woensdag 4 juni 2014

Waar ben jij dankbaar voor?

Dankbaarheid, ik heb hier al eerder over geschreven dankbaar zijn voor wat je hebt. En een maandje terug ongeveer schrijft Saccidananda svami hier ook over dat het goed is om dankbaar te zijn voor wat jij hebt en niet alleen te denken aan wat jij niet hebt. Dat scheelt in het ontwikkelen van toe gewijd zijn, verhoogt ook je geluksgevoel en tevredenheid, het laatste is een aanvulling van mij, en ik heb ook een paar tips om dankbaarheid te herkennen in je gedachten. Waar ben jij dankbaar voor? Schrijf dit eens op, alles waar jij dankbaar voor bent. een , twee zelfs 3maanden lang!
Dankbaar dat ik geld had om een nieuwe fiets te kopen naast de oude bij het station verdwenen was bij mijn terugkeer. Ook dankbaar ben ik dat ik het heb kunnen opbrengen om te sparen. Ook ben dankbaar voor de regen, en de zon, en ook de maan. Voor mijn talenten, voor mijn eten, het water wat ik gebruik, ook voor het mooie uitzicht en de bloemen en planten die ik zie. De wasmachine, en zo voort
Waar ben jij dankbaar voor?
#dankbaarheid #dankbaar #nieuwe #wasmachine
nieuwe fiets te kopen

Etherische oliën


Het woord etherisch komt van het Griekse aither. Letterlijk betekent aither lucht van de hemel. Met aither duidden de Grieken de onderste laag van de kosmos aan. Soms wordt het wel "aetherische oliën" gespeld. De etherische oliën zijn net als ether vluchtig en sterk geurend.De olien worden gebruikt om parfum te bereiden (ook puur) en ook voor wierook gebruikt, en bij rituelen (NrSimha). en ik gebruik het om mijn massage oliën te bereiden, naar de bloemenleer (Bach en Ayurveda)

De aanduiding essentiële olie is een anglicisme en komt van het Engelse woord essence dat extract betekent.

Etherische oliën kunnen uit verschillende delen van een plant worden gewonnen, bijvoorbeeld de bloesem, de vrucht, het zaad, de bladeren, de schil, of het hout (van stam, takken of wortels). Soms bevatten verschillende delen van een plant verschillende etherische oliën.

Sommige soorten etherische olie zijn vrij duur. Dit komt doordat soms veel planten nodig zijn om een kleine hoeveelheid olie te produceren. Een goedkope olie is bijvoorbeeld sinaasappelolie, omdat de schillen van sinaasappels een afvalproduct van de sap industrie zijn. Duur is bijvoorbeeld rozenolie, omdat er erg veel speciaal voor de olie gekweekte rozen nodig zijn om een beetje etherische olie te produceren.

Er zijn vele honderden soorten etherische oliën, bekende voorbeelden zijn:

Venkel kruid en groente.

 

Finocchio.jpg

Venkel                                          Familie:
Apiaceae (Schermbloemenfamilie)   Geslacht:
Foeniculum                                          Soort Foeniculum vulgare)                            Venkel (Foeniculum vulgare) is een plant uit de schermbloemenfamilie (Apiaceae). Het is een naar anijs smakende plant die als kruid gezien wordt (de takken en draadachtige bladeren), maar ook als groente en dan vooral de verdikking van de onderkant van de steel die aan de voet van de knolvenkel groeit. Bij bladvenkel ontbreekt de knol. De venkelplant kan tot boven manshoogte groeien.

De zaden staan al eeuwenlang bekend om hun geneeskrachtige werking. Ze worden op verschillende manieren tot medicijn verwerkt. De krachtigste vorm daarvan is de venkelolie, die uit de zaden wordt geperst. Een andere mogelijkheid is het trekken van extracten (bereid als thee) uit de zaden.Venkel

Venkelzaad kan onder meer helpen bij darmproblemen en menstruatiestoornissen. Ook wordt het gebruikt om borstvoeding te stimuleren aangezien de etherische olie die van de zaden wordt gemaakt een grote hoeveelheid anethol (een fyto-oestrogeen) bevat.[1](Een bewezen mechanisme hiervoor ontbreekt echter nog of is omstreden.) Ook worden er bepaalde medicijnen uit venkel gewonnen.

Venkel is oorspronkelijk afkomstig uit Azië en werd via middeleeuwse handelsroutes naar Europa vervoerd. Vooral in Zuid-Europa wordt de plant veel verbouwd en is een belangrijk ingrediënt van onder meer salades.

Kauwen op venkelzaad onderdrukt het hongergevoel. In vroeger tijden kauwden gelovigen die nuchter ter kerke gingen soms venkelzaad tijdens de kerkdienst. Ook voor een frisse adem kauwt men op venkelzaad.

maandag 2 juni 2014

Nog te zaaien tot

Harobol Sri Raam jai Sita Raam, ik sprak verleden week met een paar toegewijden  Jayadev en Krishna prabhu zij gingen een moestuin, project beginnen, eigenlijk meer om zelfstandig en onafhankelijk in voedsel en meer te voorzien (Jayadev in Curaçao). Het is niet gemakkelijk in Nederland zoiets te beginnen, door de hoge prijzen van de grond, ik heb nog verteld dat ik dezelfde ideeën heb, ook plannen op papier, maar ik wil naar Zuid Europa of Duitsland. Ik heb zelf een opleiding in de tuinbouw gehad, en gewerkt, dus voor mij is het een stuk eenvoudiger door ervaring. Het zit allemaal in mijn geheugen. Ook omdat ik er nog steeds mee bezig bent, en jaren in het milieu gebeuren heb gewerkt. Ook op het terrein van anders wonen en werken, vaak kom ik een 10000 te kort, om net te beginnen. En een vrolijke bhaktin. Ook heb ik hieronder een korte lijst neer gezet wat jij en u nog kan zaaien . De Chinese kool is snel oogst rijp!

  • Chinese kool tot aan 2e week augustus
  • herfstandijvie begin augustus
  • raapstelen tot aan 2e week augustus
  • radijs tot aan 2e week augustus
  • mei knol tot aan 2e week augustus
  • herst spinazie vanaf eind augustus
  • veldsla tot aan 2e week augustus
  • winter rammenas tot eind juli

de meesten van bovenstaande lijst gaan goed in potten, op een balkon, of terras zelfs voor een raam

donderdag 29 mei 2014

Omlaagkijkende Hond, hatha yoga asana

Adho mukha svanasana

Omlaagkijkende Hond
Adho Mukha Svanasana

Adho Mukha Svanasana (Sanskriet voor omlaagkijkende hond) is een veel voorkomende houding of asana. De Omlaagkijkende Hond maakt deel uit van de Zonnegroet.  Sanskrit. adho omlaag, mukha gezicht, svana hond, asana, (letterlijk: 'zit')

Beschrijving

De Omlaag kijkende Hond begint met het knielen op de handen en knieën. De handen staan onder de schouders en de vingers zijn gespreid. De knieën staan onder de heupen en iets uit elkaar. De rug is recht en ontspannen.

Haal diep adem en duw de heupen omhoog. De benen en de armen zijn recht, de schouders breed en ontspannen. De hielen bewegen zich naar de grond. Handen en voeten blijven op heupwijdte van elkaar af. Wanneer de dijen erg strak of gespannen zijn, moeten de knieën gebogen worden, zodat de rug volledig kan gestrekt worden. Het strekken of lang maken van de rug gaat dus voor het strekken van de knieën.                                                           Om zich in deze positie prettig te voelen, moeten de heupen goed naar boven worden geduwd. De ademhaling is diep en langzaam, zodat de borst zich volledig kan uitzetten.     Het lichaam vormt een omgekeerde V en het hoofd is lager dan de heupen. Deze houding 5 ademhalingen volhouden.Na een paar keer regelmatig oefenen gaat dot echt zonder enige moeite.En  dan kan u proberen het hoofd ook op de grond te zetten zonder de schouders te forceren, of te rekken!

bronnen Maharishi Mahesh yogi, Sivananda swami, wikipedia

woensdag 28 mei 2014

Noten zijn gezond

Eén van de gezondste noten zou dan de amandel zijn, maar technisch gezien is de amandel geen noot maar zaad. wel zijn ze gevuld met  vitamines en mineralen en goed voor  hart en bloedvaten gewoon goed voor het hele lichaam. De voordelen om dagelijks een handvol van dit superfood te nemen.                                                                                  goodie’s uit de schepping Gods EHBO

Noten zijn gezond. De amandel, de onbekende superfood.  Dagelijks een handje amandelen, zo' een 24 stuks, kan helpen de 'slechte' cholesterol te verlagen en de kans op hart- en vaatziekten en diabetes te verkleinen.amandelen zijn een uitstekende bron van vitamine E en mangaan. Vitamine E houdt de huid, zenuwen, spieren, rode bloedcellen en houdt het hart gezond. Het helpt ook om hart- en vaatziekten te voorkomen bevatten amandelen fenylalanine, een aminozuur. Je hebt het nodig om lichaamseiwit op te bouwen. Ook zet je lichaam het om in signaalstoffen voor de hersenen.Ze zijn rijk aan kalium en bevatten weinig natrium. Beide spelen een rol bij het reguleren van de bloeddruk.Bij een test dat degene die een hand amandelen aten hun LDL-cholesterol met 4,4 procent verlaagden en degenen die twee handen amandelen per dag aten zelfs met 9,4 procent.Bij het vervangen van 20% van uw dagelijkse calorieën door amandelen kan glucose intolerantie met 20% afnemen

Bhakta Piet(er) weer met meer goodie’s uit de schepping Gods EHBO kistje.

Kijai Dhanvantari 3x

woensdag 21 mei 2014

Herken het spirituele.

