De boeddhisten hebben altijd met klem ontkend dat hun Boeddha, zoals door de brahmanen wordt beweerd, een avatara van Vishnu was, in dezelfde betekenis als een mens een incarnatie is van zijn karmische voorouder. Ze ontkennen dit misschien ten dele omdat de esoterische betekenis van de term ‘Maha-Vishnu’ hen niet bekend is in zijn volle onpersoonlijke en algemene betekenis. Er is een geheimzinnig beginsel in de natuur dat ‘Maha-Vishnu’ wordt genoemd, dat niet de God van die naam is, maar een beginsel dat bija bevat, het zaadje van avatarisme, of met andere woorden, de kracht is achter en de oorzaak van zulke goddelijke incarnaties. Alle verlossers van de wereld, de bodhisattva’s en de avatara’s, zijn de bomen van redding die zijn opgegroeid uit het ene zaadje, de bija of ‘Maha-Vishnu’. Of het adi-boeddha (oorspronkelijke wijsheid) of Maha-Vishnu wordt genoemd, het is allemaal hetzelfde. Esoterisch opgevat, is Vishnu zowel saguna als nirguna (met en zonder eigenschappen). In het eerste aspect is Vishnu het voorwerp van exoterische verering en toewijding; in het tweede, als nirguna, is hij het hoogtepunt van alle spirituele wijsheid in het heelal – kortom nirvana – en heeft als vereerders alle filosofische denkers. In deze esoterische betekenis was de Heer Boeddha inderdaad een incarnatie van Maha-Vishnu. voor het vervolg zie onderstaande link Meer lezen klik op deze link http://www.theosofie.net/onlineliteratuur/bron/85vishnu.html
Aandachts punten Deze beschrijving geeft het vedische of hindoeistische denken op een goede wijze weer. Het brahman, onpersoonlijk en het persoonlijke aspect. De eigen indentiteit, vorm en geen vorm. Ook bija het zaad of oorzaak van onstaan slaat u hier ook de gita op na, Ik ben de oorsprong van het zaad (bija)
Labels
- Engelen (19)
- engelen inwijding (1)
- krachtdieren (4)
- magie (3)
- meditatie (26)
- recept (124)
- recepten (115)
- spirituele agenda (8)
- totem dieren (6)
zondag 8 augustus 2010
Avatara naar de theosofie
Incarnatie (wedergeboren)
Waarom yoga? Meditatie
Wedergeboorte (incarnatie) is een algemeen concept dat verwijst naar het opnieuw plaatsvinden van geboorte na de dood. In het hindoeisme maakt wedergeboorte deel uit van de religie en filosofie, de cyclus van dood en wedergeboorte zonder begin en zonder eind. Indien iemand verlicht is en de verlossing bereikt heeft, vindt er na het overlijden geen wedergeboorte plaats meer.
Kwaliteit van de wedergeboorte
Gautama Boeddha zei dat de morele of etische kwaliteit van iemands gedrag (karma) grote invloed uitoefent op de belichaming van zijn volgende (weder)geboorte. Het geregeld niet volgens de vijf voorschriften, spiritueel handelen leidt tot een slechte wedergeboorte in een hel, als geest of dier. Ook geboorte als mens in slechte levensomstandigheden is mogelijk. Goed gedrag ((punyam) leidt tot een wedergeboorte in een hemel, of een wedergeboorte als mens in een goede omgeving.
Goed gedrag alleen als mens in het huidige leven is volgens de avataar Boeddha echter geen garantie voor een gunstige wedergeboorte. Men weet immers niet wat men in een vorig leven gedaan heeft, en de acties van vorige levens oefenen ook invloed uit op de kwaliteit van de wedergeboorte.
De mentale staat tijdens het overlijden is volgens de heilige geschriften (Bhagavad Gita) ook van grote invloed op de kwaliteit van de wedergeboorte. Indien iemand op rustige manier overlijdt, vrede heeft met zijn overlijden en er afstand van kan nemen, heeft dit een heel gunstige invloed op de wedergeboorte. Het bezien van het overlijden als iets wat natuurlijk, normaal en onvermijdelijk is kan hierbij helpen.
De vijf voorschriften luiden als volgt:
Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van het doden van levende wezens.
Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van het nemen van dat wat niet gegeven is.
Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van seksueel wangedrag.
Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van incorrect spreken.
Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van het gebruik van verdovende middelen
Dit is normaal, om deze voorschriften in het dagelijkse leven toe te passen, en als basis van elk menselijk gedrag en zijn de fundamenten van spirituele vooruitgang in alle bekende heilige geschriften en filosofie.
Men legt geen beloftes hierover af, omdat een eed breken erger is dan de voorschriften overtreden. Men is bezig te groeien, en dit is een geleidelijk proces, en dit gaat met vallen en opstaan.
column Waarom meditatie
zaterdag 7 augustus 2010
Meditatie basis technieken
Probeer de verschillende yoga en andere meditaties, u kan vaak gratis en op proef een les of workshop volgen en kies dan voor de meditatie die voor u een positief effect of verandering met zich mee brengt.
Over het algemeen wordt "Ohm" Aum als de oorsprong bija mantra betekend zaad van alle mantra's gezien en daarom gebruiken wij in onze meditatie voorbeeld deze als mantra. 'Ohm is het geluid, de basis en staat voor alle mantra's, trillingen en geluiden bij elkaar. Mantra of gebeds meditaties plus de prana ademhaling behoren tot de categorie van beginnen aan meditatie die je de rest van je leven kan beoefenen en verdiepen.
Over het algemeen zijn mantra of gebed meditatie een fractie moeilijker dan simpele ademhaling meditaties waarbij we enkel ons op de ademhaling concentreren door het tellen en ons te concentreren op de fysieke gewaarwording van in en uit ademen. Ook zijn mantra of begeleide meditaties iets moeilijker uit te voeren tijdens gewone dagelijkse activiteiten als douchen, boodschappen doen, en werk. Dit alles neemt niet weg dat begeleide of mantra meditaties buitengewoon populair en nuttig zijn en we raden een ieder aan in zijn zoektocht naar de ideale meditatie, mantra meditaties te proberen en een kans te geven.
Voorbeelden van gebed of mantra meditatie
Ik ben gezond, ik ben niet het lichaam, ik ben de ziel. Men kan lezen ipv het lichaam ik ben niet het vlees .
Mantras moet men niet zomaar doen, maar onder begeleiding dus eerst de basis van alle meditatie oefeningen de beheerste ademhaling