maandag 5 maart 2012

Ramayana pdf gratis English and one in Dutch (Nederlandstalige Ramayana)



Gratis Ramayana, ik vond deze Nederlandse vertaling die gratis te downloaden is voor studie doeleinde of om gewoon te lezen. Deze uitgave is een Valmiki, dat betekend dat het op hem gebaseerd is. Valmiki is de heilige die met Rama de reis heeft gemaakt, en van hem zijn de verhalen die beschreven worden in het Ramayana. Hij vertelde onderweg geschiedenissen over tirtha's en heilige plaatsen aan sri Raam en Laksman. Hieronder de link.

Ramayana1.pdf Nederlands

Ps Ik heb ook een uitgave van 1874 erbij gezet in het Engels .
The RÁMÁYAN of VÁLMÍKI
Benares: E. J. Lazarus and co 1870-1874
Ramayana pdf Engels









woensdag 29 februari 2012

Artikelen van W.Q. Judge een boek waarin de schrijver verklaart dat hij de sleutel kwijt is! De student van de Bhagavad Gita krijgt al snel het gevoel dat er ergens een sleutel op het gedicht is, iets dat de vage gedachten van een diepere betekenis die voortdurend in zijn denken opkomen, duidelijk aan het licht zal brengen. Na enige tijd is hij in staat om in te zien dat de verzen in filosofische en devotionele zin vol betekenis zijn, maar dat er tegelijkertijd iets is waardoor hij sterk het vermoeden krijgt dat deze woorden een andere en nog verhevener strekking hebben. Deze zal door de verloren sleutel worden onthuld. Maar wie die sleutel bezit, of waar hij verborgen is, wordt nog niet onthuld, want er wordt door hen die de broederschap kennen gezegd dat de meeste mensen nog niet gereed zijn om de volledige verklaring te ontvangen. Voorlopig is het voor de student voldoende om het pad van toewijding te bestuderen, dat, wanneer het is gevonden, zal leiden naar het pad van kennis. Want atman is de zon, De maan is hij eveneens; En de hele verzameling sterren Ligt in hem besloten. Nu het commentaar, op deze uitingen van de heer WQ Judge, Het vage denken wat door de sanskrit teksten wat hoorbaarder wordt, geeft de boodschap door dat men de ziel is, Het zelf of atman, atma genoemd in de Bhagavad gita, de ziel .Belichaamd dehantara als de schrijver het sanskrit erbij neemt, dit wordt dan uitgelegd als belichaamd, of bedekt. In een iets bekender boek noemt dit ook de bedekking van het vlees, vooral de katholieken gebruiken deze woorden. Men is de eeuwige ziel. Die van lichaam naar lichaam verhuist naar de meeste vertalingen van de Gita. Het moeilijke hieraan is dat men herinnerd wordt aan het tijdelijke bestaan, en dat de guna's genaamd wat wij gemoedsinstellingen of uitingen van, zoals woede, harstocht en ontwetendheid, plus goedheid, voor velen onder ons een ander taalpatroon is. en hierdoor wordt dit gedeelte niet goed begrepen. En zelfs dit wordt verklaard in de Gita dat er honderdenduizenden zijn die de boodschap kennen maar er slechts een enkeling is die het echt weet, begrijpt (de sleutel als zo zijnde herkend). Wat bedoelt men met die ziel? Ego, vals ego, de ware ziel is cit sat ananta, eeuwig vol kennis en gelukzaligheid, ananta betekend eeuwig, of oneindig. Nu naar de Boeddha een avataar, is men zijn gedachten niet. een sleutel erbij! Men is het lichaam niet! Kri de sleutel draait al een stukje. Een gedachte die verhelderend werkt, wat in de doodkist gaat zijn wij niet maar slechts het omhulsel? Kom nou, daar geven de meesten onder ons een vermogen aan uit. (zelfs voor de begrafenis). Als dit het einde is waar doen wij dan de moeite voor? Werken tot 65 jaar en dan genieten, mensen vallen op alle leeftijden dood, niet keurig na het genieten zoals voorgespiegeld wordt! Een vreemde overtuiging of programmering lijkt mij dit, werken tot je oud bent, wat men niet begrijpt is die eindigheid van het vlees! Reincarnatie! En de illusie die dag na dag wordt opgebouwt voor velen onder ons, morgen schijnt de zon, maar ziet u deze ook?. Het is verder een aardig boek, het originele vertaalde werk, en ook is de schrijver duidelijker dan de beschrijving ervan op de site van de theosofen. De link om het complete ebook is gratis te downloaden zit hier onder!.

zaterdag 25 februari 2012

Recept, fetah balletjes met pijnboompitten.

m183588350
  • Ingrediënten,
  • 150 gram Feta van Koeienmelk, (vegetarisch  gestremd)
  • Pijnboompitten
  • 1/2 el oliefolie
  • 3 el honing
  • sla
De feta en de honing plus de olie mengen. Balletjes ervan maken plus minus 15 stuks, deze rondwentelen in de pijnboompitten, u kan deze even roosteren. Dan dertig minuten in de koelkast. De balletjes per drie op een blaadje sla. U kan ook de fetah rollen in chili vlokken of verse peterselie. Of fijngehakte wortel. Sesam, maanzaad de variaties zijn schier oneindig

dinsdag 21 februari 2012

Zoekresultaten Google en Bing vergeleken, gezocht op RadhaKrishna afbeeldinge

  • 313.000 resultaten op Radha op bing 
  • 12.600 resultaten op Radharani
  •  Bing 1.270.000 resultaten op Krishna 
  • 13.800 resultaten op RadhaKrishna 
  • 376.000 resultaten op vishnu
  •  344.000 resultaten op Jezus 
  • On Google Radha Ongeveer 8.180.000 resultaten (0,45 seconden)
  •  Radharani Ongeveer 137.000 resultaten (0,09 seconden)
  •  Radhakrishna Ongeveer 1.270.000 resultaten (0,23 seconden) 
  • Vishnu Ongeveer 9.460.000 resultaten (0,50 seconden)

Ratha yatra beelden uit Puri

Het ziet er toch heel anders uit dan hier, ook de beeldgedaanten.
De wagens van dichtbij

maandag 20 februari 2012

Buddhistisch books, guided meditation,Buddhism in a Nutshell


Dit matariaal is om te lezen, of te bestuderen!
 • storybuddha.zip
3,933 KB
- Story of the Buddha — Text Book.
 • sbcolorbook.zip
3,801 KB
- Story of the Buddha — Colouring Book.
 • med-guided.zip
497 KB
- Guided Meditation for Primary Students.
 • a4lifebuddha.zip
1,255 KB
- Life of the Buddha for Secondary Students [A4 Size, Print Quality Only]
 • sigalovada.zip
2,171KB
- The Sigalovada Sutta in Pictures.
 • vandana.zip
1,305 KB
- Bhavana Vandana - Book of Devotion.
 • ancientsgrfx.zip
3,412 KB
- Popular Deities in Chinese Buddhism - Illustrated
 • screenrahula.zip
1,807 KB
- Rahula leads the Way [Screen version]
 • printrahula.zip
1,816 KB
- Rahula leads the Way [Print version]
 • vesakpdf.zip
2,072 KB
- Creating Vesak Gifts.
 • cutout-greeting.zip
119 KB
- A Buddhist Greeting Cut-out.
  • The Dhammapada
 • dhammapada.zip
2,987 KB
- Treasury of Truth — Ven. Weragoda Sarada.
  • Teaching Stories: The Jataka Tales
 • jataka01.zip
1,399 KB
- Buddhist Tales for Young & Old, Volume 1, Prince Goodspeaker.
 • jataka02.zip
2,659 KB
- Buddhist Tales for Young & Old, Volume 2, King Fruitful.
  • Reference Texts
 • budlife.zip
412 KB
- The Buddha His Life and Teaching — Ven. Piyadassi, Thera.
 • protect.zip
406 KB
- The Book of Protection — Ven. Piyadassi, Thera.
 • nutshell.zip
412 KB
- Buddhism in a Nutshell — Ven. Narada, Mahathera.
 • disciples.zip
278 KB
- The Buddha and His Disciples — Ven. S. Dhammika.
 • facingfuture.zip
385 KB
- Facing the Future — Bhikkhu Bodhi.
 • futurebudism.zip
222 KB
- Buddhism for the Future — Ven. Dr. K. Sri Dhammananda.
 • palidictionary.zip
1,393 KB
- Buddhist Dictionary (4th edition) — Ven. Nyanatiloka.
 • mahaxwords.zip
135KB
- BuddhaNet's Buddhist Crossword Puzzles.

donderdag 16 februari 2012

Vaisakha sukla of Mohini ekadasi.

Yudhisthira Maharaja vroeg: “O Janardana, wat is de naam van de Ekadasi die tijdens de lichte helft van de maand Vaisakha (april-mei) komt. Wat is het proces om het goed te volgen. Wees genadig en vertel het mij alstublieft.” Heer Sri Krishna zei: “O gezegende zoon van Dharma, Ik zal u nu vertellen wat shri Vasistha Muni eens aan Heer Ramacandra had verteld. Luister nu alstublieft aandachtig naar Mij.” Heer Ramacandra vroeg aan shri Vasistha Muni: “O grote Heilige, Ik zou graag willen horen over de beste van alle vastendagen, een dag die alle soorten van zonden en verdriet vernietigt. Ik heb lang genoeg geleden van Mijn scheiding van Mijn dierbare Sita en daarom wil Ik van u horen hoe Mijn lijden kan worden beëindigd.” De heilige shri Vasistha zei: “O Heer Raam, O U Wiens intelligentie zo scherp is, alleen maar door uw naam te herinneren kan iemand de oceaan van deze materiële wereld oversteken. U hebt deze vraag aan mij gesteld om alle mensen te bevoordelen en om ieders verlangen te vervullen. Ik zal nu die dag van vasten beschrijven die de hele wereld zuivert. O Raam, die dag is Vaisakha-sukla Ekadasi, die op Dvadasi valt. Deze Ekadasi verwijdert alle zonden en is ook bekend als Mohini-Ekadasi. Het is waar, O Raam, de verdiensten van deze Ekadasi bevrijdt de gelukkige ziel die het houdt van het netwerk van illusie. Volg daarom deze gunstige Ekadasi goed, wanneer u uw lijden wil verlichten, aangezien het alle belemmeringen op iemands weg verwijdert en verlicht van de grootste ellenden. Luistert alstublieft nu ik haar heerlijkheden beschrijf, omdat de grootste zonden worden vernietigd van iemand die alleen maar hoort over deze gunstige Ekadasi.” Aan de oever van de Sarasvati rivier was er eens een mooie stad genaamd Bhadravati, die werd geregeerd door koning Dyutiman. O Raam, die standvastige, waarheidsgetrouwe en hoog intelligente koning was geboren in de dynastie van de maan. In zijn koninkrijk was een handelaar genaamd Dhanapala, die een grote hoeveelheid graan producten en geld bezat. Hij was ook heel erg vroom. Dhanapala zorgde ervoor dat er meren werden gegraven, heilige plaatsen werden opgericht en mooie tuinen werden aangelegd ten voordele van alle burgers van Bhadravati. Hij was een goede toegewijde van Heer Vishnu en had vijf zonen: Sumana, Dyutiman, Medhavi, Sukrti en Dhrstabuddhi. Helaas hield zijn zoon Dhrstabuddhi zich altijd bezig met zondige activiteiten, zoals omgang met prostituees en personen van slechte aard. Hij genoot van ongeoorloofde seks, gokken en veel andere soorten van zinsbevrediging. Hij beledigde de DeviDhota's, brahmana’s, voorvaders en toonde geen respect voor ouderen en de gasten van zijn familie. De kwaadaardige Dhrstabuddhi verspilde zijn vaders rijkdom maar lukraak, deed zich tegoed aan voedsel in de aard onwetendheid en dronk regelmatig teveel wijn. Op een dag zette Dhanapala zijn zoon Dhrstabuddhi uit huis, nadat hij had gezien dat Dhrstabuddhi op straat hand in hand met een prostituee aan het wandelen was. Sindsdien was de hele familie heel kritisch over hem en wilde niemand zelfs meer over hem horen. Nadat hij zijn sieraden had verkocht en arm was geworden, verlieten de prostituees hem en beledigden hem wegens zijn armoede. Dhrstabuddhi kreeg angst en ook honger. Hij dacht bij zichzelf: wat moet ik doen, waar moet ik heen? Hoe kan ik mezelf onderhouden? Toen begon hij te stelen. De soldaten van de koning arresteerden hem, maar toen ze hoorden dat zijn vader de beroemde Dhanapala was, lieten ze hem weer vrij. Hij werd vele malen in de boeien geslagen en ook weer vrijgelaten. Maar tenslotte werd de ongemanierde Dhrstabuddhi weer betrapt, vastgebonden en kreeg stokslagen. Na hem te hebben afgeranseld, waarschuwden de hoofden van de soldaten hem: O slechterik, er is voor jou hier geen plaats meer. Dhrstabuddhi werd echter door zijn vader bevrijd van zijn ellende en ging gelijk daarna het dichte bos in. Hij zwierf van hier naar daar, hongerig en dorstig. Om voedsel te krijgen, begon hij uiteindelijk leeuwen, herten, everzwijnen en wolven te doden. Hij stond altijd klaar met zijn boog en op zijn schouder was zijn pijlkoker vol met scherpe pijlen aanwezig. Hij doodde ook veel vogels, zoals cakoras, pauwen, kankas en duiven. Hij doodde zonder te aarzelen veel vogels en dieren en daardoor nam zijn zondelast met de dag toe. Door zijn vorige zonden was hij nu ondergedompeld in een oceaan van zonde. Dhrstabuddhi was altijd ellendig en angstig. Maar op een dag, tijdens de maand Vaisakha, had hij nog door de kracht van een beetje verdiensten uit het verleden, het geluk dat hij de heilige ashraam van Kaundinya Muni zag. De grote heilige was net gereed met het nemen van een bad in de Ganges Rivier en het water druppelde nog van zijn lichaam. Dhrstabuddhi had het grote geluk om wat van de druppels aan te raken die van de kleding van de heilige vielen. Onmiddellijk raakte Dhrstabuddhi vrij van onwetendheid en zijn zondige reacties (paap) werden verminderd. Nadat hij zijn nederige eerbetuigingen had gebracht aan Kaundinya Muni, bad Dhrstabuddhi met gevouwen handen tot hem: “O grote brahmana, beschrijf alstublieft een bepaalde boetedoening die ik zonder al te veel inspanning kan doen. Ik heb al zo veel zonden in mijn leven begaan en daardoor ben ik nu zo arm geworden.” De grote rsi vertelde: “O zoon, luister nu met grote aandacht, door naar mij te luisteren zal u bevrijd raken van al uw overgebleven zonden. In de lichte helft van deze maand, Vaisakha, komt de heilige Mohini Ekadasi, die de kracht heeft om alle zonden te vernietigen, al zijn deze net zo groot en zwaar als de berg Sumeru. Wanneer u mijn advies volgt en vastberaden en met een standvastig geloof vast op deze Ekadasi, die de Heer Hari zo dierbaar is, zal u bevrijd raken van al uw zondige reacties van velen geboorten.” Dhrstabuddhi hoorde deze woorden met vreugde aan en beloofde te vasten op Mohini Ekadasi volgens de instructies van de heilige. O beste van koningen, O Raam, door volledig te vasten op Mohini Ekadasi, werd de eers zo zondige Dhrstabuddhi, de verkwistende zoon van handelaar Dhanapala, zondeloos. Nadien verkreeg hij een mooie transcendentale gedaante en reed hij, uiteindelijk vrij van alle belemmeringen, op Garuda, de drager van Vishnu, naar de allerhoogste woonplaats van de Heer. O Raam, het vasten op Mohini Ekadasi verwijdert de slechtste misleidende gehechtheid aan het materieel leven.Er is dus geen betere vastendag in al de drie werelden Heer Krishna concludeerde: en zo, “O Yudhisthira, is er geen pelgrimsoord, geen offer en geen liefdadigheid die een gunst kan geven die zelfs gelijk is aan één zestiende deel van de gunst die een standvastige toegewijde van Mij verkrijgt door Mohini Ekadasi te volgen. En degene die hoort of leest over de heerlijkheden van Mohini Ekadasi, verkrijgt de verdiensten van het schenker van 1.000 koeien.” Zo eindigt het verhaal van de heerlijkheden van Vaisakha-sukla Ekadasi of Mohini Ekadasi uit de Kurma Purana. Wanneer het heilige vasten op Dvadasi valt, heet het nog steeds Ekadasi in de Vedische literatuur. In de Garuda Purana zegt Heer Brahma aan Narada Muni: O brahmana, dit vasten dient te worden gehouden wanneer er een volle Ekadasi is, een menging van Ekadasi of Dvadasi, of een menging van drie (Ekadasi, Dvadasi en Trayodasi), maar nooit op de dag wanneer er een menging is van Dasami en Ekadasi.

Bhakticaru svami, bhajan en kirtan

Bhakti caru svami panihati kirtan Bhakti caru svami bhajan Bhakti charu svami

donderdag 9 februari 2012

recept. Mongools brood,het lijkt op Indiase Naan, of tortilla

Na even googelen ontdekte ik een nieuw recept, Mongoolse pizza bodem, van die lekkere dunne als de Turkse bakker heeft. Met halal kaas een delicatesse. Pannenkoeken op zijn Hollands, die worden beschreven als vergelijkbaar met een Indiase naan of Mexicaanse tortilla's.
Ingrediënten;  2 bekers  volkoren meel of gerstemeel                                              Meng 2 bekers  volkoren meel of gerstemeel met 1 beker kokend water tot een glad mengsel. En laat het deeg rusten gedurende 20 minuten. Rol het deeg dan uit tot een 1/4 "-dikke cirkel. (Het originele recept bevat uien.) Vervang deze bijvoorbeeld met bleekselderij, of een lepel geroosterde komijn, strooi 1/2-kop van de gehakte ……… over het deeg.  Rol het in een strakke rol en snijd het deeg in 2" stukken. Plet de stukken in 1 a 2 cm "dikke schijven. Verhit een grill tot zeer heet. Olie licht met een beetje vet (botervet blijkt zeer traditioneel te zijn)). Laat het deeg op de grill. Wanneer de randen droog uit beginnen te zien en het is begonnen te blazen , draai deze dan snel om,  en even nog, dan is deze gereed. Lichtbruin of lichtbruine vlekken is meer dan goed anders worden ze te hard en droog en snel offeren.Bhakta Piet(er)

Basis plat brood, bijvoorbeeld voor een wrap

Broodrecept voor de koekenpan of tafla (een ijzeren plaat). 500 gram bloem 2eetlepels olie een zakje droge gist en 350 cl water theelepel zout . Meng dit, al knedend tot een soepel deeg met een kneedhaak of de handen. Afdekken met folie of plastic zak (waar de groenten van de markt in zit) . 40 minuten laten staan op kamer temperatuur , dan het is deeg gerezen in 6 stukken delen en uitrollen of kneden tot een ronde lap (dun), doe wat bloem op de aanrecht of tafel voor het kneden. Koekenpan op het vuur, beetje olie,  lap deeg erin en 3 minuten om en om . Lekker om als wrap (wikkel) te gebruiken. Een recept als voorbeeld erbij voor twee personen
· Potje bruine bonen (bio 0,69 cent)
· Grote paprika en
· Een courgette ,
· Eetlepel hete paprika,
· Theelepel hing
· Zout en peper naar smaak
· Eetlepel Italiaanse kruiden.
· Olie
Paprika in repen snijden, de courgette net als de paprika eerst wassen .Courgette In blokken a anderhalve centimeter snijden en bakken in de koeken pan, de kruiden en specerijen erbij, mag ook een halve theelepel asoetifouda (hing)wezen , als de courgette
wat glazig wordt of er nat uit gaat zien dan even de paprika erbij deze mag niet te gaar worden. Bonen erbij alleen om te warmen. Uit de pan op het brood en offeren, eet smakelijk. .

dinsdag 7 februari 2012

The Path of Perfection,free book. Engelstalige boeken, lezen en ook vrij te downloaden

The Path of Perfection
In this collection of historic talks on the yoga process set forth by Lord Sri Krsna in the sixth and eighth chapters of the Bhagavad-gita, Srila Prabhupada deeply probes the nature of consciousness, meditation, karma, death, and reincarnation. Ultimately he describes in detail the process of bhakti-yoga, by which one can easily purify the mind and elevate the consciousness to a state of ultimate peace and happiness.

Narada Bhakti sutra engels free reading or download

Narada Bhakti sutra
Srila Prabhupada translation of the Narada Bhakti sutra
the value of devotional service to the Supreme Personality of Godhead.                              verses from Narada Muni

dinsdag 24 januari 2012

Door God geschonken leven, Tegen abortus beweging.ondanks regen massaal de straat op!

