maandag 3 december 2012

Bhagavad gita van Purohit pdf

Download de Bhagavad gita vertaling van Purohit svami een uitgave van ik dacht omstreeks 1935. Purohit is in India ook bekend als degene die sterk stelling nam door middel van de kranten tegen het verbod om tilak, tika te mogen dragen. Dit door een nieuwe wet van de Engelsen. En hij had hier succes mee.Later werdt zijn missie de kennis van de Bhagavad gita uitdragen in het Westen op het verzoek van de sannyasin door wie hij ingewijd werd als sannyaas. Hij is onder de kenners van de geschiedenis van India en de heilige geschriften, goed bekend, zijn dagboek van een monnik is nog een paar jaren geleden herdrukt.Ik kon deze uitgave van de
Bhagavad Gita indertijd niet vinden op het internet toen ik ernaar zocht ivm de verspreiding van de Bhagavad Gita en andere heilige geschriften van India in het Westen, door de eeuwen heen, dan vallen de schellen van de ogen. Nog een feit het Ramayana was in Nederland al voor 1500 bekend na Christus om u gerust te stellen dit epos was vertaald door een Nederlandse prediker. Die het geschrift prachtig vond een bloemlezing in poetische taal echt een ode aan Valmiki,en de velen kavi's dichters die de heilige teksten opgeschreven hebben voor het nageslacht.. En dat lees ik vaker over het Mahabharath en het Ramayana, dichterlijk, poetisch. Dit kan men in de oude Engelstalige vertalingen nog weervinden.hier de link naar de download pagina , let op het is een pdf die opent zich vanzelf niet schrikken.Klik hier. Het artikel wat ik een paar jaren geleden gepubliceerd heb op deze blog meer hierover klik op de link naar het artikel.

Geen opmerkingen: