dinsdag 9 februari 2016

De nieuwe techniek ging niet voorbij.


Een bericht met mijn iPad. O
OKÉ ik lijkt te zijn gesneuveld voor het nieuwe werken , het tablet, geen chocolade maar een Apple. En eigenlijk moet ik u dan meteen teleurstellen ik heb dit apparaat al twee jaar en ik kan er nog niet mee uit de voeten. Vaker is er wat mis zoals laats weer het updaten, vast als een huis, of de hele tijd  een foutmelding omdat ik het gewaagd had de update te weigeren, die hoofdzakelijk gebaseerd was op de Amerikaanse markt plus de bijhorende gadgets ook alleen gericht op de USA, zoals bekend van andere besturingssystemen. Nu was ik vandaag even naar de bieb gegaan om even een tip terug te lezen over Windows. En had de iPad meegenomen om wat over yoga of ander meditatie te gaan schrijven. Maar wonder boven wonder kreeg ik mijn iPad daar aan de praat ik kreeg zelfs mijn oude apps er weer op terug ! Dat was na een bezoek aan het Apple centrum nog niet verholpen, wel een vers besturingssysteem er op.
Hij was weer als een nieuwe, dat was correct, maar alles was weg, foto's en meer, plus al de apps, maar na een icloud account genomen te hebben, gewoon chantage! Kreeg ik weer de beschikking over mijn apps weer terug. Wel een voordeel ik hoefde niet alle apps weer terug te zetten, ben ik daar ook weer vanaf scheelt weer ruimte op de wel zeer beperkte harde schijf of sd kaart na die nieuwste versie van het besturingssysteem van Apple. PS de blogpost editor ook een app, lijkt het  wel goed te doen, tenminste wat ik aan het typen ben komt op het beeldscherm nu nog op de blog zien te krijgen, groet

namaste bhakta Piet(er)

donderdag 28 januari 2016

vegetarisch recept; goulash a la bhakta Piet(er)


Boodschappenlijst

  • 1 blok tempeh
  • 1/2 struik bleekselderij
  • 1theelepel hing  
  • 3 paprika's, rode en gele
  • 4 flinke tomaten (of 4 a 500 gram cherry tomaatjes)
  • 250 gram sperzieboontjes (vers)
  • 300 ml. groentebouillon (groentebouillontablet gebruiksaanwijzing zie verpakking)
  • 1 theelepel chilipoeder (halve groene Turkse peper zonder zaad)
  • 1 theelepel tijm
  • 1.5 theelepel pikante paprikapoeder
  • snufje zout en peper
  • 2 eetlepels olie
  • laurierblaadje
  • kruidnagel
  • Naar keuze macaroni of rijst

Keuken gereedschap

  • Flinke pan met deksel (gietijzeren pan met dikke bodem).

Voorbereiding

zondag 24 januari 2016

Srimad bhagavatam describe the bear king Jambava and the Krisna book strange enough like a gorilla

SB 10.56.19 from bear to ape

 Srimad bhagavatam describe the bear king Jambavan and the Krisna book  strange enough like a gorilla , from bear to ape and that in the books from the same author, what is the Indian version.  the Ramayana told us  rksha are described as bears.  Also see quote Wikipedia
Jambavan is a character originating in Indian mythology (History). The King of the Bears, he is a asiatic or sloth bear in Indian epic tradition (though he is also described as a monkey in other scriptures), immortal to all but his father Brahma.[1] Several times he is mentioned as Kapishreshtha (Foremost among the monkeys) and other epithets generally given to the Vanaras. He is known as Riksharaj (King of the Rikshas). Rikshas are described as something like Vanaras but in later versions of Ramayana Rikshas are described as bears. He was created by Brahma, to assist Rama in his struggle against Ravana.[1] Jambavan was present at the churning of the ocean, and is supposed to have circled Vamana seven times when he was acquiring the three worlds from Mahabali.                     sb 10.56.19

ṛkṣa-rāja-bilaṁ bhīmam
 andhena tamasāvṛtam
eko viveśa bhagavān
 avasthāpya bahiḥ prajāḥ
                                                                                                   