Door Pieter Franciscus.
De Amerikaanse Tegen abortus movement hield hun al bijna nationale jaarlijkse betoging tegen abortus.
Tienduizenden Amerikanen demonstreerden gisteren in Washington tegen de huidige abortuswetgeving!
Republikein John Boehner, voorzitter van het Huis van Afgevaardigden, riep de demonstranten op 'samen onze stemmen te verheffen ter verdediging van het leven'. Boehner werd met gejuich ontvangen door de toeschouwers die de weergoden tegen leken te hebben, door de stromende regen te trotseren voor de jaarlijkse protestmars tegen legalisering abortus.
De mars is er meestal rond de dag dat het Amerikaans Hooggerechtshof in 1973 abortus legaliseerde.
Veel Amerikaanse staten namen in 2011 wetten aan die de mogelijkheid om abortus te laten plegen inperkten.

vrijdag 20 januari 2012

Het Sikhisme

De eerste leraar Guru Nanak (1469 - 1539)


Mij de bard zonder werk, heeft de Heer in zijn dienst genomen.
In het begin gaf Hij mij de opdracht om zijn lof dag en nacht te bezingen.
De Meester gaf mij de opdracht tot zijn ware plaats, en beklede
mij met de mantel van de ware eer
en lofprijzing. Sinds dat moment werd de Ware Naam mijn Godenspijs.
Een gedeelte uit de Guru Nanak, Pauri, pg. 150


De volgelingen van Guru Nanak zijn leer en doelstellingen worden ook wel de Nanak Panthies genoemd. In Nederland en daarbuiten de Sikh's. (Voor de Nederlanders zijn de Sikh een volk).
Guru Nanak was de naam van de eerste guru van deze grote groep van gelovigen. Guru Nanak kon het leed van de mensen uit de laagste kasten niet aanzien, en hij deed er ook wat aan, hij nam fel stelling tegen de handelwijze van de Brahmaanse priesters (zoals vroeger hier de katholieke kerk voor Luther,aflaten*1),die de armen en de mensen uit de lagere kasten op onmenselijke manier behandelden, geen respect voor hen hadden, hen uitbuitten, zich verrijkten ten koste van. Ook de rijken gedroegen zich op dezelfde wijze.
Guru Nanak was van mening dat de Hindoe Geschriften de nadruk legden op liefde voor alle schepselen en geweldloosheid (Ahimsa genaamd)! Liefde ziet geen rangorde of onderscheid naar afkomst en sluit geen mensen uit, doch brengt deze bij elkaar. De priesters wilden toen niet eens tolereren dat de schaduw van de mensen uit volgens hen,lagere kaste,dit zijn kooplieden arbeiders,en nog minder) hun lichaam aanraakte, laat staan dat zij bij elkaar konden komen, in de tempels of mandirs. Hij wilde dit systeem doorbreken.
Als God ons allemaal heeft geschapen, dan zijn we naar het Hindoeïsme, lees Vedische geschriften, allen broeders van elkaar, vertelde hij (dit vertelde hij tijdens bijeenkomsten*). Toen vaardigde hij de regel uit dat alle Sikhs voortaan samen één naam zouden dragen. Voortaan zouden ze allen de naam SINGH (leeuw) voeren. Liefde en geweldloosheid (Ahimsa) zouden de boventoon moeten voeren in hun leven. Liefde voor God en voor de medemens. Na de dood van guru Nanak, hun eerste guru, zetten zijn opvolgers de traditie voort. Op een gegeven moment bleek dat de liefde niet altijd met liefde werd beantwoord. De geweldloosheidsleer werd een belemmering om zich zelf te kunnen verdedigen. Daarom werd het zo aangepast, dat geweldloosheid zo moest worden opgevat dat geweld was toegestaan indien het werkelijk noodzakelijk was! Alleen om zich te verdedigen. Daartoe werden ze ook opgeleid in de verdedigingstechnieken (militair), in het hanteren van wapens enz. De regel dat men niemand nodeloos pijn en leed mag berokkenen bleef verder van kracht.
De Sikh gemeenschap is nog steeds een zeer hechte, solidaire en vooruit strevende gemeenschap. Getalsmatig is het ook een bevolkingsgroep met tientallen miljoenen aanhangers in India. Ook buiten India zijn deze in veel landen woonachtig. Hun laatste- de tiende guru heette Gowind Singh. Het Vedische is nog steeds aanwezig, zij het in een sobere vorm. Nog steeds wordt Durga mata vereerd. Daarnaast is bij de rituelen hun Heilig Boek (Geschrift), de Guru Granth Saheb, leidraad voor het gebed en rituelen. Zij offeren ook hun voedsel (prasaad).zoals de strikt religieuzen uit alle religiën doen).
De visie op vrouwen wordt ook dichterlijk en duidelijk neer gezet.
Status van Vrouwen

Eerste MEHL:
De man is geboren uit de vrouw;
Binnen de vrouw wordt de man ontvangen;
met een vrouw wordt hij verloofd en getrouwd.


De vrouw wordt hem tot vriend; door de vrouw
komen er toekomstige generaties..
Als zijn vrouw sterft, zoekt hij een andere
vrouw; hij is gebonden aan de vrouw.
Waarom zou hij haar slecht noemen?
Uit haar werden koningen geboren.
De vrouw is geboren uit de vrouw;
Zonder de vrouw zou er helemaal niemand zijn.
Oh Nanak, alleen maar de Heer zelf is zonder een vrouw.
De mond die de Heer steeds prijst is gezegend en mooi.
Oh Nanak, deze gezichten zullen schitterend zijn
in het Hof van de Ware Heer. II 2 II
( Guru Granth Sahib, pg 473)

Tera Kiya Meetha Laage

Mediteer zonder ophouden op de Naam van de Heer in uw hart.
Zo zul je al je metgezellen en bekenden redden.
Mijn Goeroe is altijd bij me, heel dichtbij.
Mediterend, mediterend in herinnering aan Hem, koester ik Hem voor altijd.
Uw acties komen mij zo zoet voor.
Nanak smeekt om de schat van de Naam, de Naam van de Heer.
betekenis
*1 aflaten, men kocht een pauselijk genade, een soort brief, om een bepaald aantal zondes af te kopen. Bestaat tegenwoordig ook nog, gebruikt om gelden in te zamelen, door te refereren naar deze praktijken, ook door andere religiën om kerken en andere Godshuizen te kunnen bouwen.
* Eigenlijk werd in die tijd geen woord als hindoeïsme gebruikt! Men hoorde een gesproken boodschap. als men niet bekend is met de manier van leven en denken en taal uit die tijd wordt het vaak foutief vertaald en geïnterpreteerd naar de huidige manier van denken, en communiceren. India bestaat uit velen naties van groot tot klein. Met veel dialecten en talen, kijk naar de hier beter bekende Afrikaanse stammen als voorbeeld, dan ziet u dat in dezelfde streek al andere stammen leven. Die vaak maar een ding gemeen hebben, een donkere huid.

Alle informatie via Google; Met dank aan Sikh Nederland en de diverse vertegenwoordigende Sikh organisaties die zich gepresenteerd hebben op het internet, en degene die ik ontmoet en gesproken heb om meer over hun Guru Nanak te vertellen, en te schrijven.

Voor meer informatie, klik hier voor pdf en ebook downloads over de Sikh's religie en manier van leven, een voorbeeld van een van de gratis publicaties ..waarom de tulband?
http://www.sikhs.nl/downloads%20dutch.htm
http://www.sikhs.nl/downloads/Nederlands/KIRTAN_SOHILA_DUTCH.pdf
ook die met de mp3
en uitgebreide uitleg over Sikhisme in het Nederlands

woensdag 18 januari 2012

Tibetan Buddhist Mantra

Tibetan Buddhist Mantra - Haalt niet alleen pijn en ziekte weg. Maar helpt ook de innerlijke zieketen van jalousie, hechting, haat, en de innerlijke ziekte aan hechtingen, verlangens en hebzucht te doden. . Mantra gezongen door Khenpo Pema Chopel Rinpoche van de CD 'The Blessing from H.H. Penor Rinpoche for World Peace'.
Vanwaar de mantra van de volgelingen van Sri Boeddha avatara? Omdat hier duidelijk in weergegeven is! Vergeet hechtingen, hebzucht en jaloezie zijn ziekten van het innerlijke Zelf! Deze ziekten zijn opgedaan door contact met de materie maar zijn niet ziels of Zelf eigen. Lees hier de woorden van Sri Krishna op na in de Bhagavad gita alleen de woord voor woord vertaling en lopende vertaling. Arjuni in verwarring, dit betaamt je niet Arjuna dat ben je niet zelf. Het past je niet je weet beter! Dit betekend niet dat Krishna een sneer neerzet. Maar om Arjuna uit de greep van de geest te halen zoals hier bij kinderen als deze in paniek zijn, of blijven huilen een klap in het gezicht krijgen. Om een moment van stilte in die gedachte's te krijgen die overspoelt worden door de geest. Deze roept allerlei ascociaties op. Zelfs die niet terzake doende zijn.Een kstria heeeft geleerd om dit te doorbreken door als voorbeeld aan te vallen. En zo dit, om te zetten naar strijdbaar zijn, kwetsen, de andere pijn te doen, te doden.De hele kstria opleiding plus eer bestaat dan alleen om de andere minimaal mee te nemen in de ondergang. Dan sterven er velen. Heroisme en eer genoemd.

woensdag 11 januari 2012

Zoekresultaten Google en Bing vergeleken afbeeldingen van Krsna, Radha Krishna en Jesus en zijn moeder

Google zoekresultaat Krishna afbeeldingen
Ongeveer 110.000.000 resultaten (0,13 seconden)
Op Radha Ongeveer 2.570.000 resultaten (0,32 seconden)
Op Radharani Ongeveer 136.000 resultaten (0,42 seconden)
Op Radhakrishna Ongeveer 1.200.000 resultaten (0,39 seconden)
Op Krsna Ongeveer 532.000 resultaten (0,42 seconden)
Op Vishnu Ongeveer 802.000 resultaten (0,29 seconden)
Op Jezus Ongeveer 2.120.000 resultaten (0,35 seconden)
Op Jesus Ongeveer 198.000.000 resultaten (0,25 seconden)
Op Jesus Christ Ongeveer 210.000.000 resultaten (0,26 seconden)
Op Maria Ongeveer 167.000.000 resultaten (0,29 seconden)

maandag 9 januari 2012

TirukuralA een hoofdstuk van de Indiase heilige Tiruvalluvar's Tirukural, Heilige verzen

Een vertaling uit de Tirukural hoofdstuk 29 (2200 voor Christus). Van de Zuid India afkomstige heilige Tirruvalluvar
Hoofd stuk 29; Vermijden van bedrog
Kural 281
Hij die niet wil worden geminacht door anderen
bewaakt zijn eigen geest tegen de geringste gedachte aan fraude.
Kural 282
De opbrengst van een gedachte aan zonde is de zonde zelf. Daarom
Vermijd zelfs de gedachte aan het stelen van een andere.
Kural 283
Een fortuin vergaard door fraude lijkt te bloeien
maar zal al te snel helemaal vergaan.
Kural 284
Zij die genot vinden in de oplichting van anderen, krijgen de opbrengst van de vrucht
van onsterfelijke lijden wanneer deze lekkernijen rijpen.
Kural 285
Welwillende gedachten en gevoelens ontvluchten degenen
die kijken naarr andermans onoplettendheid om diens eigendom door oplichting te verkrijgen.
Kural 286
Degenen die vverlangend naar misleiding op fraudeleuse pad lopen
kunnen niet verwachten dat hun werken beoordeelt worden naar dezelfde manier hoe wijsheid gemeten wordt.
Kural 287
De donkere misleiding van fraude kan niet worden gevonden
in diegene die naar de grootheid genaamd deugd verlangen.
Kural 288
Zoals gerechtigheid in het hart van de deugdzame woont,
zo is bedrog aanwezig in de harten van dieven.
Kural 289
Mannen die niets anders dan van bedrog weten sterven een beetje
elke keer dat ze hun daden recht praten.
Kural 290
Zelfs het leven in zijn lichaam zal hem verlaten van hem die anderen bedriegt
terwijl de hemel zelf nooit hem verlaat die eerlijk is.

