersteund en beschermd heeft alsof wij zijn zonen waren. O wijze, wij zijn erg bedroefd geraakt door hem zonder zoon zo ongelukkig te zien. O wijze, daarom zijn wij naar het bos gekomen om strenge boetedoeningen te doen. Door ons goed gesternte kwamen wij u tegen. leder's verlangen en activiteiten worden succesvol alleen door u te zien. Daarom vragen wij u nederig om ons te vertellen hoe onze geliefde koning een zoon kan krijgen." Na hun oprechte smeekbede gehoord te hebben, ging Lomasa rsi in diepe meditatie en zag het vorig leven van de koning. Toen vertelde hij: "Jullie vorst was een handelaar in zijn vorig leven en omdat hij zijn rijkdom ontoereikend vond, heeft hij allerlei zondige daden begaan. Hij reisde naar allerlei dorpen om zijn goederen te verkopen. Een keer kreeg hij 's middags dorst, op de dag na de Ekadasi die tijdens de lichte helft van de maand Jyestha valt, terwijl hij van plaats tot plaats reisde. Hij kwam bij een poel buiten het dorp, maar net toen hij van het water wilde drinken, kwam een koe met haar nieuw geboren kalf aan. Deze twee heilige koeien waren ook erg dorstig door de hitte. Maar toen de koe en het kalf begonnen te drinken, duwde de koopman hun hardhandig opzij en leste zelfzuchtig zijn dorst. Deze overtreding tegen een koe en haar kalf heeft ertoe geleid dat uw koning nu zonder zoon zit. Maar de goede daden die hij heeft verricht in zijn vorige leven, heeft hem heerschappij over een koninkrijk gegeven."
Na dit gehoord te hebben, zeiden de adviseurs van de koning: "O beroemde rsi, wij hebben vernomen dat de Vedas vertellen dat iemand de reacties op zijn zondige activiteiten tot nul kan terugbrengen door gunstige activiteiten te doen. Wees alstublieft zo vriendelijk om ons enige goede raad te geven, waardoor de zonden van onze koning kunnen worden vernietigd. Geef hem alstublieft uw genade, waardoor een prins zal worden geboren in zijn familie." Lomasa rsi zei: "Er is een Ekadasi genaamd Putrada, die tijdens de lichte helft van de maand Sravana komt. Op deze dag dient een ieder, inclusief jullie koning, te vasten, de hele nacht wakker te blijven en strikt de regels en voorschriften te volgen. Daarna dienen jullie alle verdiensten die jullie door het vasten verkrijgen, aan de koning te geven. Wanneer jullie mijn instructies volgen, zal de koning zeker gezegend worden met een zoon." Alle adviseurs van de koning waren heel tevreden om deze woorden van Lomasa rsi te horen en zij brachten hem hun dankbare eerbetuigingen. Hun ogen straalden van geluk en zij keerden terug naar huis.
Toen de maand Sravana kwam, herinnerden de adviseurs van de koning zich het advies van Lomasa rsi en onder hun toezicht vastten alle burgers van Mahismati-puri, inclusief de koning. De volgende dag, op Dvadasi, offerden de burgers plichtsgetrouw hun verworven verdiensten aan hem. Door de kracht van al deze verdiensten, raakte de koningin zwanger en gaf tenslotte geboorte aan een heel mooie zoon.
O Yudhisthira, concludeerde Heer Krsna: "De Ekadasi die tijdens de lichte helft van de maand Sravana komt, is terecht beroemd geworden als Putrada (gever van een zoon). Een ieder die in deze wereld en in het volgende naar geluk verlangt, dient op deze heilige dag zeker te vasten van alle graansoorten en peulvruchten. Een ieder die alleen maar hoort over de heerlijkheden van Putrada Ekadasi, raakt geheel vrij van alle zonden, wordt gezegend met een goede zoon en zal zeker naar de hemel gaan." Zo eindigt het verhaal van de heerlijkheden van Sravana-sukla Ekadasi of Putrada Ekadasi uit de Bhavisya-uttara Purana. door Pieter Franciscus (Ananda Malik