Herken het spirituele
Het accepteren van onze spiritualiteit betekend ook dat wij het eigenaarschap aanvaarden. Niet alleen voor onze ervaringen , maar ook onze reacties op die ervaringen. En natuurlijk kunnen wij onze spiritualiteit niet accepteren zonder die van anderen ook te erkennen. Eer jij spiritueel kan groeien, moet je beseffen dat jij zelf moet veranderen voor jij iets om je heen kan veranderen.
Naar Boeddha, ‘let op je gedachten, laat geen negatieve gedachten toe. Voed je geest met heilzame gedachten van waarheid. Laat jezelf niet vangen in al die verstoringen van de wereld om je heen.Richt je op wat jij wil! Wordt de poortwachter van je eigen zintuigen, lichaam en leven, en laat alleen de gedachten binnen die de waarheid dienen voor hetgeen wat jij in werkelijkheid bent. Je kan je geest, gedachten in een halve seconde veranderen. Maar hoe wordt jij je meer bewust van je eigen gedachten. Vraag het, maar denk eerst even na voor jij een vraag stelt aan God of een engel , en de vele andere spirituele gidsen. Welke vorm van denken past bij de spirituele u/jij , wat kan ik doen om mijn gedachten te leren kennen, te ontwikkelen die bijdragen aan mijn spirituele bewustzijn. Geniet van je spiritualiteit, geef die voorspelbare gedachten van jou 'zekerheden 'op, het is een soort veiligheidsnet wat eigenlijk niet bestaat. Deepak Chopra schreef, “in onze bereidheid om in het onbekende te stappen, het veld van alle mogelijkheden, geven wij ons over aan de creativiteit van de geest van de grote dansleraar van het universum.'  Zet de schijnwerper eens op waar jij dankbaar voor bent! Waar ben jij eigenlijk dankbaar voor? Toon dat jij dankbaar bent, wees voor veel meer dingen dankbaar.Wees blij dat het regent, dankbaar voor de zon, dankbaar dat je geld hebt, te eten, zelfs al ga je naar een voedselbank, dat is ook iets om dankbaar te zijn.Leer om dankbaar te zijn, vooral in je gedachten!  Voor alle lessen van het leven, en zegen ze!. Vraag om bijstand houdt een lijst bij van mensen waar je echt op kan rekenen om je steeds daar weer aan te herinneren jouw Zelf,  Jou eigen spirituele bron, de ziel.

maandag 19 mei 2014

Thaise soep

Thaise bouillon met citroengras, soja en waterkastanjes..

Ingrediënten

  • 1 stengel citroengras
  • 600 ml groenten bouillon
  • 200gram soja 
  • 100 gr waterkastanje
  • 2 tl riet suiker 
  • 1 citroen, het sap
  • zout en versgemalen zwarte peper
  • 3 stengels bleekselderij, in dunne plakjes
  • 2 eetl kerrie (geen masala)
  • 1 rode chilipeper, fijngesneden
  • handje verse koriander

Bereiden Thaise soep

Plet de stengel citroengras met een hakmes en doe dit in een pan met de bouillon,, currypasta en sjalot. Breng alles aan de kook. Doe de kastanjes erbij en laat de soep 8-10 min. zachtjes pruttelen. Voeg dan de soja on reepjes toe, oh vergat ik er bij te schrijven dat je die in lange reepjes snijdt en dan even in de kerrie licht bakt? En dan kan de soja ook boven op de soep gelegd als garnering? Dan heb ik dat zeker bij een ander recept erbij gezet!

Roer de suiker en de  door de soep en laat alles 3 min. zachtjes koken. Voeg de citroensap toe en breng de soep op smaak met zout en peper.

Schep de soep in voorverwarmde kommen en bestrooi met chilipeper ( mag u ook weglaten, en wat rode paprika in plaats daarvan) en koriander. De waterkastanje, is te koop bij de Chinese toko, en niet duur. bhakta Piet(er)

zaterdag 17 mei 2014

isolatie fornuis, de modernisering van de hooikist

Het isolatiefornuis was honderd jaar geleden een vast onderdeel in heel wat keukens. Van zodra een gerecht aan de kook was gebracht, werd het in een goed geïsoleerde container geplaatst, waar het kookproces doorging zonder verdere input van energie. meer lezen hierover klik op de link

http://www.lowtechmagazine.be/2014/05/koken-zonder-vuur-hooikist-isolatiefornuis-thermokoker.html

Lupinemeel kan allergieën veroorzaken

Een mens kan allergisch zijn voor de inname van lupine. Lupine is net zoals de pinda lid van de vlinderbloemenfamilie. Vaak hebben mensen met een lupineallergie ook antistoffen tegen pinda's in hun bloed. Een lupinereactie kan ook op zich voorkomen, zonder pinda-allergie, maar uitsluiting is zeer belangrijk daar de voedselindustrie sinds de jaren negentig steeds vaker lupinemeel verwerkt in voedingsmiddelen zoals pasta's, koekjes, pannenkoekenmeel en snacks. Onnodig te vertellen dat lupine vermijden zou geen beperking op het voedselaanbod betekenen. Lupinemeel wordt gezien als een vervanger van genetisch gemanipuleerde soja. Nu dat hoort ook niet in ons brood thuis. Vanaf december 2008 zijn de fabrikanten verplicht als er Lupine in voedsel verwerkt is dit te vermelden

Lupine (Lupinus) is een geslacht uit de vlinderbloemenfamilie (Fabaceae). Het geslacht telt zo'n 200 Soorten kent vele hybriden en cultivars. In Noordwest-Europa komt alleen de vaste lupine (Lupinus polyphyllus) in het wild voor. Deze soort is in de 19e eeuw uit Noord-Amerika ingevoerd.                                                                                                                    De meeste lupines zijn paars, wit en roze gekleurd, maar ook geel is geen uitzondering. Door kruisingen zijn ook combinaties van deze kleuren mogelijk. Lupines houden niet van kalkrijke grond. Ze hebben voorkeur voor zure tot neutrale grond.                             Afhankelijk van de soort kunnen ze een hoogte bereiken die varieert van 50 cm tot wel 2 m en de bloeitijd kan van juni tot oktober doorlopen. Ze kunnen vermeerderd worden door middel van zaaien of wortelstekken, waarbij de jonge, witte wortelstokken uitgeplant kunnen worden. Door zaaien kunnen nieuwe kleurcombinaties ontstaan.

vrijdag 16 mei 2014

Als dingen echt jezelf of van jezelf zijn

Als dingen echt jezelf of van jezelf zijn, zou je er perfecte controle over uit moet kunnen oefenen. Niets zou je overkomen waarvan jij niet wilt dat het je overkomt. Het is nu eenmaal zo dat geconditioneerde dingen veranderlijk (anicca) zijn, en veranderen conform hun condities of relevante oorzaken en niet slechts volgens iemands wil of intentie. Ze veranderen conform hun condities en oorzaken en ervaren daardoor interne stress en kunnen ongemak en lijden (dukkha) in de mens veroorzaken. Dukkha betekent overigens niet dat dingen geen comfort kunnen brengen. Het verwijst meer naar het ongemak en de mentale stress die veroorzaakt wordt doordat dingen en condities hun eigen weg gaan en niet noodzakelijkerwijs altijd onze wil en intenties als het ware gehoorzamen. Onze verlangens (in tantra spreekt men over eisen) blijven dan onbevredigd en dat is de werkelijke dukkha.
Commentaar, waarom wilt iemand die absoluut de eigenaar is, iets willen, of moeten controleren? Dan werkt het al voor diegene, dat is absoluut. Men leest conform veranderen naar de omstandigheden en oorzaak. Eigenlijk is men geconditioneerd om zo te handelen. En om meteen de bron aan te wijzen, opvoeding, en sociale omgang. En de film en amusement industrie, die ziet men als voorbeeld om zo te handelen, na te bootsen. Dit veroorzaakt leed wrijvingen en ongemak. Vaker komt men er zelf achter wat wel en niet werkt in bijvoorbeeld het huishouden, de liefde, werk. Door een vraag te stellen aan je partner of kind, en de vraag ook aan jezelf te stellen. Is men er gelukkig of tevreden mee? Loop het op rolletjes? Zo nee, dan verandering, misschien toch meer naar het oude recept en manier van werken!

maandag 12 mei 2014

eerste hulp bij spirituele ongelukken

Als iemand in stress geraakt of paniek, laat deze zich dan aarden, hieronder een paar voorbeelden.Om jezelf snel aarden, als je dit niet al kan

Eerste hulp aarden
Haal diep adem in en uit , als je een paarden bloemen pluisje wegblaas, of een ballon doe dit 5 minuten of tot je je beter voelt
houd je ogen open en blijf om je heen kijken wrijf in je handen maak contact met je blote  voeten ga al skiënd over de vloer
het is nu,ik ben in het nu
doe je hoofd onder de koude kraan
tel leuke dingen, hardop in gedachten
gaat met je handen in de grond kneed de aarde, of klei.
besproei jezelf met parfum of aftershave
rek je uit en spring op en neer.
omhels bomen, betast van alles voel het en ook in gedachten beschrijven hoe het aanvoelt
neem een ijsje proef elke hap grondig, zet muziek op en blijf goed luisteren. En drink daarna flink water bhakta Piet(er)

zondag 11 mei 2014

Karma of emotie

Terwijl ik bezig bleef  met mijn evolutie naar een hoger niveau van spiritualiteit, begon mijn denken over het dagelijks leven met karma zoals onrecht, oneerlijkheid, en ontberingen en het onvermijdelijke lijden dat ermee vergezeld gaat te veranderen, om ook mijn inzichten een diepe verandering te laten ondergaan. Wat er het eerste opkwam was Karma en geen karma. En later dat gebeurtenissen noch goed noch slecht zijn, ze zijn er gewoon.. Het is alleen wanneer wij er een etiket van goed, of slecht, eraan toevoegen dat een gebeurtenis een lading meekrijgt van emoties, of gevoelens. Het is net als met regen en sneeuw. U kunt erover klagen dat het koud of nat is, maar ook inzien dat er honderden kinderen en meer er van genieten. Ook de dankbare boeren in de droge streken van deze aarde die ervoor bidden. Het is maar een gevoel of emotie die u er aan heeft verbonden,die u bindt aan uw 'ëigen’ karma.

donderdag 8 mei 2014

Twee minuten offering

Elke keer als u zegt 'Samarpayami' (letterlijk: ook offer), bied u  twee schaaltjes een met water en de ander met akshatha  aan de Deva of Devi (God of Godin) met liefde en toewijding. Akshatha is ongekookte rijst, indien mogelijk gekleurd met kumkumma, saffraan poeder, turmaric en een klein beetje water. Kan vooraf bereid worden, blijft goed voor een week, ieder geval naar mijn Indiase bron, en bewaar dit in een afgesloten blik of doos in de buurt van het ALTAAR, en vergeet het water niet

Dit is een traditionele offer naar velen, maar ik houd het meestal op een bloem met wierook als een offer die je altijd wel kan doen, voor een altaar of foto.. 

Bhagavad Gita 2-24

De individuele ziel is onbreekbaar, onoplosbaar en kan verbrand noch verdroogd worden. Ze is onsterfelijk, overal aanwezig, onveranderlijk, onbeweegbaar en eeuwig dezelfde.

Overal aanwezig staat er, nu dit wordt Brahma genoemd,

Brahma is overal en onveranderlijk. Dit is de basis van alle Vedische kennis, en men hoeft dit alleen maar te realiseren!

woensdag 30 april 2014

Het zou haar eigen leven worden

Het zou haar eigen leven worden, mistroostig keek zij om haar heen,  haar nieuwe flatje. Met 2 prenten van de Action aan de muur, en haar tandenborstel in de te kleine badkamer zag zij nog niet veel van haarzelf er in terug. Zucht, Gedachten van mijn eigen leven bepalen, opstaan wanneer ik dat wil, uitgaan, de hele nacht muziek draaien, luisteren met vrienden. Maar zij had de een na de ander gebeld, ze bleven thuis, de ene ging vroeg naar zijn werk, en de ander bleef relaxt voor de buis hangen, goede en slechte tijden.Misschien even gaan schoonmaken, verhip, het wc papier is op, hoe deden ze dat thuis? Oh ik deed zelf altijd de boodschappen, elke dag. Dus ook  toilet papier. Kan ik morgen ieder geval die goedkope eens gaan halen, is nog milieu vriendelijker ook.

woensdag 23 april 2014

E nummers, voedseladditieven, verboden voedsel.

De zeer gewantrouwde E nummers.    http://www.allergie-weg.nl/info-hoe-en-wat/e-nummers-effecten-van-kleur-geur-en-smaakstoffen-op-de-gezondheid

Haram of halal         http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi47.htm

 E322 (lecithine) dat in sommige gevallen afkomstig is van eidooier.

Hindoeisme voedingsleer  http://www.food-info.net/nl/national/religie-hindoeisme.htm

Boedhisten voedingsleer http://www.food-info.net/nl/national/religie-boeddhisme.htm

Sita Ram Sita Ram Kahiye Jahi Vidhi Rakhe Ram bhajan, video

Sita Ram Sita Ram Kahiye
Jahi Vidhi Rakhe Ram
Tahi Vidhi Rahiye
Sita Ram Sita Ram Kahiye

met tekst, aangeboden door bhakta Piet(er) Bhaktamagazijn

Sita Ram Sita Ram Kahiye
Jahi Vidhi Rakhe Ram
Tahi Vidhi Rahiye
Sita Ram Sita Ram Kahiye
Sita Ram Sita Ram

Mukh Me Ho Ram Naam
Ram Seva Haath Me
Mukh Me Ho Ram Naam
Ram Seva Haath Me
Tu Akela Naahi Pyare
Ram Tere Saath Me
Tu Akela Nahi Pyare
Ram Tere Saath Me

Vidhi Ka Vidhan Jaan
Haani Laabh Sahiye
Jahi Vidhi Rakhe Ram
Tahi Vidhi Rahiye
Sita Ram Sita Ram
Sita Ram Sita Ram Kahiye
Jahi Vidhi Rakhe Ram
Tahi Vidhi Rahiye
Sita Ram Sita Ram

Kiya Abhimaan To Phir
Maan Nahi Payega
Hoga Pyare Vahi Jo
Shri Ram Ji Ko Bhayega
Phal Aasha Tyag Shubh
Karma Karte Rahiye
Jahi Vidhi Rakhe Ram
Tahi Vidhi Rahiye
Sita Ram Sita Ram
Sita Ram Sita Ram
Sita Ram Sita Ram Kahiye
Jahi Vidhi Rakhe Ram
Tahi Vidhi Rahiye

Jindagi Ki Dore Saup
Haath Deena Naath Ke
Mahalo Rakhe Chaahe
Jhopadi Me Vaas De
Dhanyawaad Nirvivad
Ram Naam Kahiye
Jahi Vidhi Rakhe Ram
Tahi Vidhi Rahiye
Sita Ram Sita Ram
Sita Ram Sita Ram Kahiye
Jahi Vidhi Rakhe Ram
Tahi Vidhi Rahiye
Sita Ram Sita Ram

Aasa Ek Ram Ji Se
Dooji Aasa Chhod De
Aasa Ek Ram Ji Se
Dooji Aasa Chhod De
Naata Ek Ram Ji Se
Dooja Naata Tod De
Naata Ek Ram Ji Se
Dooja Naata Tod De

Sadhu Sang Ram Rang
Ang Ang Rahiye
Jahi Vidhi Rakhe Ram
Tahi Vidhi Rahiye
Sita Ram Sita Ram
Sita Ram Sita Ram Kahiye
Jahi Vidhi Rakhe Ram
Tahi Vidhi Rahiye

Sita Ram Sita Ram Kahiye
Jahi Vidhi Rakhe Ram
Tahi Vidhi Rahiye
Sita Ram Sita Ram Kahiye
Sita Ram Sita Ram

maandag 21 april 2014

Van je af schrijven, of een dagboek (artjournal).

Kies elke dag één onderwerp waarover je schrijft:

  • Wat vind je goed aan jezelf?
  • Wat zou je anders willen zien??
  • Vrienden??
  • Waar heb je moeite mee?
  • Waar voel jij je het best?
  • Wat zou je heel graag willen leren?
  • Wat wil je meer gaan doen

Als je ergens mee zit kan je dat opschrijven, en dit werkt goed als je dit meerdere malen over hetzelfde doet, bijvoorbeeld een probleem, of iets ergs dat je hebt meegemaakt. Praten erover scheelt ook maar vaak vergeet je dingen, die natuurlijk net even later bij je boven komen. Klinkt bekend niet, vandaar meerdere malen het opschrijven, dan komt er steeds wat nieuws boven. Oud nieuws wel, maar dit scheelt echt in het verwerken, en om jou innerlijke gedachten naar boven te brengen, zoals ik nu doe, mijn gedachten vangen. Neem een keer de dingen die je leuk vindt en schrijf hier over, wat vindt je van je werk, of dag. Beschrijf voor jezelf je hobby’s.of waarom je ze niet hebt. Groet Pieter.

dagboek,artjournal

zondag 20 april 2014

Pasen gebaseerd op de volle maan.

Paasfeest na de volle maan.

Van origine viert men Pesach, de Joodse bevrijdings feestdag, net als onze 5 mei. In dit geval  is Pesach door de verrijzenis overschaduwt geworden en ook de paashazen, en de eieren niet te vergeten . Eigenlijk vreemd dat een embryo staat voor de opstanding van  Jezus. Op deze wijze weergegeven is het hergeboorte, reïncarnatie, het vruchtbeginsel in de schaal van het ei, zoals in de buik van de moeder. Al moet ik er bij vermelden dat een kip eieren kan leggen zonder de hulp van de haan, dan is het ei ook koosjer. Se feiten Pasen valt op de eerste zondag na de eerste volle maan van de lente. Een volle maan op de eerste dag van de lente telt ook, maar indien de eerste volle maan van de lente op een zondag valt, wordt Pasen de volgende zondag gevierd. Hieronder een voorbeeld op welke dagen Pasen is gevierd. Bhakta Piet(er)

16 april 2006
8 april 2007
23 maart 2008
12 april 2009
4 april 2010
24 april 2011
8 april 2012
31 maart 2013
20 april 2014
5 april 2015

dinsdag 15 april 2014

Yoga zonder mantra niet verboden

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/510054/2008/11/26/Yoga-zonder-mantra-niet-verboden-voor-moslims.dhtml

Moslims in Maleisië kunnen gerust yoga beoefenen, maar zij moeten zich onthouden van het zeggen van mantra's, magische spreuken die in de richting gaan van een gebed. Dat heeft de Maleisische premier Abdullah Ahmad Badawi gezegd.
Badawi probeert kennelijk moslims te sussen. meer lezen

vrijdag 4 april 2014

Normen en waarden zijn niet slecht.

Wij leven vandaag de dag in een snel veranderende wereld. Economische en sociale problemen veroorzaken veel verstoringen en onzekerheden onder de mensen. De menselijke en religieuze waarden zijn vaak ondergesneeuwd, onder het materiele slijk verdwenen. Wat kan een oplossing brengen?                                                                                           Uit het boek spreuken

  • Mijn zoon! merk op mijn woorden, neig uw oor tot mijn redenen.

  • Laat ze niet wijken van uw ogen, behoud ze in het midden uws harten.