Word for word: 
ṛkṣa-rājaof the king of the bears; bilam — the cave; bhīmam — terrifying; andhena tamasā — by blinding darkness; āvṛtam — covered; ekaḥ — alone; viveśa — entered; bhagavān — the Supreme Lord; avasthāpya — stationing; bahiḥ — outside; prajāḥ — the citizens.
Translation: 
The Lord stationed His subjects outside the terrifying, pitch-dark cave of the king of the bears, and then He entered alone.
After this incident, Satrājit’s younger brother, in order to display the opulence of the family, took the jewel, put it on his neck and rode on horseback into the forest, making a show of his material opulence. While Satrājit’s brother, who was known as Prasena, was moving here and there in the forest, a big lion attacked him, killed both him and the horse on which he was riding, and took away the jewel to his cave. News of this was received by the gorilla king, Jāmbavān, who then killed that lion in the cave and took away the jewel. Jāmbavān had been a great devotee of the Lord since the time of Lord Rāmacandra, so he did not take the valuable jewel as something he very much needed. He gave it to his young son to play with as a toy.
 http://www.melaniereinhart.com/melanie/documents/KochMahabharata6x9_V1.00.pdf

woensdag 13 januari 2016

Gaya Bhurloka een van de ontelbare planeten

9-01-2016  Nederland.
Gaya, Bhurloka, een van de ontelbare planeten in de grote ruimte, onze thuisplaneet de Aarde. Onze plek, waar ook mijn huis staat, een nog groene plek tussen al de verstedelijking. Alles was in mijn jeugd doordrongen van verwondering, een stille vraag die zich zelfs niet kon vormen in mijn gedachten toen ik een kind was. De seizoenen die elkaar opvolgend waar ik nog niet bij stil stond dat het 'al' weer winter was. Mijn gedeelde plek met drie anderen in een kamer. Een stille straat, als een kleine wereld die zich langzaam uitbreidde. Op school aardrijkskunde, mijn eerste letters leren schrijven. En daarna lezen, bibliotheken vol boeken, wachtend op het moment dat ik die boeken in mijn handen zou nemen, openslaand, lezend, zoekend naar illustraties. Humor, cowboys, plantenleven, kunst en erotische literatuur. De bomen en planten de natuur, tussen het groen hutten bouwend. De kale skeletten van de de bouwsels in de herfst. De winters vol sneeuw en ijs, lange tochten met de wanten in mijn zak, onhandige dingen om met de sneeuw ballen en sneeuwmannen  te maken, sneeuwbal gevechten die uitliepen in het gooien van ijsballen. in het voorheen onschuldige vermaak was de wreedheid ingeslopen, een verraad aan mijn onschuld. Ja nog een  heel klein deeltje ervan is in mij thuis. Doordrongen van respect voor het leven; de opkomst van een jonge scheut hoe de bladeren zich openvouwen, de stengel die zich opricht naar de zon, het licht. Het ritme van het bestaan heeft mij nooit kunnen doordringen. Teveel mensen om mij heen die als vastgeketend zitten in vaste banen, de kosten van het huis, de terugkerende vaste lasten. De kinderen, die naar school gaan de stille vrees die opkomt voor hun toekomst, wordt weer weggedrukt door de zorgen van alle dag. Ach we blijven positief, in een wereld vol met nieuws over de ene ramp na de anderen. Als ik gordijnen had, deed ik ze ook dicht!
Deze blauwe planeet van de ruimte uit gezien, water en nog eens water, de wereldzeeën, voorheen het domein van de grote walvissen. En de dolfijnen, een enkel schip op die grote oceaan. Onze schepping, is onze unieke schepping. Een levende planeet, als een klok die door blijft tikken omdat tand voor tand aan de tandraderen in de ander valt, als het  biologisch systeem, de kringloop die net als de klok perfect moet zijn afgesteld, doordraaiend als ons grote levenswiel, Tao. Of is het van de boeddhisten het wiel dat doordraait, nee dat is vanuit de Tao, dat alles gaat door.
Ik dacht even terug, een middag aan een sloot. een concert van kikkers, je waardeert het meer als je het een tijd niet meer gehoord hebt. Ik had steeds weer gelezen dat ze bijna verdwenen waren de kikkers. En nu terwijl ik daar zit zie ik ze zelfs zwemmen. Nog een herinnering kwam op, ik had gelezen dat de Dalai lama in Zweden was, dat is al jaren geleden voor het in ontvangst nemen van de vredesprijs. En hij was meegenomen om hier en daar een bezoek af te leggen. ze stonden even stil bij een rivier en ze vertelde de Dalai lama dat die rivier bijna compleet vervuild was geweest. en dat door allerlei maatregelen die genomen waren. En er nu weer vissen in rondzwommen. De Dalai lama vertelde dat alles zich weer hersteld had ,ook door de inspanningen die men er voor gedaan had. Een reiger was ondertussen geland. En stond daar naast de slootkant in het water het concert van de kwakende kikkers was nog in volle gang, vol leven en paringsdrift. En een flits van de lange nek van de reiger die snel boog. En weer omhoog kwam met een kikker in de lange snavel. Het lied van de kikkers viel even stil op deze schone wereld van eten of gegeten worden. bhaktapiet(er)