vrijdag 6 januari 2012

I offer this prayer, van harte aan u!:-)


Een bewerking van Mangala dasi
022 Aindra Das - Hare Krishna Maha Mantra (42).m
Download at rapid Bhakta mp3 music
Rapid Library

bhaktisidhanta thakura, uselessly my live passes by bhajan door Chandrakanta dasi


Een bhajan met een achtergrond melodie op basis van de huidige pop muziek. Dat luisterd lekker, of verkoopt beter is allebei een weergave van voorgaande tekst. Ik zelf ben meer op authentieke ritme's wat men op zijn India's mantra noemt (de muzieknoten)Maar ik vind alle devotionele muziek goed wie het ook zingt! Mits naar het origineel. mp3 luisteren

Jaartelling, AC of ACN

A.C. Anno Christi, in het jaar van Christus; (ook) Anno currentis, van het lopende jaar; A. Chr., Ante Christum, vóór Christus; A.C.N. of A. Chr. N., Ante Christum natum, vóór de geboorte van Christus. Ik kwam hierdoor niet op de juiste betekenis, bij het studeren in mijn boeken. Alles in geschiedkundige en westerse boeken is gebaseerd op de Christelijke jaartelling. Nu na even googelen.
Anno Domini of A.D. is Latijn voor in het jaar des Heeren en verwijst naar een jaartal dat na Christus in de tijd gelegen is. Het is een systeem voor jaartelling met als beginpunt de geboorte van Christus. In Engelstalige landen is de afkorting A.D. nog altijd gangbaar, evenals de tegenhanger B.C. voor jaartallen "before Christ", terwijl data in het Nederlands tegenwoordig doorgaans aangegeven worden met na Christus (n.Chr.) en voor Christus (v.Chr.). Voor meer over bovenstaande kijk even op wickipedia daar vond ik een artikel, over AD na Christus
Voor degene die ermeer over willen weten

Anno Currentis het huidige jaar AC 2012 een goed nieuwjaar toegewenst in AC 2012. Gewoonlijk zegt men Anno in het jaar van!

dinsdag 22 november 2011

Vegetarisch recept, perfecte tofu

Perfecte Tofu
Tofu mag dan vaak onbekend in de keuken zijn bij beginnende vegetariërs, en niet vegetariërs. Maar het goede nieuws is, goed bereid kan het heerlijk zijn. En met goed wordt hier bedoeld deze methode van bereiden. Bakken in ‘koeken’ pan of wok, tot de tofu goudkleurig is en mals. Een vreemde uitdrukking maar zacht en goed te kauwen, is tofu van de Perfectie (bhakti)

maandag 14 november 2011

Recept. Bloemkoolcurrie

Ingredientent (4 personen)
1 bloemkool
3 a 4 aardappels
4 stengels bleekselderij
2 tl asatoetifida (hing) staat gelijk aan 3 tot 4 tenen knoflook
1 tl gemberpoeder
1 tl korianderpoeder
1 tl komijnzaad
halve tl chilipoeder
1 tl kurkuma
1 blik kokosmelk (200ml)
Zonnebloem olie

Was de bloemkool en snij de roosjes er vanaf. Bak deze in pan met

zonnebloem olie voor ongeveer 5 minuten. Schil ondertussen de aardappelen, en was en snij de bleekselderij. Hak de aardappelen en bleekselderij in blokjes. Voeg de aardappel toe aan de bloemkool en bak het geheel nog zo’n 10 minuten. Doe de bleekselderij samen met de asoetifida en gember in een andere pan met wat olie en bak dit ook 10 minuten op laag vuur. Voeg de rest van de kruiden aan het bleekselderij mengsel toe en bak het nog even kort mee. Voeg dan het ubleekselderij mengsel en de kokosmelk aan het bloemkool en aardappel toe en laat het geheel zachtjes doorkoken voor zo’n 10 minuten. Dit moet uiteindelijk een lekkere dinee opleveren #bhaktapiet(er) #bhakta

Recept. Bloemkoolcurrie

Een man bezoekt Boeddha

Een man bezocht Boeddha en stelde hem de volgende vraag: “Welke meditatievorm beoefenen u en uw leerlingen?

”Boeddha antwoordde: “Wij zitten, wij lopen en wij eten.
De man begon een beetje te lachen en zei:”Maar Mahatma, dat doen wij toch allemaal.
Iedereen zit wel eens, iedereen loopt en eet.
Boeddha antwoorde hem, maar wij zijn ons bewust dat wij dit doen.
Wat betekend dit wij zijn ons bewust dat wij eten!
Ten eerste dat wij vaak eten, en vaak nog niet eens proeven wat wij in onze mond doen.Vaak alleen de eerste happen.
Lopen hoe vaak is men niet opgestaan in een automatisme zonder hierover zelfs nagedacht te hebben. Bord weg, en u weg.
Zitten, wanneer zit u echt, in rust zondere de behoefte te moeten praten, op de klok te kijken, wanneer men weg moet.
Aandacht, dat is yoga dit geld voor alle yoga, aandacht op de heiligennaam, de kralen die tussen de vingers doorgaan. Maar ook op die plek, kussen blijven zitten. Alleen zonder afgeleid te worden naar een foto of beeltenis te kijken, alleen zien. Zonder gedachten.Alleen dat beeld.

maandag 7 november 2011

Bhumi Radhadesh,


Als u op de foto klikt krijgt u meer foto's van bhumi te zien.De nieuwe aanwinsten van het kasteel Radhades, Bhumi een kalfje en de grote waar ik even de naam niet meer van weet. Het zijn mooie locatie foto's. Koeien, de heilige koe van India, is tegenwoordig vaak slachtoffer van illigale slacht, zelfs omgeving Vrindavana in India gebeurt dit.Het lijkt een satire want MC Donald verkoopt alleen kippeburgers in India door de Heiligheid van de koe, respect voor plaatselijke cultuur en traditie.

donderdag 3 november 2011

Kruimel appeltaart met spelt. Een moeilijk te bereiden appeltaart


Voor het deeg: 120 g speltbloem 120 g volkoren speltmeel 40 g sucanat 1/2 tl zout 1 tl bakpoeder 60 ml olijfolie 5 el rijstmelk (of een andere vega-melk) Voor de vulling: 800 g appels, in stukjes gesneden sap van 1 citroen (ongeveer 2 el) 1 tl koekkruiden 1/2 tl gemberpoeder 1 tl gemberwortel, gehakt 1 el arrowrootpoeder 60 ml maismoutstroop 1 el sucanat (zoetstof vervangen met diksap) Voor het deeg: 120 g speltbloem 120 g volkoren speltmeel 40 g sucanat 1/2 tl zout 1 tl bakpoeder 60 ml olijfolie 5 el rijstmelk (of een andere vega-melk) Voor de vulling: 800 g appels, in stukjes gesneden sap van 1 citroen (ongeveer 2 el) 1 tl koekkruiden 1/2 tl gemberpoeder 1 tl gemberwortel, gestampt, of de blender 1 el aardappelmeel 60 ml maismoutstroop 1 el rietsuiker Voor de kruimel: 50 g volkorenmeel 50 g havermout 3 el rietsuiker 75 g hazelnoten 1/4 tl zout 1/2 tl gemberpoeder 2 a 4 el boter Meng in een grote kom alle droge ingrediënten. Doe de boter erbij en meng de (zachte) boter door het meel met je handen. Voeg de melk geleidelijk toe in de kom, totdat er een deegbal ontstaat. Bewaar het deeg in plasticfolie in de koelkast. Ga verder met de vulling. Doe de appels in een kom. Doe alle ingrediënten voor de vulling erbij en meng samen. Rol het deeg uit . Ik doe het met een fles, dun uitgerold en bekleed dan een springvorm (24 cm) ermee. Zorg dat de bodem van de vorm bedekt is met bakpapier en de kanten van de vorm ingevet zijn met olie. Verspreid de vulling in de springvorm. Voor de crumble: Meng alle droge ingredienten samen in een kom. De hazelnoten worden in een keukenmachine fijn gemalen. Giet de olie erbij en meng de olie door het meel. Strooi de crumble op de taart. Leg een stuk bakpapier of folie op de springvorm voordat de taart de oven in gaat. Bak de taart op 180 C voor ongeveer 1 uur en 15 minuten. De vulling moet zacht en vochtig te blijven en de korst en crumble dienen goudbruin te zijn. De taart laten afkoelen en eventueel koud opdienen (in de koelkast bewaren).

Bloemkoolcurry met pappadums, aloe gobi

Aloe betekend aardappel en gobi bloemkool, aloe wordt geschreven al alu, dat is Hindi maar je spreekt het uit als aloe.
Ingrediënten
1 bloemkool
3 grote aardappels
1 blok tahoe in blokjes
100 ml zonnebloemolie
2 eetlepels Hindoestaanse masala
1 blik tomaten (400 g)
1 pakje kokosmelk, of klein blik (200 ml)
1 doosje pappadums naturel
1/2 bosje verse koriander (ongeveer 15 g)
1 eetlepel hot paprika poeder
1 eetlepel gemberpoeder
1 theelepel kaneel

Bloemkoolcurry met pappadums
Bereiden
Bloemkool schoonmaken en in roosjes verdelen. Aardappels schillen en in blokjes snijden. In braadpan 3 el olie verhitten en tahoe 3 min. bakken met de gember en het paprika poeder. Aardappels erbij doen en 1 min. meebakken. Masala erdoor roeren en 1 min. meebakken. Tomaten in blokjes snijden, kokosmelk en bloemkool toevoegen en geheel aan de kook brengen. Curry 10 min. zachtjes laten koken. In grote koekenpan rest van olie verhitten. Pappadums een voor een 2 tot 3 sec. in hete olie bakken.

Pappadums op keukenpapier laten uitlekken. Koriander fijnknippen. Curry met zout op smaak brengen. Curry met koriander bestrooien en serveren met pappadums.

Vegetarisch recept. Panir/tempeh met mango chutney

Vegetarisch recept. Panir/tempeh met mango chutney
Ingrediënten
Pakje panir of tempeh
100 ml volle yoghurt
2 el masala
1 el olie
1 grote mango
2 el verse koriander, fijngehakt
2 el stemgember, fijngehakt
Lekker met rist of naanbrood

1. Bestrooi de panir of tempeh met zout en peper. Roer in een kleine schaal de yoghurt, masala en olie door elkaar. Wentel de plakken door de yoghurt en marineer de panir of tempeh, 20 min. op kamer temperatuur. Draai de panir of tempeh halverwege nog een keer in de marinade om.
2. Kook de zilvervlies rijst
3. Schil de mango, snijd het vruchtvlees in kleine blokjes en meng het met de koriander, de gember en naar smaak zout en peper.
4. Verhit de grillpan goed voor. Leg de panir of de tempeh in de pan en gril ze ca. 5 min. tot ze licht roodbruine strepen krijgen . Keer de plakken en gril de andere kant ook plus minus 5 minuten.
5. Verdeel de zilvervlies rijst over 4 borden. Snijd depair/tempeh in plakjes en leg het erop. Serveer de mangochutney erbij. Lekker met een spinaziesalade.Ook fijn op brood! Een roti of tortilla zelf maken en dan als rol, wrap genaamd. Een eenvoudige tip neem wat bloem met melk, een druppel olie en wat zout erdoor. Een beslag ervan maken, doet erwat komijn doorheen, peterselie of selderij, en dan als pannekoeken bakken. Op de blog staat ook een recept om zelf panir te maken, maardoor reorganisatie is deze wat onderaan gekomen, ergens!

donderdag 20 oktober 2011

Offeren. De Katholieke methodiek van standaard gebeden voor de maaltijd en dankzegging.

Zegen vragen voor de maaltijd, en dankzegging vertaald is gebed een mantra
opmerkelijk is ook dat alles als een gift van god beschouwt wordt, wat interpreteerd dat men weet dat het niet hun eigendom was! Maar van giften (donaties) van God. Lees hier ook mantra 2 van de Sri Isopanishad. Isavasyam idam sarvad jagatyam jagat op na. Ook de tekst van de "mantra"of gebed komt overeen met de mantra die men na offer rituelen reciteert om eventuele fouten, overtredingen genoemt. Om hiervoor vergiffenis en ook om deze werken, offeringen compleet te maken en of Hij deze wilt accepteren als compleet.
God Blessing Before Meals Gods zegen voor maaltijden: Voice
Benedic, Domine, nos et haec tua dona quae de tua largitate sumus sumpturi. Per Christum Dominum nostrum. Amen.
Bless us, O Lord, and these your gifts which we are about to receive
from your bounty, through Christ our Lord. Amen.
(Add for midday): Mensae coelestis participes faciat nos, Rex aeternae gloriae. Amen.
May the King of everlasting glory make us partakers of the heavenly table. Amen.
(Add for evening): Ad coenam vitae aeternae perducat nos, Rex aeternae gloriae. Amen.
May the King of everlasting glory lead us to the banquet of life eternal. Amen.
Grace after Meals: Voice
Agimus tibi gratias, omnipotens Deus, pro universis beneficiis tuis, qui vivis et regnas in saecula saeculorum. Amen.
We give you thanks, almighty God, for all your benefits,
who live and reign for ever and ever. Amen.
Deus det nobis suam pacem. Et vitam aeternam. Amen.
May the Lord grant us his peace. And life everlasting. Amen.
Act of Contrition: Voice
Deus meus, ex toto corde poenitet me omnium meorum peccatorum, eaque detestor, quia peccando, non solum poenas a Te iuste statutas promeritus sum, sed praesertim quia offendi Te, summum bonum, ac dignum qui super omnia diligaris. Ideo firmiter propono, adiuvante gratia Tua, de cetero me non peccaturum peccandique occasiones proximas fugiturum. Amen.

(x)O My God, I am heartily sorry for having offended Thee and I detest all my sins because of Thy just punishments, but most of all because they offend Thee, my God, who art all good and deserving of all my love. I firmly resolve, with the help of Thy grace, to sin no more and avoid the near occasions of sin. Amen.
V. And the Word was made Flesh.

R. And dwelt among us.
All. Hail Mary, full of Grace, the Lord is with thee. Blessed art thou among women, and blessed is the fruit of thy womb, Jesus. Holy Mary, mother of our Lord, pray for us sinners now and in the hour of our death. Amen.

incarnatie en verering naar de katholieken gebeden (demis0.

Overeenkomsten met janmastami
Hier in deze gebeden wordt aandacht en eer geschonken aan de vrucht van de schoot van de moeder Gods Maria Magdalena. en zij ontving de Heilige geest (ziel) Dat was Jesus, nu dat noemt men ook geboorte nemen, of incarneren, reincarneren. zie ook het Srimad Bhagavatam hierover. De teksten staan hier ook op de site.
V. The Angel of the Lord declared unto Mary.
R. And she conceived of the Holy Ghost.

All. Hail Mary, full of Grace, the Lord is with thee. Blessed art thou among women, and blessed is the fruit of thy womb, Jesus. Holy Mary, mother of our Lord, pray for us sinners now and in the hour of our death. Amen.

Gezegend zijt gij, heil aan u Maria vol van genade. Gezegend zijt gij onder de vrouwen, en gezegend is de vrucht van uw schoot Jesus. Zo wordt de genade van de moeder Gods gevraagd, zo gebeurt dit ook naar de Indiase geschriften, men vraagt de genade van de moeder en ook zuster of broer.Deze zijn middelaar omdat deze een betere verstandhouding hebben met God dan de meesten onder ons.

2V. Behold the handmaid of the Lord.
R. Be it done unto me according to thy word.
All. Hail Mary, full of Grace, the Lord is with thee. Blessed art thou among women, and blessed is the fruit of thy womb, Jesus. Holy Mary, mother of our Lord, pray for us sinners now and in the hour of our death. Amen.

3V. And the Word was made Flesh.
R. And dwelt among us.
All. Hail Mary, full of Grace, the Lord is with thee. Blessed art thou among women, and blessed is the fruit of thy womb, Jesus. Holy Mary, mother of our Lord, pray for us sinners now and in the hour of our death. Amen.
En het woord was vlees geworden, er staat geschreven dat God in zijn Naam of Namen verblijft, aanwezig is. Nu na de belichaming Dehino smin yatha dehe, de belichaamde ziel (bg2-13) is de Heer van belichaamd van de kinderjaren naar de jeugd, volwassenheid gegaan. en het woord werd vlees, alhoewel transcendentaal, het blijft God
V. Pray for us, O Holy Mother of Christ.

R. That we may be made worthy of the promises of Christ.
V. Let us pray. Pour forth, we beseech Thee, O Lord, Thy grace into our hearts; that, we to whom the Incarnation of Christ, Thy Son, was made known by the message of an Angel, may by His Passion and Cross, be brought to the glory of His Resurrection. Through the same Christ our Lord. All. Amen.
De incarnatie van Christ werd van tevoren bekend gemaakt, en ook de opstanding, herrezen uit de dood. De boodschap dat er leven na de dood is. Alleen het lichaam sterft, de ziel blijft bestaan is de verklaring naar het Nederlands van deze tekst

maandag 17 oktober 2011

hoe wordt ik vegetarier?


Ik had de vraag, wat is een vegetariër, de meningen verschillen van vegetaries eten tot niets dierlijk, een koe dat is ook een vegetariër, maar geen veganist want deze drinkt geen melk.

Maar zoals u weet heeft u dat ook gedaan, of het kwam van een bekende firma die de koe gebruikt als oorsprong voor de bron van elementen van de melk heeft, en niet uw eigenste moeder als voedster of min.

Maar alle gekheid op een stokje, dat is iemand die geen dierlijke producten eet. een veganist die drinkt ook geen melk eet geen kaas en draagt ook geen leer. Dus een bewuste vegetariër die koopt ook geen producten waar dieren op een of andere wijze in het productie proces gebruikt worden, ook dierproef vrije zepen ! Ook geen vis, vis wordt nog wel eens als vegetarisch gezien!

En weer een zijsprong, soja is te vermijden want door van deze afkomstige producten zoals tofu, worden wouden platgehakt, voedsel gebieden van de van origine daar levenden dieren (habitat). Dus niet verantwoord! ( Er is hoop, het komt ook uit Oostenrijk)

Wat men noemt 3e wereld landen daar komen vaak producten vandaan,die daar de grond uitmergelen door mono cultuur, en daardoor kunnen de mensen aldaar niet de voor hun nodige eigen voedsel, gewassen laten groeien. Maar terug naar eigen land.

De koe dit dier in Friesland onze moeder genoemd , wil men al in wat men koeien flats een soort moderne concentratie kampen voor dieren plaatsen! En ik neem aan dat degene die de koe hun moeder noemen deze niet opeten. Waarom dit, om de aandacht erop te vestigen dat dit gezonde product minder gezond kan wezen dan men denkt door de koe niet op een wei staat te grazen . Dit alles heeft te maken met menselijkheid en aandacht voor wat men doet en eet, en door zelf zo min mogelijk sporen in het landschap achter te laten, in India is dit een deel van het hindoeïsme, en ik denk dat veel Indiase mensen dit niet zijn volgens de voor genoemde, en velen andere dit gewoon doen uit besef dat dit hier op de aarde een compleet geheel is, en dat al wat men doet snel verstorend werkt op wat men de planeet aarde noemt. Al dit komt op mij zo over, dat ook veel gelovigen, dit niet zien, Gods creatie of de schepping genaamd, die wordt net zo makkelijk als een vuilnisbak beschouwt, of anders een soort onuitputtelijke bron, alleen voor hun genoegen. Een 2e huis, in waar dan ook, alleen in de auto naar het werk, terwijl er ook een collega daarna toegaat, op dezelfde tijd en redelijk op de route, koffie en dan geen solidariteits- koffie, een nieuwe kerk of tempel of een hal voor bijeenkomsten, terwijl er genoeg leeg staat, dit neemt ook grond in beslag waar normaal planten groeien. Inzicht is vaak ver te zoeken, kijk naar Bangla Desh, als voorbeeld daar wordt er bijna jaarlijks grote delen land overstroomd. Nu als men dit weet gaat men toch niet bouwen of investeren in dijken, dan gaat men wat hogerop wonen Dit is zoals ieder kan weten, geen oplossing voor de werkelijke oorzaak, men haalt bossen en ander gewas weg. Men bouwt dammen voor stuwmeren, voor de opwekking van elektriciteit. Maar waar vandaan komt deze manier van denken, aan de ene kant herbebossen, en de andere kant ontbossing of het onder water zetten van complete provincies of voorheen staten. Dit komt doordat u dit kan lezen! Hallo juist daar heeft u deel aan (ik steek de beschuldigende vinger niet uit, omdat dan er 3 naar mij wijzen). Stroom moderne vooruitgang! Normaal zou u dit van mij moeten horen, door middel van mijn stem, dus persoonlijk. De moderne media heeft dit veroorzaakt.

Dit heeft allemaal te maken met vegetarisme en milieu bewust worden! Koop groenten van uit eigen lands bodem en van het seizoen, ook fruit en mijd indien mogelijk exotische producten, maar vooral die niet op deze tijd van het jaar groeien of rijp kunnen zijn. Weet u wat zo een vrucht uit Nigeria moet kosten eigenlijk? Voor de hoeveelheid appelen benodigt voor 200cc appelsap is ongeveer 150 liter water. En dan nog het transport en de verborgen kosten, die men er niet bijtelt of beseft, lucht verontreiniging en vergift, daar worden vaak middelen gebruikt die hier verboden zijn, en daar het grond water vergiftigen


Het vreemde hieraan vindt ik , dit moet mij echt van het hart, men eet van alles, antilope biefstuk, giraffe nek, sprinkhanen en andere insecten, maar de hond, onze vriend! Die wordt niet opgegeten! Dit is niet echt komt dan op bij mij, voor mij nog steeds onbegrijpelijk door een duistere redenering ,waar Freud en Jung wakker over hadden kunnen leggen nachten lang. Waarom geen huisdieren? (Zoiets als de decadentie en verval van Rome)

woensdag 12 oktober 2011

Murti of deiti schilderen de basis! Ondergoed.

