dinsdag 21 mei 2013

Geld bron van bacteriën: maar ? Column

Het contante geld dat door uw handen gaat bij het afrekenen aan de kassa barst van de bacteriën: dat blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door Oxford University in opdracht van Master Card.  Een oude religieuze oplossing is het muntgeld in wat azijn leggen! Bron de Bijbel. De heren en dames van de door Mastercard ingehuurde onderzoeks instituut, vergaten de mastercard en andere bankpasjes vooral als deze een beetje slijten, kleine krasjes en dergelijke heeft u daarmee een even grote bron van bacteriën op zak.Maar dat de bron Mastercard niet echt onpartijdig staat tegenover cash geld en plastic pasjes is u wel duidelijk geworden.

Ve sjin toch maar niet, en E nmr’s om te mijden.

http://www.heinzgroen.nl/Foute-E-nummers.html gevaren van E nmr
http://www.heinzgroen.nl/Chinese-keuken-fout-.html   Gevaren van VeSjin mononatrium glutamaat
 http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=3102                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

 

Vesjin is eenvoudig te vervangen door verse producten. Vrij glutamaat (het werkende deel van natriumglutamaat)  zit in  tomaten, gefermenteerde sojaproducten (sojasaus), oude kaas en gistextract. Een voorbeeld, in Oude kaas zit meer glutomaat dan jonge dit komt door de oude kaas langer ligt. Dit is een natuurlijk proces, maar als u tomaten langer bakt tot ze echt donker zijn en uiteenvallen dan komt er ook meer glutomaat vrij. De smaak wordt dan net als de oude kaas hartiger. Voor soepen en stampotten is dit heel bekend de volgende dag weer opgewarmt smaakt het lekkerder of beter.Ook een niet te verwaarlozen feit de kruiden en of specerijen geven meer hun smaak vrij.  Dus even wokken kan zonder kruiden, voor de rijke smaak is de truc het vegetarische bouillon blokje maar wel zonder E621 gaarne.

 In de horeca mag niet meer dan 10 gram per kg gebruikt worden, het is dus niet vrij te gebruiken.

Dierlijk, ook niet halal, alleen de glycerol kan ook uit hout gewonnen worden, maar het sijsteem hiervoor wordt als onzuiver beschouwt voor religieuzen met voedsel en alcohol restricties.
E485     Gelatine Hernoemd als E441. Gelatine staat er meestal ook  op de verpakking.
E441     Gelatine (Voorheen E485)
E 422
E 473
E 485
E 431
E 475
E 492
E 432
E 476
E 570 E
442 E
477 E
627 E
E470
E479b
E 631
E 471
E 482
E 640
E 472
E 483

maandag 20 mei 2013

koe yu luk maar dan vegetarisch, door Bhakta Pieter.

Recept De soja  marineren in de sojasaus en zout en een paar lepels suiker en five spices powder. Dit 30 minuten laten marineren, ikzelf houdt altijd een nacht van te voren aan, en vooral de soja goed droog deppen voor deze in de marinade gaat..

De soja na het marineren wentelen in bloem, even laten staan en de blokjes niet te klein nog een keer in het meel, dan blijft het goed zitten. Even in de wok met flink olie bakken, en apart houden dan blijft het lekker stevig, als u het goed doet krokant. Pas op de tafel de saus erover, maar dan warm, dan heeft u een Kanton special

Voor naar het saus recept klik hier.

