woensdag 11 februari 2009

Boeddhisme en rituelen.

Ik las wat over boeddhisme,  en dat kwam om ik op zoek was naar verschillende manieren, of methoden van wierook offeren. Ik ben bezig met een site over allerlei manieren van vereren, daarin komt ook  over boeddhistische rituelen. En door hierover te lezen, en te zoeken op het internet kwam ik erachter dat in het boeddhisme een groot aantal rituelen zijn in verband met offeren en verering, met mantra's, gebeden en bloemen.
Ook een tekst kwam ik op dezelfde site tegen over initiatie. Er werden beloften gedaan, zoals geen drank, geen adultery seks dat moet ik nog even opzoeken, en een belofte om van donaties te leven (deze over donaties moet men niet te letterlijk nemen), om eerlijk te zijn in daad en woorden. De beloftes zijn zoals de Dalai Lama  in een boek om de geest gericht te houden op zijn monnikschap.Het geeft de geest geen kans meer op afdwalen vertelde hij verder en het maakt je sterker.
Nog even over donaties, men krijg het idee van bedelen! Nu dat is letterlijk, als men in een klooster leeft , een voorbeeld in Thailand daar gaan groepen monniken er dagelijks er op uit voor voedsel, geld is zeldzaam. Maar velen geven een kom rijst, of bonen, soms een beetje olie. De meesten gevers van deze donaties of giften zijn zelf arm.

zondag 18 januari 2009

dagelijks gedachten (yoga)

intro: Als men yoga beoefend komen op de stille momenten gedeelten van vroeger terug en dat kan men ook zich ook goed herinneren (ivm de mind). Dit laatste gebeurt bij ieder die yoga doet omdat hierdoor het geheugen verbeterd. Dit is door sommige associaties (herinneringen) minder prettig@. Maar op terreinen waarop men studeert dus de aandacht heeft is dit een prettig bijkomend voordeel dat het geheugen door de geest gestuurd, hierdoor nog beter gaat werken.De geest kan men zien als de laser die een compact disc, hoorbaar of zichtbaar maakt door de bijkomende elektronica, beeld en geluidsboxen van data te voorzien. Bij de mens door de zintuigen, en de ziel als versterker te gebruiken zodat de data hoorbaar (zelfs zichtbaar)  wordt.Data is herinneringen van wat geleerd of gehoord is in verband met het onderwerp. Wat men in de Bhakta yoga verstoorde gedachte gang (door associaties) noemt, is dat men afdwaalt van het onderwerp afglijden naar een ander iets.
Zo ervaar ik dit dagelijks, en ik benoem deze ervaringen in modern taal gebruik.Een computer processor werkt op een andere instructie code dan de rest van de onderdelen. De core de processor werkt op de basis code strings. Dezelfde naar waar het menselijk leven op gebaseerd is, dit is een verhaal apart. De muis en het toetsenbord is de input zeg de zintuigen, en harde schijven en floppy disk als geheugen. Het kwam bij mij terug toen ik bezig was aan een intro van de yoga in de Bhisma parva beter bekend als Bhagavad gita. Daar ik een korte beschrijving geef op een site in aanbouw over de verschillende yoga meditaties die er zijn. Wilde ik beginnen met de de yoga's beschreven in de Bhisma parva, Zoals dyana karma yoga en buddhi. En die ascociaties meer naar de geschriften laten gaan. Zoals u heb kunnen lezen dwaalt men snel af, zoals ik net.#bhakta Piet(er)

werk in uitvoering. Een betere wereld!.