Op bovenstaande foto ziet u een voorbeeld hoe de beeldgedaante van ondergoed of onderkleding is voorzien. Deze is geverft op de beeldgedaante voor het fatsoen. Men laat deze tijdens het verkleden of baden niet naakt of bloot.

Zoekresultaten Google en bing vergeleken, door middel van Radha en Krishna

Bing Afbeeldingen
193.000 resultaten op Radha haar naam met hoofdletter, let op de verschillend resultaten met of zonder Hoofdletter of spelling.
RadhaKrishna 65.400 resultaten
radhakrishna 7.940 resultaten
Radharani 7.660 resultaten
Krishna 854.000 resultaten
de resultaten waren nu met of zonder hoofdletter gelijk
Op Google
Radha. Ongeveer 2.230.000 resultaten (0,39 seconden
Radharani. Ongeveer 76.000 resultaten (0,40 seconden)
RadhaKrishna. Ongeveer 596.000 resultaten (0,42 seconden)
Krishna. Ongeveer 3.470.000 resultaten (0,37 seconden)

Roles of Lakshmana

vrijdag 30 september 2011

Recept. Vegetarische pompoen risotte la Italia op bhaktamagzijn.

Ik hou van een goede risotto. Deze is zo veelzijdig - het zorgt voor een goede maaltijd als je vrienden of familie overkomen, of voor een aanzienlijke maaltijd, en voor elk kind dat ik het heb opgediend, het is altijd helemaal op. En de zoete en bittere smaak combinatie van de pompoen en feta ... goddelijk! Geroosterde pompoen en feta Risotto
800g pompoen, geschild en gesneden in 2 cm dikke blokken
1 eetlepel olijfolie
Zout en peper
20g boter
2 a 3 stengels bleekselderij, fijngesneden
2 kopjes Arboriorijst
! thl hing asitifida
½ kopje appelsap of druivensap, witte
5 koppen groentebouillon
½ kopje Parmezaanse kaas geraspt,
2 eetlepels oregano blaadjes
150 g feta (vegetarische gestremde van koeienmelk), verkruimeld . en deze is vaak om de 4.50 de kg bij de Arabische en Turkse winkels in blik.Peynir heet het dan (Fetah is Grieks)
Verwarm de oven voor op 200 ° C
Schep en meng de pompoen met de olijfolie, zout en peper, en leg deze op een bakplaat en bakken gedurende 30 minuten of tot het gaar is. Smelt de boter op matig vuur, voeg de bleekselderij toe en blijf bakken tot deze zacht en doorzichtig is. Voeg de rijst en al roerend na 2 minuten toe. Schenk de appelsap erbij en blijf roeren tot het is opgezogen door de rijst. Voeg de warme groenten bouillon een kopje per keer toe, weer roeren totdat de vloeistof is opgenomen. Ga door totdat de rijst gaar is, en dan meng u er de parmezaanse kaas, geroosterde pompoen, oregano bladeren en de helft van de feta erbij!. Klaar om te ofreren! :-) En opdienen, schep de risotto in kommen en bestrooi met de overgebleven feta.

Negen dagen Durga pooja, Nava ratri

Dhaka, Sept 23 Persbericht(bdnews24.com)
Durga Puja, het grootste religieuze festival in Bangla desh, en ook in veel andere landen wordt het herdacht of gevierd. Het wordt hier Navaratri genoemd. Wordt gehouden van 2 oktober tot6 Oktober.
In Bangla desh, in de hoofdstad zijn 193 paviljoens of mandaps, speciaal voor deze meest heilige plechtigheden opgebouwdt in de hoofdstad.
Naar de Indiase of Hindu religie Godin Durga daalt neer naar de Aarde om vrede en harmonie te herstellen en kwaadaardige krachten te vernietigen.
In Bengalen wordt deze plechtige periode gevierd doordat men nieuwe kleding koopt, cadeaus en lekkernijen. Families gaan naar de plechtigheden ter ere van Srimati Durga om hun eerbetuigingen te brengen. De priester van Dhakeshwari Temple Ratan Chakraborti,vertelde dat de mahalaya de dag dat gelovigen binnen af te tellen naar de Durga puja door de Godin uit te nodigen, zal beginnen op 27 September en Moha shasthi zal geobserveerd worden de 2 Oktober, dit is de laatste dag en dan word deze plechtigheden beeindigt.
Helaas is het voor velen, een herinnering een feestje waar men dan de fotolijstjes weer uit de kast haalt om moedertje Durga weer eens te zien, gelukkig wakkeren de winkeliers uit Suriname hier te landen het goddienstige besef nog wat aan. Men koopt dan wat kaarten en een soort pooja (puja) artikelen. En men reciteerd de gebeden.Dan zorgt moedertje Durga zoals alle moeders ervoor dat haar kinderen weer wat te eten hebben, de baan, en al die andere aardse dingen. Als het mis gaat is Zij en Laksmi weer voorzien van aandacht. Zoals de verloren zoon uit de bijbel, deze had zijn erfdeel verbrast en was daar in het verre land ver van familie aan de armoe geraakt. De vleespotten en andere banketten waren verdwenen, maar deze ging terug naar huis, arm uiterlijke schijn en grandeur verdwijnen snel door de ellende van de geest, manasah en dan zoals de zoon smekend met tranen in de ogen voor de vader, die liefdevol de verlorene omhelst en nieuwe kleding verschaft en de geit laat slachten voor een feestmaal. Zo keert men vaak terug naar de moeder. Of in grandeur zoals velen in dure kleding voor haar Durga matta verschijnen. Vergetend dat zij daar op dat altaar het hun verschaft heeft, en de berooiden bidden om haar hulp. Voor een baan, voor de kinderen,een goed huis. Of alleen haar zegen. Hoevelen zijn bij haar uit liefde thuis gebleven naar de oude traditie, respect voor de ouders, deze te verzorgen zoals de murti (haar beeldgedaante) op het altaar. En niet alleen pooja te houden omdat het de tijd van het jaar is! Of dat men zich verplicht voelt te gaan voor de familie, om gezien te worden, of wat los te krijgen.Laat de behoeftigen ook gezien worden, geef eten aan de armen. Geen geld geven maar voedsel, levensmiddelen aan de voedselbanken hier ter lande. Dan krijgen deze het ook! Dat is correct naar de Vedische geschriften, en goed voor wat spirituele vooruitgang.Door Pieter Franciscus (BS.Ananda Malik)

dinsdag 27 september 2011

Recept vegetarische Aloe Gobi, weer op Bhaktamagazijn.

Recept vegetarische Aloe Gobi.
Ingrediënten:

Dit recept verandert gewone bloemkool en aardappelen in iets heel anders. Het recept hieronder is met specerijen die eigenlijk niet nodig zijn (zoals kruidnagel en kardemom) of op zijn minst dat is niet hoe moeder het gemaakt heeft thuis, maar het voegt een aparte zintuigelijke gewaarwording toe.
Ingrediënten:
1 Grote bloemkool
3 Middelgrote aardappelen,
3 stengels bleekselderij, dun gesneden in lange repen
1 theelepel mosterd zaad
2 of 3 peulen kardemom
1 theelepel koriander
1 theelepel komijnzaad
1/2 theelepel kurkuma
1 larier blad
1 a anderhalve theelepel asoetifida
3 eetlepels plantaardige olie


Recept vegetarische Aloe Gobi.


Eenvoudig recept om de Indiase keuken in huis te halen. (Neem een koekenpan of wok hiervoor. Dit is een Indiase wok.


Aloe is hindoestaans voor aardappelen en gobi is bloemkool (weer wat geleerd)
-Start met de aardappelen in een pan met water te doen. Laat ze koken tot deze net niet gaar zijn, lees het recept eerst hierover na. Schakelt u de hittebron, of zet het gas uit en laat deze staan in het water!
Snijd de bloemkool in kleine hapklare stukjes (ongeveer 2,5 cm "), de stronk apart (kan gegeten worden maar dan rauw, trouwens dat is heel gezond). Wassen en uitlekken in een vergiet.
Terwijl de aardappelen koken, verhit de olie in een grote koekepan of wok totdat deze heet is. Voeg het mosterdzaad en wachten tot ze beginnen te springen, maakt een knisperend geluid, meteen laag!. Dan de gesneden bleekselderij en als deze glazig wordt de rest van de kruiden en specerijen, laurierblad, kardemon ( de peul verwijderen, en even de zaden pletten) en kruidnagel (wachten met de kurkuma). De temperatuur weer verhogen.
Schep het om en om rond een tijdje en dan.
Doe de bloemkool in de koekepan en bak deze in de olie en de kruiden voor 2 minuten. Terwijl de bloemkool lekker bakt, en hier en daar licht bruin wordt voeg dan een halve kop water toe, snij de aardappelen in stukken en als de groente beetgaar is deze toevoegen aan de beetgare groente in de koekepan. Voeg de kurkuma toe en roer.
Blijf voorzichtig de bloemkool en de aardappelen omscheppen op een middelhoog gestelde warmtebron voor een paar minuten. Zodat de aardappelen heet zijn.
Voeg 1/2 kopje water toe als het nog niet gaar zou zijn en de warmte naar laag. Deksel op de koekepan en laat nog even pruttelen voor 5 minuten. Opmerking de aarappels zijn al gaar, laat deze niet tot pap worden. Aardappels zijn allemaal verschillend, dus let goed op, anders wordt het een puree.
.
Zout naar smaak en serveer Eet smakelijk Pieter Franciscus.
ps ik offer altijd,en velen dragen dit in gedachten op aan een hoger wezen, om hun dankbaarheid te tonen, op zijn minst kunnen wij er dankbaar voor zijn dat wij te eten hebben.

vrijdag 23 september 2011

Recept pinda, pinda saus, een basis.