Sweet an sour, Zoet zure ananas saus door bhakta Pieter

Deze zoet zure saus doet het prima op loempia's, salades, panir burgers,
  • Ingrediënten
  • 2 theelepels maïzena
  • 2 eetlepels water
  • Halve kleine ananas
  • 1 zure appel tot moes malen
  • 1 lepel citroensap
  • 1 eetlepel sojasaus
  • Plusminus anderhalve centimeter verse Gember.Echt pletten en stampen. (schil eraf
  • Halve theelepel Hing (vervanging van een teen knoflook)
  • 2 theelepels rietsuiker
  • 1/2 theelepel gedroogde rode peper groffe vlokken) ( heet biber bij een turkse winkel, u kan ook wat witte peper naar smaak nemen.
Aan de slag.
1
Snijd de ananas in stukken, dan in blokjes en bakken, Dan pas pureren, dan is de smaak anders, geen blik gebruiken, dat is een Chinees restaurant systeem veel goedkoper maar het lijkt wat smaak betreft niet op het origineel. Roer de maïzena in het water en zet het opzij. Doe de rest van de ingrediënten erbij  in de pan op matig hoog vuur en breng het aan de kook, onder goed roeren de suiker oplossen. Roer de opgeloste maizena erbij in de pan Het gas laag draaien en sudderen tot de saus dikker wordt, 3-5 minuten.
2
Haal de saus van het vuur en laat het afkoelen tot kamertemperatuur voor het opdienen. De saus zal dikker worden tijdens het afkoelen.Als u wat ananas als blokjes heel houd heeft u een goede basis voor vegetarische koe lu yuk. Klik hier om naar de vegetarische koe lu yuk recept te gaan..




Sakh Bhatta roti met Besan. Sri Caitanya zijn favoriete Jagannatha prasadam in Europa.

  1. 0,4 liter melk, 100 gram bloem, 100 gram Besan, een aubergine, spinazie, koekenpan olie

  2. Doe de bloem en 100 gram Besan (kikkererwtenmeel) in een grote mengkom en giet er beetje bij beetje de melk bij terwijl je goed roert. Laten staan voor een halfuur met een doek erover.

  3. Een aubergine in plakken eerst snijden wat zout erop strooien en laten liggen.Een klein zakje spinazie (koeling) of een half pak diepvries spinazie dan eerst laten ontdooien en goed laten uitlekken. De zelfrijzende bloem of volkorenmeel dan kan er als vervanger van het bakmiddel een gepureerde appel door. De bedoeling is een dik beslag, dit is meer voor de Besan, met alleen bloem maakt u een deeg. Laten rusten, en geen klontjes! Dus goed mengen en kloppen.De aubergine droogdeppen in blokjes snijden en kort bakken, dan de spinazie erbij, zacht laten pruttelen. Nog geen kruiden bhakta Pieter? Nou nee daar wilde ik het eerst even met u over hebben. Voordat wij even snel de pannenkoeken of roti maken, daar kan u mee beginnen gelijk met de aubergine, op zijn Hindoestaans Bhatta. De kruiden het gemakkelijkste is een lepel massala erdoor en wat zout en klaar. We kunnen een citroen chutney van te voren maken, en die als bij de Mexicaanse taco of tortilla een streek over de pannenkoek doen voor wij die vullen. met het mengsel! Of een of 2 theelepels komijnzaad even roosteren en dan de vulling erbij in de pan, dat is al heel Indiaas. Maar peper en zout zijn al genoeg. Ik zal het niet te moeilijk maken, een halve theelepel gemberpoeder, of een centimeter verse gember wel stampen, de komijn een halve theelepel, en  (roosteren) 2 takjes koriander blad en wat citroensap bij het serveren.

Ei vervangen

Vervanging van niet vegetarische producten of toevoegingen.

 

  • Voor een ei te vervangen kan men een :
  • halve banaan prakken
  • appelmoes
  • een aardappel geprakt
  • Lijnzaad weken, en in de blender of een eetlepel in 3 lepels water aan de kook brengen (10 minuten), de gelei toepassen als eieren
  • een eetlepel soja bloem plus een lepel water IPV een ei
  • Maïzena en Tapioca kunnen ook als vervanger dienen

De vervangers geven meer een zachtere structuur dan het te laten rijzen.

Maak in plaats van een cake eens een roomboterkoek, suiker meel en boter meer hoeft er niet in!

vrijdag 17 mei 2013

Bloemen en dieren kinderen van God Hari jana.

 

Hier een stuk uit het Caitanya Charitamrita,Ik las jaren geleden in Krishna Bhakti magazine in een artikel dat Gandhi de arme geen kinderen van God mocht noemen, hij noemde deze   Hari jana, maar daar werd heftig op geageerd in het Krishna bhakti magazine , hoe durfde die Gandhi! Nu ik vond dit al vreemd omdat ik zoiets al gelezen had in de Bhagavad gita, dat het kleinste wezen al een kind van God was, o wee die dat krenkte. En erger dat  dezelfde  Gandhi als reclame wordt gebruikt voor de Bhagavad gita. Dat Gandhi elke dag op een tekst van de Gita mediteerde, ik heb er een stuk over geschreven dat Ghandi bekend was in de kranten indertijd  door hij heel vaak teksten uit de Bhagavad gita aanhaalde, en Sri Rama was zijn grote voorbeeld hoe een land moest bestuurd worden, naar de Ramayana. Onder een commentaar van  A. C. Bhaktivedanta Swami waar ook verteld wordt dat allen kinderen van de Heer zijn.Dus Hari jana is naar de parampara een correcte weergeving naar en uit de geschriften.En de heiligen namen zuiveren altijd. Haribol

“Communism is a movement of shudras, and capitalism is meant for vaishyas. In the fighting between these two factions, the shudras and vaishyas, gradually, due to the abominable condition of society, the communists will emerge triumphant, and as soon as this takes place, whatever is left of society will be ruined. The only possible remedy that can counteract the tendency toward communism is the Krishna consciousness movement…” (Shrila Prabhupada, Chaitanya Charitamrita, Adi 8.20)

At present, human society is specifically cultivating the mode of ignorance (tamo-guna), although there may also be some symptoms of passion (rajo-guna). Full of kama and lobha, lust and greed, the entire population of the world consists mostly of sudras and a few vaisyas, and gradually it is coming about that there are sudras only. Communism is a movement of sudras, and capitalism is meant for vaisyas. In the fighting between these two factions, the sudras and vaisyas, gradually, due to the abominable condition of society, the communists will emerge triumphant, and as soon as this takes place, whatever is left of society will be ruined. The only possible remedy that can counteract the tendency toward communism is the Krishna consciousness movement, which can give even communists the real idea of communist society. According to the doctrine of communism, the state should be the proprietor of everything. But the Krishna consciousness movement, expanding this same idea, accepts God as the proprietor of everything. People cannot understand this because they have no sense of God, but the Krishna consciousness movement can help them to understand God and to understand that everything belongs to God. Since everything is the property of God, and all living entities -- not only human beings but even animals, birds, plants and so on -- are children of God, everyone has the right to live at the cost of God with God consciousness. This is the sum and substance of the Krishna consciousness movement.

woensdag 15 mei 2013

Spirituel door aandacht

Spirituele leringen benadrukken in het moment te zijn, of in het nu, omdat wie wij werkelijk zijn alleen in het huidige moment, en niet door gedachte kunnen worden ervaren. Wanneer we wij onze aandacht weghalen van objecten uit het verleden of toekomst, en onze aandacht in het moment houden, gaan onze aandacht weg van alles en krijgt men de de ervaring van onze ware aard, of de essentie. Deze ervaring is een van de liefde, vrede, mededogen, vreugde en tevredenheid. Dit zijn tekenen dat u met uw ware aard, eerder dan het ego geïdentificeerd bent. Als u het gevoelens hebt van het tegenovergestelde — onvrede en ellende, verdriet —deze zijn  van het ego. Het valse ego manifesteert zich als gedachten over onszelf en anderen, evaluaties, veroordeling, verlangens,  angsten en zorgen. Het wordt ervaren als de stem in ons hoofd, het voortdurende geestelijke commentaar die wij als onze eigen gedachten beschouwen. Maar deze gedachten zijn eigenlijk alleen maar afkomstig uit onze opvoeding en conditionering. Onze programmering , die wordt dagelijks gemaakt en door het valse zelf bevestigt en verduistert het ware Zelf.

Oefeningen hiervoor, een uur zwijgen, de blik op een voorwerp gericht houden van 5 minuten tot een uur, dit kan u vanaf de 5 minuten opbouwen. En steeds als de aandacht afdwaalt weer gericht naar het object kijken. Wekt goe bij japa mala meditaties. Als u denkt dit al goed te doen, tracht u dan te herinneren u dan  welke kleding had de deiti of murti aan, welke kleur of sierraden droeg, van een foto die dagelijks gebruikt wordt vinden velen dit al moeilijk. Dat is ook de geest, men kijkt niet bewust.

Tip.kijk naar het object van aandacht en registreer de kleuren en patronen, denk als het rood is ook rode sjaal of doek, parels als sierraden, witte bloemen, dit als voorbeeld

Wat als gedachte boven kan komen als associatie bij het woord parels…….is alles houdt verband met Mij als parels aan een snoer geregen (…?…)

  • Bron vedische geschriften,
  • Hatha yoga
  • Patanjali
  • Boeddhisme,
  • meditatie,
  • eigen ervaringen of realisaties
  • Programmering wordt dagelijks gemaakt of bijgewerkt door reclame en  nieuws, en omgang met anderen.

Ouderwets recept van perziken op zware siroop.Door Bhakta Pieter

Perziken op zware siroop 

  


  Neem een a 2 kg perziken breng water aan de kook en doet de perziken erin plus minus 10 minuten dan laat het vel makkelijk los. Ik koud water dompelen, alsof u tomaten blancheert. Dan pas de vruchten halveren en de pitten eruit halen ondertussen, als u dit al had gezien heeft u de siroop klaargemaakt. Voor een dikke siroop

Speculaas maken met bhakta Pieter.

  • Oven 150 graden Celsius
  • een kom
  • mes
  • 100 gram boter
  • 125 gram rietsuiker
  • 3 eetlepels speculaaskruiden
  • beetje zout
  • 200 gram zelfrijzend bakmeel
  • 0,5 deciliter melk
  • een oven met een bakplaat en bakpapier
  • Eerst de de oven voorverwarmen, wel het bakblik er even uithalen van te voren, en bakpapier er op leggen.

De ingrediënten mengen en goed doorknede, en een nacht in de koelkast laten liggen, dan komen de specerijen tot hun recht. Op een schoon aanrecht met wat bloem erop de deegmassa uitrollen (met een fles gaat dit ook prima), in vierkanten of een andere vorm snijden of prikken en dan in de oven voor ongeveer 15 minuten kan soms wat minder wezen. De tijd in de oven hangt samen met hoe dik de koek is, dit kan een een reden dat het anders is dan u het gewend bent. Soms worden ze pas hard als ze afgekoeld zijn! Als u speculaas vormen heeft kan u die ook gebruiken, dan kan men het eigenlijk pas speculaas noemen. De naam speculaas komt af van speculum uit het Latijn en betekend spiegel naar de vormen met afbeeldingen, ach het klinkt wel leuk.

dinsdag 14 mei 2013

De plichten van de echtgenote. Een verklaring van Zijne Heiligheid Radha Govinda Maharaja

Krishnsna Bhaktimagezine, januari 1994. Een artikel van Zijne Heiligheid Radha Govinda Maharaja maharaja. met als titel ‘De plichten van de echtgenote’.
‘De plicht van de vrouw is ondergeschikt te blijven aan haar man. Ze moet kuis zijn en hem altijd dienen.’
‘Het systeem in de vedische samenleving is dat de meerdere altijd instructies geeft aan de ondergeschikte. In de man-vrouw relatie is ongetwijfeld de man de meerdere, in de vader-zoon relatie is de vader de meerdere en hetzelfde bestaat tussen meester en leerling….’
‘Ten gevolge van hun onontwikkelde intelligentie hebben ondergeschikten behoefte aan leiding en bescherming.’
‘Een vrouw zou altijd klaar moeten staan om haar man te verwelkomen. Ze mag hem niet verwaarlozen om ander werk te verrichten…. De vrouw zou heel nederig tegen haar man moeten spreken en vredig luisteren naar hetgeen hij zegt.’
‘Mijn liefste dochter, uw blik zou niet naar hier en naar daar mogen afdwalen, maar strak, met liefde en respect gericht op de lotusvoeten van uw echtgenoot, die uw vereerbare deïty is. Maak voor hem een comfortabele zitplaats klaar en vraag hem beleefd of hij daar wil gaan rusten, want het is uw plicht om zijn comfort te waarborgen. Dan serveer je hem persoonlijk heerlijk voedsel, masseer hem en zwaai je hem koelte toe terwijl hij eet.’ [de instructie die moeders aan hun dochters dienen te geven.]

Restricties bij het bhoga offeren

restricties bij het bhoga offeren Verboden voedsel instruction of AC Bhaktivedanta. Forbidden foods Fish, meat, wine, onions, garlic, masur dhal, burned rice. radish, white eggplant, hemp, citron and saps from trees, buffalo and goat‑milk products. Vis, vlees, wijn, uien, knoflook, rode linzen, aangebrande rijst, radijs, witte aubergine, hennep, citroen en sappen van bomen, buffel en geiten melk producten. mahisam varjayen mahyam ksiram dadhi ghrtam yadi Buffalo milk, yoghurt and ghee should not be offered to me. Varaha Purana alabur vartulakara vartaki dugdha varnika dugdhe ca lavanam dattva sadyo gomamsa bhaksanam Round alabu, white eggplant and milk with salt in it should be rejected as if they were cow meat. Rond alabu , witte aubergine en melk met zout moeten vermeden worde als of deze koeien vlees zouden zijn yatra madyam tatha mamsam tatha vrntaka mulake nivedayen naiva tatra harer aikantiki ratih Where liquor, meat, eggplant and radish are offered, loving devotion to the Lord does not reside. Waar drank, vlees, aubergines en radijs worden geoffert daar heeft liefdevolle toewijding aan de Heer heeft  geen plaats. Nederlandse vertaling van reside zijn, zich bevinden, uithangen, leven, wonen, verblijven, logeren, resideren, bewonen, verblijfplaats hebben, zetelen, gevestigd zijn, gezeten zijn. Dit is slechts een klein gedeelte van de instructies over bhoga offering, wordt vervolgd

zondag 12 mei 2013

Ratha Yatra poster Amsterdam2011

Dit is geen vergissing, maar ik verzamel deze posters en aankondigingen van de Ratha Yatra en festivals maar ik kan de meeste niet meer vinden! Als u goede foto’s heeft of scans van posters en meer stuur ze AUB naar mij dan krijgen ze een mooie plek

Ratha yatra poster Amsterdam 2012

Dit is geen vergissing, maar ik verzamel deze posters en aankondigingen van de Ratha Yatra en festivals maar ik kan de meeste niet meer vinden! Als u goede foto’s heeft of scans van posters en meer stuur ze AUB naar mij dan krijgen ze een mooie plek.

Young buddha, happines is not in a bottle.

DSCF2076

Mijn hobby, en een deel van mijn beroep is foto’s maken. Deze kwam ik op Koninginnen dag tegen. En door het blauwe glazuur besloot ik hem aan te schaffen. En twee anderen de prijs zat er nog op plus het stof van jaren.Deze en de anderen zijn te koop. Doe een grote donatie,en een van hen komt bij u wonen!DSCF2070

De verlichte Boeddha, zie de lotus bloem, het blad wat op de oppervlakte van de vijver blijft liggen. Symbolen van het zich verheffen boven de stof. De verlichting. Ohm mani padme hum. Het juweel in de lotus, onthuld zich door een gouden gloed omhuld. Schitterend als de sterren aan de hemel. Het gouden licht de brahmaanse gloed, yjoti. Om zijn plaats tussen de sterren in te nemen.

