Ik heb op zijn tijd wel eens heimwee! Naar een andere kant van mijn interesses, motoren en fietsen opknappen en veranderen. Ik ben nog vaak bezig met het project de Jagannatha fiets. Een fiets met een hydrolisch evoorvork. Ik kocht deze een ongeveer een jaar geleden bij het buurt beheer bedrijf van Moerwijk, een sloper voor een tientje. Er zat geen achterwiel in en er hing wat los. De vork is goed. Ik zie het nog steeds dat vooral mountain bike's met versnellingen zodra er wat aan mankeert al afgeschreven zijn, door men ze gewoon niet laat repareren. Kijk ik zie deze fietsen en weet dat deze van Gods energie zijn gemaakt! En zie dit als pure verspilling ook van uit het milieu oogpunt van waardevolle materialen. Mijn conclusie is, dait kwam bij mij op! Dat de hoofd reden vaak de versnelling is, en de remmen bij dit soort fietsen. Dit zijn de redenen voor dit project. Ik keek wat rond, en kocht een nieuw achter wiel met terug trap rem bij Bert, in de Bertje Wolf straat. 42 euro. Ik keek ook naar een beach buiten band maar daar hadden ze niet de goede kleur van(brede vlakke banden). Zo ging het project een stap verder. Bij elkaar nu 52 euro. Ik kwam bij het grof vuil nog een goed buiten bandje tegen, en dat ging om het wiel. Nu,ik weet zijn naam niet hij werkt bij Bert, die vertelde mij wat ik in mijn hoofd dat gaat gewoon. Een bus grondlak gehaald a 3.95,(dat kan goedkoper). En een bus fluorescent pink,eigenlijk om ik met een serie van 3 prototypes in mijn hoofd had, en mee bezig. De Jagannatha een heren fiets en dan de Subhadra een dames model. Dat houd me bezig, en ook om deze minder diefstal gevoelig te maken. Door een plaat erop te laten lassen met de frame nummers en de type naam. Maar door de verhuizing kwam er de klad in. Ook een kleine kelder, dus mijn toekomstige spuit en sleutel ruimte voor deze, moet een andere locatie krijgen. En verder kwam ook bij mij op, dat een pers voorlichter van de gemeente Denhaag indertijd vertelde, dat als er al een voorwiel krom was, dat deze fiets dan al afgeschreven was. Niets meer waard. Het repareren was te duur. Ik was het er toen al niet mee eens. En heb hem ook nog verteld. Geef ze dan maar aan mij voor de stichting! Ik wilde deze toen al opknappen, en voor onderdelen. Zoals de Jagannatha fiets. Waarom , ik zag dat er fietsen van 700 tot meer dan 2000 euro bij waren dus voor 40 a 50 voor een wieltje en wat sleutelen kwam ik wel uit de kosten en had dan een nieuwe fiets! En deze gered van de sloop, en anders een stel goede onderdelen zoals banden, zadels en zo veel meer. Ook was de gedachte aanwezig er zijn er toch bij die verzekerd zijn? Waarom reageren die fiets verzekeringen hier niet op. Het bedrag van de reparatie weegt in verhouding niet op tegen een nieuwe! En bij zo een imitatie halleluja die zo ongeveer 140 a 180 euro kost! Is een wiel van 40 euro altijd nog goedkoper dan een nieuwe fiets.Ik heb dit idee opgeschreven en de bedoeling was de link in de titel van deze beschrijving met een soort voorwoord alleen neer te zetten. Maar het project leeft nog. Wordt vervolgd
Geen opmerkingen:
Een reactie posten