  • Want zij zijn het leven voor degene, die ze vinden, en een medicijn voor hun gehele vlees (lichaam).

    Omgezet naar spreektaal.

  • Een konijn lag onder een appelboom en schrik wakker van een geluid, en dacht de wereld vergaat, hij schreeuwde het uit en rende weg. Andere konijnen hoorde hem schreeuwen. En raakten in paniek, de wereld vergaat, en renden met hem mee in dezelfde richting. Een groep herten schrok op door de rennende en gillende konijnen, die het uitschreeuwde de wereld vergaat, rennen, vlucht!! De herten sprongen op en renden in paniek weg, voor de konijnen uit. Aan de rand van het bos stond een wijze man een wicca, en hij hield de herten tegen, waarom zijn jullie zo geschrokken? De wereld vergaat riepen zij uit, maar kwamen wat tot rust. De wicca vroeg verder, waarom denken jullie dat de wereld vergaat? De herten antwoorden door de konijnen, die riepen dat. En daar kwamen de konijnen aan nog steeds in paniek. De wicca hield ook hen tegen, stop waarom rennen jullie zo? De wereld vergaat, echt! De wicca vroeg hen, wanneer is het dan begonnen? Vertel het mij, eigenlijk wisten zij dat niet. Wij hebben het zelf gezien, maar hij daar, hij kwam ermee aan! En de wicca vroeg aan het konijn, vertel mij, waarom de wereld vergaat? Nu het was zo vertelde het konijn, ik lag te slapen onder de appelboom, en schrok wakker van een raar en heel vreemd geluid, en toen dacht ik, de wereld vergaat. De wicca, zei, kom dan wij terug naar de appelboom, om te zien of er geen appels naar beneden gevallen zijn. Die dat geluid veroorzaakt hebben! En zo gingen alle dieren met de wicca en het konijn naar de appelboom, en toen ze daar aangekomen waren, zag de wicca en de dieren dat er heel veel appels naar beneden waren gevallen. En wie leren wilt trekt lering uit dit verhaal

    Luister naar de woorden en redenering van ouderen, houd ze als een richtlijn voor ogen want zij geven leven en zijn als medicijn voor het lichaam. vertaald en bewerkt door Bhakta Piet(er)

     

     

    16  als bij Boeddha de 7 levens,spreuken Want de rechtvaardige zal zevenmaal vallen, en opstaan; maar de goddelozen zullen in het kwaad nederstruikelen.

  • Zon vereren. gedachten kronkels

    Vroeger vereerden de mensen de zon met gebeden, en gezangen, tegenwoordig pas na de buien radar te hebben geraadpleegd

    http://buienradar.co/ 

    Zon vereren. gedachten kronkels

    Gedachten kronkels. Herfst, herfst betekend!

    Herfst, de herfst betekend, noten, fruit, nieuwe oogst aardappelen, paddenstoelen zoeken en kruidkoeken en pepernoten  in aantocht.

     

    Gedachten kronkels. Herfst, herfst betekend. Piet(er)

    Uit niets kan niet…

    Uit niets kan niet iets voortkomen. Omdat iets altijd uit het oude of van wat was ontstaat, daarom is het slechts een verandering, en niet iets nieuws.

    Gedachten kronkels

    Quote wijsheid betekend dat men nederig genoeg is

    wijsheid betekend dat men nederig genoeg is om toe te geven dat men niet alles weet, en hierdoor  openstaat om meer  te leren.quote

    donderdag 3 april 2014

    basis recept bladerdeeg pizza

    Oven 200 Celsius bakken 20 minuten
    Bladerdeeg een pak of rol bakplaat met wat olie of bakpapier bedekken. Het bladerdeeg erop.
    Neem tomaat en courgette wat pizza kruiden, en bak deze even, eerst de tomaten en op het laats de courgette, (een minuut).. Verdeel de groenten over het bladerdeeg, houd een strook aan alle zijde vrij, die wordt omgevouwen en zi hebben wij een rand aan onze pizza. Neem wat geraspte kaas. Of wat ik meestal doe ik koop een pak jong belegen kaas bij het Marokkaanse buurtsupertje en snij deze aan repen, alleen de kaas! En leg deze repen op de pizza. De voorverwarmde oven in voor 20 minuten. Wat ik zelf lekker vind is de rand in te smeren met wat gepeperde olie, ik bak af en toe een peper op laag vuur tot de peper donker is, en laat de olie dan nog even staan, zonder peper. De peperolie, gaat dan in een potje en dit gebruik ik om de rand in te smeren, kan ook met pizza kruiden, die dan hetzelfde als met de peper, denk eraan op laag vuur, zodat het niet verbrand.

    Een nieuw boek

    bunny - sweetly scrapped

    het plaatje is van http://sweetlyscrappedart.blogspot.nl/ daar hebben ze ook leuke achtergronden, en veel meer voor de scrap artiesten onder ons

    donderdag 27 maart 2014

    bhagavad gita chapter 15

    BG 15.1: The Supreme Personality of Godhead said: It is said that there is an imperishable banyan tree that has its roots upward and its branches down and whose leaves are the Vedic hymns. One who knows this tree is the knower of the Vedas.

    BG 15.2: The branches of this tree extend downward and upward, nourished by the three modes of material nature. The twigs are the objects of the senses. This tree also has roots going down, and these are bound to the fruitive actions of human society.

    BG 15.3-4: The real form of this tree cannot be perceived in this world. No one can understand where it ends, where it begins, or where its foundation is. But with determination one must cut down this strongly rooted tree with the weapon of detachment. Thereafter, one must seek that place from which, having gone, one never returns, and there surrender to that Supreme Personality of Godhead from whom everything began and from whom everything has extended since time immemorial.

    BG 15.5: Those who are free from false prestige, illusion and false association, who understand the eternal, who are done with material lust, who are freed from the dualities of happiness and distress, and who, unbewildered, know how to surrender unto the Supreme Person attain to that eternal kingdom.

    BG 15.6: That supreme abode of Mine is not illumined by the sun or moon, nor by fire or electricity. Those who reach it never return to this material world.

    BG 15.7: The living entities in this conditioned world are My eternal fragmental parts. Due to conditioned life, they are struggling very hard with the six senses, which include the mind.

    BG 15.8: The living entity in the material world carries his different conceptions of life from one body to another as the air carries aromas. Thus he takes one kind of body and again quits it to take another.

    BG 15.9: The living entity, thus taking another gross body, obtains a certain type of ear, eye, tongue, nose and sense of touch, which are grouped about the mind. He thus enjoys a particular set of sense objects.

    BG 15.10: The foolish cannot understand how a living entity can quit his body, nor can they understand what sort of body he enjoys under the spell of the modes of nature. But one whose eyes are trained in knowledge can see all this.

    BG 15.11: The endeavoring transcendentalists, who are situated in self-realization, can see all this clearly. But those whose minds are not developed and who are not situated in self-realization cannot see what is taking place, though they may try to.

    BG 15.12: The splendor of the sun, which dissipates the darkness of this whole world, comes from Me. And the splendor of the moon and the splendor of fire are also from Me.

    BG 15.13: I enter into each planet, and by My energy they stay in orbit. I become the moon and thereby supply the juice of life to all vegetables.

    BG 15.14: I am the fire of digestion in the bodies of all living entities, and I join with the air of life, outgoing and incoming, to digest the four kinds of foodstuff.

    BG 15.15: I am seated in everyone's heart, and from Me come remembrance, knowledge and forgetfulness. By all the Vedas, I am to be known. Indeed, I am the compiler of Vedānta, and I am the knower of the Vedas.

    BG 15.16: There are two classes of beings, the fallible and the infallible. In the material world every living entity is fallible, and in the spiritual world every living entity is called infallible.

    BG 15.17: Besides these two, there is the greatest living personality, the Supreme Soul, the imperishable Lord Himself, who has entered the three worlds and is maintaining them.

    BG 15.18: Because I am transcendental, beyond both the fallible and the infallible, and because I am the greatest, I am celebrated both in the world and in the Vedas as that Supreme Person.

    BG 15.19: Whoever knows Me as the Supreme Personality of Godhead, without doubting, is the knower of everything. He therefore engages himself in full devotional service to Me, O son of Bharata.

    BG 15.20: This is the most confidential part of the Vedic scriptures, O sinless one, and it is disclosed now by Me. Whoever understands this will become wise, and his endeavors will know perfection.

