vrijdag 21 december 2012

bijbel en blogpost reactie

Maar Christus, de Hogepriester der toekomende goederen, gekomen zijnde, is door den meerderen en volmaakten tabernakel, niet met handen gemaakt, dat is, niet van dit maaksel, Ik las hier een artikel over een aankomend seminar wat Hebreen 9-11 als onderwerp heeft. Mijn reactie was dit ik zocht eerst de tekst op Google en kwam daar op mijn eerste zoekopdracht van preken tot eigenlijk gevolgtrekkingen (interpretaties) uit deze tekst tegen.Ik ging naar bijbel online, daar staat de bijbel ook zoals de naam al vermeld online! Wat mij opviel de eerste keer lezen. De toekomende goederen hij heeft dus tegoed of op wat hem toekomt, het komt mij toe, oud Nederlands. Ik heb er recht op. Hij is gekome zijnde, hij is er al! Zijnde(verblijft) is verleden tijd in dit zinsverband. Is door meerderen en volmaakte tabernakel. Dat is de kist waar God in verbleef, eigenlijk een altaar, met inhoud, daar zat manna in. En de staf van een amandel tak die door Mozus in de grond gestoken was en die begon meteen blad en bloem te geven, dat ruikt nog lekker ook.Maar het punt is dat dit tabernakel gemaakt is toendertijd door mensen handen. En de conclusie of boodschap was, hij is niet van menselijke afkomst (God zelf dus, en niet de ark des verbonds), ik kijk hierbij naar makelij, dat is een maaksel of product, men refereert hier naar de onbevlekte ontvangenis, tenminste dat is mijn interpretatie of wat omhoog komt in mijn gedachten als ik dit leest. Wat moet ik hiermee, zal men denken, het belangrijke is ten eerste, de offeringen. Men offerde in die periode, kalveren, schapen, en meer. Deze waren als zuiverings ritueelen bedoelt. Men raakte hierdoor van de zonde vrij. En Jesus blijkt dus als dat lam gefungeerdt te hebben, in beeldspraak te zijn geworden, naar deze traditie waar het bloed net zoals die oude ritueelen het volk van de zonde bevrijdt (zuiverdt). Eerst offerde men dus dieren, deze zijn, of waren de offergave, korte noot: Dit soort offeringen vinden nog steeds plaats en opvallend genoeg ook nog in Israel en in India ) lees verder hierover op deze blog).Noch door het bloed der bokken en kalveren, maar door Zijn eigen bloed, eenmaal ingegaan in het heiligdom, een eeuwige verlossing teweeggebracht hebbende. Want indien het bloed der stieren en bokken, en de as der jonge koe, besprenkelde de onreinen, hen heiligt tot de reinigheid des vleses. Een vervolg naar het originele ritueel nam men twee dieren een werdt geslacht en de ander aan de rand van de "woestijn los gelaten! Noot Ïk heb de teksten niet naar de moderne spelling overgezet omdat men het dan anders kan interpreteren.

Geen opmerkingen: