Als dingen echt jezelf of van jezelf zijn, zou je er perfecte controle over uit moet kunnen oefenen. Niets zou je overkomen waarvan jij niet wilt dat het je overkomt. Het is nu eenmaal zo dat geconditioneerde dingen veranderlijk (anicca) zijn, en veranderen conform hun condities of relevante oorzaken en niet slechts volgens iemands wil of intentie. Ze veranderen conform hun condities en oorzaken en ervaren daardoor interne stress en kunnen ongemak en lijden (dukkha) in de mens veroorzaken. Dukkha betekent overigens niet dat dingen geen comfort kunnen brengen. Het verwijst meer naar het ongemak en de mentale stress die veroorzaakt wordt doordat dingen en condities hun eigen weg gaan en niet noodzakelijkerwijs altijd onze wil en intenties als het ware gehoorzamen. Onze verlangens (in tantra spreekt men over eisen) blijven dan onbevredigd en dat is de werkelijke dukkha.
Commentaar, waarom wilt iemand die absoluut de eigenaar is, iets willen, of moeten controleren? Dan werkt het al voor diegene, dat is absoluut. Men leest conform veranderen naar de omstandigheden en oorzaak. Eigenlijk is men geconditioneerd om zo te handelen. En om meteen de bron aan te wijzen, opvoeding, en sociale omgang. En de film en amusement industrie, die ziet men als voorbeeld om zo te handelen, na te bootsen. Dit veroorzaakt leed wrijvingen en ongemak. Vaker komt men er zelf achter wat wel en niet werkt in bijvoorbeeld het huishouden, de liefde, werk. Door een vraag te stellen aan je partner of kind, en de vraag ook aan jezelf te stellen. Is men er gelukkig of tevreden mee? Loop het op rolletjes? Zo nee, dan verandering, misschien toch meer naar het oude recept en manier van werken!