maandag 20 mei 2013

Sweet an sour, Zoet zure ananas saus door bhakta Pieter

Deze zoet zure saus doet het prima op loempia's, salades, panir burgers,
  • Ingrediënten
  • 2 theelepels maïzena
  • 2 eetlepels water
  • Halve kleine ananas
  • 1 zure appel tot moes malen
  • 1 lepel citroensap
  • 1 eetlepel sojasaus
  • Plusminus anderhalve centimeter verse Gember.Echt pletten en stampen. (schil eraf
  • Halve theelepel Hing (vervanging van een teen knoflook)
  • 2 theelepels rietsuiker
  • 1/2 theelepel gedroogde rode peper groffe vlokken) ( heet biber bij een turkse winkel, u kan ook wat witte peper naar smaak nemen.
Aan de slag.
1
Snijd de ananas in stukken, dan in blokjes en bakken, Dan pas pureren, dan is de smaak anders, geen blik gebruiken, dat is een Chinees restaurant systeem veel goedkoper maar het lijkt wat smaak betreft niet op het origineel. Roer de maïzena in het water en zet het opzij. Doe de rest van de ingrediënten erbij  in de pan op matig hoog vuur en breng het aan de kook, onder goed roeren de suiker oplossen. Roer de opgeloste maizena erbij in de pan Het gas laag draaien en sudderen tot de saus dikker wordt, 3-5 minuten.
2
Haal de saus van het vuur en laat het afkoelen tot kamertemperatuur voor het opdienen. De saus zal dikker worden tijdens het afkoelen.Als u wat ananas als blokjes heel houd heeft u een goede basis voor vegetarische koe lu yuk. Klik hier om naar de vegetarische koe lu yuk recept te gaan..




Sakh Bhatta roti met Besan. Sri Caitanya zijn favoriete Jagannatha prasadam in Europa.

  1. 0,4 liter melk, 100 gram bloem, 100 gram Besan, een aubergine, spinazie, koekenpan olie

  2. Doe de bloem en 100 gram Besan (kikkererwtenmeel) in een grote mengkom en giet er beetje bij beetje de melk bij terwijl je goed roert. Laten staan voor een halfuur met een doek erover.

  3. Een aubergine in plakken eerst snijden wat zout erop strooien en laten liggen.Een klein zakje spinazie (koeling) of een half pak diepvries spinazie dan eerst laten ontdooien en goed laten uitlekken. De zelfrijzende bloem of volkorenmeel dan kan er als vervanger van het bakmiddel een gepureerde appel door. De bedoeling is een dik beslag, dit is meer voor de Besan, met alleen bloem maakt u een deeg. Laten rusten, en geen klontjes! Dus goed mengen en kloppen.De aubergine droogdeppen in blokjes snijden en kort bakken, dan de spinazie erbij, zacht laten pruttelen. Nog geen kruiden bhakta Pieter? Nou nee daar wilde ik het eerst even met u over hebben. Voordat wij even snel de pannenkoeken of roti maken, daar kan u mee beginnen gelijk met de aubergine, op zijn Hindoestaans Bhatta. De kruiden het gemakkelijkste is een lepel massala erdoor en wat zout en klaar. We kunnen een citroen chutney van te voren maken, en die als bij de Mexicaanse taco of tortilla een streek over de pannenkoek doen voor wij die vullen. met het mengsel! Of een of 2 theelepels komijnzaad even roosteren en dan de vulling erbij in de pan, dat is al heel Indiaas. Maar peper en zout zijn al genoeg. Ik zal het niet te moeilijk maken, een halve theelepel gemberpoeder, of een centimeter verse gember wel stampen, de komijn een halve theelepel, en  (roosteren) 2 takjes koriander blad en wat citroensap bij het serveren.

Ei vervangen

Vervanging van niet vegetarische producten of toevoegingen.

 

  • Voor een ei te vervangen kan men een :
  • halve banaan prakken
  • appelmoes
  • een aardappel geprakt
  • Lijnzaad weken, en in de blender of een eetlepel in 3 lepels water aan de kook brengen (10 minuten), de gelei toepassen als eieren
  • een eetlepel soja bloem plus een lepel water IPV een ei
  • Maïzena en Tapioca kunnen ook als vervanger dienen

De vervangers geven meer een zachtere structuur dan het te laten rijzen.

Maak in plaats van een cake eens een roomboterkoek, suiker meel en boter meer hoeft er niet in!

vrijdag 17 mei 2013

Bloemen en dieren kinderen van God Hari jana.

 

Hier een stuk uit het Caitanya Charitamrita,Ik las jaren geleden in Krishna Bhakti magazine in een artikel dat Gandhi de arme geen kinderen van God mocht noemen, hij noemde deze   Hari jana, maar daar werd heftig op geageerd in het Krishna bhakti magazine , hoe durfde die Gandhi! Nu ik vond dit al vreemd omdat ik zoiets al gelezen had in de Bhagavad gita, dat het kleinste wezen al een kind van God was, o wee die dat krenkte. En erger dat  dezelfde  Gandhi als reclame wordt gebruikt voor de Bhagavad gita. Dat Gandhi elke dag op een tekst van de Gita mediteerde, ik heb er een stuk over geschreven dat Ghandi bekend was in de kranten indertijd  door hij heel vaak teksten uit de Bhagavad gita aanhaalde, en Sri Rama was zijn grote voorbeeld hoe een land moest bestuurd worden, naar de Ramayana. Onder een commentaar van  A. C. Bhaktivedanta Swami waar ook verteld wordt dat allen kinderen van de Heer zijn.Dus Hari jana is naar de parampara een correcte weergeving naar en uit de geschriften.En de heiligen namen zuiveren altijd. Haribol