    zondag 23 maart 2014

    punyam meaning of

    puṇyam — pious; BG 9.20
    puṇyam — pious; BG 18.76
    puṇyām — pious; SB 1.4.2
    puṇyam — pious; SB 1.18.9
    puṇyam — purifying; SB 1.18.17
    mahā-puṇyam — conferring great merit; SB 3.19.38
    puṇyam — holy; SB 3.21.38-39
    puṇyam — piety; SB 4.8.5
    puṇyam — the holy; SB 4.8.42
    puṇyam — which is auspicious and pious; SB 4.8.62
    puṇyam — sacred; SB 4.12.45
    puṇyam — pious; SB 4.17.6-7
    puṇyam — pious; SB 4.23.31
    puṇyam — pious; SB 4.23.37
    puṇyam — very pious; SB 6.17.40
    puṇyam — pious; SB 6.19.26-28
    puṇyam — pious; SB 7.1.4-5
    puṇyam — pious activities or their results; SB 7.10.13
    puṇyam — pious; SB 7.10.46
    ; SB 7.10.47
    puṇyam — pious; SB 8.1.32
    puṇyam — very pious to hear and describe; SB 8.5.1
    parama-puṇyām — highly glorified and pious; SB 9.5.21
    puṇyam ākhyānam — most pious activity in history; SB 9.5.27
    puṇyam — holy places; SB 9.7.18
    mahā-puṇyam — supremely pious; SB 9.23.17
    su-puṇyam — very pious, transcendental activities; SB 9.24.61
    puṇyam — which are always full of pious activities (śṛṇvatāṃ sva-kathāḥ kṛṣṇaḥ puṇya-śravaṇa-kīrtanaḥ: [SB 1.2.17] to hear about Kṛṣṇa is always pious); SB 10.12.40
    puṇyam — pious; SB 10.12.43
    puṇyam — auspicious; SB 10.15.1
    puṇyam — pious; SB 10.79.11-15
    mahā-puṇyam — most pious place; SB 10.79.11-15
    puṇyam — pious activity; SB 10.80.25-26
    puṇyam — pious; SB 11.5.52
    puṇyam — pious; SB 11.6.35
    puṇyam — his pious results; SB 11.10.26
    puṇyam — pious; SB 11.23.4
    puṇyam — pious; SB 12.8.18-20
    puṇyam — pious; SB 12.10.36
    puṇyam — pious; SB 12.12.49

    zaterdag 22 maart 2014

    Inzicht oefenen

    Door meditatie moet men eerst tot rust komen, veel mensen trachten meteen tot het hoogste inzicht door te dringen. Terwijl hun gedachten nog alle kanten opgaan. Tracht even rustig te blijven zitten, en let alleen op je ademhaling. Negeer je gedachten, let alleen op jouw ademhaling. Nu als dit vijf minuten lukt, wat echt niet moeilijk is. Laat dan uw aandacht, over uw lichaam gaan, negeer alles dit is nog steeds verzet van de geest, het lichaam wilt niet zo blijven zitten, net als zwemmen kan men stilzitten aanleren. Dit gaat eenvoudiger door even de aandacht op de adem te houden. Als u dit leert te doen, gaat elke yoga erdoor vooruit. En dan pas komen al de voordelen van mediteren pas goed naar boven.

    De lotusvijver

    De vijver is als een spiegel waar door ons goede humeur zachte geluiden vanaf komen door een frisse bries,verkoelend. Maar als er wat tegenzit, is dat als iemand die een steen in de vijver heeft gegooid. En de rimpels en de kringen die dit veroorzaakt heeft, klotsen vaak nog na op de oevers, modder meenemend wat de vijver vertroebeld. Waardoor komt dit? Door dat men zelf steeds in de vijver blijft roeren om die steen op te diepen.Als men de problemen als een steen ziet die in het water valt, of als een libelle die over het water danst en weer verdwijnt zonder een spoor na te laten, Na een tijd is bij beiden het oppervlak weer rimpelloos.  Ananda Malik

    vrijdag 21 maart 2014

    no tuition

    Tuition

    There is no tuition. Please read on to find out why.
    The Bhaktivedanta College is following as closely as possible the traditional gurukula system of Lord Krsna's eternal Vedic culture as outlined in Manusmriti. According to sastra the law is that no fixed tuition is charged to students and anyone who transgresses this law becomes an outcaste from society:  http://www.bhaktivedantacollege.org/bvc_site/schools_admissions/tuition.html
    "Slaying cattle,... adultery, selling oneself, casting off one's teacher, mother, father, or son,... defiling a damsel,... selling... one's wife, or child, teaching (the Veda) for wages, learning (the Veda) from a paid teacher... and atheism (are all) offences, causing loss of caste." Manusmriti 11.60-67.
    Manu, the lawgiver of mankind, has equated the teaching of Vedic knowledge for wages or learning from a paid teacher with such monstrous crimes as cow killing, adultery, rape, selling one's own family members into slavery, and above all atheism. These heinous acts result in becoming an outcaste from Krsna's Vedic culture in this life and untold karmic retribution for many lifetimes afterward.
    It should be noted that by "Veda" is included; Vedangas like jyotish and vyakarana (Sanskrit grammar); Upavedas like vastu, ayurveda, gandharvaveda (music), and dhanurveda; Puranas, Itihasa, Pancaratrika Agamas, Vedanta, Mimamsa or any literature that pursues the Vedic version of paravidya and aparavidya.

    Vedic culture if it is to be effective and to survive must be taught in the Vedic way.

    A.C. Bhativedanta Swami Prabhupada, the greatest exponent of Lord Krsna's Vedic culture in modern times, has spoken many times that fees are never to be charged for teaching any type of Vedic knowledge.
    In Lord Krsna's Vedic culture rather than paying a fixed tuition the students are responsible for the upkeep of the school by a combination of personally contributing donations (dakshine) to the best of their ability at the end of their studies as requested by the guru, and by performing seva (service) during their studies.
    In Krsna's Vedic culture knowledge is freely given to qualified students but the student was expected to reciprocate by helping to maintain his teacher's ashrama by financial contribution and physical labor. It is recorded in the Srimad Bhagavatam 10th canto that even Lord Krsna, the Supreme Personality of Godhead, when He resided in the ashrama of His teacher Sandipani Muni, would perform menial services such as going into the forest to collect firewood. And, at the end of His studies gave the dakshine His guru requested.
    While we do not expect our students to risk their lives by going into the tiger infested jungles to collect firewood, still there are many services that need to be rendered. And, students will be expected to do the needful when requested.
    Students are required to pay for any texts and materials required in the courses, as well as any administrative fees (small) charged by the BVC. We charge a modest application fee of $35.00 to discourage frivolous applicants.

    Vedische namen sterrenbeelden Vedic planet signs

        Masha (Aries)
        Vrsabha (Taurus)
        Mithuna (Gemini)
        Karka (Cancer)
        Simha (Leo)
        Kanya (Virgo)

       

        Tula (Libra)
        Vrscika (Scorpio)
        Dhanus (Sagittarius)
        Makara (Capricorn)
        Kumbha (Aquarius)
        Mina (Pisces)

    zondag 16 maart 2014

    Achtvoudige pad, een weg voor de wereld om te gaan.

    achtvoudig pad

    controleer je gedachten
    weerstaat kwaad
    bevrijd je gedachten van kwaad
    werk voor het goed van anderen
    respecteer leven
    ken de waarheid
    zeg dingen niet om andere te kwetsen
    beoefen meditatie, aandachtigheid
    recept voor een betere wereld

    woensdag 12 maart 2014

    Bijna zomer 38 rondjes op de

    Heerlijk bijna is het weer zover, weer weer om buiten de rondjes extra re doen. In de middag ga ik dan naar mijn favoriete picknick tafel met een kleine wollen deken om op te gaan zitten, schoenen uit en op de tafel, minimaal 16 a 18 extra als ik weinig tijd heb, anders blijf ik zitten tot ik er zo een 40 rondes extra heb gedaan. Ik heb mij dat aangewend om te doen, als ik merk dat mijn ochtend setje mala’s minder waren, als je er dan meteen 8 of 16 extra doet steeds, heb je er weer een tijd geen last van.

    zondag 9 maart 2014

    Natuurlijke middelen om pijn te verlichten.

     

    Top 20 natuurlijke pijnstillers lijst

    Gember (Voeg aan 1-2 theelepels toe aan het dagelijks dieet, voor algemene spierpijn) zie ook gember op de blog voor meer wetenswaardigheden over gember

    Kruidnagel (gekauwd zachtjes voor kiespijn / tandvlees ontsteking)

    Appel Cider azijn (1 eetlepel gemengd met water voor de maaltijd voor zuur)

    Knoflook (gemaakt in een speciale olie voor oorpijn-recept op het oorspronkelijke artikel)

    Kersen (gewrichtspijn, hoofdpijn-1 kom per dag)

    Yoghurt (-2 kopjes per dag menustruatie opvliegers yoghurt koelt af)

    Kurkuma (chronische pijn-1/4 theelepel per dag)

    Haver (endometrium pijn – ze zijn glutenvrij)

    Zout (hot, zoute voetbaden voor ingroeiend teennagels-1 theelepel per kop water – 20 minuten, tweemaal daags)

    Ananas (maag opgeblazen gevoel, gas – 1 kopje verse ananas)  voor ouderen na een zware maaltijd een stukje verse ananas eten, reguleert het bloedsuiker sneller

    Pepermunt (Voeg een paar druppels van de etherische olie aan bad voor pijnlijke spieren)

    Druiven (rugpijn – 1 kopje per dag)

    Water (algemene zuiverend, helpt het wegwassen van de pijn-trigger histamine-8 x 8 ounce glazen per dag)

    Mierikswortel (sinus pijn-1 theelepel tweemaal daags)

    Bosbessen (blaas / urineweginfecties – 1 beker dagelijks)

    Ruwe honing (actuele toepassing 4 keer per dag voor koortsblaasjes /  zweren) (Zie ook ons speciaal verslag op ruwe honing)

    Vlas (borstpijn-3 eetlepels dagelijks – moet worden fijngemaakt anders worden de zaden niet verteerd!)

    Tomatensap (krampen-tomatensap is rijk in kalium-10oz dagelijks) naar de oorspronkelijke pagina met de meer detail op elkaar: http://antranik.org/food-is-medicine-20-natural-painkillers-in-your-kitchen/

    Weet jij er meer? Laat het ons weten in de commentaren.

    Internationale vrouwendag.