Om de saus te maken heb je pindakaas nodig en santen ,dat is kokosblok, kerrie en peper, liefst rode biber *rode gedroogde peper, die Turkse gedroogde is eenvoudiger in gebruik! Verse peper hoeft niet, maar neem voor een kleine hoeveelheid ook een gedeelte zonder zaad en zaadlijsten! Of sambal. Breng wat water aan de kook in een pannetje, de pindakaas in het pannetje met water, meteen roeren, eetlepel kerrie erbij, en een theelepel sambal of een snufje biber! Blijf roeren totdat de pindakaas uit elkaar gevallen is, lijkt op vlokken maar toch door roeren. Laat de saus niet koken, voor het aanbranden. De pinda gaat aan de bodem kleven, dus goed met een houten lepel blijven schrapen langs de wanden en bodem! Je kunt er koffiemelk bij doen als de saus te dik is. En voeg wat extra pindakaas toe als de saus te dun lijkt, in het begin kan dit op te weinig pindakaas duiden, maar geduld en laten pruttelen! Geeft toch snel het resultaat. De saus mag vooral niet te dun worden want dan is die anders. Voeg tijdens het verhitten een stuk santen toe. Santen is een blok kokosnoot creme. Die is als biologisch product verkrijgbaar. Santen smelt als het wordt verhit en maakt je saus heerlijk! Maak de saus af met een beetje gemberpoeder, sojasaus de zoete, Hou je van pittig dan kun je een beetje meer peper of sambal toevoegen. Een makkelijk basis recept de kerrie en sambal en de sojasaus is meestal voldoende de gember maakt het wat zoetig mits matig gebruikt. Een recept van Pieter Franciscus

woensdag 24 augustus 2011

Recept. Komkommer met gemalen noten

Komkommer met gemalen noten, bijgerecht.
Ingrediënten

3 eetlepels ongezouten gemalen pinda`s
3 eetlepels gemalen cocos
chilipoeder
citroensap
suiker
Bereiding

De gemalen pinda`s met de gemalen cocos roosteren in een droge koekenpan. Kijk uit voor verbranden.
Dan het citroensap, chilipoeder en suiker naar smaak toevoegen

Komkommer in blokjes snijden en de geroosterde pinda`s met cocos samen goed omscheppen.

Appelen in de oven met custard vla.

Appelen in de oven 2 recepten
Appels in de oven

*4 appelen

*50 g gesmolten boter

*1 zakje vanillesuiker

*konfiture (rodebessen, kersen....)


of Siroop.

De appelen schillen en het klokhuis verwijderen met een appelboor. Zet de appelen in een ovenschaal. De opening vullen met de konfituur. De gesmolten boter mengen met de vanillesuiker en hiermee de appelen overgieten.

In een voorverwarmde oven van 200° zetten gedurende ± 25-30 minuten (afhankelijk van de grootte van de appelen). Kontroleer met een houten sate pen.

Vul de appelen hiermee en overgiet met gesmolten boter. 100 g gehakte – rozijnen en/of walnoten.

Appelen hiermee vullen en overgieten met gesmolten boter. 50 g bruine suiker, boter.

De appelen opvullen met bruine suiker en een nootje boter.

_4 eetl suiker

– kaneel

– boter

– dikke custardvla

De appelen vullen met een mengsel van suiker en kaneel, hierop een nootje boter. De appelen overgieten met de dikke custardvla. ± 30 min in de oven.

Custardvla:

*3 ½ dl melk,

* ½ vanillestokje,

*40 g suiker.

Breng de melk aan de kook met het vanillestokje en laat 15 min trekken. Mengen met de suiker en voeg al roerend de vanillemelk bij. Laat zachtjes doorkoken. Verwijder vanillestokje.Deze bereidingen kunnen ook in de microgolf klaargemaakt worden. Afgedekt, 7-8 minuten, ca 600 Watt.

maandag 22 augustus 2011

Zoekresultaten Google en bing vergeleken. Radharani in 0.54 seconde op Google

Ongeveer 77.400 resultaten op de zoek opdracht Radharani afbeeldingen (0,54 seconden)gevonden op Google binnen de minuut er zijn er plus minus 20.000 meer te vinden dan op mijn voorgaande zoekopdracht naar afbeeldingen van Radharani, en meer dan op Bing (6.270 resultaten).
Als men op Krishna zoekt! Ongeveer 9.480.000 resultaten (0,44 seconden)en op de meeste foto's met Radharani naast Hem.
Op Krshna, Ongeveer 751.000 resultaten (0,29 seconden) en ongeveer 20.600 resultaten (0,44 seconden) aan foto'die op deze wijze getagd zijn.
Op Radha Krishna zonder hoofdletters en spatie ongeveer 387.000 resultaten aan foto's (0,39 seconden)
Ongeveer 4.250.000 resultaten (0,21 seconden)dus tekst en foto's op Radha Krishna. Nu kijk u even de foto's na op dubbele?
Buddha, Ongeveer 13.200.000 resultaten op afbeelding (0,06 seconden)
Wat u hieruit duidelijk wordt is dat het belangrijk is op spelling te letten tijdens het zoeken op de zoekmachine's, ik prefereer nog steeds Google boven Bing. Op Google krijg ik zelden geen resultaat.

Samadhi beschreven en bijgewerkt naar de originele Yoga Soetra

Samadhi is de achtste en laatste stap op het achtvoudige yogapad uit de Yogasoetra's van Patanjali. Samadhi is de staat waarin de menselijke geest volkomen vrij is van activiteit om zich heen, en waarin het bewustzijn ongehinderd is door gedachten. Samadhi wordt wel omschreven als contemplatie, extase, heelheids beleving, eenwording. (Opgaan in het Brahman, ook Parabrahm genoemd een overkoepelend bewustzijn waar men in opgaat.)
Binnen het hindoeïsme (en andere religies in India, zoals de nath-beweging) kan het woord verwijzen naar het bewust verlaten van het fysieke lichaam wanneer men sterft. Ook kan het verwijzen naar een gebouw; een mausoleum of graftombe van een heilige of geestelijk leider, zoals in het vaisnasvisme van de Gaudia math (zie ook Mahasamadhi).
In Yoga en meditatiekringen noemt men Samadhi ook wel de vierde bewustzijnstoestand (naast waken, dromen, slapen).

# Dhârâna is het fixeren van het bewustzijn (chitta) op één punt of voorwerp.
1. Dhyâna is de ononderbroken stroom van de aandacht daarop.
2. Samâdhi treedt op wanneer het object van dhyâna er het onderwerp van wordt, waardoor het zelfbewustzijn verdwijnt en men opgaat in het voorwerp van meditatie.
3. Deze drie tezamen vormen samyama, het vermogen om in één vloeiende beweging van de geest van dhârâna over te gaan in dhyâna en samâdhi.
4. Door de verovering van samyama wordt men verlicht met wijsheid.
5. Samyama kan op verschillende onderwerpen worden gericht.
6. Dit zijn de drie geestelijke of innerlijke onderdelen (antaranga’s) van het achtvoudige pad (Leer van Boeddha).
Patañjali, Yoga Sûtra, III.1-7

Samadhi wordt vaak uitgelegd als de totale absorptie van het individuele bewustzijn in het overkoepelend Bewustzijn, savikalpa samadhi (ook kort in Brahma, in het vaisnavisme noemt men het soms Brahma yjoti, de gouden stralen gloed) dan wel in de Atman (nirvikalpa samadhi). De beschouwer, het beschouwen en het geziene (de mediterende en zijn object van meditatie) worden één. (zie uitleg)
Tijdens of na dit proces van absorptie in het gedachteloze Zijn kan een euforische extase of gelukzalige vrede worden ervaren (A1). Er zijn verschillende vormen of niveaus van samadhi mogelijk. In het boeddhisme worden savikalpa samadhi en nirvikalpa samadhi aangeduid met respectievelijk Nirvana en maha nirvana.
Mahasamadhi
Het bewust heengaan van een yogi door zich volledig in de staat van Nirvikalpa samadhi te begeven en zich vervolgens uit het lichaam terug te trekken wordt wel Mahasamadhi (grote samadhi) genoemd. Dientengevolge wordt de term 'samadhi' of 'Mahasamadhi' ook wel gebruikt voor de laatste rustplaats van het lichaam van de yogi. Vaak worden de lichamen van deze yogi's namelijk niet gecremeerd, maar in een tombe of mausoleum begraven. 9
Het woord rustplaats is goed maar het vervolg van de uitleg is fout weergegeven. De yogi is nog verbonden met het lichaam, dit is een gevolg van wat men karmische reactie noemt. De ziel moet een periode uitzitten in een lichaamsvorm. En door bovenstaande samadhi blijft de ziel alhoewel verbonden, vrij van wedergeboorte. En na dit uitzitten kan deze vertrekken naar de hogere ziels staat (als al het karma opgebrand is). Van uit deze hoeft men nooit meer terug te keren. En dit is de bedoeling van yoga loskomen van het lagere bewustzijn, het lichaams gerichte denken. En zich voor te bereiden op het loslaten van het lichaam of sterven. En naar een hoger bestaan, een niet materieel bestaan. Om de Boeddhistische visie aan te houden, zonder lijden, geboorte, de oorzaak van ziekte en dood.
Eigenlijk moet dit op de plek waar deze het lichaam verlaten heeft. Maar de volgelingen of discipelen bleken zich niet onthecht te hebben, en een goed voorbeeld in deze is de bijbel. Mozes ging de berg op voor de tien geboden, een gesprek met God, en het volk maakte een gouden kalf. Mozes bleef lang weg, dus Mozes was voor hen al dood.. Dat kalf ging het volk ging aanbidden. Nu dat doet men tegenwoordig met de lichamen van de leraren of goeroes. Deze geven vaak aan dat het lichaam niet belangrijk is! (Als de ziel het lichaam verlaten heeft?) Maar toch, Boeddha zelf wilde niet vereerd worden, of beter aanbeden! Hij wilde ook niet dat er een beeldgedaante van hem gemaakt werd. Maar de gebonden ziel, of zijn volgelingen gingen naar de oosterse traditie, een mens tot god verheffen, en maakte beelden of beter afbeeldingen van hem. Dit is gereguleerd door de Zen invloeden in het Boeddhisme. Men moet de leer van Boeddha toepassen in je leven, niet alleen over praten. Boeddha dat en dit. Zelf toepassen. Een bekend verhaal van een bekende Zen leraar is dat hij verteld tegen leerlingen. Boeddha is een ezel, een oude vrouw (wijf in het origineel), praten en praten. Men moet het toepassen en niet naar de verhalen blijven luisteren en herhalen zonder de uitleg van deze verhalen toe te passen in jullie leven!
Het woord rustplaats is goed maar het vervolg van de uitleg is fout weergegeven. De yogi is nog verbonden met het lichaam, dit is een gevolg van wat men karmische reactie noemt. De ziel moet een bepaalde periode uitzitten in een lichaamsvorm. En door bovenstaande samadhi blijft de ziel hoewel verbonden, vrij van wedergeboorte. En na dit uitzitten kan deze vertrekken naar de hogere ziels staat (als al het karma verdwenen of opgebrand is). Dan is men voor eeuwig bevrijdt. Van uit deze hoeft men nooit meer terug te keren.
Een toegift, een guru naar het vaisnavisme van de Gaudia math verlaat het lichaam wanneer hij dat zelf wil. Men kan dus aannemen dat de plek waar deze het lichaam verlaat voorbestemd of verkozen is. En dat hij (ziel) niet meer daar is, en terug naar zijn originele bestaansvorm of vanwaar deze afkomstig is!
(a1)Men is van de verstorende invloed van de geest, of manasah genoemd af en en heeft contact met het eigen zelf1 De ziel is het zelf deze is in een eeuwige gelukzalige staat, een en al vreugde. Niet te verwarren met sattva of goedheid, goedheid is een gevolg van onschuld, en mededogen. Leest u verder maar De Boeddhistische geschriften erop na, deze van Boeddha afkomstige leer is er zeer duidelijk over.En voor velen, zuiver gebaseerd op de Vedische geschriften, zonder punyam! Maar op kennis!