Een film van de brahma kumaris op youtube, ik zag de video om het correct en juist weer te geven, en heb deze meteen geplaats op deze blog. Ik wil een soortgelijke video maken van knip en plakwerk. En die dan ook publiceren. Dit noemt men in normaal of in gewone spreektaal plaatsen, maar het is publiceren. Vrije menings uiting! Al is dit door dat kinderen nu ook in grote getalen op internet spellen doen en chatten, ook surfen genoemd minder geworden. Men moet bij elk bericht gaan overwegen is dit taalgebruik niet alleen voor volwassenen. 16 jaar of meer. Belasting verhoging korting op inkomens dit valt onder adult content. Toch niet voor kinderen geschikt dat opa tot zijn 65e jaar moet blijven werken en dan minder inkomen krijgt. Dit is een van de redenen, die men misbruikt om content of publicaties aan banden te leggen. Censuur, door een maatschappij die de kerk hier op veroordeeld, en nu zelf nog harder de heksen jacht op het "naakte' nieuws is begonnen. En dan de content van gevangen bloggers die door Amnestie Internationaal verdedigt en in de publiciteit worden gebracht. Dit is de werkelijkheid, dat deze landen het zgn vrije westen beinvloeden om informatie over deze heksenjacht op vrije informatie vergaring te verhinderen, gegevens vrij te geven over mensen die surfen en schrijven op het internet. Zie google in verband met China. Wat staat er in een courant, deze hebben vooral advocaten en een groot publiek. En ook een eigen censuur, naar de analyses van advocaten. En of het niet teveel op hun inkomsten scheelt, en deze wagen zich ook steeeds meer op het www. En verhinderen door het zogenaamde copyright dat hun artikelen op grote schaal besproken worden, lees aangevuld en becritiseerd.

zaterdag 10 januari 2009

Dagboek, journal. Vijf graden onder nul

Ik was op zoek vandaag naar een pet of muts omdat het vanmorgen om 9.16 vijf graden onder nul was. Ik liep het winkel centrum bij mij aan de overkant binnen. En ging een bekende zaak binnen voor goedkope kleding, op zoek naar de muts, ik zag nog geen handschoen op het eerste gezicht, en wijs geworden door ervaring vroeg ik het aan een verkoopster, maar zij verkochten het niet.Ik liep door naar de Hema, en daar bij de handschoenen en mutsen a 7.65, wat ik te duur vond, en vooral de streepjes erop leken mij ook niet alles. Maar weer verder, ik kreeg de gedachte van
op naar de stad, in de dump store vind ik altijd wel wat. De grote zaak waar ik een tijd geleden een soort petachtig model muts had gezien waren in een neutrale effen kleur al weg.En het viel mij op, dat sommige modellen goedkoper waren dan de keer ervoor.Ik ging naar de Boekhorst en liep bij Willem binnen en kocht daar een pet met klep, een geïsoleerde thermo uitvoering. En daarmee beschut ging ik de stad in, om Harinama te doen. En ging daarna meteen verder naar huis over het Paul Kruger Plein, waar het Gandhi beeld eerst stond, voor deze naar het Hobbemaplein was verhuist. Even bij Kokki binnen geweest om daar de mata's een goed Nieuwjaar toe te wensen.
 Ik kreeg deze retour, en had een gesprek over Boeddha, en haar vakantie naar Benares. Zij was daar verleden jaar geweest en ook in Vrindavana. Dat over Boeddha kwam omdat zij vertelde: dat daar een nieuwe tempel voor gebouwd werd. en dat zij thuis behalve de beeld gedaantes van bijna teveel Goden om op te noemen! Nu ook een groot beeld van Sri Krishna had gekocht iets verderop in de straat, deze moest nog bezorgd worden. Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen, en ging kijken (darshan= zien). En echt een groot beeld, en deze beeltenis van Krishna zag er goed uit. Ik had met de eigenaar van de winkel Vaisnavi nog een gesprek, over een beeld van Surya Deze beeldgedaante die op een strijdwagen zit met een partha (koetsier) geeft ook de associatie aan Krishna en Arjuna, (Kuruksetra ).
Verder viel mij op dat er ook weer een mooi gestileerde Krishna beeld stond. De houding was traditioneel maar wel heel vloeiende vormen. Wij praten nog wat over het Maha bharatha, Karna die iedere morgen zijn sadhana deed, gebeden in de rivier, ik dacht zo een 3 a 4 uur reciteren, en offers. Ook Yudhistira, de broer van Arjuna deed 2 dagen tapas in een rivier om de namen van Surya de zonnegod te reciteren om een bord van Surya te krijgen dat niet leeg ging, als er maar iets opbleef. In de Bhagavad Gita wordt Surya Vivestera Vivesvan genoemd