    Voor mij is het elke dag vrouwendag, Ik eer zelf vrouwelijke goden, vaak godinnen genaamd, wat ik zelf verkeerd weergegeven vind omdat deze spiritueel zijn, en niet wat men er door gescheiden of materiële denkwijze er van maakt, het moederlijke of vrouwelijke zijn zielen eigenschappen.. Innerlijk zijn wij allemaal gelijk, een ziel, of spirituele energie, met dezelfde eigenschappen, men moet ze alleen leren ontwikkelen Maar men heeft de vrouw ooit tot moeder zijn verkozen, wat een eretitel is. Omdat de vrouw als de Aarde is Gaya, leven voortbrengend, de moeder, en de eerste leraar, in het leven van de mens, in materieel  en spiritueel opzicht. Moederschap  is  wat de meeste mensen, ook vrouwen als enig ideaal voor een vrouw zijn gaan zien.

    foto moeder Theresia

    donderdag 6 maart 2014

    wentelteefjes zonder ei

    DSCF1205

    Het ei heb ik hier vervangen door yoghurt, ook melk met een beetje maïzena geeft een ei achtig effect, leuk voor de kinderen.

    donderdag 27 februari 2014

    Mosterd, als eeuwen oud voorbeeld in de mystiek

    Sinapis alba - Köhler–s Medizinal-Pflanzen-265
      Dit verhaal is gebaseerd op het mosterdzaad in de mystiek, en mijn eigen ervaringen er bij verwerkt als super onkruid.
      Een Sadhu Prahlada genaamd kwam terug uit de Himalaya hij had daar gemediteerd bij de sadhu's en ashrams (kloosters). Na een tijd in de Himalaya te hebben doorgebracht en al de oude originele kennis van de sadhu's te hebben mogen ontvangen, om deze weer terug naar India te mogen brengen. Op de terug weg kwam hij in het westen van India een klein dorpje binnen, en mocht daar in een kleine maar nette hut overnachten. Vroeger had bijna elk dorp in India een gasten verblijf voor Sadhu's zoals Prahlada, die voorbij trokken. Een boertje kwam bij hem, en vroeg Pandit, svamiji geef mij de mantra, dit betekend in wezen geef mij de kennis, om mij los te kunnen maken van het materiële, en verlichting te krijgen. Hij keek de boer aan en vertelde hem dat hij niet zomaar de mantra aan iemand kon geven! De man keek hem zeer verdrietig aan, en de Sadhu Prahlada dacht even na, en gaf hem toen een mosterdzaadje in zijdepapier gewikkeld, en vertelde de boer, bewaar dit zaadje voor mij tot ik terug kom. De boer deed het zaadje thuis in een kistje in die weer in een kleien pot, voor alle zekerheid zodat er niets mee kon gebeuren. De Sadhu Prahlada was ondertussen al weer op pad gegaan. Onderweg naar zijn ashram (klooster) om al die transcendentale kennis van de Boeddha, daar te delen met zijn broeders. Hij werd overal gastvrij ontvangen op zijn tocht, hij kwam in een kleine landbouw gemeenschap aan, en vertelde daar s' avonds aan het vuur over zijn tocht, en verhalen over de wijze mannen en sadhu's. Hij kreeg te eten, en een mat en een klamboe en viel daar bij het vuur in slaap. Vroeg in de ochtend kwam er een man bij hem, die zich languit voor hem op de grond liet vallen, en riep Sadhu Prahlada, Sadhu Prahlada geef mij alstublieft de mantra. De Sadhu Prahlada antwoordde dat kan ik niet zomaar doen, maar de man drong verder aan. De Sadhu Prahlada dacht er even over na, en toen haalde hij (weer) een stukje zijdepapier tevoorschijn en deed daar een mosterdzaadje in en vertelde de man , bewaar dit zaadje voor mij., tot ik terug kom. De man knikte bevestigend, en zag de Sadhu Prahlada te voet langzaam in de verte verdwijnen, ondertussen dacht hij, als ik het zaadje bewaar wordt de kiemkracht misschien minder of het verstoft. Ik plant het in de grond en geef het water en verzorg het plantje goed. En zo gedacht zo ook gedaan, en het zaadje groeide uit tot een enorme mosterdplant. Hij oogstte er een handjevol zaad er van, en daarvan zaaide hij het meeste weer uit, het jaar ging voorbij , maar de Sadhu Prahlada keerde niet weer. En zo zaaide en oogstte hij terwijl de jaren voorbij gingen. En de man, zaaide en oogstte. En er begonnen overal mosterd planten in de streek te groeien. De streek zag er geel van al de mosterd planten bloemen in de zomer. En de man oogstte en vulde er zakken mee, en perste er zelfs olie uit, die hij verkocht. En de opbrengst bewaarde hij. En bij de volgende oogst, wisselde hij de opbrengst, koperen munten en een paar zilveren om naar gouden. En bewaarde deze in een kleien pot onder de grond. Toen na jaren de Sadhu Prahlada weer in de streek wederkeerde, ging hij eerst bij de boer langs. En vroeg deze om het zaadje, de man pakte de pot en haalde het kistje er uit, maar! Toen hij het opende lag er tot zijn verbazing, behalve wat stof niets meer in, alles was vergaan. En de Sadhu Prahlada ging weer verder. Toen hij op zijn tocht naar de andere man uitkeek, herkende hij de streek niet meer, overal was er een weelde aan groen, en bloemen, en de vogels nestelden, en zongen daar tussen in. Sadhu Prahlada, Sadhu Prahlada werd er geroepen, hij keek over zijn schouder, en daar kwam de man aan, rennend!, De man liet zich al van een afstand, op de grond vallen
        om de Sadhu Prahlada te begroeten, en nam hem na deze begroeting mee, naar zijn nederige woning. De Sadhu Prahlada vroeg heb jij dat zaadje voor mij? De man keek hem aan, en vroeg wilt u alstublieft met mij mee lopen, en zij liepen samen naar achteren en daar lagen zakken hoog opgestapeld, goed gevuld met mosterdzaden, en kruiken gevuld met  mosterdolie. Hij vertelde aan de Sadhu Prahlada dat hij het zaadje geplant had omdat hij bang was dat het anders zou verstoffen, of erger. En daardoor had hij geoogst en zelfs van de bladeren ervan kunnen, eten. Ook had hij elk jaar een deel van de zaden geperst voor de olie en die steeds verkocht en het geld opgespaard tot de Sadhu Prahlada zou terugkeren.
    1. Dit verhaal is een voorbeeld hoe je een geloof of mantra moet gebruiken, net als gereedschap goed onderhouden, en koesteren, vooral met respect, dan levert de mantra of geloof na jaren, goud op, spiritueel goud! Als een goed onderhouden akker. Dit verhaal is gebaseerd op de oude vertellingen over mosterd in de religie, en ik heb alleen de basis er van zie onder gebruik. Pieter Franciscus,
      Mosterd in de Bijbel en de Koran
    2. In de Bijbel komt het mosterdzaadje voor in een gelijkenis van Jezus, die de groei van het koninkrijk van de hemel vergelijkt met het uitgroeien van het nietige mosterdzaadje tot een grote plant:
      De gelijkenis van het mosterdzaadje, Evangelie volgens Matteüs hoofdstuk 13, verzen 31 en 32:
      Hij hield hun een andere gelijkenis voor: ‘Het koninkrijk van de hemel lijkt op een zaadje van de mosterdplant dat iemand meenam en in zijn akker zaaide. Het is weliswaar het kleinste van alle zaden, maar het groeit uit tot de grootste onder de planten. Het wordt een struik, en de vogels van de hemel komen nestelen in de takken.’ [1]
      In de Koran komt het mosterdzaadje ook voor.
      Hoofdstuk 21 Al-Anbiya (De Profeten) Ayat 47:
      "En Wij zullen voor de opstandingsdag de eerlijke weegschalen opstellen en niemand zal in iets onrecht worden aangedaan. Al gaat het om het gewicht van een mosterdzaadje, Wij zullen het brengen; Wij zijn als afrekenaar goed genoeg."
      Hoofdstuk 16 Luqman:
      "Mijn zoon, al gaat het om het gewicht van een mosterdzaadje en al was het in een rots of in de hemelen of op de aarde, God zal het brengen. God is welwillend en welingelicht.
      Hoofdstuk az-Zalzalah
      “Wie iets goeds doet ter grootte van een mosterdzaadje, zal het dan zien. En wie iets slechts doet ter grootte van een mosterdzaadje, zal het dan zien.”