vrijdag 19 augustus 2011

Putrada ekadasi

Koning Yudhisthira zei: "O Madhusudana, O doder van de demon Madhu, wees mij genadig en beschrijf mij de Ekadasi die tijdens de lichte helft van de maand Sravana (juli-augustus) komt." De Allerhoogste Persoonlijkheid Gods, Sri Krishna, zei: "O koning, |k zal met tevredenheid haar heerlijkheden aan u vertellen. Alleen door te horen over deze heilige Ekadasi verkrijgt men de verdienste van het houden van een paardenoffer (asvamedha yajna).Aan het einde van Dvapara-yuga leefde een koning genaamd Mahijita, die regeerde over het koninkrijk Mahismati-puri. Omdat hij geen zoon had, ervaarde hij van zijn hele koninkrijk geen enkele vreugde. Een gehuwde man die geen zoon heeft, krijgt geen vreugde in dit of het volgend leven."
- Het Sanskriet woord voor zoon is putra. Pu is de naam van een bepaalde hel, en tra betekent bevrijden. Dus het woord putra betekent "een persoon die iemand bevrijdt van de hel genaamd Pu. Daarom dient iedere getrouwde man tenminste één zoon te krijgen en hem volgens de geschriften op te voeden. Zo zal de vader bevrijd worden van een hels leven. Maar dit gebod geldt niet voor de serieuze toegewijden van Heer Visnu of Krishna, omdat de Heer hun zoon, vader en moeder wordt. Verder wordt door Canakya Pandita gezegd:
satyam mata pita jnanam
dharmo bhrata daya sakha
santin patni ksama putrah
sadete mama vandhavah
De waarheid is mijn moeder, kennis is mijn vader, mijn beroepsmatige plicht is mijn broer, vriendelijkheid is mijn vriend, rust is mijn vrouw en vergevingsgezindheid is mijn zoon. Deze 6 zijn mijn familieleden.
Van de 26 leidende kwaliteiten van een toegewijde van God is vergevingsgezindheid het allerhoogste. Daarom dienen toegewijden zich extra in te spannen om deze kwaliteit te ontwikkelen. Hier zegt Canakya "vergevingsgezindheid is mijn zoon". Daarom mag een toegewijde ook Putrada Ekadasi houden en bidden om een "zoon" te krijgen, ook al is hij op de weg van verzaking. -
De koning probeerde heel erg lang zeer hard om een erfgenaam te krijgen, echter zonder resultaat. Aangezien hij steeds maar ouder werd, raakte koning Mahijita heel erg bezorgd. Op een dag zei hij tegen zijn bijeengekomen adviseurs: "Ik heb in dit leven geen zonde begaan en ik heb ook geen rijkdom die ik op een oneerlijke manier zou hebben verkregen. Ik heb nooit de offeringen aan de halfgoden of brahmana's geschonden. Wanneer ik oorlog voerde en koninkrijken veroverde, volgde ik de regels van de krijgskunst en ik heb mijn onderdanen beschermt alsof het mijn eigen kinderen waren. Ik strafte zelfs mijn eigen familieleden, wanneer zij de wet overtraden en wanneer mijn vijand zachtaardig en vroom was, verwelkomde ik hem. O tweemaal geborenen, alhoewel ik een vrome en gehorige opvolger ben van de Vedische regels, is mijn huis nog steeds leeg zonder zoon. Vertel mij alstublieft de reden hiervan.
Na dit gehoord te hebben, bespraken de brahmana adviseurs van de koning het probleem, en met het doel om de koning te bevoordelen, bezochten zij de verschillende asrama's van de grote wijzen. Uiteindelijk kwamen ze bij een wijze die sober, zuiver en zelf-tevreden was en die zich strikt aan de regels van het vasten hield. Zijn zinnen waren volledig onder controle. Hij had zijn woede veroverd en hij was een expert in het naleven van zijn beroepsmatige plichten. Deze grote wijze was een expert in alle conclusies van de Vedas en hij had zijn levensduur verlengd tot die van Heer Brahma zelf. Zijn naam was Lomasa rsi en hij kende verleden, heden en toekomst. Na ieder kalpa zou één haar uit zijn lichaam vallen (één kalpa = 12 uur van Brahma = 4.320.000.000 jaar). De brahmana adviseurs benaderden hem heel blij één voor één om hem hun nederige eerbetuigingen te brengen. Ingenomen door deze grote ziel, brachten de adviseurs van koning Mahijita hem eerbetuigingen en zeiden heel respectvol: "Alleen door ons goed geluk, O wijze, is het voor ons mogelijk geweest om u te zien." Lomasa rsi zag hun neerbuigen voor hem en zei: "Vertel mij alstublieft waarom jullie hier gekomen zijn. Waarom zijn jullie mij aan het vereren? Ik moet alles doen wat mogelijk is om jullie problemen op te lossen, omdat heiligen zoals ik maar één interesse hebben; anderen helpen. Heb hierover geen twijfel."
- Lomasa rsi bezat alle goede kwaliteiten, omdat hij een toegewijde van God was. Zoals in het S.B. 5.18.12 staat:
yasyasti bhaktir bhagavaty akincana
sarvair gunais tatra samasate surah
harav abhaktasya kuto mahad-guna
manorathenasati dhavato bahih
Alle halfgoden en hun verheven eigenschappen, zoals religie, kennis en verzaking, openbaren zich in het lichaam van degene die zuivere toewijding heeft ontwikkeld voor de Allerhoogste Godspersoon, Vasudeva. In iemand die geen toegewijde dienst doet en zich bezighoudt met materiële activiteiten, is daarentegen geen enkele goede eigenschap te vinden. Zelfs als hij bedreven is in mystieke yoga of oprecht probeert om zijn gezin en verwanten te onderhouden, wordt hij toch zonder meer geleid door zijn eigen bespiegelingen en dient hij de uitwendige energie van de Heer. Hoe kan zo'n mens ooit goede eigenschappen bezitten? -
De vertegenwoordigers van de koning zeiden: "O verheven wijze, wij zijn bij u gekomen om uw hulp te vragen om een ernstig probleem op te lossen. O wijze, u bent net als Heer Brahma. Er is geen betere wijze in de hele wereld. Onze koning Mahijita is zonder een zoon, hoewel hij ons ondersteund en beschermd heeft alsof wij zijn zonen waren. O wijze, wij zijn erg bedroefd geraakt door hem zonder zoon zo ongelukkig te zien. O wijze, daarom zijn wij naar het bos gekomen om strenge boetedoeningen te doen. Door ons goed gesternte kwamen wij u tegen. leder's verlangen en activiteiten worden succesvol alleen door u te zien. Daarom vragen wij u nederig om ons te vertellen hoe onze geliefde koning een zoon kan krijgen." Na hun oprechte smeekbede gehoord te hebben, ging Lomasa rsi in diepe meditatie en zag het vorig leven van de koning. Toen vertelde hij: "Jullie vorst was een handelaar in zijn vorig leven en omdat hij zijn rijkdom ontoereikend vond, heeft hij allerlei zondige daden begaan. Hij reisde naar allerlei dorpen om zijn goederen te verkopen. Een keer kreeg hij 's middags dorst, op de dag na de Ekadasi die tijdens de lichte helft van de maand Jyestha valt, terwijl hij van plaats tot plaats reisde. Hij kwam bij een poel buiten het dorp, maar net toen hij van het water wilde drinken, kwam een koe met haar nieuw geboren kalf aan. Deze twee heilige koeien waren ook erg dorstig door de hitte. Maar toen de koe en het kalf begonnen te drinken, duwde de koopman hun hardhandig opzij en leste zelfzuchtig zijn dorst. Deze overtreding tegen een koe en haar kalf heeft ertoe geleid dat uw koning nu zonder zoon zit. Maar de goede daden die hij heeft verricht in zijn vorige leven, heeft hem heerschappij over een koninkrijk gegeven."
Na dit gehoord te hebben, zeiden de adviseurs van de koning: "O beroemde rsi, wij hebben vernomen dat de Vedas vertellen dat iemand de reacties op zijn zondige activiteiten tot nul kan terugbrengen door gunstige activiteiten te doen. Wees alstublieft zo vriendelijk om ons enige goede raad te geven, waardoor de zonden van onze koning kunnen worden vernietigd. Geef hem alstublieft uw genade, waardoor een prins zal worden geboren in zijn familie." Lomasa rsi zei: "Er is een Ekadasi genaamd Putrada, die tijdens de lichte helft van de maand Sravana komt. Op deze dag dient een ieder, inclusief jullie koning, te vasten, de hele nacht wakker te blijven en strikt de regels en voorschriften te volgen. Daarna dienen jullie alle verdiensten die jullie door het vasten verkrijgen, aan de koning te geven. Wanneer jullie mijn instructies volgen, zal de koning zeker gezegend worden met een zoon." Alle adviseurs van de koning waren heel tevreden om deze woorden van Lomasa rsi te horen en zij brachten hem hun dankbare eerbetuigingen. Hun ogen straalden van geluk en zij keerden terug naar huis.
Toen de maand Sravana kwam, herinnerden de adviseurs van de koning zich het advies van Lomasa rsi en onder hun toezicht vastten alle burgers van Mahismati-puri, inclusief de koning. De volgende dag, op Dvadasi, offerden de burgers plichtsgetrouw hun verworven verdiensten aan hem. Door de kracht van al deze verdiensten, raakte de koningin zwanger en gaf tenslotte geboorte aan een heel mooie zoon.
O Yudhisthira, concludeerde Heer Krsna: "De Ekadasi die tijdens de lichte helft van de maand Sravana komt, is terecht beroemd geworden als Putrada (gever van een zoon). Een ieder die in deze wereld en in het volgende naar geluk verlangt, dient op deze heilige dag zeker te vasten van alle graansoorten en peulvruchten. Een ieder die alleen maar hoort over de heerlijkheden van Putrada Ekadasi, raakt geheel vrij van alle zonden, wordt gezegend met een goede zoon en zal zeker naar de hemel gaan." Zo eindigt het verhaal van de heerlijkheden van Sravana-sukla Ekadasi of Putrada Ekadasi uit de Bhavisya-uttara Purana. door Pieter Franciscus (Ananda Malik

maandag 20 juni 2011

Ratha yatra religieuze processie in DenHaag 2011

In DenHaag wordt waarschijnlijk weer een religieuze optocht gehouden.De aanhangwagen wordt weer opgebouwd naar naar het uiterlijk van de van origine drie "karren" festival in Orissa, Puri. Strijdwagens of koetsen in het Nederlands

















de wagen