DSCF2072

Taste, een hogere smaak, de man, het gezinshoofd verlaat zijn zoon, vrouw en huis.De bhikku, en de sanyaas, dezelfde beloftes, alles is weggegeven, afstand van gedaan. Geen geld aannemen, leven van wat men bij elkaar bedelt. Sommige mogen niet eten wat door een vrouw of door een ander bereid is.Dat is nog steeds de gewoonte in de ashrams,

vrijdag 10 mei 2013

Harinama in Den Helder, video debuut op bhaktamagazijn.NL

Heeft u ook leuke video’s laat dan even een berichtje achter.

Het digitale tempel secretariaat.

Japa mala artikelen

Alle glorie aan Sri guru en Gauranga! Ik kreeg dit bericht als mail.

 

Ik hoorde een opname van lezing door Zijne Heiligheid Jayapataka Maharaja . Tijdens de vraag- en antwoordsessie, een toegewijde vroeg waarom we de japa doen de mala alleen met de middelste vinger aanraken.

Maharaja antwoordde dat hij bezig was geweest wat onderzoek te doen naar deze kwestie voor een boek, en hij had een schriftelijke referentie gevonden, en die is als volgt:

Door japa mala met de eerste vinger doen kunt u iemand vervloeken.

Door japa mala met de middelvinger krijg je alle perfectie, liefde van God.

Door japa mala met de ring vinger krijg je goede gezondheid.

Door japa mala met de pink of kleine vinger krijg je mystieke krachten.

De vraag van Jagannatha dasa was of iemand weet welke lezing dit betreft

aanvulling de wijsvinger wordt ook als onrein beschouwt..vertaling door Bhakta Pieter

Nog 22 dagen gaat de inwijding van de nieuwe Sri Manonmani Ammbal tempel (Zwitserland) door.

Zwitserland, 18 maart 2013 (Solothurner Zeitung): Op zondag 18 maart, hebben honderden Tamils van en rond de regio hebben zich verzameld om de nieuwe Sri Manonmani Ammbal tempel in Trimbach inluiden. Het is de grootste tempel in zijn soort in Zwitserland.

Meer informatie en foto’s zie hieronder.

De inaugurele festiviteiten zullen nog 7 weken na datum door blijven gaan, op een kleinere schaal, . De link naar een van de bronnen van dit artikel met veel opmerkelijke foto’s

Ravi Shankar’s. Chants of India full album. video

Geplaats ter herdenking van Ravi Shankar, ik genoot altijd van zijn muziek, en veel muzikanten en luisteraars met mij zijn beïnvloedt door zijn muziek, met duidelijke roots in de Indiase raga en bhajan. De ritmes waren voor velen nieuw, en door de Beatles zijn deze ritmes of mantra’s genaamd in India meer algemeen bekend geworden.

woensdag 8 mei 2013

Bijna 40,000 oude Indiase oude Indiase manuscripten gedigitaliseerd

PUNE, INDIA, April 28, 2013 (Times of India): Bijna 40,000 manuscripten van de periode 1600 tot 1900 zijn gedigitaliseerd, 145,000 gedocumenteerd de National Mission for Manuscripts heeft dit onthuld. Met een budget van US$ 1.75 miljoen dit jaar. De missie wil ook een nationale digitale bibiliotheek in India opzetten met alle Indiase manuscripten meer hierover klik op de link

Verbod op interreligieuse huwelijken in India door priesters

Arya Samaj huwelijken alleen rechtsgeldig voor volgelingen.Weddings Legal Only For Followers Bron times of india KOCHI, INDIA, Maart 9, 2013 (India Times): Het Kerala gerechtshof de hoge raad heeft beslist dat de Arya Samaj geen huwelijken kan afsluiten als deze niet tussen volgelingen van Samaj zijn.En worden ook niet rechtsgeldig als deze plaatsvinden. Arya Samaj mandirs zijn er bijna in elke stad, en zegende inter raciale en liefdes. Dit is niet toegestaan naar de Arya Marriage Validation Act, 1937,

vrijdag 3 mei 2013

bron, de kleine monnik. Ooit las ik eens een stukje in een boek van Sathya Sai Baba over de Bhgavad Gita. In dat stukje werd uitgelegd dat de personages uit de Bhagavad Gita allemaal een naam hebben die verwijst naar een menselijke eigenschap. Het was me al bekend dat de strijd die Arjuna aan moet gaan een symbolische strijd is die in werkelijkheid van binnen woed. Deze verklaring echter maakte heel veel duidelijk. De Mahabharata heb ik niet gelezen, ik denk dat ik die maar bewaar voor later. De Bhagavad Gita is absoluut een juweel die ik beslist aanraad. Commentaar.---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ik betwijfel een paar punten, dat de Gita een juweel is ben ik met hem eens, maar dat hij Sai Baba verkeerd geïnterpreteerd heeft. Maar ik heb ook mijn twijfel over de namen en symbolische strijd dat is meer de uitleg naar de atheïstische hoek. De oorlog heeft zich afgespeeld naar de Indiase geschiedenis.Dat is dus niet symbolisch, de geest is een psychologisch feit, al kan men dit ook anders benoemen, zoals lust, hebzucht, goedheid en duisternis de eigenschappen of kenmerken van de geest of het lichaam zijn. Ook niet symbolisch te noemen, meer menselijke eigenschappen Er zijn genoeg verhalen bekend van mensen die door toedoen van liefde of hartstocht gestorven zijn, ook door goedheid, ook niet symbolisch. Maar meer uit en naar het leven van alle dag. Al worden vaak de Goden als voorbeeld voor de guna's geestelijke instelling genomen, onwetendheid of duisternis, Brahma Rajas hartstocht en Vishnu voor goedheid, maar dat zien de meeste westerlingen niet zo. Siva is yogesvara voor bijna heel India Bhagavan Shiva, ook de vernietiger de dans van Siva, nuchtere ik, denkt dan is het er niet meer, geen aarde en meer! En Vishnu als instand houder dan, dit is logica, Brahma staat dan voor hartstocht een drijfveer, zonder rajas geen zelfrealisatie en bhakti, plus liefde het is ook de zuivere toegewijde naar de Vaisnava tak. Maar als u het nieuws leest wat wordt er in stand gehouden, Kuriksetra, voorkomend uit een dobbelspel! Het Ramayana, vrouwenroof en afgunst, de oorzaak van de oorlog Ravan en Sri Rama. Op deze punten zijn het goede voorbeelden die een symbool staan voor de geschiedenis van de Aarde. En als u niet in dit deel van de Indiase geschiedenis geïnteresseerd ben, lees de Bijbel op bovenstaande feiten, eigenschappen eens na. Hieronder de vertaling van de namen. Sanyaja- yaja betekend op deze wijze overwinning een Naar de Monier Williams: Arjuna-ऋज्र्/अ and √ रज्) white , clear (the colour of the day; of the dawn RV. of the lightning ; of the milk ,of silver, made of silver, the white colour L.Er zijn ook Arjuna bomen. अर्ज a peacock L. De Indiers vertalen het vaak als pale = bleek. Aziaten zeggen over de blanke huidskleur niet wit maar prachtig roze (beatiful pink)meestal de dames :-) Abhimanyu:Abhi. fearless, MBh. ind. (a prefix to verbs and nouns , expressing) to , towards , into , over , upon. (As a prefix to verbs of motion) it expresses the notion or going towards , approaching , &c (As a prefix to nouns not derived from verbs) it expresses superiority , intensity manyu; spirit , mind , mood , mettle (as of horses),high spirit or temper , ardour , zeal , passion, rage , fury , wrath , anger , indignation ib. (also personified , esp. as अग्नि or काम or as a रुद्र ; मन्युं √ कृ , with loc. or acc. with प्रति , " to vent one's anger on , be angry with ") Dit is in essentie de betekenis van Abhimanyu zoals u kon opmerken heb ik het in twee delen geplits, en zo een letterlijke vertaling te vinden anders komt men uit op de "zoon van" een aanduiding en niet een vertaling En Nakula is eigenlijk het meest een naam, zoals wij dit hier kennen, vertaling uit het sanskrit zoon van, muziek instrument en een Bengaalse naam van de bekende slangenvijand nmr 1 de mongoes, the Bengal mungoose or Viverra Ichneumon