    woensdag 26 februari 2014

    Hari maar geen Radha

    De vertaling van Hari naar de vedabase, nergens de naam van Hari als synoniem voor Radharani. Zoals ik eerder geschreven heb, Hari is Vishnu, bekend van het SB als redder van Gajendra de olifant van de krokodil.Bekend als Gajendhra moksha
    hari — the Personality of Godhead; SB 1.2.13
    hari — Viṣṇu, the Personality of Godhead; SB 1.2.23
    hari-kathām — transcendental message; SB 1.6.32
    hari-carya — activities of Hari, the Personality of Godhead; SB 1.6.34
    hari-pādābja — the lotus feet of the Lord; SB 1.8.2
    hari — the Absolute Personality of Godhead; SB 1.13.54
    hari-līlā — transcendental pastimes of the Lord; SB 1.16.8
    hari-kathāsu — in the transcendental topics of the Lord; SB 2.3.12
    hari-kathā-udarkāḥ — result in the topics of the Lord; SB 2.3.14
    hari-nāma — the holy name of the Lord; SB 2.3.24
    hari-toṣaṇāni — that pleased the Lord; SB 3.1.19
    hari — the Supreme Personality of Godhead; SB 3.10.18
    hari-medhasaḥ — who destroys the material existence of the devotee; SB 3.13.48
    hari-kathām — the glories of the Lord; SB 3.15.18
    hari-pada — at the two lotus feet of Hari, the Supreme Personality of Godhead; SB 3.15.20
    hari-sadmani — the house of the Supreme Personality; SB 3.15.21
    hari-lokataḥ — from Vaikuṇṭha, the abode of Lord Hari; SB 3.16.33
    hari-līlā-amṛtam — the nectar of the pastimes of the Lord; SB 3.20.6
    hari-saṃśrayam — one who has taken shelter of Lord Kṛṣṇa; SB 3.22.37
    hari-medhasaḥ — of Lord Hari; SB 3.32.18
    hari-toṣam — satisfying the Supreme Lord; SB 4.29.49
    hari-medhase — whose brain works only for the deliverance of the conditioned soul; SB 4.30.24
    hari-kīrtanam — describing the glories of the Lord; SB 4.31.25
    hari — unto the Supreme Personality of Godhead; SB 4.31.31
    hari — of the Supreme Personality of Godhead; SB 5.1.38
    hari-varṣa — Harivarṣa; SB 5.2.19
    hari — of the lion; SB 5.8.4
    hari-cakrataḥ trasan — being afraid of the roaring sound of a lion; SB 5.13.16
    hari-sevayā — by the means of loving service to the Supreme Lord; SB 5.13.20
    hari-guru-caraṇa-aravinda — to the lotus feet of the Lord and His devotee; SB 5.14.1
    hari-varṣa — the division named Hari-varṣa; SB 5.16.9
    hari-varṣe — in the tract of land known as Harivarṣa; SB 5.18.7
    nara-hari-rūpeṇa — His form of Nṛsiṃhadeva; SB 5.18.7
    hari-kīrtanam — chanting of the holy name of the Supreme Personality of Godhead; SB 6.1.30
    hari-dāsa — the servant of Hari; SB 7.1.34
    hari-nara — of half lion and half human being; SB 7.8.56
    hari-bhāvena — mentally accepting him as equal to Hari, the Supreme Personality of Godhead; SB 7.11.29
    hari-ātmanā — completely absorbed in thoughts of Hari; SB 7.11.29
    hari-daivatam — unto the Supreme Personality of Godhead, Hari; SB 7.15.5
    hari-gātha-upagāyane — on an occasion of kīrtana for glorifying the Supreme Lord; SB 7.15.71
    hari — the Supreme Personality of Godhead; SB 8.4.11-12
    hari-smṛtiḥ — remembrance of the Supreme Personality of Godhead; SB 8.10.55
    hari-medhasaḥ — whose intelligence is always absorbed in thoughts of Hari, the Supreme Personality of Godhead; SB 9.13.9
    hari-kathā-amṛtam — the nectar of topics concerning Kṛṣṇa; SB 10.1.13
    hari-kṛtam — was done by Kṛṣṇa; SB 10.12.41
    hari-kṛtam — performed by Lord Hari; SB 10.14.59
    hari-niṣevayā — by rendering devotional service to the Supreme Personality of Godhead; SB 10.20.13
    hari-dāsa-varyaḥ — the best among the servants of the Lord; SB 10.21.18
    hari-dāsaḥ — the servant of Lord Hari; SB 10.47.56
    hari — of Lord Kṛṣṇa; SB 10.47.63
    hari-rāmayoḥ — of Kṛṣṇa and Balarāma; SB 10.50.21
    hāri — enchanting; SB 10.61.4
    hari-śańkarayoḥ — between Lord Hari (Kṛṣṇa) and Lord Śańkara (Śiva); SB 10.62.1
    hari — of Lord Kṛṣṇa; SB 10.75.27
    hari-kathā — of the topics of the Supreme Lord, Hari; SB 11.3.2
    hari-priyān — who are very dear to Lord Hari; SB 11.5.9
    hāri — enchanting; SB 11.6.18
    hari-medhasā — by the Supreme Lord, whose intelligence takes away the misery of material life; SB 11.29.45
    hari-kīrtanāt — simply by chanting the Hare Kṛṣṇa mahā-mantra; SB 12.3.52
    hari-līlā — of the pastimes of Lord Hari; SB 12.13.11-12
    hari — Lord Kṛṣṇa; CC Adi 1.6
    hari' — stealing; CC Adi 2.31
    hari — the Supreme Personality of Godhead; CC Adi 2.115
    hari bali' — chanting the holy name; CC Adi 3.62
    hari-bhaktim — devotional service to the Supreme Personality of Godhead; CC Adi 3.83
    śrī-hari — the Supreme Personality of Godhead; CC Adi 4.50
    hāri — defeated; CC Adi 4.142
    hari — Lord Kṛṣṇa; CC Adi 4.230
    hari-tanum — the transcendental body of the Lord; CC Adi 5.224
    hari hari — the holy name of Lord Kṛṣṇa (Hari); CC Adi 7.159
    hari hari — the holy name of Lord Kṛṣṇa (Hari); CC Adi 7.159
    hari-dhvani — the sound vibration of Hari; CC Adi 7.159
    hari-bhaktiḥ — devotional service; CC Adi 8.17
    hari-nāmadheyaiḥ — meditating on the holy name of the Lord; CC Adi 8.25
    hari-dhvani — chanting Hare Kṛṣṇa; CC Adi 8.76
    hari — the holy name of Hari; CC Adi 10.53
    hari bale — chanted Hare Kṛṣṇa; CC Adi 12.21
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Adi 12.25
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Adi 12.25
    hari-dhvani — chanting of the Hare Kṛṣṇa mahā-mantra; CC Adi 12.26
    śrī-hari ācārya — Śrī Hari Ācārya; CC Adi 12.85
    hari hari — the holy names of the Lord; CC Adi 13.21
    hari hari — the holy names of the Lord; CC Adi 13.21
    hari-nāma — the holy name of the Lord; CC Adi 13.22
    hari — Lord Hari; CC Adi 13.23
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Adi 13.24
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Adi 13.24
    hari — the holy name of Hari; CC Adi 13.92
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Adi 13.94
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Adi 13.94
    hari — the holy name of the Lord; CC Adi 13.95
    hari bali' — by saying the word Hari; CC Adi 13.96
    hari-dhvani — the transcendental vibration of Hari; CC Adi 13.98
    hari-sańkīrtana — performance of sańkīrtana; CC Adi 13.102
    hari-nāma — the holy name of the Lord; CC Adi 14.22
    'hari' bale — chant the holy name of the Lord; CC Adi 14.22
    hari — the Lord; CC Adi 17.123
    hari — the Lord; CC Adi 17.123
    hari hari — of the Lord's name, Hari, Hari; CC Adi 17.193
    hari hari — of the Lord's name, Hari, Hari; CC Adi 17.193
    hari hari kari' — saying "Hari, Hari"; CC Adi 17.195
    hari hari kari' — saying "Hari, Hari"; CC Adi 17.195
    hari bale — says Hari; CC Adi 17.196
    hari hari — the name of the Lord, "Hari, Hari"; CC Adi 17.199
    hari hari — the name of the Lord, "Hari, Hari"; CC Adi 17.199
    hari hari — the vibration "Hari, Hari"; CC Adi 17.200
    hari hari — the vibration "Hari, Hari"; CC Adi 17.200
    hari kṛṣṇa nārāyaṇa — the holy names of Lord Hari, Lord Kṛṣṇa and Lord Nārāyaṇa; CC Adi 17.218
    hari — the holy name of the Lord; CC Adi 17.223
    hari-dhvani — vibration of the holy name, "Hari Hari."; CC Adi 17.223
    hari — stealing; CC Adi 17.233
    hari-bhakti-vilāsa — the scripture named Hari-bhakti-vilāsa; CC Madhya 1.35
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Madhya 1.218
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Madhya 1.218
    hari hari — the holy name of the Lord, Hari; CC Madhya 1.276
    hari hari — the holy name of the Lord, Hari; CC Madhya 1.276
    śrī-hari-dhvani — vibration of the sound Hari; CC Madhya 1.276
    hari' — stealing; CC Madhya 2.37
    hari bale — exclaim "Hari"; CC Madhya 3.12
    hari hari bali' — vibrating the sounds "Hari Hari"; CC Madhya 3.13
    hari hari bali' — vibrating the sounds "Hari Hari"; CC Madhya 3.13
    hari-nāma — the holy name of Lord Hari; CC Madhya 3.15
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Madhya 3.109
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Madhya 3.109
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Madhya 3.156
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Madhya 3.156
    kṣīra-corā hari — the Lord who stole a pot of sweet rice; CC Madhya 4.20
    hari' — carrying; CC Madhya 5.15
    hari hari bali' — chanting Hari, Hari; CC Madhya 6.38
    hari hari bali' — chanting Hari, Hari; CC Madhya 6.38
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Madhya 6.238
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Madhya 6.238
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Madhya 7.78
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Madhya 7.78
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Madhya 7.87
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Madhya 7.87