“Communism is a movement of shudras, and capitalism is meant for vaishyas. In the fighting between these two factions, the shudras and vaishyas, gradually, due to the abominable condition of society, the communists will emerge triumphant, and as soon as this takes place, whatever is left of society will be ruined. The only possible remedy that can counteract the tendency toward communism is the Krishna consciousness movement…” (Shrila Prabhupada, Chaitanya Charitamrita, Adi 8.20)

At present, human society is specifically cultivating the mode of ignorance (tamo-guna), although there may also be some symptoms of passion (rajo-guna). Full of kama and lobha, lust and greed, the entire population of the world consists mostly of sudras and a few vaisyas, and gradually it is coming about that there are sudras only. Communism is a movement of sudras, and capitalism is meant for vaisyas. In the fighting between these two factions, the sudras and vaisyas, gradually, due to the abominable condition of society, the communists will emerge triumphant, and as soon as this takes place, whatever is left of society will be ruined. The only possible remedy that can counteract the tendency toward communism is the Krishna consciousness movement, which can give even communists the real idea of communist society. According to the doctrine of communism, the state should be the proprietor of everything. But the Krishna consciousness movement, expanding this same idea, accepts God as the proprietor of everything. People cannot understand this because they have no sense of God, but the Krishna consciousness movement can help them to understand God and to understand that everything belongs to God. Since everything is the property of God, and all living entities -- not only human beings but even animals, birds, plants and so on -- are children of God, everyone has the right to live at the cost of God with God consciousness. This is the sum and substance of the Krishna consciousness movement.

woensdag 15 mei 2013

Spirituel door aandacht

Spirituele leringen benadrukken in het moment te zijn, of in het nu, omdat wie wij werkelijk zijn alleen in het huidige moment, en niet door gedachte kunnen worden ervaren. Wanneer we wij onze aandacht weghalen van objecten uit het verleden of toekomst, en onze aandacht in het moment houden, gaan onze aandacht weg van alles en krijgt men de de ervaring van onze ware aard, of de essentie. Deze ervaring is een van de liefde, vrede, mededogen, vreugde en tevredenheid. Dit zijn tekenen dat u met uw ware aard, eerder dan het ego geïdentificeerd bent. Als u het gevoelens hebt van het tegenovergestelde — onvrede en ellende, verdriet —deze zijn  van het ego. Het valse ego manifesteert zich als gedachten over onszelf en anderen, evaluaties, veroordeling, verlangens,  angsten en zorgen. Het wordt ervaren als de stem in ons hoofd, het voortdurende geestelijke commentaar die wij als onze eigen gedachten beschouwen. Maar deze gedachten zijn eigenlijk alleen maar afkomstig uit onze opvoeding en conditionering. Onze programmering , die wordt dagelijks gemaakt en door het valse zelf bevestigt en verduistert het ware Zelf.

Oefeningen hiervoor, een uur zwijgen, de blik op een voorwerp gericht houden van 5 minuten tot een uur, dit kan u vanaf de 5 minuten opbouwen. En steeds als de aandacht afdwaalt weer gericht naar het object kijken. Wekt goe bij japa mala meditaties. Als u denkt dit al goed te doen, tracht u dan te herinneren u dan  welke kleding had de deiti of murti aan, welke kleur of sierraden droeg, van een foto die dagelijks gebruikt wordt vinden velen dit al moeilijk. Dat is ook de geest, men kijkt niet bewust.

Tip.kijk naar het object van aandacht en registreer de kleuren en patronen, denk als het rood is ook rode sjaal of doek, parels als sierraden, witte bloemen, dit als voorbeeld

Wat als gedachte boven kan komen als associatie bij het woord parels…….is alles houdt verband met Mij als parels aan een snoer geregen (…?…)

  • Bron vedische geschriften,
  • Hatha yoga
  • Patanjali
  • Boeddhisme,
  • meditatie,
  • eigen ervaringen of realisaties
  • Programmering wordt dagelijks gemaakt of bijgewerkt door reclame en  nieuws, en omgang met anderen.

Ouderwets recept van perziken op zware siroop.Door Bhakta Pieter

Perziken op zware siroop 

  


  Neem een a 2 kg perziken breng water aan de kook en doet de perziken erin plus minus 10 minuten dan laat het vel makkelijk los. Ik koud water dompelen, alsof u tomaten blancheert. Dan pas de vruchten halveren en de pitten eruit halen ondertussen, als u dit al had gezien heeft u de siroop klaargemaakt. Voor een dikke siroop

Speculaas maken met bhakta Pieter.

  • Oven 150 graden Celsius
  • een kom
  • mes
  • 100 gram boter
  • 125 gram rietsuiker
  • 3 eetlepels speculaaskruiden
  • beetje zout
  • 200 gram zelfrijzend bakmeel
  • 0,5 deciliter melk
  • een oven met een bakplaat en bakpapier
  • Eerst de de oven voorverwarmen, wel het bakblik er even uithalen van te voren, en bakpapier er op leggen.

De ingrediënten mengen en goed doorknede, en een nacht in de koelkast laten liggen, dan komen de specerijen tot hun recht. Op een schoon aanrecht met wat bloem erop de deegmassa uitrollen (met een fles gaat dit ook prima), in vierkanten of een andere vorm snijden of prikken en dan in de oven voor ongeveer 15 minuten kan soms wat minder wezen. De tijd in de oven hangt samen met hoe dik de koek is, dit kan een een reden dat het anders is dan u het gewend bent. Soms worden ze pas hard als ze afgekoeld zijn! Als u speculaas vormen heeft kan u die ook gebruiken, dan kan men het eigenlijk pas speculaas noemen. De naam speculaas komt af van speculum uit het Latijn en betekend spiegel naar de vormen met afbeeldingen, ach het klinkt wel leuk.