Zangeres inspireert in mijn journal

                                                      Halleluja, HariDSCF2010bol loof met gouden stem. Ik ben er gek op om in tweedehands winkels en dergelijks te snuffelen. En om mijn koopdrang te bedwingen maak ik meer foto’s. Aangezien ik meestal toch voorwerpen als attribuut gebruikt om stillevens te maken. Van die hoekjes die een bepaalde sfeer weergeven. Ik zag dit beeldje en het ziet er leuk uit, vrolijk en enthousiast, vandaar staat deze foto nu ook op mijn blog, mijn journal. Weer associaties, zoals vaak wordt geschreven God kan men in alles zien, en Hem hierdoor weer in herinnering brengen.

Raja koninklijke thee, journal

DSCF2013

Dit vond ik echt een typerend tafereel voor India en Ceylon, en sankirtan of Harinama. De mrdanga of trommel spelers voor de olifant uitgaande. Als u goed kijkt ziet u net als ik dat op de olifant wel een heel kleine draagstoel vast gebonden is. Misschien heeft een murti (deiti een beeldgedaante) wel tot inspiratie gediend. Het is een theeblik! Ik kon geen merknaam vinden ook niet op de onderkant. Maar het bewijst wel waar men in gedachten allemaal op kan komen.

Het Mahabharath zien in de dagelijkse wandeling, journal


DSCF2008Maha Bharath. Pandu gaat op jacht en denkt herten te zien, en schiet dit blijkt echter een brahmaan te zijn Het is de rshi Kindama die zichzelf in een hert kon veranderen. Maar Pandu die door de lange afstand en het zicht vertroebeld  door struiken en schaduwen zag het niet goed en schoot Kindama met zijn echtgenote neer in een gênante positie. Kindama stervend verwijt Pandu onmenselijkheid en vervloekt  Pandu dat als hij intiem gaat doen Pandu dood zal neervallen. Wat later ook gebeurt met Madri dochter van Madra, Een van zijn zijn vrouwen. Naar de geschiedenis zijn Pandu zijn zonen verwekt door de devi dhota’s. Yudhistira door Yamaraja, Arjuna door Indra, Bhima door Vayu en Nakula. En hierboven geschreven de reden daarvoor.

http://p.im9.eu/02balarama-auckland.jpgSahadeva door de Ashwini Kumara tweelingen.

http://p.im9.eu/2giridhari-auckland.jpg
http://p.im9.eu/heart-20121219043445-64402.jpg
http://p.im9.eu/4710927271-a65f529c6c-o.jpg

Kunti , Mahabharath

Naar de Indiase geschiedenis of mythologie, Kunti (Sanskriet: कुंती Kuṃtī) was de dochter van  Shurasena, en de zuster  van Vasudeva, en de pleegdochter van haar neef koning Kunti-Bhoja. De echtgenote van koning Pandu en de moeder van Karna, de vader hiervan is Surya. En zij kreeg later een zoon Yudhistira verwekt door Yamarara of Dharmaraya genaamd, ook Bhima en Arjuna waren haar zonen.. 

zaterdag 27 april 2013

ratha yatra affiche london 2013


Vegetarisch recept, Rouille voor op brood of taco saus


  • 1/2 kop geweekt en ontvlieste amandelen 
  • 4 scherpe radijzen
  • 1 geroosterde rode paprika zonder zaad
  • 1/4 kop water
  • 2 theelepel Engelse mostard zonder azijn
  • 1/4 theelepel zout of naar smaak
  • 1/2 kop olijfolie
alles malen tot er saus onstaat zo dik als mayonaise, als het dik is wat water toevoegen.
Lekker op geroosterd brood.Bij een bonensoep