    hari hari — the holy name of Lord Hari; CC Madhya 7.97
    hari hari — the holy name of Lord Hari; CC Madhya 7.97
    hari kṛṣṇa — the holy name of Lord Hari and Lord Kṛṣṇa; CC Madhya 7.98
    hari — Lord Hari; CC Madhya 7.116
    śrī-hari — Lord Kṛṣṇa; CC Madhya 8.112
    kṛṣṇa hari — the holy names of Lord Kṛṣṇa and Hari; CC Madhya 9.8
    gaura-hari — Lord Śrī Caitanya Mahāprabhu; CC Madhya 9.20
    hāri' hāri' — being defeated; CC Madhya 9.45
    hāri' hāri' — being defeated; CC Madhya 9.45
    kṛṣṇa kṛṣṇa hari — the holy names of Lord Kṛṣṇa and Hari; CC Madhya 9.59
    kṛṣṇa rāma hari — the holy names of the Lord, namely "Kṛṣṇa," "Rāma" and "Hari"; CC Madhya 9.61
    hari hari — the name of Lord Hari; CC Madhya 9.61
    hari hari — the name of Lord Hari; CC Madhya 9.61
    hari-dhvani kari' — vibrating the holy name of the Hare Kṛṣṇa mantra; CC Madhya 9.337
    hari hari — the holy name of the Lord (Hari, Hari); CC Madhya 9.361
    hari hari — the holy name of the Lord (Hari, Hari); CC Madhya 9.361
    hari-bhaṭṭa — Hari Bhaṭṭa; CC Madhya 11.87
    aiche hari-dhvani — such vibration of the chanting of the holy name; CC Madhya 11.96
    hari-bhaṭṭa — Hari Bhaṭṭa; CC Madhya 11.159-160
    hari — the holy name of Kṛṣṇa; CC Madhya 11.209
    hari-dhvani — vibrating the transcendental sound; CC Madhya 11.216
    kare hari-dhvani — chanting the holy name of Hari; CC Madhya 12.111
    hari — the holy name of Hari; CC Madhya 12.111
    hari bali' — chanting the holy name of Hari; CC Madhya 12.149
    hari-dhvani — resounding of the holy name of Hari; CC Madhya 12.163-164
    hari — Hari; CC Madhya 12.183
    hari-dhvani — the sound of Hari; CC Madhya 12.198
    hari-dhvani — the sound of Hari; CC Madhya 12.198
    hari hari bali' — chanting the holy names Hari, Hari; CC Madhya 13.51
    hari hari bali' — chanting the holy names Hari, Hari; CC Madhya 13.51
    hari-bola hari-bola — chant the holy name of Hari; CC Madhya 13.87
    hari-bola hari-bola — chant the holy name of Hari; CC Madhya 13.87
    hari hari — the holy name of the Lord, "Hari, Hari."; CC Madhya 13.190
    hari hari — the holy name of the Lord, "Hari, Hari."; CC Madhya 13.190
    hari-vallabha — a sweetmeat like bread fried in ghee (like a doughnut); CC Madhya 14.30
    hari-bola bali' — chanting "Haribol"; CC Madhya 14.45
    hari-bola bali' — by chanting "Haribol"; CC Madhya 14.46
    hāri — charming; CC Madhya 14.200
    bali hari hari — chanting "Hari, Hari."; CC Madhya 15.18
    bali hari hari — chanting "Hari, Hari."; CC Madhya 15.18
    hari hari — Hari, Hari; CC Madhya 16.125
    hari hari — Hari, Hari; CC Madhya 16.125
    hari — Hari; CC Madhya 16.168
    hari — the holy name "Hari."; CC Madhya 16.187
    hari-bola — the vibration of "Haribol"; CC Madhya 17.45
    hari — another holy name of the Lord; CC Madhya 17.48-49
    kṛṣṇa hari — the holy names of Kṛṣṇa and Hari; CC Madhya 17.128
    hari — the holy name of Hari; CC Madhya 17.159
    hari hari bale — began to chant the holy names Hari, Hari; CC Madhya 17.160
    hari hari bale — began to chant the holy names Hari, Hari; CC Madhya 17.160
    hari-bola-dhvani — the transcendental sound vibration "Haribol"; CC Madhya 17.189
    kari' hari-dhvani — making the transcendental vibration Hari; CC Madhya 17.189
    citta-hārī — the stealer of the hearts; CC Madhya 17.214
    hari-devera — of Harideva; CC Madhya 18.22
    hari-dāsa-varyaḥ — the best among the servants of the Lord; CC Madhya 18.34
    hari hari — Hari, Hari; CC Madhya 18.40
    hari hari — Hari, Hari; CC Madhya 18.40
    hari — the holy name of the Lord; CC Madhya 18.88
    bale hari hari — chants "Hari, Hari"; CC Madhya 18.177
    bale hari hari — chants "Hari, Hari"; CC Madhya 18.177
    hari-dhvani kari' — vibrating the holy name of Hari; CC Madhya 19.42
    bala hari hari — chant "Hari, Hari"; CC Madhya 19.42
    bala hari hari — chant "Hari, Hari"; CC Madhya 19.42
    hari — Hari; CC Madhya 20.204
    hari — Hari; CC Madhya 20.206
    hari — Hari; CC Madhya 20.209
    hari — Lord Hari; CC Madhya 20.217
    śrī-hari — Lord Hari; CC Madhya 20.235
    hari — Hari; CC Madhya 20.325
    hari-kīrtanāt — simply by chanting the Hare Kṛṣṇa mahā-mantra; CC Madhya 20.345
    hari — of Nārāyaṇa; CC Madhya 21.49
    hari-bhaktau — in devotional service; CC Madhya 22.147
    manaḥ-hārī — attractive; CC Madhya 23.75
    hari-vaṃśe — the revealed scripture known as Hari-vaṃśa; CC Madhya 23.116
    hari-śabdera — of the word hari; CC Madhya 24.64
    hari — the Supreme Personality of Godhead; CC Madhya 24.93
    hari-bhaktye — by advancement in devotional service; CC Madhya 24.272
    hari-bhaktau — in devotional service; CC Madhya 24.273
    bindu-mādhava hari — the Deity known as Lord Bindu Mādhava; CC Madhya 25.60
    hari hari — O Supreme Personality of Godhead, Hari; CC Madhya 25.65
    hari hari — O Supreme Personality of Godhead, Hari; CC Madhya 25.65
    hari-dhvani śuni' — after hearing the chanting of the Hare Kṛṣṇa mahā-mantra; CC Madhya 25.66
    hari hari — Lord Hari's name; CC Madhya 25.67
    hari hari — Lord Hari's name; CC Madhya 25.67
    hari-dhvani kari — loudly chanting the Hare Kṛṣṇa mahā-mantra; CC Madhya 25.164
    kṛṣṇa hari — "Kṛṣṇa," "Hari"; CC Madhya 25.176
    hari-dhvani kari' — loudly chanting the name of Hari; CC Madhya 25.176
    hari — the holy name of Hari; CC Antya 1.29
    hari bale — chant the holy name of Hari; CC Antya 1.63
    hari-līlā — the pastimes of Śrī Kṛṣṇa; CC Antya 1.128
    hari-guṇa-mayī — whose subject matter is the attributes of Kṛṣṇa; CC Antya 1.139
    śruti-hāri-gītāḥ — whose songs defeat the Vedic hymns and are pleasing to the ear; CC Antya 1.159
    hari-kara-parirambham — being embraced by the hands of Śrī Kṛṣṇa; CC Antya 1.163
    hari hari — "O my Lord Hari, O my Lord Hari."; CC Antya 3.122
    hari hari — "O my Lord Hari, O my Lord Hari."; CC Antya 3.122
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Antya 3.128
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Antya 3.128
    hari hari — the Hare Kṛṣṇa mahā-mantra; CC Antya 3.138
    hari hari — the Hare Kṛṣṇa mahā-mantra; CC Antya 3.138
    hari-bhakti-vilāsa — of the name Hari-bhakti-vilāsa; CC Antya 4.221
    hari bali' — saying "Hari"; CC Antya 6.86
    hari hari-dhvani — the resounding of "Hari, Hari"; CC Antya 6.86
    hari hari-dhvani — the resounding of "Hari, Hari"; CC Antya 6.86
    hari hari bali' — chanting "Hari, Hari"; CC Antya 6.87
    hari hari bali' — chanting "Hari, Hari"; CC Antya 6.87
    hari dhvani — chanting of the holy name of Hari; CC Antya 6.119
    hari hari — "Hari, Hari"; CC Antya 7.70
    hari hari — "Hari, Hari"; CC Antya 7.70
    hari hari dhvani — the vibration of Hari, Hari; CC Antya 7.70
    hari hari dhvani — the vibration of Hari, Hari; CC Antya 7.70
    hari-bola bali' — uttering "Haribol"; CC Antya 7.73-74
    tāhā hari' — stealing that; CC Antya 9.89
    hari-dhvani kari' — chanting the holy name of Hari; CC Antya 9.146
    hari-dhvani kare — chanted the transcendental sound Hari; CC Antya 10.64
    hari-dhvani kare — chanted the holy name Hari; CC Antya 10.70
    hari — the holy name of Hari; CC Antya 11.58
    hari-bola hari-bola — chant Hari, chant Hari; CC Antya 11.68
    hari-bola hari-bola — chant Hari, chant Hari; CC Antya 11.68
    hari-dhvani-kolāhale — the tumultuous sound of the holy name of Hari; CC Antya 11.70
    hari-kīrtana-kolāhala — the tumultuous sound of congregational chanting; CC Antya 11.72
    kara hari-dhvani — chant the holy name of the Lord; CC Antya 11.98
    hāhā hari hari — alas, where is Hari, where is Hari; CC Antya 14.42
    hāhā hari hari — alas, where is Hari, where is Hari; CC Antya 14.42
    hari-bola bali' — saying "Haribol"; CC Antya 14.70
    hari-dāsa-varyaḥ — the best among the servants of the Lord; CC Antya 14.86
    hari-bola bali' — uttering "Haribol"; CC Antya 14.101
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Antya 14.102
    hari hari — the holy name of the Lord; CC Antya 14.102
    hari-dāsī — maidservants of the Supreme Lord; CC Antya 15.74
    hāri — attractive; CC Antya 15.78
    hāri — taking away; CC Antya 15.78
    hari-candana — sandalwood; CC Antya 15.78
    hari' — enchanting; CC Antya 15.80
    kare hari-dhvani — vibrate the holy name of Hari; CC Antya 15.91
    hari-dhvani kari' — loudly resounding the holy name of Hari; CC Antya 16.115
    hṛdaya-hāri — attracting the hearts; CC Antya 17.40
    hari-viraha — due to separation from Hari; CC Antya 18.1
    hari hari — Hari, Hari; CC Antya 18.44
    hari hari — Hari, Hari; CC Antya 18.44
    śrī-hari — Lord Śrī Kṛṣṇa; CC Antya 18.100
    nā cāhe hari — Kṛṣṇa does not look; CC Antya 19.51
    hari — of Nārāyaṇa; Bs 5.43
    hari — of Lord Hari; MM 8
    hari-caraṇa — of the feet of Lord Hari; MM 9